Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siivoojalta ihmeellistä käytöstä

Vierailija
14.08.2020 |

Näin rappukäytävässä aamulla siivoojan, jota tervehdin mielestäni ystävällisesti ja totesin hänelle, että se on siivoaminen todella tärkeää työtä, että kyllä näkyisi jos ei paikkoja siivottaisi. Tämä siivooja suorastaan kiukustui tästä kommentista ja hyvä ettei minun suorastaan karkuun tarvinut juosta. Voiko joku sanoa, että teinkö kenties jotain väärin? Eikö ihmisiä saa enää kannustaa ja kehua työssään?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on ilahduttanut mm. erään vanhainkodissa vierailleen omaisen kommentti " voi kun täällä on aina niin siistiä." Varsinkin kun se tuntui tulevan vilpittömästi sydämestä.

Nykyään siivoan sairaalassa ja korona-aikaan näitä siivoojan työn tärkeyttä päivittelevät on riittänyt. Mä vaan myöntelen ja itsekseni mietin että tietäisitkin vaan.

Vierailija
42/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osoitan arvostukseni tervehtimällä ja sanomalla kiitokset jos satun olemaan toimistolla silloin kun he ovat paikalla ja siivonneet huoneeni. Toisinaan totean, että en ole täällä juurikaan ollut niin ei ole tarvetta siivota -jatkavat mielellään eteenpäin. Ja roskat minä osaan viedä tarvittaessa itsekin, kun paikka on uloskäynnin vieressä.

Ei tulisi mieleenkään lässyttää muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko sytyttää kynttilät siivoojille ja laittaa nalleja ikkunoihin ihanana sympoolisena eleenä koska arvostus? Sitten voitaisiin laskea niiden palkkoja.

Vierailija
44/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään kaikki taputtamaan kaduille kello 18:00!

Vierailija
45/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lienee niitä ihmisiä, jotka nenän edessä kiittelevät, mutta jotka sitten salaa laittavat siivoojalle pieniä ansoja tarkistaakseen, onko sekin kohta siivottu. Siivooja siivotessaan huomaa sen, mutta jättää paikoilleen. Loppujen lopuksi siivooja saa esimieheltään haukut, kun siitä taloyhtiöstä on tullut huonoa palautetta.

Vierailija
46/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorempana ollut erään kaupungin palveluksessa siivoojana. Palkka oli hyvä verrattuna yksityisten siivousfirmojen palkkoihin. Työmäärä oli sopiva eli määrätyt tehtävät ehti hoitaa hyvin ilman hirveää stressiä. Esimies huolehti perehdytyksestä. Työtoverit oli mukavia. 

Olen ollut myös siivousfirmoissa töissä. Palkka oli pieni, siivousalueet niin suuria, että ne ehti hoitaa vain, jos tinki työn laadusta. Työvälineet oli halvinta mallia. 

"Kissa kiitoksella elää". Jos siivoojan työolot ja palkka ovat kohdillaan, niin työkin on silloin palkitsevaa kun saa puhdasta aikaan. Jos taas työolot on huonot, niin puheet tärkeästä työstä lähinnä ärsyttävät.

Vierailija
47/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivooja itse ei arvostanut työtään tai itseään.

No ei, vaan päinvastoin. Hän tietää tekevänsä arvokasta työtä. Aloituksessa todellakin suhtauduttiin alentuvasti. Olisi kehunut hänen käden jälkeään, eikä kommentoinut ammatin arvostusta. Se ammatin arvostus pitäisi olla itsestään selvä.

Itse kehuin rappusiivoojaa parhaimmaksi mitä on ollut ja sen jälkeen työnjälki vain parani. Mutta en ikinä alkaisi hänen ammattiaan arvottamaan.

Vierailija
48/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja lienee niitä ihmisiä, jotka nenän edessä kiittelevät, mutta jotka sitten salaa laittavat siivoojalle pieniä ansoja tarkistaakseen, onko sekin kohta siivottu. Siivooja siivotessaan huomaa sen, mutta jättää paikoilleen. Loppujen lopuksi siivooja saa esimieheltään haukut, kun siitä taloyhtiöstä on tullut huonoa palautetta.

Joku surkimus voi tehdä noin, mutta työn tekee itselleen todella raskaaksi, jos jokaisesta tuntemattoman ihmisen kiitoksestakin alkaa automaattisesti kuvitella kaikkea törkeää taustalle. t: siivooja

Vierailija
49/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pelkkä tervehdys olisi riittänyt.

Jos taloyhtiössä asuu 100 henkilöä ja jokainen vaihtaa muutaman sanan ja ajallisesti siihen menee 2 min niin se on pois työajasta n. 3tuntia. Meidän taloyhtiössä on 3-krs ja rappu ja siivoojalle on varattu aikaa siivota 20min. tai siitä maksetaan, sen lisäksi sauna ja pesutupa. Siinä ei ehdi siivooja paljon jutella asukkaiden kanssa, jos ehtii tehdä työt.

Mitä itse tykkäisit, jos joutuisit keskeyttämään työsi 5min välein ja joku alkaisi höpöttää, kuinka tärkeää sun työ on.

Olin joskus opiskelija hautausmaalla töissä ja kyllä ärsytti, kun jotkut tulivat höpöttämään, kun olisi pitänyt tehdä niitä oikeita töitä ja saada määrätty määrä kukkia istutettua.

Vierailija
50/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan nyökkään, jos siivooja katsahtaa minuun päin.

Muuten menen vain ohi.

Itse en pidä siitä, että mua millään lailla häiritään työssäni.

Vierailija
51/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulisi sellainen olo, että toi ihminen jotenkin säälii/väheksyy mun työtä ja miettii, että voi tota raukka parkaa kun joutuu siivoamaan pitääpäs nyt jotenkin koettaa piristää sitä!  Parempi kommentti olisi just joku että "Hyvin olet siivonnut täällä, kiitos" kun monesti mietin muutenkin, että onkohan täällä kukaan oikeasti tyytyväinen työni jälkeen.

Vierailija
52/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko37 kirjoitti:

Minä sanon samat sanat pienipalkkaisille ja sujautan samalla vitosen setelin duunarin taskuun.

Kiittävät ja kumartelevat nöyrinä ja kiitollisina.

Minä taas en kumartelisi tai kiittelisi vaan sylkäisisin naamalle ja repisin sen vitosen.

Ei kannata repiä vitosta kun joudut maksmaan aika reippaasti oikeudessa tuosta voimafantasiasta jos sen uskaltaisit muka toteuttaa. 

53/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sanoit sen vähän alentavaan tyyliin kuin pikkulapselle. Joku voi kokea tuollaiset kommentit säälimiseksi ja nöyryyttämiseksi. Aito, sydämestä tuleva hyvä palaute voisi lämmittää mieltä enemmän. Tuskin tervehdit naapurin lääkäriä tai opettajaakaan rappukäytävässä sanomalla "sinä teet tosi tosi tosi tärkeää työtä, kylläpä olet sitten reipas tyttö/poika, kun jaksat tänäänkin lähteä töihin". 

Vierailija
54/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin alta parikymppisenä teininä tekemässä laivojen rantasiivousta. Työ oli sitä, että kun laiva saapui satamaan, me siivousfirman työntekijät siivosimme hytit, aulat, miehistön tiloja yms. siinä ajassa kuin laiva oli satamassa. Kun siivous oli tehty, kokoonnuimme tiettyyn aulaan ja poistuimme laivasta.

Kokoontumispaikallamme oli kerran eräs pariskunta ja mies totesi, että siinä taitaa mennä siivojia. Nainen totesi siihen kovaan ääneen, että he ovat SIISTIJÖITÄ ja aloitti valistamaan miestään, kuinka alentuvasti hän nyt meni kommentoimaan tärkeän työn tekijöitä. Tarkoituksena selvästi, että me ”siistijät” varmasti kuulisimme , kuinka arvokasta työtä hänen mielestään teemme.

Kukaan meistä ei pitänyt työnä minään muuna, kuin opiskelujen oheen sopivana lisätyönä, jossa tehdään hutiloiden se, mitä ehditään. Voin kertoa, ettei kukaan kokenut tuosta mitään ammattiylpeyttä, saati kokenut loukkauksena, että joku kehtasi kutsua meitä siivoojiksi. Oikea titteli oli sitäpaitsi palveluvastaava.

Eläkkeellä oleva Äitini on ikänsä ollut siivooja.

Tähän ikään mennessä minä en ole vielä ymmärtänyt, että millä tavalla siivooja on ruma sana ja siistijä jotenkin korrektimpi?

Äidistäkin tuli aikoinaan toimitilahuoltaja ja sittemmin palveluvastaava, mutta hän oli sitä mieltä että paskaduuni on paskaduuni, vaikka tittelillä kuinka koreilisi.

Vierailija
55/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ voi kyllä olla sinänsä tärkeää, mutta ei sitä todellisuudessa arvosteta. Meillä töissä on siivouspuolella koko ajan paikkoja auki, eikä tule edes hakemuksia.

Vierailija
56/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän mahdat tarkoittaa suuttumisella. Kommentistasi päätellen et ole penaalin terävin kärki, enkä yhtään ihmettelisi vaikka myös tulkintasi toisen tunnereaktiosta olisi mennyt täysin pieleen.

Vierailija
57/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ap itse elättää itsesi siivoamisella niin ehkä aukeaa tämä.

Vierailija
58/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästähän oli sketsi Siskonpedissä :)

Vierailija
59/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin opiskeluaikoinani ja törmäsin joskus teihin lässyttäjiin. Ne jotka ei kunnioittaneet, joko ohittivat täysin tai lässyttivät. Ne jotka kunnioittivat, tervehtivät vain ystävällisesti ja jos siivosin pidempään samaa kohdetta ja tulin tutuksi, vaihtoivat ehkä normaalisti muutaman sanan, työni arvoa hehkuttamatta.

Vierailija
60/70 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin arvostan siisteyttä ja puhtautta joten kyllä siistijä on kehunsa ansainnut ja palkassakin se pitäisi näkyä vaan ei näy. Jos olet tarkoittanut mitä olet sanonut niin ei siitä pitäisi suuttua. Toki myös muiden ammattialojen edustajia pitäisi kiittää tärkeästä työstä.