Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasteesta asiaa, harmittaa ja rankasti!!

Vierailija
05.08.2013 |

Tällämenolla lastamme ei tulla kastamaan minkään seurakunnan jäseneksi!

Yleensähän lapsi kastetaan äidin uskonnon mukaan ja näin olisimme myös halunneet tulevan lapsemme kanssa tehdä, eli lapsesta myös ortodoksi. No tämäpä ei nyt käy, koska vaaditaan ortodoksinen sylikummi. Siihen pestiin nyt ei ketä tahansa halua ottaa eikä ole ensimmäistäkään ortodoksia jonka voisi kummiksi edes pyytää.

Asia selvä, mennään sitten luterilaisen mukaan.

Meillä olisi 4 todella tärkeää ihmistä, jotka kummeiksi haluaisimme ja heiltä on asiaa myös kysytty. Yksi heistä ei vain ole käynyt rippikoulua eikä häntä ole konfirmoitu. Soitin kirkkoherranvirastoon ja kysyin asiaa, tässäpä heidän vastaus:

Täytyy olla vähintään 2 luterilaiseen seurakuntaan kuuluvaa konformoitua ihmistä, loput 2 voivat olla mistä uskontokunnasta tahansa tai vaikka ns pakana.

Kuitenkaan tämä yksi ei saa olla kummi kerta rippikoulua ei ole suorittanut!!!

En todellakaan halua aikuista ihmistä pakottaa käymään moista, jotta pääsee kummiksi. Silti ottaa rankasti päähän, että ei pääse. Kuitenkin 2 voi olla vaikka hindua, mutta tämä ei kelpaa!

Taidetaan jättää kaste kokonaan väliin, vaikka se meidän perheelle tärkeää olisikin!

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:24"]

Kukaan pappi ei ole kieltänyt MINUA pitämästä lasta sylissä kasteen aikana, siltikin täytyy olla paperille merkitä ortodoksinen kummi. Eli yhden kummeista tulee olla ortodoksinen.

Kirjoitin tuon yhden asian vähän päin honkia aiemmin. Siis "sylikummi" voi olla vaikka luterilainen, kunhan joukossa on yksi ortodoksinen. Ortodoksisuudessahan ei virallisesti ole sylikummia vaan yksi kummeista antaa papille kummilupaukset ja loput kummit ovat tätä todistamassa. Silti tulee aina puhuttua jostain syystä sylikummista.

Saimme nyt kuitenkin onneksi asian hoidettua ja lapsi kastetaan ortodoksiseen seurakuntaan, vaikka ei ole meillä yhtäkään ortodoksista kummia tiedossa. Tapaamme papin kanssa syyskuussa sunnuntailiturgian jälkeen ja keksimme ratkaisun.

ap

[/quote]

Onnistuit muuttamaan käsitykseni ortodokseista.

Vierailija
102/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs sen käsityksen sain muutettua? mikä käsitys ollut aiemmin, entä nyt?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 17:24"]

Kukaan pappi ei ole kieltänyt MINUA pitämästä lasta sylissä kasteen aikana, siltikin täytyy olla paperille merkitä ortodoksinen kummi. Eli yhden kummeista tulee olla ortodoksinen.

Kirjoitin tuon yhden asian vähän päin honkia aiemmin. Siis "sylikummi" voi olla vaikka luterilainen, kunhan joukossa on yksi ortodoksinen. Ortodoksisuudessahan ei virallisesti ole sylikummia vaan yksi kummeista antaa papille kummilupaukset ja loput kummit ovat tätä todistamassa. Silti tulee aina puhuttua jostain syystä sylikummista.

Saimme nyt kuitenkin onneksi asian hoidettua ja lapsi kastetaan ortodoksiseen seurakuntaan, vaikka ei ole meillä yhtäkään ortodoksista kummia tiedossa. Tapaamme papin kanssa syyskuussa sunnuntailiturgian jälkeen ja keksimme ratkaisun.

ap

[/quote]

Onnistuit muuttamaan käsitykseni ortodokseista.

[/quote]

Kannattaiskohan ottaa asioista selvää, jos kerran yksi sekoileva AP pystyy noin vaikuttamaan mielipiteeseen? Omasta mielestäni ortodoksit ovat hyvinkin miellyttäviä, no useimmathan ovatkin karjalaistaustaisia. Kyllä luterilaisista enemmän tiukkapipoisia löytyy, vaikka tässä asiassa olen kyllä kirkon puolella.

Vierailija
104/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 16:06"]

No onhan miehenikin luterilainen ja itse olen ortodoksi. Miksi siis lapset ei voi olla toinen isän uskonnon mukaan ja toinen äidin?

ap

[/quote]

Ainakin 90-luvulla oli sääntö, että kaikki lapset pitää laittaa saman uskonnon mukaan. Siis minä en kuulu kirkkoon, mutta isänsä luterilainen. Joten kaikista tuli luterilaisia. En tiedä sitten, onko säännöt muuttuneet

Vierailija
105/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:15"]

Ap sai lopulta tahtonsa läpi usean soittelun jälkeen. Luterilainen seurakunta ei tässä asiassa joustanut yhtään, joten soitin omaani eli ortodoksiseen seurakuntaan suoraan päivystävälle papille.

Selitin tämän ongelman ja miksi ehdottomasti haluan tämän ihmisen joka ei ole rippikoulua käynyt kummiksi.

Kappas, oma seurakuntani ilmoitti välittömästi, että tottakai onnistuu ja varmasti keksimme ratkaisun sovitussa tapaamisessa siihen ongelmaan, ettei ole ortodoksista kummia. Mielellään ottavat lapsen seurakunnan jäseneksi eivätkä laita kummeja "paremmuusjärjestykseen", kunhan kummit ovat tärkeitä ja luotettavia aikuisia, se riittää heille.

ap

[/quote]

Ortodokseillakin tuo suhtautuminen vaihtelee. Itse olen luterilaisena ortodoksilapsen kummi. Pappi ei tykännyt yhtään, että pidin lasta sylissä kasteen ajan. Mutta ei sentään alannut vängätä vastaan, kun ortodoksikummi ei halunnut, ihan hyvästäsyystä, "syli"kummiksi. Huvittavinta kuitenkin oli se, että pappi ripitti äitiä siitä että tämä oli siihen rekisterilomakkeeseen kirjoittanut ensin meidät luterilaiskummit ja vasta viimeiseksi ortodoksikummin. Se ortodoksikummi oli se tärkein ja olis pitänyt olla ekana. Alko oikeesti huvittaa moinen pikkumaisuus. Herranjestas sentään, sehän on vain lomake, ei sitä enää kukaan sen rekisteröinnin jälkeen lue. Haudataan johonkin arkistoon.

Vierailija
106/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:04"]

Ortodokseillakin tuo suhtautuminen vaihtelee. Itse olen luterilaisena ortodoksilapsen kummi. Pappi ei tykännyt yhtään, että pidin lasta sylissä kasteen ajan. Mutta ei sentään alannut vängätä vastaan, kun ortodoksikummi ei halunnut, ihan hyvästäsyystä, "syli"kummiksi. Huvittavinta kuitenkin oli se, että pappi ripitti äitiä siitä että tämä oli siihen rekisterilomakkeeseen kirjoittanut ensin meidät luterilaiskummit ja vasta viimeiseksi ortodoksikummin. Se ortodoksikummi oli se tärkein ja olis pitänyt olla ekana. Alko oikeesti huvittaa moinen pikkumaisuus. Herranjestas sentään, sehän on vain lomake, ei sitä enää kukaan sen rekisteröinnin jälkeen lue. Haudataan johonkin arkistoon.

[/quote]

Voisi tietenkin ottaa asioista selvää, miksi tälläkin on merkitystä.

Esim. "Kummin tulee tuntea oma uskontonsa edes perusteiltaan ja perustotuuksiltaan ja pystyä siirtämään nämä tietonsa ja taitonsa myös kummilapselleen. Kummin tulisi mm. ohjata kummilapsensa ehtoolliselle menoa ja opettaa kirkossa käydessään erilaisia kirkollisia tapoja."

Eli luterilainen ei voi olla ortodoksilapsen kummi, koska hän ei voi mennä ehtoolliselle tämän kanssa. Ihan selvä asia. Jos kerta uskonto tai sen tavat eivät merkitse kummille mitään, niin kummiksi ei tulisi ryhtyä.

http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/kummi_ja_kummius.htm

Vierailija
107/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu luterilaiseen kirkkoon, mutta ystäväni halusi minut siitä huolimatta tyttönsä kummiksi. Olin mukana kastejuhlissa ja sain kummitodistuksenkin vaikka en tosiaan kuulu kirkkoon. Tytöllä oli kaksi muutakin kummia, mutta olen silti paljon läheisempi tytön kanssa kuin ne muut "oikeat"kummit.Jos ei onnistu muuten niin pitäkää nimijuhlat.

Vierailija
108/108 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiasta kolmanteen, luterilainen VOI mennä ehtoolliselle niin halutessaan. Ortodoksit eivät käännytä toiseen uskontokuntaan kuuluvaa pois vaan päinvastoin kaikki ovat tervetulleita oppimaan ort uskonnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä