Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä on koeajalla irtisanominen?

Vierailija
26.08.2013 |

Vakituisessa työssä 3-4kk irtisanomisaika. Kuinka yleisesti tuona aikana todetaan, ettei valitusta työntekijästä olekaan työntekijäksi?

Oletko itse joutunut koeajalla irtisanotuksi?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:25"]

Ystäväsi? Äsken hän oli vielä alaisesi, jota et entuudestaan tuntenut. Myös se, että tietäisit kenenkään lapsen toimintaterapioista on epäuskottava, ellei tämä olisi itse kertonut. Päiväkodin henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus.

[/quote]

niin ! Vielä kerran. Hyvä ystäväni oli töissä tässä työpaikassa ja hän möläytti salaista tietoa. Humalassa. Vahingossa. Oli väärin. Tiedän. En ole ystävä kyseisen työntekijän kanssa.

Vierailija
22/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:53"]

parhin 11.

Jos tapauksesi on totta, on siinä syyllistytty useampaan laittomuuteen. Ensinnäkin päiväkodin työntekijällä on ehdoton vaitiolovelvollisuus vaikka työsuhde olisi päättynyt 20 vuotta sitten. Toiseksi, haastattelussa tai hakemuksessa ei saa kysyä perhesuhteita, niistä saa valehdella. Vaikka työntekijä niistä valehtelisi, se ei ole pätevä syy irtisanoa tai purkaa työsuhdetta. Ei sekään, että työntekijä yritttää muuttaa työaikoja. Teillähän oli jo tapaus että toisen kohdalla oli joustettu. Jos tarkkoja ollaan, niin se tarkoittaa että muidenkin kohdalla on joustettava, tiedät varmaan että työntekijöitä on kohdeltava tasavertaisesti.

Luojan kiitos en ole teillä töissä.

[/quote]

Minä tiedän mokanneeni. Minä EN ole kysynyt perheestä, en lapsista, en mitään. Siinä tilanteessa kun sain tietää että työntekijällä on sekä mies että liuta lapsia kysyin asiasta ja hän valehteli.

Minä en onkinut tietoja työntekijästä, ystäväni vahingossa möläytti sen humalassa. Ja tämän me 2 kumpikin tiedämme.

Minä tiedän sen ihan 100 % varmasti jos meillä allekirjoitetaan työsopimus, jossa on työajat, kukaan ei saa vaatia erikoisuuksia. Työnantaja voi myöntää ja meillä yhdelle myönnettiin. Työntekijällä oli työvuosia takana, oli hyvin pidetty ja kyseessä oli tilapäinen ratkaisu. Uusi työntekijä ei saa vaatia erikoisjärjestelyjä sen takia että hänen pitää lasta kuljettaa hoitoihin. Hän voi pyytää niitä mutta pyyntöihin ei tarvitse suostua. Tämä asia on juristilta tarkastettu jälkikäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työntekijä ei voi pyytää erityisjärjestelyjä, niin asiahan ei ole mitenkään työnantajan ongelma, ja kyseinen henkilö olisi joutunut järjestämään toimintaterapiat muuten kuin menemällä itse paikalla.

Tarinasi epäuskottavuus kohdistuikin siihen, että lastentarhan hoitaja olisi muka kertonut henkilön nimellä tämän lasten diagnooseista ja toimintaterapioista. Se on äärimmäisen epäuskottava väite, saati sitten se, että hänen puolisonsa osallistumiset olisi siinä samassa tulleet ilmi. Tuo on yhtä uskottavaa, kuin tuttu lääkärisi olisi kertonut sinulle hänen potilaanaan olevan työtoverisi sairaudet ja niihin määrätyt hoidot.

Vierailija
24/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottavista perhesyistä saa olla pois töistä palkattomasti.

Vierailija
25/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:14"]

parhin 11.

Jos tapauksesi on totta, on siinä syyllistytty useampaan laittomuuteen. Ensinnäkin päiväkodin työntekijällä on ehdoton vaitiolovelvollisuus vaikka työsuhde olisi päättynyt 20 vuotta sitten. Toiseksi, haastattelussa tai hakemuksessa ei saa kysyä perhesuhteita, niistä saa valehdella. Vaikka työntekijä niistä valehtelisi, se ei ole pätevä syy irtisanoa tai purkaa työsuhdetta. Ei sekään, että työntekijä yritttää muuttaa työaikoja. Teillähän oli jo tapaus että toisen kohdalla oli joustettu. Jos tarkkoja ollaan, niin se tarkoittaa että muidenkin kohdalla on joustettava, tiedät varmaan että työntekijöitä on kohdeltava tasavertaisesti.

[/quote]

Minä tiedän mokanneeni. Minä EN ole kysynyt perheestä, en lapsista, en mitään. Siinä tilanteessa kun sain tietää että työntekijällä on sekä mies että liuta lapsia kysyin asiasta ja hän valehteli.

Minä en onkinut tietoja työntekijästä, ystäväni vahingossa möläytti sen humalassa. Ja tämän me 2 kumpikin tiedämme.

Minä tiedän sen ihan 100 % varmasti jos meillä allekirjoitetaan työsopimus, jossa on työajat, kukaan ei saa vaatia erikoisuuksia. Työnantaja voi myöntää ja meillä yhdelle myönnettiin. Työntekijällä oli työvuosia takana, oli hyvin pidetty ja kyseessä oli tilapäinen ratkaisu. Uusi työntekijä ei saa vaatia erikoisjärjestelyjä sen takia että hänen pitää lasta kuljettaa hoitoihin. Hän voi pyytää niitä mutta pyyntöihin ei tarvitse suostua. Tämä asia on juristilta tarkastettu jälkikäteen.

[/quote]

Katsos kun et saa työsuhteenkaan aikana kysyä perhesuhteista. Työntekijä saa niistä valehdella vaikka kysyt koska kysyminen on asiatonta ja laitonta. Kun työntekijöitä kohdellaan tasavertaisesti, ei joustaa voi työvuosien mukaan. Työntekijä voi kysyä joustoa, mutta työnantajan ei tarvitse suostua, mutta sitten ei pidä suostua kenenkään pyyntöön. Näin se vaan menee.

Vierailija
26/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhin 11.

[/quote]

[/quote]

Lain mukaan kyllä saa olla pois töistä jos pakko.

Vierailija
27/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:44"]

parhin 11.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ei saa olla. 3 h keskellä päivää lapsen kuntoitusta varten ei velvoita työnantajaa

Vierailija
28/106 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:44"]

parhin 11.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

ei saa olla. 3 h keskellä päivää lapsen kuntoitusta varten ei velvoita työnantajaa

[/quote]

Kyllä saa

Vierailija
29/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse irtisanoutunut koeajalla. Työ ei ollutkaan sellaista, kun haastattelussa oli kuvailtu, vaan aivotonta kaappien siivousta, kahvin keittoa ja palaveripullan hakemista.

Miehen työpaikalla irtisanottiin tänä vuonna ihminen koeajan lopulla. Oli tehnyt isoja virheitä, joista tuli firmalle kovat taloudelliset tappiot. Ei siinä vielä mitään, mutta alkoi fyysisesti uhkailla muita työntekijöitä, kun nämä alkoivat selvitellä töppejä esimiehen käskystä.

Vierailija
30/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttava irtisanottiin koeajan loppupuolella asiantuntijatehtävästä. En ihmettele, hänet tunnetaan hankalasta luonteestaan. Syitä en tiedä, mutta luultavasti on alkanut haastaa riitaa.

Vierailija
31/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko koeajalla irtisanoa ihmisen, jonka työnteko on lähtenyt vähän hitaanlaisesti käyntiin? Ei ole ihan oppinut kaikkia ohjelmia jne.?

Minulla 2kk koeaikaa jäljellä, eli puolet. Tuntuu, että työnteko takkuaa tosi pahasti. On pitänyt opetella paljon uusia tietokoneohjelmia, koska olin 13 vuotta kotona lasten kanssa. 

ap (paniikkiajatuksissa lounastauolla..)

Vierailija
32/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on irtisanottu koeajalla, vaikka tein töitä ihan hulluna. Syyksi selittivät, etten osannut tiettyjä työhön liittyviä juttuja (esim. ohjelmistoja) niin hyvin kuin olisi pitänyt. Tämän tiesivät palkatessaan, selitin asian hyvin selkeästi haastattelussa. Sanoivat tuolloin, ettei haittaa, opettaisivat kyllä. Eivät opettaneet, joten pärjäilin sen suhteen parhaan taitoni mukaan. Todellinen syy oli ilmeisesti se, että mut palkattiin oikeasti vain kesälomasijaiseksi. Saatiinpa näin hulluna puurtava, ahkera ja työteliäs työntekijä, kun luvattiin muka vakityötä.

Joo, olen vähän katkera. Ja tätä pitää nyt tulevaisuudessa selitellä sitten tuleville työnantajille parhain päin. 

Vierailija
33/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on irtisanottu kahdesti koeajalla. Tapaukset ovat hyvin samankaltaisia: minut palkattiin hieman ennen kesälomien alkamista ja irtisanottiin koeajan viimeisellä viikolla. Kummallakaan kerralla työnteossani ei ennen irtisanomista osoitettu olevan mitään vikaa, vaan olin saanut runsaasti jopa kehuja. Koeaikapurku tuli molemmilla kerroilla täysin puun takaa ja kummallakin kerralla työnantajan edustaja joka purun minulle ilmoitti kieltäytyi ykskantaan perustelemasta purkua millään tavoin ja kieltäytyi edes antamasta palautetta työstäni, kun pyysin edes vinkkejä siitä miten voin jatkossa muualle töihin mennessäni parantaa työpanostani. Hoettiin vaan että mitään ei heidän tarvitse sanoa.

Purkujen todellisia syitä voin arvailla, mutta totuutta en saa varmaan ikinä tietää. Kyllähän se ottaa itsetunnon päälle, ja masensi. Lohdullista on se että kyseisellä alalla vastaava toiminta on hyvin yleistä, ja saman kohtalon kokeneita on useita. Toisen koeaikapurun osuessa kohdalle kuulin että saman firman kahdessa muussa toimipisteessä oli tehty tismalleen samoin, haettiin huhtikuun tienoilla työntekijää, ja neljän kuukauden päästä koeajan vedellessä viimeisiään irtisanotaan eikä selitetä mitenkään. Liitto ei tietenkään ota mitään kantaa, ellei irtisanottava ole raskaana tms.

Vierailija
34/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 12:11"]

Voiko koeajalla irtisanoa ihmisen, jonka työnteko on lähtenyt vähän hitaanlaisesti käyntiin? Ei ole ihan oppinut kaikkia ohjelmia jne.?

[/quote]

Ei kannata panikoitua, kukaan ei halua uutta hakua ja uutta tyyppiä samojen pulmien kanssa. Minulla on ollut väkeä enemmänkin ja koeajalla olennaista on näyttää sitä yrittämistä. Eli jos et osaa, kuitenkin yrität parhaasi ja saat hiljalleen parempaa ja parempaa aikaiseksi. Kun kyse on vain tietokoneenkäytön hitaudesta, tuskin se vaikuttaa sen kummemmin.

Uuden työntekijän saaminen ja seulominen on aina paljon muuta. Jokaisella työntekijällä on hyvät ja huonot puolensa, mutta tekijää vaihtamalla menettää ne muutama kuukautta ja uuden sopeuttaminen tehtäviin alkaa nollasta. Koeajalla purku voi tulla kenelle tahansa, mutta jos käyttäydyt hyvin, kannattaa olla levollisin mielin.

Vierailija
35/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 12:11"]

Minulla 2kk koeaikaa jäljellä, eli puolet. Tuntuu, että työnteko takkuaa tosi pahasti. On pitänyt opetella paljon uusia tietokoneohjelmia, koska olin 13 vuotta kotona lasten kanssa. 

ap (paniikkiajatuksissa lounastauolla..)

[/quote]

Riippuu vähän työstä, mitä teet, harvassa paikassa kaksi kuukautta ollut pystyy samaan kuin samaa työtä vuosia tehnyt. Tuskin sinun panoikoida kannattaa, mikäli olet oikealla asenteella töissä eli haluat oppia työsi. Meidän työpaikalla yksi sai lähteä koeajalla, kun hän oli sitä mieltä, että osaa hommat tuosta vaan eikä häntä tarvitse opettaa. Koska hän ei osannut eikä halunnut oppia, niin toiset tekivät hänenkin työt sillä aikaa kun hän surffaili netissä.

Onhan niitä työnantajiakin, jotka haluavat työntekijän vain vähäksi aikaa töihin ja siten käyttävät koeaikaa väärin.

Vierailija
36/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana irtisanominen on ihan samanlainen prosessi kuin irtisanominen muutenkin. Pitää olla hyväksyttävä syy (esim. tuotannolliset ja taloudelliset perusteet) ja on irtisanomisaika.

Onkohan teillä kuitenkin kyse työsuhteen purkamisesta, se on eri juttu.

Vierailija
37/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 13:09"]

Koeaikana irtisanominen on ihan samanlainen prosessi kuin irtisanominen muutenkin. Pitää olla hyväksyttävä syy (esim. tuotannolliset ja taloudelliset perusteet) ja on irtisanomisaika.

Onkohan teillä kuitenkin kyse työsuhteen purkamisesta, se on eri juttu.

[/quote]

ei todellakaan ole!

Vierailija
38/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen purkanut koeaikana. Yksi syy oli se, että työntekijä oli ilmoittanut olevansa sinkku, totuus oli että olikin 5 lapsen äiti, kaikki alle 10 v. Koeajan oli isä ollut lasten kanssa kotona, lapset olivat siis tarhassa, mutta jatkuvasti tässä porukassa joku on kipeänä.

Syy miten tämä selvisi oli että tunnen sattumoisin lasten päiväkodista entisen työntekijän. Sanoin meille on tullut uusi työntekijä, jolla on tosi hassu sukunimi, oli kaksoisosainen, tyyliin Möttönen-Mättönen ja toisen työntekijän kanssa yritimme sitä humalassa toistella. Tämä tarhatäti sanoi mä tunnen sen ja niitten lapset ovat meillä tarhassa.

Ok, tässähän mentiin laittomuuksien puolelle ja pahasti, mutta nainen oli itse työhakemuksessa ilmoittanut olevansa naimaton ja näin ei ollut. Tarhatäti myös kertoi että 1 lapsista on erityislapsi, joka jatkuvasti tarvitsee apua kuljetuksissa, eli nämä kaikki olisivat tulleet meidän työajasta pois.

Irtisanomisessa kysyin onko hän naimisissa, kun täällä on erikseen kirjoitettu naimaton ja vastasi on. Kysyin eikö hänellä olekaan miestä ja viittä lasta ja tässä tilanteessa ja hän kieltäytyi vastaamasta. Kun olin sanonut meillä pitää olla rehellinen ja hän ei voi olla meillä töissä jos kerran valehtelee päin naamaa, hän aikoi ottaa yhteyttä liittoon ja vaikka minne. Työtodistukseen kirjoitin luottamuspula ja sitähän se oli.

Kerroin tälle kerhotädille että minun oli pakko irtisanoa työntekijä, koska ensiksi meidän tiimillä ei ole varaa äitiin, joka on joka viikko pois ja toiseksi siihen että valehdellaan. Kerhotäti oli sitten kysellyt entisestä työpaikastaan ja siellä oli vahvistettu asia, joku lapsista on joka viikko poissa ja oli suuri ihme kun meillä työssä olon aikana isä oli ollut lapsien kanssa kotona, ikinä ei isä ollut jäänyt töistä pois, vaikka äiti oli joskus ollutkin töissä.

Jäi itselle tosi paha maku suuhun, mutta itse esimiehenä olen vastuussa ketä palkkaan ja tälläiseen talolla ei ole varaa.

Vierailija
39/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksitoista hyvä, ne lapset ei voi vaikuttaa työnhakuun. Et sä niitä ole palkkaamassa, joten niistä ei saa edes kysyä.

Vierailija
40/106 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälle kävi niin, palkattiin, piti olla vakipaikka, tosiasiassa töitä olikin vain sesonkiajaksi ja 4 kk koeajan viimeisenä päivänä iltapäivällä potkut. Mitään syytä ei kerrottu, se oli vaan kutsu pomon huoneeseen ja lause "älä tule enää huomenna meille töihin".. Ystävälläni oli edellinen vakituinen työ, irtisanoutui siitä ja jäi täysin tyhjän päälle työttömäksi ja huijattuna. Onneksi löysi töitä alle puolessa vuodessa. Lakia pitäisi muuttaa niin, että se sama mikä koskee valtiolla virkavapaata, koskisi yksityisellä työpaikan vaihtajaa, niin että voi palata vanhaan työhönsä. Nyt on työpaikan vaihtajalla yksityisellä puolella tosi riskipeliä ekat kuukaudet.