Kuinka yleistä on koeajalla irtisanominen?
Vakituisessa työssä 3-4kk irtisanomisaika. Kuinka yleisesti tuona aikana todetaan, ettei valitusta työntekijästä olekaan työntekijäksi?
Oletko itse joutunut koeajalla irtisanotuksi?
Kommentit (106)
Sen lisäksi tuo 11 jossain viestissä kutsui tuota alaistaan "ystäväksi". Oliko kyseessä alainen vai ystävä, kuulostaa siltä että tarina ontuu.
Irtisanon jos tyyppi vituttaa tai on jotenkin muuten ärsyttävä.
Pari kertaa vain joutunut tähän koska yleensä osaan jo haastatteluvaiheessa blokata ongelmatyypit.
Miten esim. vaikka jossakin tehtaassa jossa tehdään hihnalla töitä vuorossa lähdetään kesken pois? Tai vaikka sairaanhoitajat polilla? YT-neuvottelun jälkeen varmaan nämä "erityislasten" vanhemmat ja lusmuilijat laitetaan äkkiä pihalle..
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 17:43"]
Pari kertaa vain joutunut tähän koska yleensä osaan jo haastatteluvaiheessa blokata ongelmatyypit.
[/quote]
Tuo on laitonta. Ihme, että et ole saanut sanktioita.
Meillä eräs henkilö irtisanottiin/työsuhde purettiin koeajalla siitä syystä että ko henkilö ei yksinkertaisesti tehnyt mitään annettuja tehtäviä. Kävi vielä ilm,i että ko hlö oli vielä raskaanakin mutta pomo ehti irtisanoa tyypin ennen kuin raskaus tuli ilmi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 16:10"]
Olen tässä asiassa ihan tuon irtisanoneen pomon puolella jonka ystävä möläytti kännissä totuuden. Miettikää itse, jos jokainen äippä tai iskä voisi olla milloin vain keskellä päivää pois töistä? Kuka ne työt tekee jos kaikki ramppaavat pitkin päivää ties missä?! Ja mielestäni juuri taloon tullut ei todellakaan voi vaatia samaa kohtelua kuin pitkään talossa ollut. Mutta tätä on nykypäivä, minä minä minä ja mun oikeudet. Ja mammat voisivat lopettaa tuon jeesustelun vaitolovelvollisuudesta, mitä pienenpi paikkakunta niin taatusti asiat juorutaan. Oli kyse sitten koulu, sairaala tai päiväkoti.
[/quote]
Hei onko multa jäänyt jotain huomaamatta? Kun mun mielestä 11 ei missään vaiheessa kertonut, että irtisanottu olis mitään vaatinut tai lasten takia ollut töistä pois? Tuohan oli vaan ennakointia, kun oli tarhantätiltä kuullut, että niin on joskus aiemmin käynyt. Minä en todellakaan ole irtisanojan puolella tässä asiassa.
Minut olisi kerran irtisanottu koeajalla, mutta olinkin itse päättänyt lähteä työstä samana päivänä, kun esimies oli päättänyt, ettei jatka työsuhdetta koeajan jälkeen. Kyseessä oli kioskin myyjän homma, ja sainkin ihan yllättäen opiskelupaikan, kun soitin koululle hakuajan jälkeen. Syy siihen, miksei työsuhdetta haluttu jatkaa, jäi vähän epäselväksi. Olin pari mokaa tehnyt, mutta ne eivät olleet ihan niin kauheita. Olin saanut paljon kehujakin asiakkailta ja esimieheltä. Hän muotoili syyn iritisanomishaluunsa niin, että en osannut aina kiinnittää huomiota oleelliseen. Olin kyllä melko kokematon alalla, mikä varmasti näkyi, mutta eipä minulla ollut ikääkään kuin 19 vuotta. Kuitenkin hyvässä hengessä erottiin. Jälkikäteen hän yllättäen kysyi, ehtisinkö tulla satunnaiseksi osa-aikaiseksi työntekijäksi kioskiin, mutta se ei sopinut silloin elämäntilanteeseen. Ehkä en sitten ollutkaan niin huono, vaan ehkä hänellä ei ollut varaa palkata juuri silloin tai jotain, kaiken kaikkiaan sekava juttu. :)
Minut on irtisanottu koeajalla, eikä hävetä yhtään. En alunperinkään ollut pätevä ja laitoin hakemuksen huvikseni, en olisi uskonut pääseväni. Hommat olivat kuitenkin minulle liian vaativia, sekä sen lisäksi olisi pitänyt osata mielistellä tiettyjä henkilöitä. Mielistelemällä olisi pärjännyt ehkä vähän pitempään vaikka pätevyys puuttuikin. Osasin minä aika paljon silti, mutta vaadittiin enemmän, it-ala kyseessä. Olen silti saanut uusia töitä, vaikka en ole työnantajilta asiaa salannut.
70 jatkaa vielä, että sopivia päteviä hakijoita ei ollut joten minut valittiin siksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote]
Kuinka niin laitonta? Eikö asennevamma ja sopimattomuus työnyhteisöön ole riittävä syy olla jatkamatta työsuhdetta? Jos ei ole, niin pitäisi olla. Yksi epäsopiva työnantajan hyväksikäyttäjätyyppi voi pilata kokonaisen työpaikan ja pahimmassa tapauksessa vielä tehdä ison loven firman kannattavuuteenkin!
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 17:48"]
[/quote]
[/quote]
Kuinka niin laitonta? Eikö asennevamma ja sopimattomuus työnyhteisöön ole riittävä syy olla jatkamatta työsuhdetta? Jos ei ole, niin pitäisi olla. Yksi epäsopiva työnantajan hyväksikäyttäjätyyppi voi pilata kokonaisen työpaikan ja pahimmassa tapauksessa vielä tehdä ison loven firman kannattavuuteenkin!
[/quote]
Et puhunut työsuhteen jatkamisesta vaan irtisanomisesta. Irtisanomiseen on olemassa pykälät, joita täytyy noudattaa.
Koittakaa nyt mammat ymmärtää, että irtisanominen ja työsuhteen purkaminen ovat eri asioita. Koeaikana työsuhte voidaan molemmin puolin purkaa tietyin kriteerein heti saman tien. Irtisanomiseen tarvitaan aina syynsä ja tietysti irtisanomisaika. Koeaikana ei yleensä irtisanota, koska on olemassa tuo mahdollisuus työsuhteen purkuun.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 21:38"]
Koittakaa nyt mammat ymmärtää, että irtisanominen ja työsuhteen purkaminen ovat eri asioita. Koeaikana työsuhte voidaan molemmin puolin purkaa tietyin kriteerein heti saman tien. Irtisanomiseen tarvitaan aina syynsä ja tietysti irtisanomisaika. Koeaikana ei yleensä irtisanota, koska on olemassa tuo mahdollisuus työsuhteen purkuun.
[/quote]
Ilman syytä ei voi koeajallakaan purkaa. ; Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.
Lähde: Finlex, ajantasainen lainsäädäntö, Työsopimuslaki, 1 luku, 4 pykälä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 21:38"]
[/quote]
Ilman syytä ei voi koeajallakaan purkaa. ; Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.
Lähde: Finlex, ajantasainen lainsäädäntö, Työsopimuslaki, 1 luku, 4 pykälä.
[/quote]
En väittänytkään että voisi. Molempiin pitää olla syy, mutta täällä vaan iloisesti sekoitetaan kaksi ihan eri asiaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 16:10"]
Ja mammat voisivat lopettaa tuon jeesustelun vaitolovelvollisuudesta, mitä pienenpi paikkakunta niin taatusti asiat juorutaan. Oli kyse sitten koulu, sairaala tai päiväkoti.
[/quote]
Jeesustelua tai ei, niin Suomen laki on voimassa niillä pienilläkin paikkakunnilla. Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on hyvä syy antaa potkut, vaikka toisaalta jopa käräjäoikeus voi päättää, ettei juoruaja ole syyllistynyt mihinkään rikokseen, jos on oikeaa sukua.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 17:37"]
Eihän siellä terapeutilla turhan takia rampata. Miten asia pitäisi järjestää? Millä erityislasten vanhemmat elävät elleivät voi käydä töissä? Perhesuhteista ei saa työhaastattelussa kysyä eikä lapsen terapiakäyntien takia voi irtisanoa. Nuo asiat täytyy vaan sopia.
[/quote]
Sopia eli tehdä juuri niin kuin Pyhä Äiti vaatii. Hohhoijaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 17:37"]
Eihän siellä terapeutilla turhan takia rampata. Miten asia pitäisi järjestää? Millä erityislasten vanhemmat elävät elleivät voi käydä töissä? Perhesuhteista ei saa työhaastattelussa kysyä eikä lapsen terapiakäyntien takia voi irtisanoa. Nuo asiat täytyy vaan sopia.
[/quote]
Sopia eli tehdä juuri niin kuin Pyhä Äiti vaatii. Hohhoijaa.
[/quote]
Lapsistahan on kyse, eikä mistään pyhistä äideistä. Sopiminen ja vaatiminen ovat eri asioita. Kuka tietää, vaikka itsellesikin tulisi tilanne, että joudut huolehtimaan jostain apua tarvitsevastai läheisestäsi.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 13:26"]Minä olen purkanut koeaikana. Yksi syy oli se, että työntekijä oli ilmoittanut olevansa sinkku, totuus oli että olikin 5 lapsen äiti, kaikki alle 10 v. Koeajan oli isä ollut lasten kanssa kotona, lapset olivat siis tarhassa, mutta jatkuvasti tässä porukassa joku on kipeänä.
Syy miten tämä selvisi oli että tunnen sattumoisin lasten päiväkodista entisen työntekijän. Sanoin meille on tullut uusi työntekijä, jolla on tosi hassu sukunimi, oli kaksoisosainen, tyyliin Möttönen-Mättönen ja toisen työntekijän kanssa yritimme sitä humalassa toistella. Tämä tarhatäti sanoi mä tunnen sen ja niitten lapset ovat meillä tarhassa.
Ok, tässähän mentiin laittomuuksien puolelle ja pahasti, mutta nainen oli itse työhakemuksessa ilmoittanut olevansa naimaton ja näin ei ollut. Tarhatäti myös kertoi että 1 lapsista on erityislapsi, joka jatkuvasti tarvitsee apua kuljetuksissa, eli nämä kaikki olisivat tulleet meidän työajasta pois.
Irtisanomisessa kysyin onko hän naimisissa, kun täällä on erikseen kirjoitettu naimaton ja vastasi on. Kysyin eikö hänellä olekaan miestä ja viittä lasta ja tässä tilanteessa ja hän kieltäytyi vastaamasta. Kun olin sanonut meillä pitää olla rehellinen ja hän ei voi olla meillä töissä jos kerran valehtelee päin naamaa, hän aikoi ottaa yhteyttä liittoon ja vaikka minne. Työtodistukseen kirjoitin luottamuspula ja sitähän se oli.
Kerroin tälle kerhotädille että minun oli pakko irtisanoa työntekijä, koska ensiksi meidän tiimillä ei ole varaa äitiin, joka on joka viikko pois ja toiseksi siihen että valehdellaan. Kerhotäti oli sitten kysellyt entisestä työpaikastaan ja siellä oli vahvistettu asia, joku lapsista on joka viikko poissa ja oli suuri ihme kun meillä työssä olon aikana isä oli ollut lapsien kanssa kotona, ikinä ei isä ollut jäänyt töistä pois, vaikka äiti oli joskus ollutkin töissä.
Jäi itselle tosi paha maku suuhun, mutta itse esimiehenä olen vastuussa ketä palkkaan ja tälläiseen talolla ei ole varaa.
[/quote]
Toivottavasti tämä oli provo. Mikäli ei, tässä on jo kaksi epäkohtaa - työnantajan on laitonta kysyä työhaastattelussa perhesuhteista, sekä lastenhoitaja on rikkonut vaitiolovelvollisuuttaan. Tämän kaltaisten työnantajien takia nauhoitan jokaisen työhaastattelun ja mahdollisten "tuuppas juttelemaan toimistoon" keskustelut. Itse tekisin ilmoituksen työnantajasta liittoon, ja ihan jo pelkkää ilkeyttäni veisin asian käräjille. mukavaahan se on nauttia palkkarahoista tekemättä työtä. :) hankkisin myös riittävät todistusaineistot, että hoitaja irtisanottaisiin, sekä pitäisin huolen että kyseisen kaverin työnsaanti muuttuisi mahdollisimman hankalaksi tulevaisuudessa.
Se on koeaikapurku eikä irtisanominen!! Työsuhde puretaan ilman irtisanomisaikaa.
Erittäin epäuskottava juttu tuo 11. Oma lapseni käy toimintaterapeutilla eikä edes lastentarhassa tiedetä, milloin terapia alkaa/päättyy ja kuinka usein siellä käydään saati sitten mahdollisia tulevia terapiajaksoja. Joka kerta joudun erikseen sanomaan, miksi tuon lasta joskus myöhässä, eivät he jaksa muistaa yksittäisten lasten menoja tai kuka häntä sinne milloinkin vie.
Vaikka joku työntekijä rikkoisi vaitiolovelvollisuuttaan, on kovin epätodennäköistä, että kukaan kertoisi nimillä lasten asioista yhteiselle tuttavalle. Siitä on jo niin suuri riski jäädä kiinni, ettei mitenkään kannata.