Siivoojalta ihmeellistä käytöstä
Näin rappukäytävässä aamulla siivoojan, jota tervehdin mielestäni ystävällisesti ja totesin hänelle, että se on siivoaminen todella tärkeää työtä, että kyllä näkyisi jos ei paikkoja siivottaisi. Tämä siivooja suorastaan kiukustui tästä kommentista ja hyvä ettei minun suorastaan karkuun tarvinut juosta. Voiko joku sanoa, että teinkö kenties jotain väärin? Eikö ihmisiä saa enää kannustaa ja kehua työssään?
Kommentit (70)
En ole toimistomme siivoojan kanssa kummempia jutustellut. Ymmärrän, että hänellä on kiire ja meidän toimistomme ei takuulla ole hänen työpäivänsä ainoa kohde.
Sen sijaan yritän olla jollain tavalla huomioonottava. Aina kun siivooja tulee työhuoneeseeni, otan roskikseni pöydän alta, että hänen on se nopeampi tyhjentää ja keskeytän työni ja siirryn syrjemmälle sen verran, että hän mahtuu luuttuamaan työpisteeni ympäristön, ilman että hänen täytyy erikseen pyytää, että voisinko siirtyä sen verran, että saa mopilla vedettyä työpöydän alta. Tähän menee minuutti tai pari.
Voin kuvitella sitä ketutusta, kun kiireessä pitää hymy naamalla pyydellä aikuisilta ihmisiltä anteeksi, kun hänen pitäisi saada tehtyä työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon voi helposti tulkita alentuvuudeksi.
Todellakin. Ihan kuin siivooja olisi joku idiootti eikä tajuaisi, että on tärkeää että joku siivoaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aina kiittelen lääkäriäni siitä miten tärkeää työtä hän tekee ja että jonkunhan nekin hommat pitää tehdä koska jos ei tekisi olisi kuolleita pitkin pihoja ja porraskäytäviä.
Niimpä. Olisi hirveä haju joka paikassa kun mätänesivät nurkissa ja rotat söisivät sotkien paikat ulosteillaan. Tauditkin siinä leviäisivät.
Minä aina kiittelen roskakuskia, kun näen hänet työssään. Kerron kuinka arvokasta työtä hän tekee. Jos hän ei hoitaisi hommiaan, ensin roskakatos ja sitten koko piha olisi täynnä roskia. Ai että.
No minäpä kitkin kukkapenkkiä kesätöissä, niin ohikulkija kysyi "Eikö tuo ole aika v.ttumaista puuhaa?" Että oli tuo sun heittos sikäli parempi...
Vierailija kirjoitti:
No minäpä kitkin kukkapenkkiä kesätöissä, niin ohikulkija kysyi "Eikö tuo ole aika v.ttumaista puuhaa?" Että oli tuo sun heittos sikäli parempi...
Täh? Ite oisin sanonu, tosi vittumaista.
Vierailija kirjoitti:
No se on tottunut tuollaiseen, että keskiluokkaiset ihmiset käyvät kiittelemässä miten teet niiiiiin raskasta työtä ja voi juku sinua sankaria, mutta sitten yhtiökokouksessa vaihdetaan kuitenkin siivousfirma siihen halvimpaan riistofirmaan, jonka afganistanilaisten työntekijöiden laillinen asema on ihmiskaupan uhri. Se arvostus pitää osoittaa teoilla tai olla osoittamatta kokonaan, koska sanojahan maailmaan mahtuu eikä ne mitään merkitse.
Joo. Keskiluokka todellakin talloo pohjaluokkaa minkä kerkiää. Joten ne "kiitospuheet" ovat kylläkin vain tyhjää puhetta, suorastaan kettuilua. Toki jos itse on pohjalla siivoojana niin tahtoo yrittää pitää mielessä että jotkut kiittävät vilpittömästi, mutta kun tarpeeksi paljon kuraa saa niskaan niin aikaa myöten aivoissa ruuvi kiristyy niin pahasti että saattaa räjähtää myös vilpittömille ihmisille. Meillä kaikilla on heikot hetkemme kun menetämme malttimme.
--
Toisaalta myös päinvastainen on totta. Olen törmännyt pohjaluokan edustajiin jotka kadehtii kaikkia menestyvämpiä ihmisiä niin paljon ettei todellakaan suostu minkäänlaiseen vilpittömään keskusteluun kenenkään menestyvän kanssa. Kaiken ne kadehtijat tulkitsee kettuiluna, ihan kaiken. Joten aina kaikille vilpittömille keskustelijoille ja kiittäjille ne antaa "samalla mitalla takaisin" eli huutaa törkyä kurkku suorana.
Häiriintyneitä ihmisiä maailma täynnä.
"Toki jos itse on pohjalla siivoojana"
Pohjalla siivoojana? Täh? Miten siinä on pohjalla, kun tekee työtä ja saa siitä palkkaa. Itse elän oikein leveästi sinkkuna siivoojana, en toki pk seudulla vaan pikkukaupungissa. Jää ihan mukavasti rahaa kun ei vaadi mitään luksuselämää.
Oot raivostuttavaa!
Helsingissä verojen jälkeen jää käteen 1350e ja keho menee rikki. Onneks irtisanouduin!
Vierailija kirjoitti:
Oot raivostuttavaa!
Helsingissä verojen jälkeen jää käteen 1350e ja keho menee rikki. Onneks irtisanouduin!
No mitäs asut jossain Helsingissä :D Ihan paska paikka.
Miksi se siivooja tuosta suuttuisi. Itse hän on alansa valinnut ja halunnut tehdä siivoojan työtä. Häntä tuskin kiinnostaa kuka arvostaa ja kuka ei. Tekee työnsä ja lähtee kotiin.