Murresanoja
Mitä tarkoittaa kun lapsi pillatti.
Tiedätkö itse outoja murresanoja joita ei muut ymmärrä.
Kommentit (138)
entäs:
villatikkuri
kartanolle
tyrmässä
visto
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:49"]
fundeeraaminen olis samaa kun hunteeraaminen, eli miettimistä/tuumailua. Varmaankin monissa murteissa, mulla akselina edelleen Hämeen murteet. Mutta mitä muuta sukkela tarkoittaa kuin nopeaa?
[/quote]
Sukkela on erikoinen, kummallinen. Isäni käytti tuota sanaa aina juuri tuossa tarkoituksessa. Samoin fundeeraamista (muutti tosin deen teeksi, funteerata). Isä oli kotoisin Luvialta, mutta hänen sukunsa oli Ahvenanmaalta muinoin muuttaneita ja alun perin, siis 1800-luvulla, ruotsinkielistä. Siksipä hänen puheessaan ruotsalaisperäiset sanat olivat tavallisia ihan loppuun saakka.
[/quote]
Länsirannikolla, Pori - Rauma -akselilla ruotsin-, saksan- ja englanninkieliset sanat oli, ja ovat edelleen, yleisiä koska ennenvanhaan oli paljon satamatoimintaa ja laivat seilasivat Saksaan, Ruotsiin jne. Merimiehet toivat murteeseen uusia sanoja tullessaan ja ne juurtuivat ihmisten puhekieleen.
Toivottavasti täällä tiedetään että pitsinnypläys on alunperin ollut merimiesten puuhaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:44"]
tyyki
klapi
plastikki
tyyrata
tärrelläs
fundeerata
[/quote]Tyyrääminen on ohjaamista, onkos tyyrata kans
Kaveri limppaa pyykit, mä viikkaan :) samaa hommaa siis tehdään, mulle tuo limppaaminen on kylläkin sylkemistä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:14"]
vartu minuu...
[/quote]Vartto munt
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:14"]
Kaveri limppaa pyykit, mä viikkaan :) samaa hommaa siis tehdään, mulle tuo limppaaminen on kylläkin sylkemistä.
[/quote]Mää laskostan ja kaveri leppestää
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:07"]
kollata
klyyvari
förttis ströbö
plörö
passata, passaa
kraiveli
[/quote]
Kollata= riijustaa/juosta miehissä
Klyyvari= nenä
Förttis ströbö= väsynyt, tattis, loppu
Plörö= kahvin loppu tai kahvi "jatkettu" kossulla
Passata= "palvella" tai jättää väliin
Kraiveli= niskatukka
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:20"]
mikäs sit o kaffetratti
[/quote]
Henkilö, joka juo kahvia paljon.
kollata = etsiä, hakea
klyyvari = nenä
förttis ströbö
plörö = litku, liemi "kaffenplörö" = kahvi
passata, passaa = palvella, tarjoilla
kraiveli
[/quote]
Kraiveli = vaatteiden rintamus. "otetast sitä kraiveleist kii" eli otetaan hyvä ote paidanrintamuksesta.
64 jatkaa
passata = sopia... kyl se vaa passaa mainiost!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:40"]
passata = sopia... kyl se vaa passaa mainiost!
[/quote]
käyn passaamassa naapurissa kun niillä on juhlat. Kylläpäs se naapuri passuuttaa mua nyt kun voi ;)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 00:37"]
Kraiveli = vaatteiden rintamus. "otetast sitä kraiveleist kii" eli otetaan hyvä ote paidanrintamuksesta.
64 jatkaa
[/quote]Meil uhatti otta kraiveleist kii, jos ei totellu, sillo kannatti suojata niskavillat.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:57"]
mitä tarkoittaa:
Tleestis akknast kattleman gom bappla mukulat tapplevak kartnoll makkran gapplest.
[/quote]
Tulehan ikkunasta katsomaan kun pappilan lapset riitelevät pihamaalla makkaranpalasta.