Palsta on muuttanut suhtautumistani työttömiin
Jopa vähän huolestuttavalla tavalla.
Taustaa, olen itse nuoresta saakka tehnyt mitä työtä on ollut tarjolla, kaupankassana ja muuta. Työelämään pääsin hyvin koulujen jälkeen kiinni, en siis koskaan ole ollut työtön. Myöskään lähipiirissäni ei ole työttömiä. Olen aina suhtautunut tosin työttömyyteen empaattisesti ja tukisysteemiä kannattaen.
Kuitenkin,
Tämän vuoksi ainut kosketus työttömyyteen on minulle uutisten ohella tämän palstan keskustelut ja suoraan sanottuna lukiessani työttömien kommentteja on pikkuhiljaa oma asenteeni alkanut muuttua kovemmaksi. Moni kokee, ettei heiltä saisi pyytää mitään vastiketta kuten velvoittaa työnhakuun, haukkuu yrityksiä ja julkista sektoria ja ehdottelee kansantaloudellisesti täysin kestämättömiä ideoita. Jos yleinen asenneilmapiiri muuttuu kylmemmäksi, luo se entistä isompaa rakoa eri yhteiskuntaluokkien välille mikä on sitten jo isompi ongelma. Tässä on minusta myös työttömällä se vastuu tuntea joskus myös kiitollisuutta, että yhteiskunta maksaa heidän elämisensä. Jatkuva valitus ja muiden vähättely ja valittelu taas kiristää fiiliksiä edelleen.
Onko muilla tullut samoja fiiliksiä?
Kommentit (191)
Maaorjuus palautettava. Työttömät palvelemaan akateemisia. Kontatkoon ja olkoot nöyriä. Eläkööt jätteillä, ja metsiin kontteja työttömille,joista he könyävät aamuisin palvelemaan meitä, parempiosaisia. T. J. Vartiainen ja Susanna Koski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.
Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.
AP
Ja sinä luulet, ettei kukaan työtön ole kiitollinen siitä, että Suomessa on sosiaaliturva? Aika yksiulotteista on ajattelusi.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät esittivät 80 000 mammua tuotavaksi, koska työvoimapula.
Miksi tämän palstan työttömät eivät saa töitä mutta nuo 80 000 saisivat?
Kohtaanto-ongelma? Tai tiedätkö esim, miksi Ukrainasta tuotiin Suomeen mansikanpoimijoita? Koska palkka on 15 euroa/päivä. Rehellisesti, tekisitkö töitä itse sillä hinnalla? Ukrainalaiselle se on paljon suurempi raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin samoja ajatuksia.
Esim. opiskelijoilta vaaditaan paljon pienemmän tuen vastineeksi opintojen etenemistä ja tuet peritään takaisin jos opintopisteitä ei ole tarpeeksi.
Työttömällä pitäisi kuitenkin olla pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia, ei edes murto-osaa siitä mitä vaadutaan opiskelijoilta.
Naurettavaa vastakkainasettelua laittaa kaksi pienituloista ryhmää vastakkain. Opiskelijan on ihan turha kadehtia työtöntä, sillä nykypäivänä työpaikan löytyminen opiskelujen päätyttyä ei ole itsestäänselvää, ja se suuresti kadehdittu työttömän arki voi tulla hyvinkin tutuksi.
Itse olen ollut työtön noin yhdeksän kuukautta ja nyt olen opiskelija. Ei ole todellakaan ikävä työttömyysaikaa. Opiskelijana mulla on sentään jotain toivoa ja tarkoitusta arjessa, työttömänä kaikki oli epävarmaa mössöä. Toki olin myös masentunut (ja muita sairauksia), mutta se epävarmuus oli raskasta. Opiskelijan status on myös parempi kuin työttömän. Kun joku kysyy, mitä teen, niin voin vastata olevani opiskelija enkä vastata jotain epämääräistä "no mä etsin nyt työtä, aion hakea kouluun...." Opiskelijan tulot ovat kyllä pienet, mutta yleisen hyvinvoinnin kannalta se on monesti parempi kuin työttömyys.
kannattaisi miettiä ensin HYVIN TARKKAAN ennenkuin yleistää jonkin somen kautta vaikkapa huutamaan ohikulijalle vaikkapa kustannuspaikastaan sellaista jonka perusteella saat sitten potkut ja vähintään varoituksen. Sekä rikosilmoituksen niskaasi.
pst. Zinkki,vai mikälie, "unkailetko" useinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.
Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.
AP
Ja sinä luulet, ettei kukaan työtön ole kiitollinen siitä, että Suomessa on sosiaaliturva? Aika yksiulotteista on ajattelusi.
Tämä on ymmärrettävästi tunteita herättävä aihe. Kerroin kyllä jo aloitusviestissä että oma asenne on muuttunut huolestuttavalla tavalla, kun eteen tulee vain yhdenlaisia työttömyysnäkökulmia. Mielellään kuulen myös muita tai luen niitä keskusteluja joista jotkut ovat täällä puhuneet, joissa on muutakin kun valittamista.
AP
maaorjuus on niin mukavaa etä ladataan ihan puoliautomaattia rauhassa liikkumisen puolustamiseksi.
pst.jos olet niiin tyhmä että käsityksesi perustuu vauva-palstan kommentteihin. olet todella tyhmä.
Täällä näyttää muutenkin liikkuvan sellaista jotka eivät aivotoiminnan perusteeella pitäisi olla missään nykyisessä vakanssissa tumpeloimassa.
ja muut ajat somessa.
Ikävää että asenteet liukuvat sukupolvesta toiseen. Ikävää että jo nuoret on aivopesty sillä että työttömät on laiskaa sakkia.
Työttömistä valittavat pitäisi velvoittaa kertomaan, millainen paikka heidän omassa firmassaan tai työpaikallaan olisi avoimena. Mielellään sellainen, johon ei kovasta yrittämisestä huolimatta ole saatu tekijää.
Työnteko on rikollista toimintaa, ilmasto, väestönsiirrot jne kaikki lisääntyy kun on hirveä vimma tehdä töitä. mitään hyvää ei ole työtä tekemällä tehty sitten jälleenrakennuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön haluaisi opiskella/kehittää itseään ja omaa portfoliotaan. Arvaapa, onnistuuko? Ei onnistu. Tämä hallitus nimenomaan haluaa ottaa tuon oikeuden pois, keskustan johdolla.
Ylipäätään ihmetyttää koko nillitys työttömistä. Jos ne asiat ovat työttömillä niin hyvin, niin miksi et luopuisi omasta työpaikastasi ja alkaisi työttömäksi?
Ei kyse ole siitä, että kukaan haluaisi olla työtön. Toki toivon aidosti että kaikki jotka kaipaavat töihin niitä saavat. Kuitenkin se, että matalapalkka-alalla jollakin voi jäädä käteen muutama hassu satanen enemmän kuussa, ja raataa päivät lähihoitajana. Siitä maksaa verot, ja sitten ne, joiden elämää niillä veroilla rahoitetaan, ei osoita pienintäkään kiitollisuutta siitä yhteisvastuusta, jota työssäkäyvät hoitavat. Se on kurjaa ja kiristää asenneilmapiiriä. Toki epäkohtia saa ja pitää kritisoida, mutta joskus voisi ihan oman mielenterveydenkin kannalta hyvä ajatella, miten hyvin asiat täällä Suomessa kuitenkin on. Minunkaan ei tarvitse menettää yöuniani miettiessä seuraavia yt:tä, sillä yhteiskunta kyllä pitää minustakin huolen, jos paha paikka sattuu.
AP
Itse olen työkyvytön tapaturman seurauksena ja menettänyt monet yöunet tilanteeni vuoksi. Olen kiitollinen kun olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, saan noin relun tonnin kuussa ja meidän perhe juuri ja juuri pärjää (mies pienipalkkainen ja kaksi lasta). Voisin kuitenkin olla kortistossa jolloin olisimme todella tiukoilla. Ilmeisesti oletat että kaikki työttömät saavat kunnon tukikombon jolloin rahaa saa lähes yhtä paljon kuin lähihoitaja. Tiedoksesi, läheskään kaikki eivät saa. Jos tippuisin työkkärin kirjoille niin huikea tukipotti olisi tasan työmarkkinatuki eli reilu 600€ (lapseton vähemmän), tuo on kyllä aika kaukana lähihoitajan palkasta. Tällä palstalla työttömät usein niputetaan yhdeksi massaksi kuten moni jo aiemmin totesikin.
Yx tueton ilmoittautuu! En saa tyött.turvaa, koska työkkäri katsoo mut opiskelijaksi. Opintotukea en nyt saa, kun en ole pystynyt suorittamaan pisteitä riittävästi. Takaisinperintä ei uhkaa, koska kela laittoi mut opintojeni vuoksi "erityistarkkailuun" jo ennen koronaa. Tuskin saan korona-armoa kuten jotkut.
Asumistukea tms. en saa, koska asun mieheni kanssa, ja hänellä on tuloja munkin elättämiseen. Työkokemusta löytyy liki 30v omalta alalta ja hieman olen tehnyt pätkää muulta alalta.
Jos onnistun suorittamaan pinnoja, nautin taas opintotukea. Kun lopetan opiskelut, saan kai tyött.turvaa, jossei karenssia tule? Töitä tuskin enää saan. En valita mitään, itse olen polkuni valinnut. Lainkuuliainenkin olen, siinä "kiitollisuutta". Miksi mun pitäis hakea töitä? Mun hakemuksista on vain turhaa riesaa työnantajille!
Miettikääpä miten paljon säästöä tulisi kun voisi lopettaa sossut, kelan, työkkärit kokonaan ja siirtyä siihen peruspalkkaan.
T: eräs joka viittä vaille on köydenjatkona vuosikausien sairastelun, kielteisten eläkepäätösten, kelan ja työkkärin kanssa tappelun jälkeen.
Minun suvussani ei ole työttömiä eikä kaveripiirissäni.
Itselläni on sellainen synnynnäinen sairaus, että roikun työttömyyden ja eläkkeen välillä pääsemättä eläkkeelle. Olen siis työtön. Kamalan vähän tuloja ja harmittaa.
Ap edustaa just niitä ääliöitä jotka luettuaan valheellisia väittämiä lehdistä tai täältä kuten "kaikki työttömät on laiskoja" uskoo ne todeksi. Kun sehän lukee lehdessä/nettipalstalla niin tietenkin se on totta.
Fiksumpi ei menisi vipuun, ap uskoo kaiken mitä kurkusta alas työnnetään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin samoja ajatuksia.
Esim. opiskelijoilta vaaditaan paljon pienemmän tuen vastineeksi opintojen etenemistä ja tuet peritään takaisin jos opintopisteitä ei ole tarpeeksi.
Työttömällä pitäisi kuitenkin olla pelkkiä oikeuksia eikä mitään velvollisuuksia, ei edes murto-osaa siitä mitä vaadutaan opiskelijoilta.
Lähes kaikki työttömät ovat olleet aikoinaan opiskelijoita, jotka ovat eläneet opintotuen ja opintolainan turvin. Toivottavasti sinäkin pääset jossain vaiheessa työttömäksi. Sellainen ajankohta voisi olla sitten, kun olet raskaana ja työnantajasi tekee konkurssin.
Minulle ei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että on ihan selkeää, että työpaikkoja on tarjolla huomattavasti vähemmän, kuin mikä on työttömien määrä.
Perusmatematiikalla tästä voimme päätellä, ettei työttömyys aina johdu ihmisestä itsestään, jos ei läheskään kaikille työpaikkoja riitä, joten turha simputus on, noh..turhaa ja täysin ymmärrettävää että se herättää vastustusta. On jotenkin todella typerää, että ajatellaan olevan jotenkin hienoa, että väkisin väännetään jotakin asioita työttömille tehtäväksi, ihan vain periaatteen vuoksi "etteivät vaan istuisi kotonaan".
Jos kuvittelet että työttömänä on niin herkkua, niin kokeile hyvä ihminen olla työtön vaikka vuoden-parin ajan, siis oikeasti työtön, kyllä silläkin riskillä, että saatkohan töitä enää sen 2 vuoden työttömyyden jälkeen (sinähän saat, tai ainakin kuvittelet saavasi). Voit sitten tulla kertomaan, miten ihanaa lomailua se työttömänä oleminen oikeasti olikaan.
T: Ei päivääkään työttömänä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on inhimillinen tragedia, ja työttömyyskorvaus on yhteiskunnan maksama vahingonkorvaus siitä että työtä ei ole löytynyt, vaikka työn tekemisen tulisi olla ihmisoikeus. Valtaosa työttömistä etsii työtä tosissaan, mutta kun työttömiä on päälle puoli miljoonaa, ja avoimia työpaikkoja n. 20000, on selvää, että työtä ei riitä kaikille, ja näin ollen työttömyydestä ei saa rangaista.
Tämäkin inhimillinen tragedia olisi voitettavissa ihan sillä, että työtön suostuu ottamaan vastaan sen työpaikan, jossa ei ole hurjan kivaa, paljon lomia ja iso palkka. Palstan työttömät ovat keksimääräistä työtävieroksuvampaa porukkaa ja on outoa, että VM ei omissa ehdotuksissaan halua lainkaan puuttua työmotivaation puutteesta kärsivien elämän rahoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että on ihan selkeää, että työpaikkoja on tarjolla huomattavasti vähemmän, kuin mikä on työttömien määrä.
Perusmatematiikalla tästä voimme päätellä, ettei työttömyys aina johdu ihmisestä itsestään, jos ei läheskään kaikille työpaikkoja riitä, joten turha simputus on, noh..turhaa ja täysin ymmärrettävää että se herättää vastustusta. On jotenkin todella typerää, että ajatellaan olevan jotenkin hienoa, että väkisin väännetään jotakin asioita työttömille tehtäväksi, ihan vain periaatteen vuoksi "etteivät vaan istuisi kotonaan".
Jos kuvittelet että työttömänä on niin herkkua, niin kokeile hyvä ihminen olla työtön vaikka vuoden-parin ajan, siis oikeasti työtön, kyllä silläkin riskillä, että saatkohan töitä enää sen 2 vuoden työttömyyden jälkeen (sinähän saat, tai ainakin kuvittelet saavasi). Voit sitten tulla kertomaan, miten ihanaa lomailua se työttömänä oleminen oikeasti olikaan.
T: Ei päivääkään työttömänä ollut.
Meillä olisi tähän helppo ratkaisu: jokaiselle yli 3 kk työttömänä olleelle määrätään julkisen puolen työtehtäviä 4 h/vrk tai 20 h/vko ihan palkalla 7,5 e/h. Ne työt olisi roskien keräämistä, tienvierustojen raivausta, erilaista luonnonhoitoa jne. eli sellaisia tehtäviä, jotka ovat ympäristölle tärkeitä. Kuukaudessa saisi palkkaa suunnilleen peruspäivärahan verran. Yhteiskunnalle satsaus olisi suunnilleen sama kuin nyt, työttömälle helpotus, koska aina olisi töitä!
Tämä palsta ei kyllä ole muuttanut suhtautumistani yhtään. Olen ajoittain ollut itsekin työtön, ei ollut kivaa. Olen ottanut ei niin kivoja duuneja koska mikä tahansa on kivempaa kuin velloa himassa. Olen aina tiennyt että on ihmisiä jotka välttelevät töitä, ja niitä jotka epätoivoisesti hakevat paikkoja, mutta töitä ei vain ole.
Olisi aika lyhentää työviikkoa ja vähentää tunteja niin että jokaiseen mahdolliseen firmaan palkattaisiin ainakin yksi uusi työntekijä.
Kannatan myös kansalaispalkkaa.