Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kateellinen ja ilkeä sisarus – onko muilla kokemuksia?

Vierailija
13.08.2020 |

Minulla on sellainen ongelma, että minua muutaman vuoden vanhempi veljeni tuntuu kadehtivan minua. Olemme molemmat aikuisia enkä itse asiassa edes muista, että hän olisi ollut kateellinen lapsena. Viime vuosina minulla on alkanut kuitenkin mennä elämässä ihan hyvin: olen saanut oman alan töitä, löytänyt hyvin parisuhteen jne. Veljeni on kuitenkin valitettavasti työtön ja sinkku. Tämä tuntuu raastavan häntä siinä määrin, ettei pysty iloitsemaan omista ”saavutuksistani” vaan päinvastoin yrittää viedä arvoa ja iloa niistä: pitää palkkaani liian suurena taitoihini/työpanokseeni nähden ja haukkuu kumppaniani, vaikkei hänessä ole mitään haukkumisen aihetta (haukkui jo ennen kuin edes oli tavannut tätä). Tällainen suhtautuminen tuntuu tietysti todella ikävältä mutta ennen kaikkea oudolta. Minulla on itsellänikin ollut elämässä vaiheita, jolloin asiat eivät ole olleet kovin kummoisesti, mutta silti en koskaan kadehtinut perheenjäseniäni enkä muitakaan läheisiäni, vaan toivoin heille aina parasta. Tuntuu jopa vähän pelottavalta pitää noin lähellä ihmistä, joka ei selvästikään ole puolellani. Onko muilla kokemusta kateellisista sisaruksista tai muista erityisen läheisistä henkilöistä? Miten olette selvinneet asian kanssa?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kerrassaan erikoista olla kateellinen sisaruksen työstä ja suhteista. Saa minunkin isosiskoni helposti töitä, mutta hän ei olekaan ujo. Olemme oikeastaan täysin toistemme vastakohtia kaikessa. Hänellä on myös koko ajan parisuhde, kun minä saan vain naamavärkistä kiinnostuneita miehiä.

Kateellinen ja katkera olen ihan eri syistä kuin yllä olevista. Esimerkiksi siitä, että feikkaamalla oikeille ihmisille siskoni saa rahaa ja ylistystä. Kun minä taas sanon suoraan mielipiteeni enkä välitä, vaikka välit menisivät.

Tällaisten henkilöiden kanssa minulla on jo muutenkin tarpeeksi ongelmia, siksi suhtaudun melko viileästi.

Huonokäytöksiset ihmiset tapaavat puolustella käytöstään sanomalla, että "minä sanon mielipiteeni suoraan". Ihan kuin se olisi joku puolustus sille, että päästelee suustaan mitä tahansa. Aikuinen ihminen osaa halutessaan olla loukkaamatta toisia.

Jos sisko osaa käyttäytyä ja saa sillä hyvää palautetta, ehkä olisi syytä ottaa oppia.

Vierailija
62/62 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kerrassaan erikoista olla kateellinen sisaruksen työstä ja suhteista. Saa minunkin isosiskoni helposti töitä, mutta hän ei olekaan ujo. Olemme oikeastaan täysin toistemme vastakohtia kaikessa. Hänellä on myös koko ajan parisuhde, kun minä saan vain naamavärkistä kiinnostuneita miehiä.

Kateellinen ja katkera olen ihan eri syistä kuin yllä olevista. Esimerkiksi siitä, että feikkaamalla oikeille ihmisille siskoni saa rahaa ja ylistystä. Kun minä taas sanon suoraan mielipiteeni enkä välitä, vaikka välit menisivät.

Tällaisten henkilöiden kanssa minulla on jo muutenkin tarpeeksi ongelmia, siksi suhtaudun melko viileästi.

Huonokäytöksiset ihmiset tapaavat puolustella käytöstään sanomalla, että "minä sanon mielipiteeni suoraan". Ihan kuin se olisi joku puolustus sille, että päästelee suustaan mitä tahansa. Aikuinen ihminen osaa halutessaan olla loukkaamatta toisia.

Jos sisko osaa käyttäytyä ja saa sillä hyvää palautetta, ehkä olisi syytä ottaa oppia.

On kokemusta just siitä että äkkiä esitetään joku loukkaava ulkonäköä ta jotain vastaavaa nolaamaan pyrkivää ja sitten vedotaan että se oli vain mileipide. Kateutta tai ihan ilkeännluonteen merkki vain. Ei onneksi ole sisaryksia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla