Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palsta on muuttanut suhtautumistani työttömiin

Vierailija
14.08.2020 |

Jopa vähän huolestuttavalla tavalla.
Taustaa, olen itse nuoresta saakka tehnyt mitä työtä on ollut tarjolla, kaupankassana ja muuta. Työelämään pääsin hyvin koulujen jälkeen kiinni, en siis koskaan ole ollut työtön. Myöskään lähipiirissäni ei ole työttömiä. Olen aina suhtautunut tosin työttömyyteen empaattisesti ja tukisysteemiä kannattaen.
Kuitenkin,
Tämän vuoksi ainut kosketus työttömyyteen on minulle uutisten ohella tämän palstan keskustelut ja suoraan sanottuna lukiessani työttömien kommentteja on pikkuhiljaa oma asenteeni alkanut muuttua kovemmaksi. Moni kokee, ettei heiltä saisi pyytää mitään vastiketta kuten velvoittaa työnhakuun, haukkuu yrityksiä ja julkista sektoria ja ehdottelee kansantaloudellisesti täysin kestämättömiä ideoita. Jos yleinen asenneilmapiiri muuttuu kylmemmäksi, luo se entistä isompaa rakoa eri yhteiskuntaluokkien välille mikä on sitten jo isompi ongelma. Tässä on minusta myös työttömällä se vastuu tuntea joskus myös kiitollisuutta, että yhteiskunta maksaa heidän elämisensä. Jatkuva valitus ja muiden vähättely ja valittelu taas kiristää fiiliksiä edelleen.
Onko muilla tullut samoja fiiliksiä?

Kommentit (191)

Vierailija
81/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä. Ei tarvi kenenkään kadehtia.

Mielestäni olisi kaikkien etu, että palaisin taas sellaiseen työhön, josta viime vuonnakin maksoin tuloveroja 40 000 euroa. Toki voisin mennä pikapikaa vaikka kiviä pakkaamaan, mutta siinä yhteiskunta menettäisi tuhansia euroja kuukaudessa verotuloja. Pikavoitot ovat lyhytnäköisiä.

Älä viitsi. Elämäntapatyöttömät eivät ole osaamiseltaan 40000€ arvoisia niin kuin sinä. Ihan turhaa rinnastaa täällä sinun tarinaasi heihin. Kukaan ei ensinnäkään elämässään saavuta tuollaista palkkatasoa olemalla laiska. Olet siis eri eläin.

Tuossa on tiettyä perää. Mutta halusin sanoa, että työttömät eivät ole homogeenista massaa, kuten aloittaja tuntui ajattelevan.

Ajatus siitä, että pakottamalla jengi tekemään mitä hyvänsä työtä saadaan rattaat pyörimään optimaalisesti, on naiivi. Oma tilanteeni on siitä yksi esimerkki.

Vierailija
82/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.

Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.

AP

Niin, tukee Romanian tasoisella sosiaaliturvalla, mikä käytännössä on aiheuttanut Helsingissä kilometrien pituiset leipäjonot.

Koittakaapa nyt ymmärtää, että kouluruokailua oli jo 1930-luvulla. Saksassa eläkejärjestelmä luotiin jo 1880-luvulla. Britannissa oli alkeellinen sosiaaliturvan malli myös 1800-luvun lopulla. Nämä ovat länsimaiseen valtioon kuuluvia PERUSJUTTUJA hyvät suomalaiset!

Oletko sinä myös kiitollinen joka päivä siitä, että sinun ikkunasi alla on asfaltoitu tie, bussit kulkee, hanasta tulee vettä ja lamput syttyvät?

Joku oikeesti uskoo näitä vassarien valhemedian juttuja.... hohhoijaa. Sopii mennä katsoon sinne Romaniaan sitä muka samantasoista sosiaaliturvaa :D Voi avata vähän silmiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät ole mikään homogeeninen massa. Moni viisikymppinen työtön on saattanut tehdä 30 vuotta kestäneen uran työelämässä. Tarkoitatko siis, että he eivät ole oikeutettuja tukiin, vaikka ovat maksaneet hirmuveroja tuon ajan?

Eiköhän tuolla logiikalla voi poistaa sitten myös eläkkeet, opintotuet, asumistuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat, lapsilisät, ilmaiset neuvolat, koulut, yliopistot, ateriatuet, kela-taksit ja monet muut. Tässä maassa ei nimittäin taida olla tasan yhtäkään tahoa, joka ei jollain tavalla olisi tukiruletissa mukana, yrityksistä ja julkisesta sektorista nyt puhumattakaan.

Ihan sama mitä ajattelet. Päätökset tässä maassa tekee eduskunta lainsäädäntöön perustuen, ei sinun mutu-tuntumasi. Ja kunhan talous tästä vielä ottaa lisää "pohjatuntumaa", yhä useampi koko-elämän-olen-työssä-ollut! -jankkaaja pääsee myös kokemaan sen pohjakosketuksen. Siinähän kaivat maata omien jalkojesi alta.

Kiitos, todella hyvä kirjoitus. Itse olen juuri näitä 30 vuotta työelämässä ja kovia veroja maksamassa olleita. Nyt olen työttömänä, en omasta halusta. Haen töitä joka viikko, minulla on todella pitkä ja laaja-alainen kokemus työelämästä, onko jarruna todellakin se, että olen 50-vuotias ja yksinhuoltaja. Töitä en lähde 10 euron tuntihinnalla tekemään, se on selvä, tämä 10 eur kuuluu nuoremman väen palkkoihin ei 30 vuotta työelämässä olleen hinnaksi. Haluan kunnon työn, miksi minun pitäisi alentua taas nuoruuden tasolle 50 vuotiaana, olen tehnyt nuoruudessa vaikka mitä töitä, siivousta, myyjänä, tehdastyöläisenä jne. On ollut määräaikaista ja kaikenlaista sopparia. Nämä, jotka sanovat että eivät ole koskaan olleet työttöminä ja on vakituiset työt ollut koko elämän, wau, mitä kermaperseitä, katsotaan sitten kun tippuvat tästä kuplastaan ulos, että mitä tapahtuu.

Minä olen 49v ja tuntipalkkani on 11,60. Mikä sinusta tekee niin paljon erikoisemman ettet voisi omien sanojesi mukaan "alentua" tällaisiin töihin? Kovasti haukut muita kermaperseiksi, mutta en nyt tiedä kuka tässå vaikuttaa kermaperseeltä... Tuo on juuri se asenne minkä takia ap ja monet muut halveksivat työttömiä. Maailma ei ole sinulle mitään velkaa vaikka olisi 30 tai 60 vuoden työura takana.

Vierailija
84/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikääpä miten paljon säästöä tulisi kun voisi lopettaa sossut, kelan, työkkärit kokonaan ja siirtyä siihen peruspalkkaan.

T: eräs joka viittä vaille on köydenjatkona vuosikausien sairastelun, kielteisten eläkepäätösten, kelan ja työkkärin kanssa tappelun jälkeen.

No eipä tulisi lähellekkään niin paljoa säästöjä, että sillä saataisiin joku kaiken kattava kansalaispalkka joka poistaisi muut tuet. Sitten kun se määrä paljastuisi niin roskasakki olisi samantien sitä mieltä, että niin eihän sitä tarvikkaan kaikille maksaa... heille vaan niin voidaan nostaa sen määrää. Ja samanlaista byrokratiaa alettaisiin rakentamaan uudelleen. 

Vierailija
85/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokkaimmin työttömyys muuttaa asennetta työttömiin työnhakijoihin kuin mikään muu.

Esimerkiksi koronatilanne sulki tehokkaasti muutaman työttömiä työnhakijoita pilkkaavien suun kun tilanne napsahti yllättäen omalle kohdalle.

Vierailija
86/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi kaikkien etu, että palaisin taas sellaiseen työhön, josta viime vuonnakin maksoin tuloveroja 40 000 euroa. Toki voisin mennä pikapikaa vaikka kiviä pakkaamaan, mutta siinä yhteiskunta menettäisi tuhansia euroja kuukaudessa verotuloja. Pikavoitot ovat lyhytnäköisiä.

Älä viitsi. Elämäntapatyöttömät eivät ole osaamiseltaan 40000€ arvoisia niin kuin sinä. Ihan turhaa rinnastaa täällä sinun tarinaasi heihin. Kukaan ei ensinnäkään elämässään saavuta tuollaista palkkatasoa olemalla laiska. Olet siis eri eläin.

Tuossa on tiettyä perää. Mutta halusin sanoa, että työttömät eivät ole homogeenista massaa, kuten aloittaja tuntui ajattelevan.

Ajatus siitä, että pakottamalla jengi tekemään mitä hyvänsä työtä saadaan rattaat pyörimään optimaalisesti, on naiivi. Oma tilanteeni on siitä yksi esimerkki.

Ok. Suosittelisin näitä asioita miettiville joskus kokeilemaan niitä töitä, jotka ovat ns. pohjalla. Se voisi antaa vähän näkökulmaa siihen, millaista on olla ns. vastaanottavassa päässä, kun miettii mitä tällaisista palveluista pitää maksaa. Nimittäin ihmiset mielellään kiillottaa omaa sädekehää puhumalla siitä miten pitäisi siitä ja siitä paskaduunista maksaa enemmän. Heille tekisi hyvää ottaa selvää, mistä se hinta rakentuu. Sillä palvelun hinnalla pitäisi kattaa työntekijän palkka X2, kiinteät kulut plus päälle vielä jotain tuottoa, jotta palvelun tuottamisessa olisi mitään järkeä. Suomen korkeat työntekijäkustannukset ja verotus ovat suuri syy sille, että olot näissä töissä on järjestetty sillä tavalla, ettei ketään huvita tehdä niitä ellei ole ihan hengenhätä. Eli ei vain se palkka mutta se kaikki muu kura mitä noissa töissä täytyy kestää. Syy on sekä se, että Suomessa täytyy kiskoa veroja paljon jotta toimettomat ynnä muut kullanmurut saadaan maksettua, että se, että ostava puoli eli kaikki me kuluttajat emme ymmärrä tätä kustannusrakennetta ja sen myötä vain halua maksaa palveluista niin paljon että niiden ruohonjuuritason tekijöillä ei olisi huono olla noissa töissä.

Vierailija
87/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät ole mikään homogeeninen massa. Moni viisikymppinen työtön on saattanut tehdä 30 vuotta kestäneen uran työelämässä. Tarkoitatko siis, että he eivät ole oikeutettuja tukiin, vaikka ovat maksaneet hirmuveroja tuon ajan?

Eiköhän tuolla logiikalla voi poistaa sitten myös eläkkeet, opintotuet, asumistuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat, lapsilisät, ilmaiset neuvolat, koulut, yliopistot, ateriatuet, kela-taksit ja monet muut. Tässä maassa ei nimittäin taida olla tasan yhtäkään tahoa, joka ei jollain tavalla olisi tukiruletissa mukana, yrityksistä ja julkisesta sektorista nyt puhumattakaan.

Ihan sama mitä ajattelet. Päätökset tässä maassa tekee eduskunta lainsäädäntöön perustuen, ei sinun mutu-tuntumasi. Ja kunhan talous tästä vielä ottaa lisää "pohjatuntumaa", yhä useampi koko-elämän-olen-työssä-ollut! -jankkaaja pääsee myös kokemaan sen pohjakosketuksen. Siinähän kaivat maata omien jalkojesi alta.

Kiitos, todella hyvä kirjoitus. Itse olen juuri näitä 30 vuotta työelämässä ja kovia veroja maksamassa olleita. Nyt olen työttömänä, en omasta halusta. Haen töitä joka viikko, minulla on todella pitkä ja laaja-alainen kokemus työelämästä, onko jarruna todellakin se, että olen 50-vuotias ja yksinhuoltaja. Töitä en lähde 10 euron tuntihinnalla tekemään, se on selvä, tämä 10 eur kuuluu nuoremman väen palkkoihin ei 30 vuotta työelämässä olleen hinnaksi. Haluan kunnon työn, miksi minun pitäisi alentua taas nuoruuden tasolle 50 vuotiaana, olen tehnyt nuoruudessa vaikka mitä töitä, siivousta, myyjänä, tehdastyöläisenä jne. On ollut määräaikaista ja kaikenlaista sopparia. Nämä, jotka sanovat että eivät ole koskaan olleet työttöminä ja on vakituiset työt ollut koko elämän, wau, mitä kermaperseitä, katsotaan sitten kun tippuvat tästä kuplastaan ulos, että mitä tapahtuu.

Miksi sinulle pitäisi pelkästään iän takia maksaa enemmän kuin nuorelle? Nimenomaan tuottavuus fyysisissä töissä alkaa viiskymppisellä olemaan jo sitä tasoa, että sen palkan pitäisi lähteä laskemaan takaisin sinne alkupäähän. 

Tää vanhojen jäärien itsekkyys on jotenkin ihan naurettavaa. Ei sitä palkkaa iästä makseta vaan tuottavuudesta. 

Vierailija
88/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että on ihan selkeää, että työpaikkoja on tarjolla huomattavasti vähemmän, kuin mikä on työttömien määrä.

Perusmatematiikalla tästä voimme päätellä, ettei työttömyys aina johdu ihmisestä itsestään, jos ei läheskään kaikille työpaikkoja riitä, joten turha simputus on, noh..turhaa ja täysin ymmärrettävää että se herättää vastustusta. On jotenkin todella typerää, että ajatellaan olevan jotenkin hienoa, että väkisin väännetään jotakin asioita työttömille tehtäväksi, ihan vain periaatteen vuoksi "etteivät vaan istuisi kotonaan".

Jos kuvittelet että työttömänä on niin herkkua, niin kokeile hyvä ihminen olla työtön vaikka vuoden-parin ajan, siis oikeasti työtön, kyllä silläkin riskillä, että saatkohan töitä enää sen 2 vuoden työttömyyden jälkeen (sinähän saat, tai ainakin kuvittelet saavasi). Voit sitten tulla kertomaan, miten ihanaa lomailua se työttömänä oleminen oikeasti olikaan.

T: Ei päivääkään työttömänä ollut.

Meillä olisi tähän helppo ratkaisu: jokaiselle yli 3 kk työttömänä olleelle määrätään julkisen puolen työtehtäviä 4 h/vrk tai 20 h/vko ihan palkalla 7,5 e/h. Ne työt olisi roskien keräämistä, tienvierustojen raivausta, erilaista luonnonhoitoa jne. eli sellaisia tehtäviä, jotka ovat ympäristölle tärkeitä. Kuukaudessa saisi palkkaa suunnilleen peruspäivärahan verran. Yhteiskunnalle satsaus olisi suunnilleen sama kuin nyt, työttömälle helpotus, koska aina olisi töitä!

Ja tämähän sitten vähentäisi niitä OIKEITA työpaikkoja ennestään, jo nyt työnantajat hyödyntävät työkokeilijoita niin, että pitävät kokonaisen työpaikan auki ilmaista työvoimaa varten, mutta eivät palkkaa hyvääkään työntekijää jäädäkseen, vaan potkaisevat pois ja ottavat uuden ilmaisen tilalle, kas kun siinähän säästää yhden ihmisen palkan.

Tämä ehdotukseksi johtaisi koko yhteiskunnan kurjistumiseen ja työttömyys kasvaisi räjähdysmäisesti, on monia sellaisia töitä, joita voi "tehdä kuka vaan" joten ilmainen pakkotyöläinen kelpaa niihin hommiin hyvin.

Vierailija
89/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaorjuus palautettava. Työttömät palvelemaan akateemisia. Kontatkoon ja olkoot nöyriä. Eläkööt jätteillä, ja metsiin kontteja työttömille,joista he könyävät aamuisin palvelemaan meitä, parempiosaisia. T. J. Vartiainen ja Susanna Koski.

Mites akateemiset työttömät?

Vierailija
90/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että yhteiskunta menettää takiasi verotuloja, jos menet työhön, josta maksetaan vähemmän kuin 120 000 e/v? Nythän se menettää käytännössä kaikki maksamasi tuloverot, koska niitä maksetaan etuudestasi, ei todellisesta työtulosta.

Minäkin voisin ajatella niin, että en tee töitä, koska yhteiskunta menettää joka kuukausi yli 60 000 e potentiaalisia verotuloja työstä, jota ei edes ole olemassa.

Vierailija
91/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että on ihan selkeää, että työpaikkoja on tarjolla huomattavasti vähemmän, kuin mikä on työttömien määrä.

Perusmatematiikalla tästä voimme päätellä, ettei työttömyys aina johdu ihmisestä itsestään, jos ei läheskään kaikille työpaikkoja riitä, joten turha simputus on, noh..turhaa ja täysin ymmärrettävää että se herättää vastustusta. On jotenkin todella typerää, että ajatellaan olevan jotenkin hienoa, että väkisin väännetään jotakin asioita työttömille tehtäväksi, ihan vain periaatteen vuoksi "etteivät vaan istuisi kotonaan".

Jos kuvittelet että työttömänä on niin herkkua, niin kokeile hyvä ihminen olla työtön vaikka vuoden-parin ajan, siis oikeasti työtön, kyllä silläkin riskillä, että saatkohan töitä enää sen 2 vuoden työttömyyden jälkeen (sinähän saat, tai ainakin kuvittelet saavasi). Voit sitten tulla kertomaan, miten ihanaa lomailua se työttömänä oleminen oikeasti olikaan.

Meillä olisi tähän helppo ratkaisu: jokaiselle yli 3 kk työttömänä olleelle määrätään julkisen puolen työtehtäviä 4 h/vrk tai 20 h/vko ihan palkalla 7,5 e/h. Ne työt olisi roskien keräämistä, tienvierustojen raivausta, erilaista luonnonhoitoa jne. eli sellaisia tehtäviä, jotka ovat ympäristölle tärkeitä. Kuukaudessa saisi palkkaa suunnilleen peruspäivärahan verran. Yhteiskunnalle satsaus olisi suunnilleen sama kuin nyt, työttömälle helpotus, koska aina olisi töitä!

Ja tämähän sitten vähentäisi niitä OIKEITA työpaikkoja ennestään, jo nyt työnantajat hyödyntävät työkokeilijoita niin, että pitävät kokonaisen työpaikan auki ilmaista työvoimaa varten, mutta eivät palkkaa hyvääkään työntekijää jäädäkseen, vaan potkaisevat pois ja ottavat uuden ilmaisen tilalle, kas kun siinähän säästää yhden ihmisen palkan.

Tämä ehdotukseksi johtaisi koko yhteiskunnan kurjistumiseen ja työttömyys kasvaisi räjähdysmäisesti, on monia sellaisia töitä, joita voi "tehdä kuka vaan" joten ilmainen pakkotyöläinen kelpaa niihin hommiin hyvin.

Ei ne kokeilupaikat ole auki olevia oikeita työpaikkoja. Meilläkin kunnan virastossa mietittiin sellaista. Ongelma kun oli, että virassa olevat hukkuivat omiin töihinsä ja heitä oli koko ajan liian vähän, mutta päteviä ei saatu palkattua. Mietittiin sitten, että jos saataisiin vaikka kahvihuoneeseen joku työllistettävä hoitamaan tiskikonetta ja siistimään paikkoja. Nyt sen tekivät ne ylityöllistetyt akateemiset oman työnsä ohessa. Missään nimessä tiskaria ei olisi palkattu erikseen, koska työtä ei todellakaan ollut kokopäiväiselle.

Vierailija
92/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset - etenkin työttömät - saisi ymmärtämään, että työkokeilijan EI TARVITSE tehdä töitä. Se on pelkkä harhaluulo, jota työttömät hokevat kuin mantraa. Työkokeilija on kokeilemassa, työkokeilun jälkeen ei ole tarkoitus tai tavoite päätyä ko. paikkaan töihin. Se ei ole palkaton koeaika!

Enkä ymmärrä, miten julkisen puolen "risutalkoot" vähentäisi niitä oikeita työpaikkoja, koska näissä työllisyystöissä tehtäisiin palkalla tehtäviä, joista tällä hetkellä kukaan ei maksa mitään. Työttömät valittavat, että ei ole töitä, tuossa systeemissä töitä olisi aina. Niitä vain ei saisi enää valita eli kurjistuminen tapahtuisi työttömän elämälaadussa: joka viikko olisi pakko olla töissä 20 tuntia, halusi tai ei.

Vierailija
93/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kokeilupaikat ole auki olevia oikeita työpaikkoja. Meilläkin kunnan virastossa mietittiin sellaista. Ongelma kun oli, että virassa olevat hukkuivat omiin töihinsä ja heitä oli koko ajan liian vähän, mutta päteviä ei saatu palkattua. Mietittiin sitten, että jos saataisiin vaikka kahvihuoneeseen joku työllistettävä hoitamaan tiskikonetta ja siistimään paikkoja. Nyt sen tekivät ne ylityöllistetyt akateemiset oman työnsä ohessa. Missään nimessä tiskaria ei olisi palkattu erikseen, koska työtä ei todellakaan ollut kokopäiväiselle.

Työkokeilijaa ei saa tehtäviin, joita kukaan muu ei siinä firmassa/organisaatiossa työkseen tee. Kuka akateeminen olisi ohjeistanut ja valvonut sitä kahvihuoneen siistimistä ja ollut siinä koko ajan mukana?

Vierailija
94/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ymmärrettävästi tunteita herättävä aihe. Kerroin kyllä jo aloitusviestissä että oma asenne on muuttunut huolestuttavalla tavalla, kun eteen tulee vain yhdenlaisia työttömyysnäkökulmia. Mielellään kuulen myös muita tai luen niitä keskusteluja joista jotkut ovat täällä puhuneet, joissa on muutakin kun valittamista.

AP

Täällä ei ole yhtäkään ketjua, joissa on pelkästään valittamista. Jokaisessa työttömyyttä käsittelevässä ketjussa on lukuisia hyviä perusteluja ja näkökantoja, miksi työttömien kurittaminen ei auta mitään. On myös se kaikkein yksinkertaisin fakta: työtä ei ole kaikille. 

Joten mitä sinusta - valittaja itsekin nyt - kertoo se, että jätät nuo järkevät kommentit huomioimatta, ja keskityt johonkin minimaaliseen prosenttiosuuteen, joka valittaa tai sanoo, ettei enää jaksa hakea töitä lukuisten epäonnistumisten jälkeen?

Vihreät on tuomassa Suomeen 80 000 uutta työntekijää, joten kyllä meillä on jo nyt pakko olla töitä kaikille, jos lisää väkeä ollaan tuomassa!

Näitä työntekijöitä ollaan "tuomassa" (ei heitä kukaan tuo, itse saavat tänne hakeutua) sellaisiin töihin, mistä ei makseta edes sen vertaa palkkaa kuin mitä se työttömyystuki on. Esim. mansikanpoimijat ovat nyt olleet tapetilla tässä, suomalaisten ei tarvitse suostua tekemään töitä sellaisissa oloissa, missä nämä ulkomaalaiset suostuvat tekemään (koska heille se on isompi rahamäärä kun lähtevät sitten takaisin halpamaahan elämään).

Toki tuokin on kyllä mielestäni väärä ratkaisu tähän ongelmaan, riistää köyhien maiden ihmisiä omaksi hyödyksemme, sen lisäksi, että he eivät jää tänne kuluttamaan rahojaan, vaan heidän palkkansa valuu aika suoraan ulkomaille.

Vierailija
95/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin töihin sinä haluat elämäntapatyöttömät, kun kerran noin paljon heitä halveksit? Kenen heidät pitäisi ottaa töihin, kun sinä selvästikään et huolisi, jos työnantaja olisit? Sysäät muille vastuun, jota et varmasti itse kelpuuttaisi. 

Sinä haluat orjamaailman, jossa pitää "todistaa" sinulle, itse itsesi korkeammalle portaalle ylentäneenä, että ilmaisen ojankaivuuhomman jälkeen ihminen kelpaa siivoojaksi ja siivoojan jälkeen hyllyttäjäksi ja hyllyttäjän jälkeen kaupan kassaksi. Osa-aikatöitä tietysti kaikki, jotta ihminen vielä pakotetaan kerjäämään sinulta asumistukea, koska se työ (josta maksat 2 euroa tunti) ei kuitenkaan elätä. 

En ole tuo edellinen, jolle vastasit. 

Vierailija
96/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole auki olevia työpaikkoja, miksi sitä laittaisi työpaikan auki, kun se on varattu työkokeilijoille ilmaiseen (valtion maksamaan) työhön. Kyllähän tuossakin olisi voinut palkata tiskarin ihan oikeasti erikseen, eikä käyttää pakkotyöllistettyä siihen ilmaiseksi. Että selitellä aina voi joo.

Te siis tarvitsitte työntekijän, mutta ette halunneet tietenkään maksaa siitä, on väärin että valtio tukee tuollaista ajattelua, vaikka teillä mieluummin kuormitetaankin omia työntekijöitä, sen sijaan että palkkattaisiin lisää väkeä, niin kyllä se monessa muussa paikassa saattaisi alkaa jossain välissä kiinnostamaan se ihan oikean työntekijän palkkaus, jos ei olisi tällaista ilmaista porsaanreikää ongelman ratkaisemiseksi.

Ainakin omassa työssäni päiväkodissa pidän ihan järjettömänä, että erityistä tukea tarvitsevien lasten avustajat ovat näitä työllistettyjä. Siis lapsen, joka tarvisi sitä jatkuvuutta eikä sitä, että avustaja vaihtuu 3kk välein ja joka tarvitsisi nimenomaan ammattitaitoisen ihmisen tuekseen, joka tietää mitä tekee. Jos näitä ilmaisia avustajia ei olisi, niin kenties siihen tosiaan palkkattaisiin joku joka on ihan koulutuksenkin saanut tehtävää varten.

Vierailija
97/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asia ole noin yksioikoinen, että työttömän pitäisi jotenkin tienata tukensa tai ansaitse se.  Yhtälailla voitaisiin kysyä, millä perustellaa työntekijä x:n kuuluu saada 4500 euron palkkaa toimistotyöstään, kun työajasta varsinaiseen työntekoon ei välttämättä kulu kuin 50 % työajasta. Esim monissa matalapalkkaisissa töissä joudutaan tekemään töitä täydellä teholla 8 tuntia päivässä ja 2000 euron kuukausipalkalla. esim. siivoojat, kassahenkilöstö jne.  On paljon töitä, joista maksetaan suhteettoman suuria palkkoja, joten yhtälailla pidän näitä vastikkeettomina etuina.

Vierailija
98/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä ymmärrä, miten julkisen puolen "risutalkoot" vähentäisi niitä oikeita työpaikkoja, koska näissä työllisyystöissä tehtäisiin palkalla tehtäviä, joista tällä hetkellä kukaan ei maksa mitään. Työttömät valittavat, että ei ole töitä, tuossa systeemissä töitä olisi aina. Niitä vain ei saisi enää valita eli kurjistuminen tapahtuisi työttömän elämälaadussa: joka viikko olisi pakko olla töissä 20 tuntia, halusi tai ei.

Älä viitsi olla tyhmä. Sinä yrität nyt esittää, että työttömät valittavat vain siitä, ettei ole töitä, ja sinun mielestä asia ratkeaa sillä, että annetaan töitä, muttei palkkaa. 

Vierailija
99/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi näiltä neropateilta aina unohtuu, että työtön "työntekijä" pitäisi, tietenkin, vakuuttaa sekä hänellä tulisi tottakai olla sama oikeus eläkekertymään, jolloin kustannus olisi yhteiskunnalle muidenkin osa-aikaisten palkollisten tasoa. Ei missään nimessä voida oikeusvaltiossa järjestää kahden kerroksen palkkatyötä, jossa osalla toteutuu työntekijän lakisääteiset oikeudet ja osalla ei.

Vierailija
100/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi näiltä neropateilta aina unohtuu, että työtön "työntekijä" pitäisi, tietenkin, vakuuttaa sekä hänellä tulisi tottakai olla sama oikeus eläkekertymään, jolloin kustannus olisi yhteiskunnalle muidenkin osa-aikaisten palkollisten tasoa. Ei missään nimessä voida oikeusvaltiossa järjestää kahden kerroksen palkkatyötä, jossa osalla toteutuu työntekijän lakisääteiset oikeudet ja osalla ei.

Ja miettikää miten ironista, jos lakisääteiset maksut toteutuisivat, niinkuin pitäisikin, maksaisi julkispuoli työttömyysvakuutusmaksua "työttömän" palkasta... eli työtön vakuutettaisiin työttömyyden varalta :'DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi