Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasteesta asiaa, harmittaa ja rankasti!!

Vierailija
05.08.2013 |

Tällämenolla lastamme ei tulla kastamaan minkään seurakunnan jäseneksi!

Yleensähän lapsi kastetaan äidin uskonnon mukaan ja näin olisimme myös halunneet tulevan lapsemme kanssa tehdä, eli lapsesta myös ortodoksi. No tämäpä ei nyt käy, koska vaaditaan ortodoksinen sylikummi. Siihen pestiin nyt ei ketä tahansa halua ottaa eikä ole ensimmäistäkään ortodoksia jonka voisi kummiksi edes pyytää.

Asia selvä, mennään sitten luterilaisen mukaan.

Meillä olisi 4 todella tärkeää ihmistä, jotka kummeiksi haluaisimme ja heiltä on asiaa myös kysytty. Yksi heistä ei vain ole käynyt rippikoulua eikä häntä ole konfirmoitu. Soitin kirkkoherranvirastoon ja kysyin asiaa, tässäpä heidän vastaus:

Täytyy olla vähintään 2 luterilaiseen seurakuntaan kuuluvaa konformoitua ihmistä, loput 2 voivat olla mistä uskontokunnasta tahansa tai vaikka ns pakana.

Kuitenkaan tämä yksi ei saa olla kummi kerta rippikoulua ei ole suorittanut!!!

En todellakaan halua aikuista ihmistä pakottaa käymään moista, jotta pääsee kummiksi. Silti ottaa rankasti päähän, että ei pääse. Kuitenkin 2 voi olla vaikka hindua, mutta tämä ei kelpaa!

Taidetaan jättää kaste kokonaan väliin, vaikka se meidän perheelle tärkeää olisikin!

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:19"]

Minä jouduin vasten tahtoani miesystäväni siskon lapsen kummiksi. Pyydettäessä kummiksi, ilmoitin ystävällisesti, etten voi olla kummi, kun en enää ole kuulunut kirkkoon yli kymmeneen vuoteen. Rippikoulun olen kyllä käynyt aikoinani.

Lapsen äidin mielestä se ei ollut mikään hyväksyttävä syy kieltäytyä kummiudesta (?), ja vänkäsi silti, että meistä molemmista pitää tulla kummeja, koska olemme pariskunta. Niinpä kastetilaisuudessa sitten kysyin papilta, että miten toimin kasteen aikana, kun en suin surminkaan halunnut mennä esittämään mitään rituaaleja, kuten siunaamaan lasta. Pappi sitten mietti hetken, varmaan olisi halunnut kieltää minua tulemasta siihen kummien rinkiin (kummeja oli 6), mutta sanoi sitten että voin seistä siinä rivissä mieheni vieressä (sylikummi) mutta astua askeleen taakse (ehdotin tätä itse) kun siunaus vai mikä se nyt on, tapahtui. En myöskään ristinyt käsiäni tai lausunut rukouksia, ja tunsin itseni kyllä aivan idiootiksi, mutta kaiketi se lapsen äiti oli enemmän tahditon kirkkoa kohtaan, kun ajatteli että kirkossa on sopivaa ateistien hillua tärkeimpien sakramenttien vai mitä ne nyt oli, toimituksessa.

Koitan olla kohtelias eri uskontoja kohtaan, ja toimia mahdollisimman korrektisti häissä, hautajaisissa yms. vaikka en niihin jeesusjuttuihin yhtään yhdykään, mutta inhottaa kun pakotetaan toimimaan oman ajatusmaailman vastaisesti, vaikka ei se uskontopuoli ollut tälle perheelle itselleenkään tärkeä. Lapset kastetaan, kun niin kuuluu tehdä. Huoh.

[/quote]

Ihme juntti sinäkin olet. Et sitten tajunnut kieltäytyä kummiudesta ja sitten piti alkaa esittämään papille jotain showta kirkossa? Parempi vaan, että pysyt siellä baareissa ja new age maailmassasi.

Mitä alkuperäiseen viestiin tulee niin säännöt on sääntöjä ja niiden mukaan mennään - liikenteessäkin.

Vierailija
82/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajan aina ylinopeutta ja vedän salaa punaisia päin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:25"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 12:09"]

Millähän tavalla yksi rippikoulu ja konfirmaatio takaa sen, että kummi on kelvollinen toimimaan kristillisessä kasvatustehtävässä? Ei niin mitenkään.

Tämä kummi, jonka haluamme ja jota emme VIRALLISESTI saa on näistä kaikista uskonnollisin ihminen. Hän ei vain ole käynyt rippikoulua.

Meille olisi sopinut oikein hyvin se, että hän ei saa kummikirjaa kunhan vain saisi olla toimituksessa mukana.

Tämä ei kuulema myöskään käy koska hänestä ei tule virallista kummia!

ap

[/quote]

Nyt meni liian paksuksi, ei se pappi sitä epävirallista kummia tosiaankaan sieltä teidän ristiäisistä pihalle heitä. Eli kyllä se siellä toimituksessa saa olla mukana. Ristiäisissä ei kysellä kirkon jäsenkirjoja osallistujilta. Kyllä te vanhemmat ihan itse päätätte ketkä tulevat teidän lapsenne ristiäisiin, ei pappi.

[/quote]

Aikanaan serkkuni ristiäisissä pappi ei antanut rippikoulua käymättömän isäni olla siinä kastetoimituksessa mukana kummien kanssa. Isäni ja äitini oli siis valittu isäni veljen esikoisen kummeiksi, kukaan ei kai edes muistanut koko rippikoulujuttua, mutta pappi sen hokasi. Ja äitini sekä toinen pariskunta olivat kelpoisia tehtävään ihan paperillakin. Isäni on aina ollut henkisesti lapsen kummi, mutta ristiäisissä joutui muiden vieraiden joukkoon, pois siitä kastepöydän äärestä, pappi ei olis kastanut muuten.

Vähänkin vanhakantaiset papit on tuollaisia. Meille sanoi lapsen kastepappi. että tehän ette sitten jumalan silmissä taida olla naimisissa kun näkyy naispappi vihkineen. Meinasin heittää äijän ulos, mutta kun oli kaukaa tulleita vieraita niin oli pakko purra hammasta. Pidin huolen että seuraavat lapset tuli kastamaan nimenomaan naispappi ja annoin aika tulikivenkatkuista palautetta ko. papista seurakuntaan. Onneksi ukko heitti veivinsä aika pian, paha sai palkkansa.

[/quote]

Hyvä että edes osalla papeista on vielä selkärankaa toimia vakaumuksensa mukaan.

Vierailija
84/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli pieni kummiongelma, kun esikoinen kastettiin puoli vuotta sitten. Meille läheiset ihmiset eivät ole paljon rippikouluja käyneet. Haluttiin kuitenkin kastaa lapsi, koska meidätkin on kastettu. Oikeastaan minulle henkilökohtaisesti tällä kastamisella ei ole suurta merkitystä, vaikka onhan kastaminen juhlava tapa. No kummeiksi pyydettiin läheistä ystäväpariskuntaa, jotka ottivat tämän kunnian todella kiitollisina vastaan. Mielestäni lapsemme sai mitä parhaimmat kummit, vaikkakin heitä on vain kaksi.

Minäkään en ole rippikoulua käynyt, mutta olen "kummi" lapselle, jota ei ole mihinkään kirkkokuntaan kastettu. Tämä "kummius" ei velvoita mihinkään uskonnolliseen kasvatukseen, vaan enemmänkin siihen, että vietetään lapsen kanssa aikaa, ollan tukena ja turvana. Eli mielestäni tällainenkin "kummius" on ihan ok. Onko sillä loppujen lopuksi väliä kuka on virallinen kummi ja kuka ei?

Vierailija
85/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 14:19"]

Minä jouduin vasten tahtoani miesystäväni siskon lapsen kummiksi. Pyydettäessä kummiksi, ilmoitin ystävällisesti, etten voi olla kummi, kun en enää ole kuulunut kirkkoon yli kymmeneen vuoteen. Rippikoulun olen kyllä käynyt aikoinani.

Lapsen äidin mielestä se ei ollut mikään hyväksyttävä syy kieltäytyä kummiudesta (?), ja vänkäsi silti, että meistä molemmista pitää tulla kummeja, koska olemme pariskunta. Niinpä kastetilaisuudessa sitten kysyin papilta, että miten toimin kasteen aikana, kun en suin surminkaan halunnut mennä esittämään mitään rituaaleja, kuten siunaamaan lasta. Pappi sitten mietti hetken, varmaan olisi halunnut kieltää minua tulemasta siihen kummien rinkiin (kummeja oli 6), mutta sanoi sitten että voin seistä siinä rivissä mieheni vieressä (sylikummi) mutta astua askeleen taakse (ehdotin tätä itse) kun siunaus vai mikä se nyt on, tapahtui. En myöskään ristinyt käsiäni tai lausunut rukouksia, ja tunsin itseni kyllä aivan idiootiksi, mutta kaiketi se lapsen äiti oli enemmän tahditon kirkkoa kohtaan, kun ajatteli että kirkossa on sopivaa ateistien hillua tärkeimpien sakramenttien vai mitä ne nyt oli, toimituksessa.

Koitan olla kohtelias eri uskontoja kohtaan, ja toimia mahdollisimman korrektisti häissä, hautajaisissa yms. vaikka en niihin jeesusjuttuihin yhtään yhdykään, mutta inhottaa kun pakotetaan toimimaan oman ajatusmaailman vastaisesti, vaikka ei se uskontopuoli ollut tälle perheelle itselleenkään tärkeä. Lapset kastetaan, kun niin kuuluu tehdä. Huoh.

[/quote]

Ihme juntti sinäkin olet. Et sitten tajunnut kieltäytyä kummiudesta ja sitten piti alkaa esittämään papille jotain showta kirkossa? Parempi vaan, että pysyt siellä baareissa ja new age maailmassasi.

Mitä alkuperäiseen viestiin tulee niin säännöt on sääntöjä ja niiden mukaan mennään - liikenteessäkin.

[/quote]

Mähän kieltäydyin! Ja itseasiassa kieltäytyi miehenikin, koska olemme tosi huonoa kummimateriaalia, ei osata antaa kristillistä ohjausta ja lahja-automaatteinakin olemme vähän onnettomia. Lapsen äiti vaan ei sitä hyväksynyt, vaikka moneen kertaan sanottiin, että ei haluta kummeiksi. Jäi sitten mun hommaksi kysyä miten kastetilaisuudessa toimin, ja ehdotin tätä vetäytymistä, ja se sopi papille (ei mikään nuori pappi, vaan jo osa-aikaeläkkeellä). Ei kehdannut ehkä kieltää tulemasta, kun lapsen perhe oli läsnä ja tilaisuus kohta alkamassa.

En nyt tajunnut miten baarit tähän asiaan liittyy, mutta en ole maininnut mistään new agesta mitään. Olen vain pelkkä tylsä uskonnoton ihminen, joka perustaa ajatteluaan mieluummin koviin luonnontieteellisiin faktoihin, kuin yhteen kirjaan, jota edes kirkon sisällä ei tulkita yhtenäisesti. Koulun uskontotunneistakin alkaa olla jo niin kauan aikaa, etten pysty kritisoimaan raamatun oppeja, kun en niitä muista. Siksi vain koitan pysyä erossa koko asiasta niin pitkälti kuin pystyn.

T: 66

Vierailija
86/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minä käsitän tuon papin ap:lle antaman vastauksen toisin. Pappihan sanoi, että kahden kummin täytyy olla konfirmoituja ev.lut.kirkon jäseniä, muut voivat olla mistä uskontokunnasta tahansa tai vaikka pakanoita. Miksi sitten tämä rippikoulua käymätön ei saa olla kummi, jos teillä kerran on tehtävään täysin kelpoisiakin? Vai oletteko alkaneet konstailla selvän asian kanssa.

Vierailija
87/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sai lopulta tahtonsa läpi usean soittelun jälkeen. Luterilainen seurakunta ei tässä asiassa joustanut yhtään, joten soitin omaani eli ortodoksiseen seurakuntaan suoraan päivystävälle papille.

Selitin tämän ongelman ja miksi ehdottomasti haluan tämän ihmisen joka ei ole rippikoulua käynyt kummiksi.

Kappas, oma seurakuntani ilmoitti välittömästi, että tottakai onnistuu ja varmasti keksimme ratkaisun sovitussa tapaamisessa siihen ongelmaan, ettei ole ortodoksista kummia. Mielellään ottavat lapsen seurakunnan jäseneksi eivätkä laita kummeja "paremmuusjärjestykseen", kunhan kummit ovat tärkeitä ja luotettavia aikuisia, se riittää heille.

ap

Vierailija
88/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:14"]

Miten minä käsitän tuon papin ap:lle antaman vastauksen toisin. Pappihan sanoi, että kahden kummin täytyy olla konfirmoituja ev.lut.kirkon jäseniä, muut voivat olla mistä uskontokunnasta tahansa tai vaikka pakanoita. Miksi sitten tämä rippikoulua käymätön ei saa olla kummi, jos teillä kerran on tehtävään täysin kelpoisiakin? Vai oletteko alkaneet konstailla selvän asian kanssa.

[/quote]

Sinä ymmärrät papin vastauksen väärin, koska asia on kirkkolain mukaan harvinaisen yksiselitteinen (kyse ei siis ole mistään yksittäisen papin henkilökohtaisesta mielipiteestä):

Kastettavalla täytyy olla kaksi ev.lut. kirkkoon kuuluvaa, rippikoulun käynyttä ja konfirmoitua kummia. Poikkeustilanteessa kirkkoherran luvalla riittää yksi. Lisäksi voi olla muita kummeja, jotka kuuluvat johonkin lapsikasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon, esim. ortodoksiseen tai katoliseen kirkkoon.

Pakana tai uskonnoton ei voi olla kummi!

Vierailija
89/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään riippuu ihan papista. Ymmärrän kyllä, jos eivät anna pakanakummien olla muiden joukossa. Itse sain todella avarakatseista kohtelua kastepapilta, joka antoi "pakanakummien" seisoa kahden muun kummien joukossa ja osallitua myös siunaukseen. Ja oli siis täysin tietoinen, että kaksi kummia on ateisteja. Luonnollisesti todistuksen sai vain kirkkoon kuuluvat kummit

Vierailija
90/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh! Otat ne kaksi virallista kummia, ei se seurakunnalle mitään kuulu vaikka teidän lapsellanne on virallisten lisäksi kummi, joka ei ole rippikoulua käynyt.

Jos kaste on tärkeä, niin kastatte lapsen ettekä takerru muotoseikkoihin.

Vierailija
91/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sitä kohteliaita ollaan, koska kyse on jonkinlaisesta huomionosotuksesta.

Ja tuo "luotettava aikuinen", mielummin itse toimin lahja-automaattina kuin vielä yritän joka suuntaan toimia jonain viihdytyskeskuksena ja sydänystävänä lapselle. Aika hädin tuskin riittää omille. Mulle sopisi kummeus, jossa voin lähettää lahjan synttärinä ja jouluna postitse. Se vaatiminen uhrata aikaa ja sen kykenemättömyydestä syntyvä huono omatunto on pahinta. Minusta te vain olette ahneita. Haluatte lapselle aikuisia pyörimään ympärille ja luotettaviksi aikuisiksi. Ottaisitte huomioon ne ihmiset kanssa. Kuinka monella riittää oikeasti voimat kovin moneen kummilapseen?

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:46"]

Miksihän kummassa sitten meidän eli ap:n tapauksessa jokainen 4 otti kummin pestin kysyttäessä ilolla vastaan? Tähdensin vielä jokaiselle erikseen mitä me odotamme kummilta. Emme ainakaan lahjoja yms materiaa vaan luotettavaa aikuista joka pysyy lapsen elämässä.

Miksi hemmetissä pitäisi pariskunnista pyytää molemmat?? Se tehtiin jo esikoisen aikaan ja oli täysi virhe. Nyt ovat jo eronneet ja eivät pärjää samassa tilassa yhdessä ja toinen osapuoli ei pidä enää mitään yhteyksiä. Eli valitsimme eskoiselleni kummiksi pariskunnan josta nainen oli lapsuuden ystäväni ja on sitä edelleen, sekä hänen miehensä jonka olin tuntenut muutaman vuoden. Nyt miehestä ei kuulu enää mitään, koskaan kun erosivat.

kummallista ajattelutapaa!!

ap

[/quote]

Vierailija
92/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmisi, mutta keskustelkaa asiasta kastavan papin kanssa.

Meidän lapsellamme on kolme kummia. kaksi ev.lut kirkkoon kuuluvaa ja yksi kirkkoon kuulumaton.

Papille riitti, että lapsella on kaksi virallista kummia kirkonkirjaan merkittäväksi. Kasteen aikana lasta piti sylissään kirkkoon kuulumaton henkilö, meidän toiveemme mukaisesti. Pappi kertoi, ettei "sylikummi" kuitenkaan saa kastetodistusta. Meille vanhemmille ja "sylikummille" asia oli ok.

Ilmeisesti papilta oli ko. asiat unohtuneet, koska myös "sylikummi" sai kastetodistuksen ja myöhemmin kutsun kummikirkkoon eli ilmeisesti hänen tietonsa ovat kuitenkin näkyvissä kirkon rekisterissä. 

Arkielämäämme tuo asia ei vaikuta ja kaikki kummit ovat tärkeitä lapsemme elämässä, "sylikummi" ehkä läheisin.

Vierailija
93/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:13"]

Siis mitä?? Miten niin ei hindut voi olla kummeja?? Olen kolmen lapsen epävirallinen kummi eli seremoniassa seisoskelin vain sylikummin ja toisen kirkkoon kuuluvan kummin vieressä (luin lasten evankeliumin yksissä ristiäisissä, muissa kuivasin vauvan pään kasteliinalla), nimeni ei edes tullut mihinkään papereihin eikä minulta kysytty papin puolesta mitään. Voisin siis kuulua vaikka mihin uskontokuntaan, se asia ei tilaisuudessa noussut esiin.

[/quote]

Minä en kuulu kirkkoon ja minulla on ns, epävirallisia kummilapsia 7. Mutta en todellakaan yritä edes väittää, että olen virallinen kummi. Olen ns. haltiakummi heille. Tällä nimellä on heidän vanhempansa nimenneet minut lapsille. Eli olen luvannut olla se yksi läheinen aikuinen, joka tukee, jos vanhemmille tapahtuu jotain,

Vierailija
94/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On elämänne vaikeaa.

Eikö sinulla ole yhtään ortodoksia sukulaisissa joka voisi olla kummi. Sukulaissuhteet ovat pysyviä joten kummi sieltä suunnalta.

Itse tein aikoinani virheen lasten kummien suhteen, parhaita ystäviä kummeiksi. Nyt ne ystävät ovat jääneet jonnekin ja ei edes yhteyttä enää, surullista.

Jos olisin ollut järkevä niin olisin toiminut toisin.

Vierailija
95/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:15"]

Ap sai lopulta tahtonsa läpi usean soittelun jälkeen. Luterilainen seurakunta ei tässä asiassa joustanut yhtään, joten soitin omaani eli ortodoksiseen seurakuntaan suoraan päivystävälle papille.

Selitin tämän ongelman ja miksi ehdottomasti haluan tämän ihmisen joka ei ole rippikoulua käynyt kummiksi.

Kappas, oma seurakuntani ilmoitti välittömästi, että tottakai onnistuu ja varmasti keksimme ratkaisun sovitussa tapaamisessa siihen ongelmaan, ettei ole ortodoksista kummia. Mielellään ottavat lapsen seurakunnan jäseneksi eivätkä laita kummeja "paremmuusjärjestykseen", kunhan kummit ovat tärkeitä ja luotettavia aikuisia, se riittää heille.

ap

[/quote]

Eli toinen lapsista on ev lut ja toinen ortodoksi. Entäs mahdollinen kolmas, mihin hänet kastetaan?

Vierailija
96/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa erota kirkosta niin ei tarvitse murehtia mokomia rituaaleja. Satuihin ne muutenkin perustuvat, joten voi keksiä itsekin parempia kommervenkkejä.

Vierailija
97/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan miehenikin luterilainen ja itse olen ortodoksi. Miksi siis lapset ei voi olla toinen isän uskonnon mukaan ja toinen äidin?

ap

Vierailija
98/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 11:45"]

Tällämenolla lastamme ei tulla kastamaan minkään seurakunnan jäseneksi!

Yleensähän lapsi kastetaan äidin uskonnon mukaan ja näin olisimme myös halunneet tulevan lapsemme kanssa tehdä, eli lapsesta myös ortodoksi. No tämäpä ei nyt käy, koska vaaditaan ortodoksinen sylikummi.

[/quote]

Minkä niminen pappi kielsi sinua pitämästä lastasi sylissäsi kasteen ajan?

Vierailija
99/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:43"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:31"]

Milloin aloittaja on sanonut, että yksi kummeista ei kuuluisi kirkkoon? Hän ei vain ole käynyt rippikoulua eikä konfirmaatiota, silti on uskonnollisin näistä 4 kummista!

Alkaa mennä teillä sekaisin nämä asiat!

KAIKKI kummit siis kuuluvat kirkkoon ja 3 heistä on konfirmoitu. Meille on uskonnon asiat tärkeitä ja niin on myös jokaiselle kummille. Siksi ihmettelen suuresti, miksi tämä yksi ei voi olla kummina kun kuitenkin seurakuntaan kuuluu.

ap

[/quote]

Konfirmaatio on kasteen vahvistus. "Konfirmaatiossa on kyse omakohtaisesta tunnustautumisesta kristilliseen uskoon. Konfirmoitava antaa vahvistuksen sille, että hän uskoo sen mitä hänelle on opetettu ja ilmaisee halunsa kasvaa kristillisessä uskossa, elämässä ja rakkaudessa." (lähde: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/D177B33F072418BCC22570810022B7E7?OpenDocument&lang=FI)

Ei siis riitä, että on joskus lapsena kastettu ja jättänyt eroamatta kirkosta vaikka ei rippikoulua konfirmaatioineen ole tullut käyneeksi.

[/quote]

Kiitos kun linkittelet noita sivuja. Nämä säännöthän on selvillä ollut jo hyvinkin kauan ja niitä täällä ihmetellään. Outoja ja vanhanaikaisia sääntöjä minunkin mielestäni. Kirkko on mitä on. Kokoajan väärään suuntaan menossa.

[/quote]

Miten niin väärään suuntaan menossa? Samat säännöt ovat olleet jo ties kuinka kauan, siksihän ne sun takia ovatkin vanhanaikaisia. Minusta ne ovat ihan perusteltuja. Jos ei tajua kummin roolia, niin sitten lienee jotain jäänyt oppimatta siellä rippikoulussa.

Vierailija
100/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan pappi ei ole kieltänyt MINUA pitämästä lasta sylissä kasteen aikana, siltikin täytyy olla paperille merkitä ortodoksinen kummi. Eli yhden kummeista tulee olla ortodoksinen.

Kirjoitin tuon yhden asian vähän päin honkia aiemmin. Siis "sylikummi" voi olla vaikka luterilainen, kunhan joukossa on yksi ortodoksinen. Ortodoksisuudessahan ei virallisesti ole sylikummia vaan yksi kummeista antaa papille kummilupaukset ja loput kummit ovat tätä todistamassa. Silti tulee aina puhuttua jostain syystä sylikummista.

Saimme nyt kuitenkin onneksi asian hoidettua ja lapsi kastetaan ortodoksiseen seurakuntaan, vaikka ei ole meillä yhtäkään ortodoksista kummia tiedossa. Tapaamme papin kanssa syyskuussa sunnuntailiturgian jälkeen ja keksimme ratkaisun.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan