Palsta on muuttanut suhtautumistani työttömiin
Jopa vähän huolestuttavalla tavalla.
Taustaa, olen itse nuoresta saakka tehnyt mitä työtä on ollut tarjolla, kaupankassana ja muuta. Työelämään pääsin hyvin koulujen jälkeen kiinni, en siis koskaan ole ollut työtön. Myöskään lähipiirissäni ei ole työttömiä. Olen aina suhtautunut tosin työttömyyteen empaattisesti ja tukisysteemiä kannattaen.
Kuitenkin,
Tämän vuoksi ainut kosketus työttömyyteen on minulle uutisten ohella tämän palstan keskustelut ja suoraan sanottuna lukiessani työttömien kommentteja on pikkuhiljaa oma asenteeni alkanut muuttua kovemmaksi. Moni kokee, ettei heiltä saisi pyytää mitään vastiketta kuten velvoittaa työnhakuun, haukkuu yrityksiä ja julkista sektoria ja ehdottelee kansantaloudellisesti täysin kestämättömiä ideoita. Jos yleinen asenneilmapiiri muuttuu kylmemmäksi, luo se entistä isompaa rakoa eri yhteiskuntaluokkien välille mikä on sitten jo isompi ongelma. Tässä on minusta myös työttömällä se vastuu tuntea joskus myös kiitollisuutta, että yhteiskunta maksaa heidän elämisensä. Jatkuva valitus ja muiden vähättely ja valittelu taas kiristää fiiliksiä edelleen.
Onko muilla tullut samoja fiiliksiä?
Kommentit (191)
Mulla on päinvastainen kokemus tältä palstalta.
Ollaan ehkä luettu eri keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät eivät ole mikään homogeeninen massa. Moni viisikymppinen työtön on saattanut tehdä 30 vuotta kestäneen uran työelämässä. Tarkoitatko siis, että he eivät ole oikeutettuja tukiin, vaikka ovat maksaneet hirmuveroja tuon ajan?
Eiköhän tuolla logiikalla voi poistaa sitten myös eläkkeet, opintotuet, asumistuet, äitiyspäivärahat, sairaspäivärahat, lapsilisät, ilmaiset neuvolat, koulut, yliopistot, ateriatuet, kela-taksit ja monet muut. Tässä maassa ei nimittäin taida olla tasan yhtäkään tahoa, joka ei jollain tavalla olisi tukiruletissa mukana, yrityksistä ja julkisesta sektorista nyt puhumattakaan.
Ihan sama mitä ajattelet. Päätökset tässä maassa tekee eduskunta lainsäädäntöön perustuen, ei sinun mutu-tuntumasi. Ja kunhan talous tästä vielä ottaa lisää "pohjatuntumaa", yhä useampi koko-elämän-olen-työssä-ollut! -jankkaaja pääsee myös kokemaan sen pohjakosketuksen. Siinähän kaivat maata omien jalkojesi alta.
Juuri näin! Verot alas !
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.
Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.
AP
Niin, tukee Romanian tasoisella sosiaaliturvalla, mikä käytännössä on aiheuttanut Helsingissä kilometrien pituiset leipäjonot.
Koittakaapa nyt ymmärtää, että kouluruokailua oli jo 1930-luvulla. Saksassa eläkejärjestelmä luotiin jo 1880-luvulla. Britannissa oli alkeellinen sosiaaliturvan malli myös 1800-luvun lopulla. Nämä ovat länsimaiseen valtioon kuuluvia PERUSJUTTUJA hyvät suomalaiset!
Oletko sinä myös kiitollinen joka päivä siitä, että sinun ikkunasi alla on asfaltoitu tie, bussit kulkee, hanasta tulee vettä ja lamput syttyvät?
Vihreät esittivät 80 000 mammua tuotavaksi, koska työvoimapula.
Miksi tämän palstan työttömät eivät saa töitä mutta nuo 80 000 saisivat?
Nuo kaikki voidaan tosiaan lopettaa !
Zinc
Olen ollut työttömänä, nyt pätkätöissä.
Tunnen muutaman, jotka ottavat kaiken valtiolta, eivätkä anna mitään vastineeksi, eivät yritä, eivät kouluttaudu eivätkä hae töitä. Osa on suomalaisia, osa ulkomaalaistaustaisia.
Suurinta osaa työttömistä en tietenkään tunne.
Nuo tyypit kyllä tulevat mieleeni, kun joku puolustaa tukia.
T. Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön haluaisi opiskella/kehittää itseään ja omaa portfoliotaan. Arvaapa, onnistuuko? Ei onnistu. Tämä hallitus nimenomaan haluaa ottaa tuon oikeuden pois, keskustan johdolla.
Ylipäätään ihmetyttää koko nillitys työttömistä. Jos ne asiat ovat työttömillä niin hyvin, niin miksi et luopuisi omasta työpaikastasi ja alkaisi työttömäksi?
Ei kyse ole siitä, että kukaan haluaisi olla työtön. Toki toivon aidosti että kaikki jotka kaipaavat töihin niitä saavat. Kuitenkin se, että matalapalkka-alalla jollakin voi jäädä käteen muutama hassu satanen enemmän kuussa, ja raataa päivät lähihoitajana. Siitä maksaa verot, ja sitten ne, joiden elämää niillä veroilla rahoitetaan, ei osoita pienintäkään kiitollisuutta siitä yhteisvastuusta, jota työssäkäyvät hoitavat. Se on kurjaa ja kiristää asenneilmapiiriä. Toki epäkohtia saa ja pitää kritisoida, mutta joskus voisi ihan oman mielenterveydenkin kannalta hyvä ajatella, miten hyvin asiat täällä Suomessa kuitenkin on. Minunkaan ei tarvitse menettää yöuniani miettiessä seuraavia yt:tä, sillä yhteiskunta kyllä pitää minustakin huolen, jos paha paikka sattuu.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos huomenna joudut työttömäksi niin ajatteletko itsestäsi noin? Työttömät ei ole mikään pysyvä joukko samoja ihmisiä, tiesitkös.
Jos huomenna joudun työttömäksi olen kiitollinen siitä, että asun suomessa ja yhteiskunta tukee minua työttömyydessä eikä tarvitse sentään kadulle muuttaa. Kuten olin kiitollinen opiskellessa siitä pienestä tuesta ja lainantakauksesta, ja sain ilmaisen koulutuksen.
AP
Niin, tukee Romanian tasoisella sosiaaliturvalla, mikä käytännössä on aiheuttanut Helsingissä kilometrien pituiset leipäjonot.
Koittakaapa nyt ymmärtää, että kouluruokailua oli jo 1930-luvulla. Saksassa eläkejärjestelmä luotiin jo 1880-luvulla. Britannissa oli alkeellinen sosiaaliturvan malli myös 1800-luvun lopulla. Nämä ovat länsimaiseen valtioon kuuluvia PERUSJUTTUJA hyvät suomalaiset!
Oletko sinä myös kiitollinen joka päivä siitä, että sinun ikkunasi alla on asfaltoitu tie, bussit kulkee, hanasta tulee vettä ja lamput syttyvät?
Suomen rahat on nyt luvattu Italiaan ja Ranskaan ja Espanjaan koska syyt.
T. Sanna
Vierailija kirjoitti:
Eikös niitä ole tullut jo paljon enemmän. Tarvitaan siis lisää painolastia, että Suomi-paatti uppoaa.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Koska eriarvoisille ihmisille maksettaisi eriarvoinen palkka.
Tämän palstan työttömät tahtoo tessin ylihinnoitetun 9e tuntipalkan. Se on liikaa yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon että suurin osa tämän ymmärtää. On siellä fiksujakin joukossa. Mutta tällä palstalla edustettuna on kyllä se porukka jonka mielestä vika on aina jossain muualla kuin itsessä, yritykset on perseestä, työkkäri on perseestä, mitään ei kannata hakea kuin ei kuitenkaan saa ja mitään ei saa työttömältä vaatia vastineeksi työttömyystuesta.
Työkkäri nyt on kohtalaisen turha ja perseestä normaaliälyiselle hakijalle. Jos kokemus on tämä niin kiittääkö pitäisi?
Tottakai tiedostan että Suomessa asiat ovat melko hyvin sekä työttömällä että työssäkäyvillä jos vertaa kehitysmaihin tms. En silti lähde ilmaistyövoimaksi yrityksiin jotka pyörivät vain työkokeilijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vähän toisinpäin.
Aluksi oli sellaiset mielipiteet että työttömille ei mitään tukia. Toki isänikin totesi että jopa Jenkeissä on tuet työttömille. Ei niin julma pidä olla että köyhää kyykytetään.
Nykyään ajattelen että jokaiselle kuuluu perustulo. Palstalla on esitetty niin fiksusti perusteluita tälle että olen tavallaan jotenkin demarisoitunut, vaikka isäni kasvatti minusta porvarin.
Mä olen ihan samaa mieltä. Vastuu jokaiselle itselleen. Onhan se nyt sentään jotain, kun joutuu kantamaan itse vastuun omista tekemisistään.
Mutta ei sitten mitään erillistukia siihen perustuloon, tietty jonkun jouduin ojaan ja meteoriitti putosi päähän sosiaaliturvan voi säilyttää, muttei tuommoista jokakuukautista showta.
Zinc
Kaikille sama summa. Omat elämänvalinnat sitten vaikuttavat paljonko sitä tuohta on käytössä.
Ai että ihan kiitollisuutta. Mielestäni työtön tekee ”osansa” hakemalla aktiivisesti töitä. Ei tarvitse olla sen kummemmin kiitollinen, kuin työssä käyvienkään.
T: Valitöissä käyvä, veroprosentti 47
Vierailija kirjoitti:
Tunnen muutaman, jotka ottavat kaiken valtiolta, eivätkä anna mitään vastineeksi, eivät yritä, eivät kouluttaudu eivätkä hae töitä. Osa on suomalaisia, osa ulkomaalaistaustaisia.
T. Ei ap
Suomessa irtisanotaan ja lomautetaan joukkoa suoranaisella vimmalla. Työttömiä yli 400 000 ja vapaita työpaikkoja alle kymmenys siitä. Onko tämä keskustelu työhaluista edes relevantti tällä hetkellä?
Ihan sama vaikka ne työkuntoiset ja -haluiset tanssisivat ripaskaa 24/7, mutta työpaikkoja ei kaikille riitä, lähellekään. Ihan sama, vaikka noista 400 000 puolet ei hakisi töitä laisinkaan. Jäisi edelleen 200 000 työtöntä, jotka pyörivät pitkin kyliä etsimässä töitä, joita nyt vain ei ole.
Mitä hemmettiä sen työttömän halukkuus tai haluttomuus merkkaan kansantalouden kannalta? Työttömyys ja inflaatio ovat kansantalouden suureita ja niiden välillä on jopa kausaliteetti. Yksittäisen työttömän kallonsisäisellä psyykkaamisella ei saada yhtäkään yritystä investoimaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni työtön haluaisi opiskella/kehittää itseään ja omaa portfoliotaan. Arvaapa, onnistuuko? Ei onnistu. Tämä hallitus nimenomaan haluaa ottaa tuon oikeuden pois, keskustan johdolla.
Ylipäätään ihmetyttää koko nillitys työttömistä. Jos ne asiat ovat työttömillä niin hyvin, niin miksi et luopuisi omasta työpaikastasi ja alkaisi työttömäksi?
Ei kyse ole siitä, että kukaan haluaisi olla työtön. Toki toivon aidosti että kaikki jotka kaipaavat töihin niitä saavat. Kuitenkin se, että matalapalkka-alalla jollakin voi jäädä käteen muutama hassu satanen enemmän kuussa, ja raataa päivät lähihoitajana. Siitä maksaa verot, ja sitten ne, joiden elämää niillä veroilla rahoitetaan, ei osoita pienintäkään kiitollisuutta siitä yhteisvastuusta, jota työssäkäyvät hoitavat. Se on kurjaa ja kiristää asenneilmapiiriä. Toki epäkohtia saa ja pitää kritisoida, mutta joskus voisi ihan oman mielenterveydenkin kannalta hyvä ajatella, miten hyvin asiat täällä Suomessa kuitenkin on. Minunkaan ei tarvitse menettää yöuniani miettiessä seuraavia yt:tä, sillä yhteiskunta kyllä pitää minustakin huolen, jos paha paikka sattuu.
AP
Mikä tarkkaan ottaen on tuo kiitollisuus jota niin monessa viestissäsi penäät ja miten sitä pitäisi osoittaa?
On rakenteellinen vika että pienimmät kokoaikatyön palkat ja isoimmat ansiosidonnaiset tuet ovat niin lähellä toisiaan. Asiaa kannattaa pitää esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mikä tarkkaan ottaen on tuo kiitollisuus jota niin monessa viestissäsi penäät ja miten sitä pitäisi osoittaa?
On rakenteellinen vika että pienimmät kokoaikatyön palkat ja isoimmat ansiosidonnaiset tuet ovat niin lähellä toisiaan. Asiaa kannattaa pitää esillä.
Porvari - Suomessa on liian korkea sosiaaliturva, koska sosiaaliturva on melkein palkan kokoinen.
Sosialisti - Suomessa on liian pienet palkat, kun sosiaaliturvakin maksaa melkein saman verran.
Kumpi näistä olet? Joskus asiat ovat näkökulmasta kiinni...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kansalaispalkka korjaisi tämän epäkohdan. Kaikki saavat sen, plus palkka jos on töissä. Yrittäjyys ei vedä tuloja nollille, asua voi siellä mihin rahat riittävät, ne (aika harvat) jotka eivät oikeasti halua tehdä yhtään mitään voivat tehdä ei mitään ilman että muita alkaa raivostuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ei ap
Suomessa irtisanotaan ja lomautetaan joukkoa suoranaisella vimmalla. Työttömiä yli 400 000 ja vapaita työpaikkoja alle kymmenys siitä. Onko tämä keskustelu työhaluista edes relevantti tällä hetkellä?
Ihan sama vaikka ne työkuntoiset ja -haluiset tanssisivat ripaskaa 24/7, mutta työpaikkoja ei kaikille riitä, lähellekään. Ihan sama, vaikka noista 400 000 puolet ei hakisi töitä laisinkaan. Jäisi edelleen 200 000 työtöntä, jotka pyörivät pitkin kyliä etsimässä töitä, joita nyt vain ei ole.
Mitä hemmettiä sen työttömän halukkuus tai haluttomuus merkkaan kansantalouden kannalta? Työttömyys ja inflaatio ovat kansantalouden suureita ja niiden välillä on jopa kausaliteetti. Yksittäisen työttömän kallonsisäisellä psyykkaamisella ei saada yhtäkään yritystä investoimaan lisää.
Niin totta tämä. Tarvitaan perustulo kaiken byrokraattisen tukisotkun tilalle.
Et sä kauhean paljon ole sitten palstaa lukenut, koska minulle on tullut täällä vastaan myös paljon yritteliäitä ihmisiä, jotka elämä on syystä tai toisesta painanut rakoon josta heidän on kaikista yrityksistä huolimatta vaikea päästä pois, jotka kertovat hakevansa töitä ihan koko ajan. Et sitten näiden pohjalta päättänyt tehdä yleistystä mutta palstatrollien pohjalta kyllä?
Minulla vähän toisinpäin.
Aluksi oli sellaiset mielipiteet että työttömille ei mitään tukia. Toki isänikin totesi että jopa Jenkeissä on tuet työttömille. Ei niin julma pidä olla että köyhää kyykytetään.
Nykyään ajattelen että jokaiselle kuuluu perustulo. Palstalla on esitetty niin fiksusti perusteluita tälle että olen tavallaan jotenkin demarisoitunut, vaikka isäni kasvatti minusta porvarin.