Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palsta on muuttanut suhtautumistani työttömiin

Vierailija
14.08.2020 |

Jopa vähän huolestuttavalla tavalla.
Taustaa, olen itse nuoresta saakka tehnyt mitä työtä on ollut tarjolla, kaupankassana ja muuta. Työelämään pääsin hyvin koulujen jälkeen kiinni, en siis koskaan ole ollut työtön. Myöskään lähipiirissäni ei ole työttömiä. Olen aina suhtautunut tosin työttömyyteen empaattisesti ja tukisysteemiä kannattaen.
Kuitenkin,
Tämän vuoksi ainut kosketus työttömyyteen on minulle uutisten ohella tämän palstan keskustelut ja suoraan sanottuna lukiessani työttömien kommentteja on pikkuhiljaa oma asenteeni alkanut muuttua kovemmaksi. Moni kokee, ettei heiltä saisi pyytää mitään vastiketta kuten velvoittaa työnhakuun, haukkuu yrityksiä ja julkista sektoria ja ehdottelee kansantaloudellisesti täysin kestämättömiä ideoita. Jos yleinen asenneilmapiiri muuttuu kylmemmäksi, luo se entistä isompaa rakoa eri yhteiskuntaluokkien välille mikä on sitten jo isompi ongelma. Tässä on minusta myös työttömällä se vastuu tuntea joskus myös kiitollisuutta, että yhteiskunta maksaa heidän elämisensä. Jatkuva valitus ja muiden vähättely ja valittelu taas kiristää fiiliksiä edelleen.
Onko muilla tullut samoja fiiliksiä?

Kommentit (191)

Vierailija
61/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys on inhimillinen tragedia, ja työttömyyskorvaus on yhteiskunnan maksama vahingonkorvaus siitä että työtä ei ole löytynyt, vaikka työn tekemisen tulisi olla ihmisoikeus. Valtaosa työttömistä etsii työtä tosissaan, mutta kun työttömiä on päälle puoli miljoonaa, ja avoimia työpaikkoja n. 20000, on selvää, että työtä ei riitä kaikille, ja näin ollen työttömyydestä ei saa rangaista.

Tämäkin inhimillinen tragedia olisi voitettavissa ihan sillä, että työtön suostuu ottamaan vastaan sen työpaikan, jossa ei ole hurjan kivaa, paljon lomia ja iso palkka. Palstan työttömät ovat keksimääräistä työtävieroksuvampaa porukkaa ja on outoa, että VM ei omissa ehdotuksissaan halua lainkaan puuttua työmotivaation puutteesta kärsivien elämän rahoittamiseen.

Tarkoitat että työtön suostuu ottamaan vastaan sen nollatuntisopimuksen tai provikkapalkkaisen työpaikan jolloin palkalla ei elä mutta tukiviidakko muuttuu vielä vaikeammaksi ja voi joutua olemaan täysin tulottomana kuukausia.

Vierailija
62/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömistä valittavat pitäisi velvoittaa kertomaan, millainen paikka heidän omassa firmassaan tai työpaikallaan olisi avoimena. Mielellään sellainen, johon ei kovasta yrittämisestä huolimatta ole saatu tekijää. 

Meillä olisi auki. Kokopäivä työ, vakinainen työsuhde, palkka 3600/kk. Vaaditaan yliopistokoulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen melko varma siitä, ettet sinä ole muuttanut kantaasi yhtään mihinkään suuntaan. Olet kokoomustrolli, jonka työtä on pilkata työttömiä nettipalstoilla. Teit aloituksen noin, jotta mukamas vaikuttaisit mukavalta ihmiseltä ("olen ollut tukisysteemien puolella ja suhtautunut empaattisesti").

Jos ihmisellä on oikeasti yhtään empatiaa, niin hän ei tässä maailmantilanteessa, jossa työttömien määrä on lisääntynyt räjähdysmäisesti koronan takia. ala inhota ja halveksia niitä, joilla ei työtä ole. 

Ymmärrän, että moniin voi upota sinun provosi, mutta ei minuun. 

Vierailija
64/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että on ihan selkeää, että työpaikkoja on tarjolla huomattavasti vähemmän, kuin mikä on työttömien määrä.

Perusmatematiikalla tästä voimme päätellä, ettei työttömyys aina johdu ihmisestä itsestään, jos ei läheskään kaikille työpaikkoja riitä, joten turha simputus on, noh..turhaa ja täysin ymmärrettävää että se herättää vastustusta. On jotenkin todella typerää, että ajatellaan olevan jotenkin hienoa, että väkisin väännetään jotakin asioita työttömille tehtäväksi, ihan vain periaatteen vuoksi "etteivät vaan istuisi kotonaan".

Jos kuvittelet että työttömänä on niin herkkua, niin kokeile hyvä ihminen olla työtön vaikka vuoden-parin ajan, siis oikeasti työtön, kyllä silläkin riskillä, että saatkohan töitä enää sen 2 vuoden työttömyyden jälkeen (sinähän saat, tai ainakin kuvittelet saavasi). Voit sitten tulla kertomaan, miten ihanaa lomailua se työttömänä oleminen oikeasti olikaan.

T: Ei päivääkään työttömänä ollut.

Meillä olisi tähän helppo ratkaisu: jokaiselle yli 3 kk työttömänä olleelle määrätään julkisen puolen työtehtäviä 4 h/vrk tai 20 h/vko ihan palkalla 7,5 e/h. Ne työt olisi roskien keräämistä, tienvierustojen raivausta, erilaista luonnonhoitoa jne. eli sellaisia tehtäviä, jotka ovat ympäristölle tärkeitä. Kuukaudessa saisi palkkaa suunnilleen peruspäivärahan verran. Yhteiskunnalle satsaus olisi suunnilleen sama kuin nyt, työttömälle helpotus, koska aina olisi töitä!

Siis miksi työttömät pakotettaisiin töihin 7,5h kun ei kukaan työllinen sillä palkalla tee töitä? :D Jos töitä on kerran tarjolla niin siitä maksetaan palkka jolla tulee toimeen, jos niitä ei ole tarjolla niin sitten maksetaan se korvaus työttömyydestä.

Ja vielä ilmainen vinkki: jos ihminen pakotetaan työhön se on orjuutta, mikä ei ole enää laillista.

Vierailija
65/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömistä valittavat pitäisi velvoittaa kertomaan, millainen paikka heidän omassa firmassaan tai työpaikallaan olisi avoimena. Mielellään sellainen, johon ei kovasta yrittämisestä huolimatta ole saatu tekijää. 

Meillä olisi auki. Kokopäivä työ, vakinainen työsuhde, palkka 3600/kk. Vaaditaan yliopistokoulutus.

Älä viitsi. Tuo ei kerro mitään.

Jos teillä oikeasti halutaan työntekijöitä, niin tuskin on kielletty kertomasta firman nimeä tai oikeaa työnkuvaa Vauva-palstalla. Täällä käyminen kun ei voi tehdä kenestäkään huonoa ihmistä, muutenhan sinäkin olisit soveltumaton työhösi. 

Vierailija
66/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.

Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.

AP

Olisitko kiitollinen, jos työttömäksi joutuminen johtuisi terveydellisistä rajoitteista ja huomaisit, ettei yhteiskunta halua sijoittaa sen vertaa että pääsisit takaisin töihin, vaikka se maksaisi itsensä takaisin? Huomaisit että systeemi ei osaa tarjota sitä mitä tarvitset vaan tunkisi sinulle huonompaa "apua" ja kalliimmalla, koska systeemissä on ihmisiä jotka hyötyvät siitä asioiden hoitamisesta kehnolla tavalla.

Vierailija
67/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ymmärrettävästi tunteita herättävä aihe. Kerroin kyllä jo aloitusviestissä että oma asenne on muuttunut huolestuttavalla tavalla, kun eteen tulee vain yhdenlaisia työttömyysnäkökulmia. Mielellään kuulen myös muita tai luen niitä keskusteluja joista jotkut ovat täällä puhuneet, joissa on muutakin kun valittamista.

AP

Täällä ei ole yhtäkään ketjua, joissa on pelkästään valittamista. Jokaisessa työttömyyttä käsittelevässä ketjussa on lukuisia hyviä perusteluja ja näkökantoja, miksi työttömien kurittaminen ei auta mitään. On myös se kaikkein yksinkertaisin fakta: työtä ei ole kaikille. 

Joten mitä sinusta - valittaja itsekin nyt - kertoo se, että jätät nuo järkevät kommentit huomioimatta, ja keskityt johonkin minimaaliseen prosenttiosuuteen, joka valittaa tai sanoo, ettei enää jaksa hakea töitä lukuisten epäonnistumisten jälkeen?

Vierailija
68/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei millään muulla ole väliä, kuin sillä, että on ihan selkeää, että työpaikkoja on tarjolla huomattavasti vähemmän, kuin mikä on työttömien määrä.

Perusmatematiikalla tästä voimme päätellä, ettei työttömyys aina johdu ihmisestä itsestään, jos ei läheskään kaikille työpaikkoja riitä, joten turha simputus on, noh..turhaa ja täysin ymmärrettävää että se herättää vastustusta. On jotenkin todella typerää, että ajatellaan olevan jotenkin hienoa, että väkisin väännetään jotakin asioita työttömille tehtäväksi, ihan vain periaatteen vuoksi "etteivät vaan istuisi kotonaan".

Jos kuvittelet että työttömänä on niin herkkua, niin kokeile hyvä ihminen olla työtön vaikka vuoden-parin ajan, siis oikeasti työtön, kyllä silläkin riskillä, että saatkohan töitä enää sen 2 vuoden työttömyyden jälkeen (sinähän saat, tai ainakin kuvittelet saavasi). Voit sitten tulla kertomaan, miten ihanaa lomailua se työttömänä oleminen oikeasti olikaan.

Meillä olisi tähän helppo ratkaisu: jokaiselle yli 3 kk työttömänä olleelle määrätään julkisen puolen työtehtäviä 4 h/vrk tai 20 h/vko ihan palkalla 7,5 e/h. Ne työt olisi roskien keräämistä, tienvierustojen raivausta, erilaista luonnonhoitoa jne. eli sellaisia tehtäviä, jotka ovat ympäristölle tärkeitä. Kuukaudessa saisi palkkaa suunnilleen peruspäivärahan verran. Yhteiskunnalle satsaus olisi suunnilleen sama kuin nyt, työttömälle helpotus, koska aina olisi töitä!

Siis miksi työttömät pakotettaisiin töihin 7,5h kun ei kukaan työllinen sillä palkalla tee töitä? :D Jos töitä on kerran tarjolla niin siitä maksetaan palkka jolla tulee toimeen, jos niitä ei ole tarjolla niin sitten maksetaan se korvaus työttömyydestä.

Ja vielä ilmainen vinkki: jos ihminen pakotetaan työhön se on orjuutta, mikä ei ole enää laillista.

Jos ihminen kokee työn pakoksi, niin hänelle ei pidä korvata euroakaan siitä, että töitä ei ole!

Lisäksi nyt kannattaisi lopettaa se itkeminen siitä, että kukaan ei tee tuolla palkalla töitä, koska kohta tekee tai yhteiskunta ei anna edes niitä asumistukieuroja. Tuo on selkeä vaihtoehto sille, että työtön valittaa, että ei ole töitä. Tuossa mallissa on, Suomessa ei ole minimipalkkaa, joten turhat rutinat pois.

Vierailija
69/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ymmärrettävästi tunteita herättävä aihe. Kerroin kyllä jo aloitusviestissä että oma asenne on muuttunut huolestuttavalla tavalla, kun eteen tulee vain yhdenlaisia työttömyysnäkökulmia. Mielellään kuulen myös muita tai luen niitä keskusteluja joista jotkut ovat täällä puhuneet, joissa on muutakin kun valittamista.

AP

Täällä ei ole yhtäkään ketjua, joissa on pelkästään valittamista. Jokaisessa työttömyyttä käsittelevässä ketjussa on lukuisia hyviä perusteluja ja näkökantoja, miksi työttömien kurittaminen ei auta mitään. On myös se kaikkein yksinkertaisin fakta: työtä ei ole kaikille. 

Joten mitä sinusta - valittaja itsekin nyt - kertoo se, että jätät nuo järkevät kommentit huomioimatta, ja keskityt johonkin minimaaliseen prosenttiosuuteen, joka valittaa tai sanoo, ettei enää jaksa hakea töitä lukuisten epäonnistumisten jälkeen?

Vihreät on tuomassa Suomeen 80 000 uutta työntekijää, joten kyllä meillä on jo nyt pakko olla töitä kaikille, jos lisää väkeä ollaan tuomassa!

Vierailija
70/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap ja kiitos hienosta aloituksesta. Minulle tämä asenteenmuutos ei tullut palstan kautta vaan jo aikaisemmin. Ehkä tämä yllättää jotkut, mutta minulle tämä muutos tuli siitä että jouduin itse työttömän ja avuttoman asemaan. Sitä ennen pidin työttömiä parkoina, joilla on käynyt huono tuuri ja joita totta kai pitää empatisoida. Mutta kun tämä kävi itselleni, kaikki muuttui. Piti kysyä itseltä että mitäs nyt tehdään. No yritetään tietenkin etsiä edes jokin työpaikka ja mielellään mahdollisimman pian. Hävetti nostaa mitään tukia paria kuukautta pidempään. Silloin ymmärsin, että vaadin itseltäni ihan eri asioita kuin muilta ihmisiltä ja että tähän täytyy tulla muutos. Tajusin, miten hullu olen aina ollut, kun olen itse ollut mahdollisimman kunnollinen enkä kuitenkaan pidä toisille ihmisille mitään vaatimustasoa. Kai siis oli hyvä että jouduin tuon vaiheen kokemaan, jotta sain oikeasti arvomaailmani kohdilleen.

Vierailija
71/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei, vaan kaikille ei ole kivaa työtä eikä sellaista työtä, josta maksetaan mansikoita. Olen kokenut työttömyyden ja kaverini ovat kokeneet sen, ja ero heidän ja minun välillä on ollut se, että he eivät suostu laskemaan vaatimustasoaan sille tasolle jolla he voivat oikeasti työpaikan saada. Haetaan vain niitä edes jotenkin kivalta tuntuvia ja sitten valitetaan, ettei saatu paikkaa (no ei tietenkään koska niitä kivempia hakee suurempi määrä ihmisiä) ja ettei ole työpaikkoja.

Olen tehnyt tosi ikäviä duuneja mutta huomannut sen, että olen heti halutumpaa tavaraa työmarkkinoilla kun olen edes jossain työssä sen sijaan että ceeveessä on pitkä aukko joka pitenee koko ajan. Ihan varmasti moni on kuullut tämän jo mutta kieltäytyy silti uskomasta koska jonkun nyt pitäisi vain heti suoraan järjestää se parempi työpaikka. Miksi pitäisi? Ihan sama kuin haluaisit sen sikspäkin heti ekalla kuntosalikäynnillä?

Vierailija
72/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät ole mikään homogeeninen massa. Moni viisikymppinen työtön on saattanut tehdä 30 vuotta kestäneen uran työelämässä. Tarkoitatko siis, että he eivät ole oikeutettuja tukiin, vaikka ovat maksaneet hirmuveroja tuon ajan?

Eiköhän tuolla logiikalla voi poistaa sitten myös eläkkeet, opintotuet, asumistuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat, lapsilisät, ilmaiset neuvolat, koulut, yliopistot, ateriatuet, kela-taksit ja monet muut. Tässä maassa ei nimittäin taida olla tasan yhtäkään tahoa, joka ei jollain tavalla olisi tukiruletissa mukana, yrityksistä ja julkisesta sektorista nyt puhumattakaan.

Ihan sama mitä ajattelet. Päätökset tässä maassa tekee eduskunta lainsäädäntöön perustuen, ei sinun mutu-tuntumasi. Ja kunhan talous tästä vielä ottaa lisää "pohjatuntumaa", yhä useampi koko-elämän-olen-työssä-ollut! -jankkaaja pääsee myös kokemaan sen pohjakosketuksen. Siinähän kaivat maata omien jalkojesi alta.

Kiitos, todella hyvä kirjoitus. Itse olen juuri näitä 30 vuotta työelämässä ja kovia veroja maksamassa olleita. Nyt olen työttömänä, en omasta halusta. Haen töitä joka viikko, minulla on todella pitkä ja laaja-alainen kokemus työelämästä, onko jarruna todellakin se, että olen 50-vuotias ja yksinhuoltaja. Töitä en lähde 10 euron tuntihinnalla tekemään, se on selvä, tämä 10 eur kuuluu nuoremman väen palkkoihin ei 30 vuotta työelämässä olleen hinnaksi. Haluan kunnon työn, miksi minun pitäisi alentua taas nuoruuden tasolle 50 vuotiaana, olen tehnyt nuoruudessa vaikka mitä töitä, siivousta, myyjänä, tehdastyöläisenä jne. On ollut määräaikaista ja kaikenlaista sopparia. Nämä, jotka sanovat että eivät ole koskaan olleet työttöminä ja on vakituiset työt ollut koko elämän, wau, mitä kermaperseitä, katsotaan sitten kun tippuvat tästä kuplastaan ulos, että mitä tapahtuu.

Vierailija
73/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät ole mikään homogeeninen massa. Moni viisikymppinen työtön on saattanut tehdä 30 vuotta kestäneen uran työelämässä. Tarkoitatko siis, että he eivät ole oikeutettuja tukiin, vaikka ovat maksaneet hirmuveroja tuon ajan?

Eiköhän tuolla logiikalla voi poistaa sitten myös eläkkeet, opintotuet, asumistuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat, lapsilisät, ilmaiset neuvolat, koulut, yliopistot, ateriatuet, kela-taksit ja monet muut. Tässä maassa ei nimittäin taida olla tasan yhtäkään tahoa, joka ei jollain tavalla olisi tukiruletissa mukana, yrityksistä ja julkisesta sektorista nyt puhumattakaan.

Ihan sama mitä ajattelet. Päätökset tässä maassa tekee eduskunta lainsäädäntöön perustuen, ei sinun mutu-tuntumasi. Ja kunhan talous tästä vielä ottaa lisää "pohjatuntumaa", yhä useampi koko-elämän-olen-työssä-ollut! -jankkaaja pääsee myös kokemaan sen pohjakosketuksen. Siinähän kaivat maata omien jalkojesi alta.

Kiitos, todella hyvä kirjoitus. Itse olen juuri näitä 30 vuotta työelämässä ja kovia veroja maksamassa olleita. Nyt olen työttömänä, en omasta halusta. Haen töitä joka viikko, minulla on todella pitkä ja laaja-alainen kokemus työelämästä, onko jarruna todellakin se, että olen 50-vuotias ja yksinhuoltaja. Töitä en lähde 10 euron tuntihinnalla tekemään, se on selvä, tämä 10 eur kuuluu nuoremman väen palkkoihin ei 30 vuotta työelämässä olleen hinnaksi. Haluan kunnon työn, miksi minun pitäisi alentua taas nuoruuden tasolle 50 vuotiaana, olen tehnyt nuoruudessa vaikka mitä töitä, siivousta, myyjänä, tehdastyöläisenä jne. On ollut määräaikaista ja kaikenlaista sopparia. Nämä, jotka sanovat että eivät ole koskaan olleet työttöminä ja on vakituiset työt ollut koko elämän, wau, mitä kermaperseitä, katsotaan sitten kun tippuvat tästä kuplastaan ulos, että mitä tapahtuu.

Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta tuo on silti kuin sanoisit, että sinun ei kuuluisi saada kohtusyöpää koska menkat on loppu jo tai lapset jo hankittu. Ikävät asiat voi iskeä kaikenikäisiin kaiken aikaa, eikä kukaan muu ole siitä silti mitään hyvitystä velkaa. Nimittäin tuolla 30 vuoden logiikalla voisi myös sinulta vaatia, että olet säästänyt paljon ja kartuttanut sellaista osaamista, jolle on edelleen kysyntää. 30 vuotta ei kerro paljon siitä, oletko koko ajan opetellut uutta ja ajankohtaista tekemisen ohessa vai jauhanut samaa kaavaa nuo vuodet.

Vierailija
74/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se tuntipalkka ja kuukausittainen (/viikottainen) tuntimäärä, jolla suostuisit tekemään töitä?

Vierailija
75/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli työttömiä, kun sai kenkää työpaikasta. Nykyään on elämäntapatyöttömiä, koska "en viitsi, pelaaminen on kivempaa, minua ei saa käskeä/velvoittaa" jne asenne.

Tosiassa jokainen työtön pitäisi käsitellä nykyään yksilönä, 30 vuotta tehtaan liukuhihnalla työssä ollut ja nyt saneerauksen vuoksi työttömäksi joutunut on aivan eri asia, kuin ei koskaan töissä ollut/haluton työtön.

Vierailija
76/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
77/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä. Ei tarvi kenenkään kadehtia.

Mielestäni olisi kaikkien etu, että palaisin taas sellaiseen työhön, josta viime vuonnakin maksoin tuloveroja 40 000 euroa. Toki voisin mennä pikapikaa vaikka kiviä pakkaamaan, mutta siinä yhteiskunta menettäisi tuhansia euroja kuukaudessa verotuloja. Pikavoitot ovat lyhytnäköisiä.

Vierailija
78/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä sanonut noin? vaan että yhteiskuntarauhan ja yhtenäisyyden kannalta olisi hyvä, että työtön kykenisi tuntemaan myös kiitollisuutta siitä että muut ihmiset pitää huolta ja rahallisesti kannattelee vaikeuden aikojen yli, ja ottamaan vastuuta. Jos näin tekee, hienoa. Niitä ääniä ei vaan paljon palstalla kuulu. 

Ei toimi noin. Yhteiskuntarauhan vuoksi olisi hyvä, että esimerkiksi töissä olevat eivät tuntisi ylemmyyttä niin kovasti. Sinäkin muka hyvällä asialla sanelet, mitä toisen tulisi tuntea viitaten kiitollisuudenvelkaan, sinulle. Sen sijaan ihmisillä, työttömilläkin on oma elämänsä omine murheineen ja iloineen, joista sinä et tiedä oikeastaan mitään kun et heitä tunne.

Tuosta yhteiskunnan kannattelusta. Jos joku sairastuu, tunteeko vain kiitollisuutta terveydenhuollosta, vai voiko olla muitakin tunteita, epävarmuutta, pelkoa, katkeruutta "miksi minä sairastuin"? Resursseja kiitollisuuden tunteeseen on yleensä sitten, kun tilanne on parantunut. Jos joku kertoisi sairastuneelle, olisit sinäkin kiitollinen, kun veronmaksajat sinut hoitavat kuluineen ja etuuksineen kun pötkötät sairaalasängyllä epätuottavana, saattaisi pientä puolustautumista tulla vastauksena. Ehkä sairaus on helpompi nähdä "kelpoisena" syynä, se kun voi ihmisten mielissä konkreettisemmin osua jokaisen kohdalle, eikä siitä niin syyllistetä. Kuitenkin, jokainen ihminen haluaa olla arvostettu, joten dissaamista on hyvin vaikea ottaa vastaan, oli tilanne mikä tahansa. Silloin on monesti jo luovuttanut.

Kiitollisuus parantaa yksilön omaa elämää. Myötätunto parantaa myös muiden elämää. Kumpaakaan ei voi sinänsä vaatia, ne kun ovat tunteita, eikä asenteita.

Vierailija
79/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä. Ei tarvi kenenkään kadehtia.

Mielestäni olisi kaikkien etu, että palaisin taas sellaiseen työhön, josta viime vuonnakin maksoin tuloveroja 40 000 euroa. Toki voisin mennä pikapikaa vaikka kiviä pakkaamaan, mutta siinä yhteiskunta menettäisi tuhansia euroja kuukaudessa verotuloja. Pikavoitot ovat lyhytnäköisiä.

Älä viitsi. Elämäntapatyöttömät eivät ole osaamiseltaan 40000€ arvoisia niin kuin sinä. Ihan turhaa rinnastaa täällä sinun tarinaasi heihin. Kukaan ei ensinnäkään elämässään saavuta tuollaista palkkatasoa olemalla laiska. Olet siis eri eläin.

Vierailija
80/191 |
15.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ikätoverisi, viisikymppinen nainen. Minulla on nyt vakituinen virka, mutta jos näin ei olisi, niin en minä pitäisi itseäni liian hienona vaikka sitten tehtaaseen menemään, jos sellaisia työpaikkoja on. Asenteesi ennustaa pitkää työttömyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi