Siivoojalta ihmeellistä käytöstä
Näin rappukäytävässä aamulla siivoojan, jota tervehdin mielestäni ystävällisesti ja totesin hänelle, että se on siivoaminen todella tärkeää työtä, että kyllä näkyisi jos ei paikkoja siivottaisi. Tämä siivooja suorastaan kiukustui tästä kommentista ja hyvä ettei minun suorastaan karkuun tarvinut juosta. Voiko joku sanoa, että teinkö kenties jotain väärin? Eikö ihmisiä saa enää kannustaa ja kehua työssään?
Kommentit (70)
Siivooja itse ei arvostanut työtään tai itseään.
Siivoojana kommentoisin että nykyään aivan kamala työtahti pitää olla näin korona aikaan meille sysätään vielä enemmän töitä kuin aikaisemmin kolminkertainen työ mutta aikaa ei annata, kauheat paineet ja stressi, ihmiset ei arvosta siivoojia ja jotkut pitää sitä vinoiluna kun sanovat että siivoojat tekevät arvokasta työtä, koska totuus on se että nämä kehujatkaan ei sen enempää arvosta meitä siivoojia,, siivoojiin puretaan kaikki stressi, turhautuminen yms
Minä aina kiittelen lääkäriäni siitä miten tärkeää työtä hän tekee ja että jonkunhan nekin hommat pitää tehdä koska jos ei tekisi olisi kuolleita pitkin pihoja ja porraskäytäviä.
Itse en olisi tuosta suuttunut. Ymmärrän että joku voi tuosta rivien välistä lukea sen vittuiluna että hyvä että joku tekee nämä paskaduunit.
Tosiasia on että siivoustyötä ei arvosteta. Ihmiset sanovat että työ on tärkeää jne. mutta usein silti ajatellaan että "olet vaan siivooja". Ja palkkaus on aivan surkeaa. Ihan turha firmojen valittaa kun eivät saa työntekijöitä, hyviä työntekijöitä, koska palkalla tulet just ja just toimeen. Ainainen kiire ja silti pitäisi tehdä huippujälkeä.
Ehkä olisit voinut kiittää jotain erityistä asiaa. Esimerkiksi että rapputasanteet ovat mielestäsi aina siistit, tai että tunnet, että hänen vuokseen on turvallista liikkua kerrostalon tiloissa korona-aikana. Sellaisesta on vaikeampi keksiä suuttumista. Minua ilahduttaa siivoojana mikä vaan kiitos työstä, mutta meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä aina kiittelen lääkäriäni siitä miten tärkeää työtä hän tekee ja että jonkunhan nekin hommat pitää tehdä koska jos ei tekisi olisi kuolleita pitkin pihoja ja porraskäytäviä.
Niimpä. Olisi hirveä haju joka paikassa kun mätänesivät nurkissa ja rotat söisivät sotkien paikat ulosteillaan. Tauditkin siinä leviäisivät.
Alennetaan niiden palkkoja niin oppivat kunnioittamaan!
Siivoojien mitoitus on laitettu todella tiukalle ja ei helpota yhtään jos joku sanoo että siivous on arvokasta. Voi olla että tuollainen kommentoiti pidetään kettuiluna eikä hyväntahtoisena palautteena. Kannattaa vain jatkossa tervehtiä...
Minä kiitän aina sijoitusneuvojaani kun jaksaa se lukea päivät pitkät kaikenlaisia monimutkaisia juttuja talouslehdistä ja sitten ostaa halvalla osakkeita ja myydä niitä kalliilla. Ilman hänen arvokasta työtään en olisi tienannut viime vuonna 80 000 € pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Alennetaan niiden palkkoja niin oppivat kunnioittamaan!
Silloin kunnioitus lähtisi lopullisesti koko p*skaduunista.
Suuttui sulle samasta syystä kuin sairaanhoitajat saivat raivokohtauksia niille parveketaputtelijoille viime keväänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervehtiminen riittää. Jos on pakko sanoa jotakin niin voi sanoa: kiitos kun siivoat täällä.
"Kiitos kun siivoat täällä" No tuo jos joku on kyllä sellainen haistaa vee kommentti :D
Kuinka moni tekee mielellään siivoustyötä ja palkka on huono?
Lääkäri sanoi mulle noin kun siivosin hänen toimistohuoneen. Hän on mukava tyyppi.
T. Laitoshuoltaja
Miksi ette itse tee, jos se on niin tärkeää työtä ja puolustelette? Todellisuudessa te tekopyhät persereijät pidätte sitä tärkeänä vain siksi, että joku paksunahkainen sitä alentuu paskalla palkalla tekemään. Tämä on totuus, ei mikään muu.
Minusta siivoojan reaktio oli hieman outo. Toki kiitoksesi voi tulkita alentuvuudeksi, niin kuin täällä näköjään moni on tehnyt, mutta itse luulen, että olisin ilahtunut tuosta kommentista. En ole siivooja, mutta yhtä matalapalkkaisessa ja vähän arvostetussa (koulun keittiöllä) työssä olevana uskallan sanoa, että en minä ainakaan tuota vittuiluna olisi ottanut. Mutta ihmisiä on monenlaisia.
Olin alta parikymppisenä teininä tekemässä laivojen rantasiivousta. Työ oli sitä, että kun laiva saapui satamaan, me siivousfirman työntekijät siivosimme hytit, aulat, miehistön tiloja yms. siinä ajassa kuin laiva oli satamassa. Kun siivous oli tehty, kokoonnuimme tiettyyn aulaan ja poistuimme laivasta.
Kokoontumispaikallamme oli kerran eräs pariskunta ja mies totesi, että siinä taitaa mennä siivojia. Nainen totesi siihen kovaan ääneen, että he ovat SIISTIJÖITÄ ja aloitti valistamaan miestään, kuinka alentuvasti hän nyt meni kommentoimaan tärkeän työn tekijöitä. Tarkoituksena selvästi, että me ”siistijät” varmasti kuulisimme , kuinka arvokasta työtä hänen mielestään teemme.
Kukaan meistä ei pitänyt työnä minään muuna, kuin opiskelujen oheen sopivana lisätyönä, jossa tehdään hutiloiden se, mitä ehditään. Voin kertoa, ettei kukaan kokenut tuosta mitään ammattiylpeyttä, saati kokenut loukkauksena, että joku kehtasi kutsua meitä siivoojiksi. Oikea titteli oli sitäpaitsi palveluvastaava.
Työtä tekevät kansalaiset myös kiukustuvat minulle, kun kerron heille miten tärkeää heidän työ on (elättävät minut kelan rahoilla <3).
En kyllä ymmärrä miksi ovat vihaisia, mutta arvostan heitä silti.. Whatever!
Toimin itse aikoinaan siivoojana ja se miten siivoojaa kiittää vaikuttaa miten sen ottaa. Ihan yksinkertainen lause: kiitos hyvästä työstä on jäänyt hyvänä kiitoksena mieleen.
Siivoojan olisi vissiin pitänyt niiata ja kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekevät kansalaiset myös kiukustuvat minulle, kun kerron heille miten tärkeää heidän työ on (elättävät minut kelan rahoilla <3).
En kyllä ymmärrä miksi ovat vihaisia, mutta arvostan heitä silti.. Whatever!
Sama täällä! Outoa kun suuttuvat siitä.
Minä taas en kumartelisi tai kiittelisi vaan sylkäisisin naamalle ja repisin sen vitosen.