Murresanoja
Mitä tarkoittaa kun lapsi pillatti.
Tiedätkö itse outoja murresanoja joita ei muut ymmärrä.
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:32"]
no kyllä hämäläisen pitäis ainakin "tassi" tietää. En kyllä tajua mitä sanaa muut tassille sitten käyttää jos eivät sitä, olen joskus kysynyt mutta en vastausta saanut :) se on se pieni lautanen mikä laitetaan kahvi- tai teekupin alle.
[/quote]
Kaffetassista meillä aina puhuttiin. Seutuna Rauma-Luvia-akseli, siis Satakuntaa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 08:41"]
tiättekö mikä on nökö?
[/quote]
kun asia ei oo niin "nökö nuukaa", niin silloin se ei oo niin kauhean tarkkaa
tyyki
klapi
plastikki
tyyrata
tärrelläs
fundeerata
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 21:15"]
ei niin ihmeellisiä sanoja mut muut ihmettelee: tassi ja tuukki. krämpät joku. =)
[/quote]
Mää tiädä. :)
[/quote]
Lisätään vielä, että tuukki on se, mitä pidetään sen tassin alla eli pöytäliina. Krämpät joku ainakin minulle tarkoittaa kampata/kampittaa joku. Miten lienee tuolla kirjoittajalla?
Kaffetassista meillä aina puhuttiin. Seutuna Rauma-Luvia-akseli, siis Satakuntaa.
Luulen että se on länsi-Suomen sana yleisesti. Kyllä minäkin nyt kun luin sanan "asetti" niin tajusin että "tietysti niin!", mutta en ikinä ole käyttänyt sitä sanaa.
Tassi on asetti ja tuukki tai tuuki, on pöytäliina.
kaffeli
kakko
klaplak
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:44"]
tyyki
klapi
plastikki
tyyrata
tärrelläs
fundeerata
[/quote]
urakka
puupalikka
muovi
en tiiä
innoissaan, ei malta olla paikoillaan TAI sit tärkeenä, vähän ylpeillen. Riippuu asiayhteydestä
miettiä
fundeeraaminen olis samaa kun hunteeraaminen, eli miettimistä/tuumailua. Varmaankin monissa murteissa, mulla akselina edelleen Hämeen murteet. Mutta mitä muuta sukkela tarkoittaa kuin nopeaa?
sukkela on erikoinen tms, mun mummu käytti tota sanaa
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:49"]
fundeeraaminen olis samaa kun hunteeraaminen, eli miettimistä/tuumailua. Varmaankin monissa murteissa, mulla akselina edelleen Hämeen murteet. Mutta mitä muuta sukkela tarkoittaa kuin nopeaa?
[/quote]
Fundeeraaminen on sit taas Satakuntaa.
Sukkela on täälläpäin nopea fyysisesti, mutta joku voi olla "sukkela päästäs" tai "sukkela suustas", eli on fiksu/hoksottimet pelaa, tai sit on nopea puhumaan, vähän sellainen helppo-heikkimäinen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:38"]
Hökeltää.
Tolijottaa.
Laahkasta.
[/quote]
toljottaa on katsoa pitkään ikäänkuin ihmetellen
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:53"]
sukkela on erikoinen tms, mun mummu käytti tota sanaa
[/quote]
Jep, joku on vähän sukkelasti niin silloin se voi olla vähän kummallisesti/väärin/vinossa tms.
mitä tarkoittaa:
Tleestis akknast kattleman gom bappla mukulat tapplevak kartnoll makkran gapplest.
Piffaats mut leffaan, jos mä skuffaan sua peffaan :D ?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:49"]
[/quote]
Sukkela on erikoinen, kummallinen. Isäni käytti tuota sanaa aina juuri tuossa tarkoituksessa. Samoin fundeeraamista (muutti tosin deen teeksi, funteerata). Isä oli kotoisin Luvialta, mutta hänen sukunsa oli Ahvenanmaalta muinoin muuttaneita ja alun perin, siis 1800-luvulla, ruotsinkielistä. Siksipä hänen puheessaan ruotsalaisperäiset sanat olivat tavallisia ihan loppuun saakka.
Olivetti Xana, on se kyllä leso laite.
42:lle, jotakuinkin oikaisten näin:
ikkunast katteli, ku muksut tappeliva pihal makkaran kappaleest
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 23:57"]
mitä tarkoittaa:
Tleestis akknast kattleman gom bappla mukulat tapplevak kartnoll makkran gapplest.
[/quote]
Hahaa. :D Käyttääkseni omaa, vähän modernimpaa murrettani sanon saman näin: Tules ikkunast kattoma ku pappila lapse tappeleva pihal makkaranpalast. :D
kollata
klyyvari
förttis ströbö
plörö
passata, passaa
kraiveli
Hökeltää.
Tolijottaa.
Laahkasta.