Ootko miettinyt,haluatko tulla haudatuksi vai poltetuksi?
Kommentit (17)
Olen miettinyt ja poltetuksi.
Omaiset päättäkööt. Minulle asia kuolleena on yhdentekevä.
Haluan, että lahottajat saavat päivällisensä ruumiistani. Ettei mene hyvä energia hukkaan.
Ei suurempaa väliä, jos kuitenkin saan kuolla ennen kumpaakaan temppua.
Minusta polttohautaus on jotenkin vastenmielinen asia. Minua loukkaa esim se että oma rakkaani poltettiin, tuntui pahalta. Itse valitsen arkkuhautauksen.
Kallistuin polttohautaukseen sen jälkeen kun olin kesätöissä hautausmaalla.
Tuhkat sirotellaan muistolehtoon ja nimilaatta korkeintaan muiden nimien jonon jatkoksi johonkin.
En halua että kukaan käy haudallani. Aivan turhaa. Parasta elää toivottavasti kivana muistona edes jonkun sisimmässä.
Arkussa maan alla matojen ruokana , ei kiitos. Sitten muut stressaa onko hautaa hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkat sirotellaan muistolehtoon ja nimilaatta korkeintaan muiden nimien jonon jatkoksi johonkin.
En halua että kukaan käy haudallani. Aivan turhaa. Parasta elää toivottavasti kivana muistona edes jonkun sisimmässä.
Mä haluan, että loppusijoituspaikkani on eräs metsä Keski-Suomessa ja ainakaan toistaiseksi ei Suomessa saa nakata ruumiita metsiin. Ei edes maanomistajan luvalla. Tuhkat saa. Siksi mulle polttohautaus.
Ihan sama. Jälkeenjääneet päättäkööt, minkä kanssa pystyvät parhaiten elämään.
Vierailija kirjoitti:
Arkussa maan alla matojen ruokana , ei kiitos. Sitten muut stressaa onko hautaa hoidettu.
Tätä eivät kaikki eivät tule ajatelleeksi. Sitten, kun ketään ei ole enää käymässä ja hoitamassa /maksamassa hautaa....
Olen. Toivon, että tuhkani sirotellaan Mekhong -jokeen. Läheiseni tietävät tämän jo.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko muistolaattasi tiettyyn paikkaan
Tietenkin haluan tulla poltetuksi! Antaa paljon enemmän vaihtoehtoja hautapaikalle - tai olla ilman hautapaikkaa. Haluan tuhkat omalle maalle, joko kodin lähelle tai sitten mökin perämetsään.
En halua tulla tuhkatuksi. Suomessa on kyllä tilaa haudata, ei tarvitse polttaa niin kuin leskiä Intiassa. Matojen ruuaksi ihminen kuuluu, maasta sinä olet tullut jne.
Tuhkauksessa on sekin ongelma, että omaisilla on kiusaus ostaa pienempi uurnapaikka ja halpa pieni kyltti vaan jonnekin kunnollinen hautakiven sijaan. Minusta jokainen ihminen on normaalikokoisen hautapaikan ja hautakiven arvoinen. Joku voi haluta vainajaa muistella ja viedä haudalle kukkia. Eri asia, jos henkilö itse on eläessään ilmaissut ettei mitään halua. Sitten ei. Mutta on ikävää, jos omaiset halpuuttaan eivät järjestä vainajalle samaa mitä muillekin. Ajattelevat, ettei vainaja ollut niin tärkeä, että ansaitsisi kunnon hautapaikan.
Mun kannalta ihan sama, mutta ehkä polttaminen kuitenkin modernimpi tapa. Vie vähemmän tilaa hautausmaalla.