Kelalla ei ole mitään laihduttamiseen keskittyvää kuntoutusta
vaikka täällä moni on niin väittänyt, kunnonkohotusta on olemassa, myös diabeetikoille on kuntuotusta, mutta pelkästään sairaaloisen läskille, jolla ei ole mitään pahoja tauteja, ei ole mitään.
Laitoin kyselyn kelalle, ja sieltä oikein virkailija soitti, ja keskusteltiin pitkään. Myös hän oli sitä mieltä että jonkun tahon pitäisi järjestää lihaville katkaisuhoitoa, alkoholistien ja narkomaanien tapaan.
Kommentit (100)
Kaikesta ennaltaehkäisevästä säästetään, liikalihavuus on sairaus muiden joukossa, ja nimenomaan liitännäissairauksien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 02:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 02:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 01:20"]
Miksi ei? Jos nyt siltä pohjalta ajatellaan, että itseaiheutettuja sairauksiahan nuo molemmat ovat.
[/quote]
Niin, että toiseen suuntaan meneminen ei käynyt mielessä? Että ehkä niitä narkkareitakaan ei välttämättä tarvitsisi verorahoilla kuntouttaa?
[/quote]
Tähän en ota mitään kantaa, ei tässä aloituksessa nyt narkkareista kuitenkaan ollut kyse. Ei myöskään tupakoitsijoiden keuhkoahtaumataudista tai punaisen lihan tempojien paksusuolisyövästä jne. jne. Narkkareiden itseaiheutettua sairastumista nyt kuitenkin ainakin TÄLLÄ hetkellä tuetaan, ja mielestäni ap:n aloitus ja keskustelu siitä, miksei myös lihavuuden kuntoutukseen TÄLLÄ hetkellä panosteta on tuolta pohjalta ihan ajattelemisen arvoinen.
[/quote]
Koska Suomi menisi hetkessä konkurssiin. Lihavia on tässä maassa niin paljon että koko Suomen budjetti ei riittäisi niiden kuntoutukseen
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:42"]
Kuten monet täällä sanoo, niin olen vakaasti sitä mieltä, että suomessa käytännössä jokainen loppujen lopuksi syntyy kultalusikka suussa, joten jos oman elämänsä huumeilla, alkoholilla tai liialla mässäämisellä pilaa, saa syyttää vain itseään ja maksaa siitä. Sama on myös tietenkin tupakan kanssa.
[/quote]
Joo, kyllä mun puolesta voidaan laittaa kaikki maksamaan kaikesta, kun vaan olisi se paikka jonne mennä ja maksaa siitä hoidosta, menisin heti. ap
[/quote]
Niitä on jo nyt yksityisellä puolella. Mutta hinta on sen mukainen
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:22"]
Totta laihduttakoon jokainen itse lasänsä pois ..kun on ylensyönytkin..miksi veronmaksajien pitää maksaa laiskojen kulut..
[/quote]
Minä olen myös veronmaksaja. Ihan oikeasti, veroprosentti 18. Veronmaksajista on suurin osa ylipainoisia, joten ketä ne on sitten joiden ei pidä maksaa? ap
[/quote]
Tajuat kai että jos kaikki lihavat pääsisivät hoitoon niin kaikki Suomen verotkaan ei riittäisi? Suomessa on yli kolmas osa aikuisista ylilihavia. Sitten on vielä muut syömisongelmat.
On törkeää verrata sokeria huumeisiin, huumeiden lopettaminen voi tappaa, sokerin jättäminen tietääkseni ei aiheuta sydämmenpysähdystä tai kouristelua, pikemminkin kofeiiniin verrattavat oireet. Pitäisikö sitten kofeiiniriippuvaistenkin saada kelan tukea ja kenen kaikkien muiden??
Ikävää ettei moni täällä vastannut ota ongelmaasi vakavasti, mutta älä lannistu. Tämä on asia josta pääsee yli, mutta työtä sen eteen pitää tehdä. Jos omat voimavarat ei juuri nyt riitä, hakeudu ensin lääkäriin ja netissä on ainakin vertaistukea tarjolla, ryhmiä yms. Kaikista vaikeinta on aloittaminen, mutta kun pääset alkuun ja uuden ruokavalion ja elämäntyylin makuun, olo on paljon terveempi, virkeämpi ja jaksavampi.
Semmoinen läskileiri, vaikka ihan omakustanteisena tai osittain tuettuna voisi kyllä tulla tarpeeseen. Toisille tekee ihan hyvää nähdä konkreettisesti paljonko oikeasti syö ja mikä on vaikkapa normaaliannoskoko. Se kipinä liikkumiseenkin voi löytyä oikean lajin kokeilemisen myötä mutta, jos ei kiinnosta etsiä eikä tiedä mitä kokeilla, niin se laji voi jäädä löytämättä. Joltain leiriltä taas voi käteen jäädä uusi harrastus mistä ei ole aiemmin kuullutkaan.
Ainoa mitä äkkiseltään löysin netistä on PHT:n järjestämä 1. Askel aikuisille -leiri. Viikon leiri maksaa työttömälle reilu 100 euroa, sisältäen täysihoidon, joten se ei todellakaan ole kallis kokeilu. Sieltä voisi saada eväitä jatkoon.
Hyvä ap.
Pidät mm. sokerikoukkua syyllisenä lihavuuteesi ja laihduttamisen vaikeuteen. Oletko pohtinut MIKÄ sinut on ajanut siihen koukkuun? Mikä saa sinut syömään liikaa, mitä ruoka sinulle merkitsee? Mitä se korvaa, mitä tunnetta hoidat sillä tai mitä tunnetta pakenet? On helpompi syödä suklaata ja saada siitä aivokemian kautta hetkeksi hyvä olo, kuin kohdata se tunne johon lähdit sitä makeaa syömään alunperin. Helpompi on toimia näin, kun tunne-elämässä on jokin ongelma, joka estää käsittelemästä terveellä tavalla epämiellyttävät tunteet. Mistähän sinun vauriosi on syntynyt? Mietippä hetki lapsuuttasi, alkoholisti-isääsi ja omaa rooliasi. Myös sitä roolia jota noudatit alkoholisti-eksäsi kanssa. Solmi vähän lankoja yhteen, lue kirjallisuutta, esim. Tommy Helstenin Virtahepo olohuoneessa voisi olla hyvä alku.
Toivon sinulle antoisaa löytöretkeä itseesi ja kaikkea hyvää, sinä olet rakkauden arvoinen ja arvaa kenen rakkauden kaikkein eniten? Kyllä, sinun itsesi. Älä luovuta, vaikka löytäisit kipupisteitä joita on vaikea kestää: kasvaminen sattuu aina, mutta se myös palkitsee. Älä suhtaudu itseesi äläkä ruokaan vihollisena, näe kuinka ruoka on ollut sinun kainalosauvasi tällä taipaleella paremman puutteessa. Nyt se vain on käynyt raskaaksi ja haitaksi sinulle, sauva on kivireki jota vedät. Sinä voit vapautua siitä ja se on mahdollista sinullekin, vaikka olisit kuinka "heikko", "tahdonvoimaton" ja "epäonnistuja". Sillä sinähän olet paljon muutakin. Sinä olet selviytyjä. Parantuminen voi alkaa jo huomenna :)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:43"]
Onko sulla katsottu kilpirauhasarvot? Väsymys on kova kun kilpirauhanen toimii vajaalla.
[/quote]
Niitä on seurattu jo ainakin 15 vuotta, mulla on kilpirauhanen joskus turvoksissa. Mutta kuulemma on arvot rajoissa. Mies sai lääkkeet kun sillä oli työterveydessä jonkin aikaa niitä seurattu, ei ole itse paljon mitään eroa edes tuntenut, eikä itse edes epäillyt mitään. Minä taas olen epäillyt koska mulla on niin paljon kaikkia kummallisia oireita, esim. kieli tuntuu liian isolta, muisti pätkii, en tahdo muistaa sanoja millään, hiukset tuntuu ohuemmilta kuin ennen, jopa nenä puutuu välillä, kerran tuli yhtäkkiä tunne että kuin olisi hammaslääkärissä puudutettu, nenän pää oli aivan tunnoton, se meni sitten jonkunajan päästä ohi. Mutta tosiaan, musta ei ole löydetty kuin korkeahko kolesteroli ja sokerirasituksessa toinen arvo vähän koholla. Verenpaine, keuhkot ja sydän ok. Pelotti se kun tuntuu paino rinnanpäällä, ja kädet puutuu kokoajan, on vaikea hengittää, ja kummallista kuivaa köhää ollut jo yli puoli vuotta. Astma kokeet tehdään nyt alkukuusta. ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 03:15"]
Tämän ketjun ap on omilla kommenteillaan osoittanut aloituksensa absurdiuden. Valtion ei pidä tukea sairaaloisen lihavien laihduttamista verovaroin, koska se on rahan hukkaa. Ei siksi, etteikö näin ennaltaehkäistäisi monia kansanterveydellisiä haittoja, vaan siksi, ettei se toimi. Mikään rahasumma ei auttaisi ap:tä laihtumaan, koska ap:llä ei ole oikeasti halua laihtua. Niin, kyllähän ap haluaisi olla laiha, mutta kun ei millään viitsisi nähdä vaivaa sen eteen. Eikö joku muu voisi? Kun on näitä esteitäkin. Siinähän korjaat asennevamman verorahoilla.
[/quote]
En minä rahaa haluakaan, vaan saada itseni jollain konstilla terveeksi. Ulkonäkö on mulle sivuseikka, mulla on jo mies, ei tarvi miellyttää ketään, miehelle kelpaan näin. Minä vaan pelkään sitä että kuolen nuorena, ja mies jää yksin poikien kanssa. Haluaisin nähdä lapsenlapsenikin ennen kuolemaani. Se stressaa kun on kummallisia oireita, ja pelkää illalla nukkumaan mennessä että mahtaako herätä aamulla. En käsitä miksi se on asennevamma kun haluaisin apua itselleni. Olen puhunut laihduttamisen vaikeudesta ennenkin täällä, ja mulle on sanottu että miksi et mene kelan kuntoutuksiin, siitä tämä aloitus, että vaikka kaikki niin kuvittelevat, niitä ei ole.
Te reippaat ihmiset ette tajua miltä tuntuu kun haluisi tehdä kaikkea mutta ei jaksa, kun aloittaa jonkun asian tekemisen, ja hetken päästä huomaa että silmissä mustenee, hikoilee, hengästyy ja kädet tuntuu painavan tonnin, ja se homma jota tekee oli muutama vuosi sitten ihan pikkuhomma, ja kun menee sitten istumaan ja lepäämään, tuntuu että ei jaksa nostaa sormeakaan. Minä olen ollut näin lihava jo toista kymmentä vuotta, mutta kunto ei ole ollut näin huono, ennen kaivoin lapiolla pihalla ties kuinka kauan kovaa maata ja kärräsin maat kottikärryillä, kannoin multasäkkejä autolta rivitalon toiseen päähän... Kun siivosin, imuroin, pesin lattiat, pyyhin pölyt, tiskasin, koko kämppä kuntoon, nyt en tahdo saada edes imuroitua, välillä pitää huilata. Tuntuu kuin olisin yhtäkkiä vanhentunut 40 vuotta.
Vauvojen piltti mangosose, aurinkoinen ja kuningatarsose on hyviä :) Mango menee karkista, kokeilepa niitä. Hyvä, että olet jättänyt suklaat kauppaan! Vaikka olet tyhjentänyt kaapit herkuista, et silti ole vielä ostanut suklaata! Ja käy kaupassa kauppalistan kanssa vaikka 2 kertaa viikossa, älä joka päivä, niin et ainakaan joka päivä sorru pikku herkkuheräteostoksiin. Ihan hyvin voit sit sen yhden tai kaksi pientä suklaapatukkaa ostaa kaupassa käydessäsi, jos et sen sijaan osta keksilaatikkoa, jäätelöä, isoa karkkipussia, suklaarasiaa...
Kyllä onnistut, jos vaan haluat, ja jos et masennu siitä että homma alkaa sujua hitaasti pienin askelin! Sehän alkoi jo!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 02:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 20:25"]
Ja kyllähän sitä apua saa nytkin, jos on valmis juuri esimerkiksi maksamaan siitä! Kyllä lihaville on ravitsemusterapeuttia, tavallista terapeuttia, psykiatria, psykologia, valmentajia, kunto ohjelmia yms yms, kuinka helvetin avuttomaksi aiot heittäytyä??
Ja luuletko todella, että katkaisuhoito suljetussa laitoksessa olisi joku taivaan lahja ongelmaasi?? Ja vitut...
[/quote]
Joo, luulen juuri niin. Lähes kaikkea muuta on tullut jo kokeiltua, jopa hypnoosia. Olen käynyt myös kaikenlaisissa hoidoissa, esim. sähköimpulssihoidossa jonka piti saada aineenvaihdunta vilkastumaan, samaa lupasi hoito jossa siveltiin jotain ainetta koko kroppaan, käärittiin kelmuun, ja siinä maattiin sitten tiukassa paketissa :D ja silloin oli vielä 30-40kg hoikempi kuin nyt. Kuntosalille olen maksanut vuosia yli 50€/kk, siellä on valmentajat ja muut... Kaalisoppaa on syöty, jauhepusseja on syöty... ap
[/quote]
Kun kerran olet jo laittanut noinkin paljon rahaa laihdutusyrityksiisi niin miksi et itse kustantaisi itsellesi tuollaista "katkaisuhoitoa"? Ihan varmasti löytyisi täältä Suomestakin (tai miksei vaikkapa läheltä Virosta) jokin hotelli/kylpylä, johon voisi mennä viikoksi-kahdeksi syömään terveellisesti ("pakettiin" ei kuuluisi mitään herkkuja tms.) ja liikkumaan ohjatusti.
Älä turhaan odota, että kela tms. sinut "pelastaa". Sen voit tehdä pysyvästi VAIN sinä itse.
[/quote]
Ihan varmasti löytyisi.... no kerro mistä? Moni on täysin varma että sellaisia on olemassa, mutta ei suostu kertomaan mulle tarkemmin missä. Ja ottaen huomioon, että kaksi nelivuotiasta pitää saada johonkin myös koska mies on vuorotöissä 11-13h. Vaikka tekosyy ne lapsetkin on, mitä väliä vaikka jättäisi pariksi viikoksi keskenään, hoitavat kissatkin siinä samalla kuin itsensä. ap
[/quote]
http://www.no1bootcamp.com/index.php?page=abroad
Tuossa olisi yksi ja muitakin löytyi kun googlasi weight loss camps europe. Kallista lystiähän tuo on mutta jos sinusta tuntuu että se olisi ainoa apu sinulle niin olet kai valmis sijoittamaan.
http://www.sub.fi/kilpailut.shtml/suurin_pudottaja
No niin. Mikset hakenut tuonne tammi- helmikuussa AP?
Ylipaino tuo mukanaan kaikenlaisia oireita, merkkejä elimistöltä ettei keho jaksa kantaa sellaista painoa vaan sairastuu. Myös huono ruokavalio aiheuttaa väsymystä, eli se ruokavalio pitää saada nyt kuntoon ja arvaa mitä? Liikunta lisää virkeyttä :) Jos kunto on huono ei voi aloittaa kovalla rääkkitreenillä, mutta aloita ensin käveleminen. Ensin 10 min kävelylenkki, sitten lisäät kävelylenkin kestoa 15, 20, 30 min jne ja kävelyn vauhtia kun kunto kasvaa ja se kasvaa yllättävän nopeasti ja olo paranee.
Jätätkö aterioita väliin? Muista syödä kunnon aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala. Koita korvata naposteluhetket ja epäterveelliset välipalat jollain terveellisemmällä, viiliä, mustikoita, kirsikoita, pähkinäitä, kurpitsansiemeniä, marjoja tai oma suosikkini, pilko kurkkua ja avokadoa kulhoon, lisää ruokalusikallinen raejuustoa ja teelusikallinen sweet chili kastiketta, tai vihreää pestoa tai tee smoothie, 1 avokado ja maitoa. Tai maustamatonta jogurttia ja marjoja.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 09:53"]
http://www.sub.fi/kilpailut.shtml/suurin_pudottaja
No niin. Mikset hakenut tuonne tammi- helmikuussa AP?
[/quote]
Muutama vuosi sitten hain, ja pääsin koekuvauksiin, olin 30 joukossa josta valittiin kilpailijat, silloin mulla ei ollut pieniä lapsia. Haen kyllä varmasti sinne uudestaan jos tilaisuus tulee, kun lapset on isompia. Mutta toivottavasti olen saanut itse laihdutettua jo siihen mennessä kun seuraava kausi tulee. Tämä nykyinen kausihan oli pareille, ja serkkuni jopa vähän harkitsi että lähtisi mun kanssa hakemaan tälle kaudelle, hän ei vaan ole kauhean lihava, siellähän on sitä parempi mitä enemmän on pudotettavaa. ap
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 00:27"]
Mä olen ollut 3 päivää ilman suklaata. Tänään kävin kaupassa, ja tietysti siellä oli tarjouksessa hyviä patukoita (kuten aina) ja mä seisoin pari minuuttia siinä niitten edessä, ja mietin, että nuo on nyt aika halpojaki, mitä jos otan ihan vaan ton kolme patukkaa, mitä se nyt haittais, jos oon sit taas huomenna ilman. No en sit ostanu, ajattelin, et oikeesti tuo on ihan paskaa, pelkkää ällöttävää rasvaa ja sokeria mikä on mulle myrkkyä, mä oon syöny kyllä osuuteni tuosta jo tähän ikään mennes.
Muuten en ole vielä parantanut syömisiä, olen nyt makean nälkään sit syöny kaapissa olleet keksit, ja nyt meni jo pari viineriä jotka on ollu pari kuukautta pakastimessa, pakastimessa ei ole enää kuin pahoja jäätelöitä, keksejä ei ole enää, enkä osta, en osta hyvää jäätelöäkään. Kohta alkaa paniikki iskeä kun ei ole mitään hyvää syötävää. En tiedä miten tästä pääsis eteenpäin, mutta paino on jo niin lähellä 135kg ja sit se ei ole pitkä matka ku muutaman vuoden päästä se on 140kg, jos ei kuole ennen sitä. Ja toiseksi, 40v. lähestyy uhkaavasti, ja en halua olla tämän kokoinen nelikymppisenä, haluan takaisin siihen kokoon mitä olin parikymppisenä, eli 85-90kg. ap
[/quote]
Ihan ensinnä täytyy todeta, että on hyvä ettei se masennus estä sun valittamistasi! Me oltaisiin jääty kaikesta tästä paitsi mikäli se olisi niin paha ettei ruikutuskaan enää kiinnosta.
Toisekseen, kaikki sun ongelmat voi hyvin johtua sun tuosta sokerin syönnistä. Se kun nostaa verensokerin pilviin hetkessä ja pari minuuttia myöhemmin se tippuu alas ja siinä vaiheessa alkaa vitutus ja väsymys. Ja tota tietysti hoidetaan syömällä lisää sokeria. Se kun piristää sen pari minuuttia, kun veren sokeri taas nousee. Mikä tohon auttaa on se, että sä lopetat sen sokerin syönnin kokonaan. Sitä ei vähennetä tms, koska tollon se himo tuohon säilyy. Se vaan lopetetaan. Eikä se ole mikään heroiiniin verrattava lopetus. Sä olisit hoitanut kevyesti ton homman sillä aikaa mitä sä olet käyttänyt tässä ketjussa valittamiseen. Ei se sen pitempi rupeama olisi. Ja nyt ei puhuta vain suklaasta vaan kaikesta makeasta. Myös viinereistä, jäätelöstä, limsoista, tuoermehuista, pullasta. kekseista, karkeista, jugurtti jne jne. Hyvä alotus tohon on se, että sä haet kaiken makean mitä taloudesta löytyy ja heität menemään ne. Ja sitten et osta yhtään lisää noita. Ne eivät nimittäin ilmaannu tyhjästä teille. Toi on parin päivän homma. Ei mitään sen pahempaa. Se on muuten hupasaa, että masentuneella on vaikeuksia olla tekemättä jotain :-).
Kolmanneksi, sä olet juttujesi mukaan kokeillut ties mitä tuohon läskiyteesi. Oletko sä kokeillut vielä laihduttamista? Mä olen aika varma, että se meinaan voisi auttaa! Joten mitäpä, jos tuon makean syönnin lopettamisen ohessa alkaisit tutustumaan kalorien ihmeelliseen maailmaan? Suosittelisin seuraavaa:
1. Hommaa itsellesi keittiövaaka, muistiinpanovälineet (esim taulukkolaskenta), multivitamiinivalmiste.
2. Mene kaapit ja jääkaappi läpi ja ala tutkimaan pakkausten kyljistä niiden kalorimääriä. Tee sama kaupassa. Sä voit tehdä tän makeallekin, jotta näet miten paljon niissä on kaloreita.
3. Laihduttamisen idea on ihan vaan syödä vähemmän kaloreita kuin sä kulutat. Joten ota itsellesi syömiseen kaloritavoite. Sun kokoselle norsulle sellanen voisi alkuun olla vaikkapa 2000kcal/päivä. Jos jonkun kk päästä tuntuu, että tuo menee helposti, niin sä voit laskea sen johkin 1500kcal/päivä. Ton alle ei kannata mennä. Kroppa tarviin kuitenkin ravintoa ja jos sä luulet nyt, että sulla on paska olo, niin se ei ole mitään siihen verrattuna, että sä alat laihduttamaan liian kovaa. Kiirehtimisestä ei ole mitään apua. Sulla on kuitenkin vuoden homma edessäsi nopeimmillaankin. Hankalaa tossa on ekat pari viikkoa, sen jälkeen tuo menee omalla painollaan.
4. Sä voit periaatteessa syödä ihan mitä tahansa ja laihtua kunhan noi kalorit vaan pysyy kurissa. Tosin toisilla elintarvikkeilla se on helpompaa kuin toisilla. Parhaiten tuollaista ruoanhimoa pystyy kontrolloimaan proteiinipitoisella ruoalla. Eli siis kaikki liha, sokeroimattomat maitotuotteet, palkokasvit, munat tms. Proteiinitiedot löytyy myös niiden pakkausten kyljestä. Ota tavoitteeksesi esim syödä per päivä 1,5g/painokilosi proteiinia (135*1,5= noin 200g proteiinia). Jos toi täyttää niin pahasti ettei tuo 2000 kcal täyty päivässä, niin vähennä hieman siten, että saat alas tarpeeksi muuta, jotta kalorit täyttyy.
5. Nyt sulla on makeat poissa, kalorit kurissa ja saat isosti proteiinia. Totuttele tohon jonkun aikaa ja sitten sä voit lisätä hieman liikuntaa yhtälöön. Eli esim joku pieni kävelylenkki. Se piristääkin hyvin ja kuluttaa jonkin verran kaloreita.
6. Seuraavaksi sun tarttee muuttaa myös hieman elintapojasi, jotta sä myös pysyt laihana etkä läskiydy heti takaisin. Tän voi tehdä omaan tahtiinsa laihdutuksen yhteydessä. Ei kannata tehdä isoja muutoksia kerralla, koska ne menee kuitenkin vituiksi. Kerran kk jotain terveelistä paskaa ruokavalioon niiin se on siinä. Toi on helppoa laihduttaessa. Sulla on hieman nälkä koko ajan, joten hällä väliä miten pahaa joku on, niin se menee kyllä alas ihmeen helposti. Eikä maistu edes pahalta.
Tossa se homma sitten olikin. Jos sulla on jotain kysyttävää aiheesta, niin laita tohon perään se. Jos sä haluat kertoa, että mä en pysty tähän koska....... , niin mua kiinnosta tippaakaan, jtoen ei kannata naputella sitä tänne. Jos asiassa ei ole mitään kysyttävää, niin laita noin vuoden päästä tänne saitko hoidettua homman vai et.
Se on tämä asennevamma tässä asiassa. Läskit on länsimaisen yhteiskunnan pohjasakkaa. Kun ihannoidaan äärimmäistä laihuutta, laihuus on muka viisautta, älykkyyttä ja rautaista tahtoa. Läskit on vaan niin tyhmiä kun ne ei tajua mitä saa syödä ja mitä ei, ne on laiskoja kun ne ei liiku tarpeeksi. Jos on jollain muulla tavalla tyhmä, vaikka minkälainen ääliö, se hyväksytään, jos idiootti on vaan laiha. Jopa väkivaltainen rikollinen saa olla, se johtuu vaan siitä että on jotain vikaa päässä ja varmasti ollut onneton lapsuus, heitäkin pitää ymmärtää ja yrittääa auttaa ja kouluttaa (kunhan on laiha).
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 02:02"]
Suurin osa terveyden huollon rahoista menee "itseaiheutettujen" sairauksien ja vammojen hoitoon. Ja kuntien rahoista suurin osa menee sairaanhoitoon. Lihavien laihduttaminen olisi parasta säästöä mitä yhteiskunta voisi tehdä, ja se pitäisi tehdä nimenomaan kelan kautta, ettei eri kunnissa asuvat läskit olisi eriarvoisessa asemassa. Eikös siitä ole laskelmia ollut mediassa kuinka paljon nämä lihavuudesta johtuvat sairaudet maksaa, minulla esimerkiksi ei ole vielä mitään sairautta, joten kyllä meikäläisen, kun olen vielä alle nelikymppinen, laihduttaminen kannattaisi varmasti.
En käsitä sitä, että jos on lihava, eikä jostain syystä (henkinen ongelma) saa laihdutettua ilman apua, miksi ei saisi auttaa? Monella ihmisellä on elämäntilanne sellainen, että ei pysty keskittymään laihdutukseen, varsinkin ruuhkavuosia elävien perheenäiten on hankala saada aikaa itselle muutenkin, stressi on kova, ja sitä helposti itseään lohduttaa jollain palkinnolla aina kun selviää taas yhdestä raskaasta päivästä ja saa lapset nukkumaan, joku juo pari lasillista viiniä, joku hyökkää tupakalle, joku koneelle shoppailemaan jotain retrorettuja lapsille ja joku syö pari suklaapatukkaa.
Tässä yhteiskunnassa ymmärretään jopa juoppoja paremmin kuin läskejä. Juoppoushan on sairaus, ei siitä saa syyllistää ketään, kyllä niitä pitää auttaa, pelastaa niiden henki ja perheensäkin pelastuu helvetiltä. Ja ennenkuin mikään koira älähtää, niin tiedän kyllä miten juoppoja hyysätään, olen tuntenut niitä liian monta. Ja tämäkin on vain esimerkki. Yhtälailla toinen esimerkki voisi olla nämä kaikki himourheilijat, joiden terveitä elämäntapoja tuetaan niin yhteiskunnan kuin kaikenmaailman veikkauksen ja rayn voittorahoilla, sitten katkotaan kinttuja tämän tästä, ja pitää olla kalliit spesialistit leikkelemässä moneen kertaan, eikös se niin ole että urheilija ei tervettä päivää näe. Minulla, läskillä, ei ole koskaan murtunut tai katkennut mikään luu, mitään haavaa ei ole tarvinnut tikkailla, eikä edes nyrjähdyksiä tai mitään sairauksiakaan hoitaa. Synnytykset on ainoita joihin yhteiskunnalla on mun osalta rahaa mennyt.
Ennalta ehkäisy säästää rahaa, mutta päättäjien on sitä vaikea ymmärtää juuri tämän logiikan takia, että kyllä se siitä kun läskille sanoo, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Ihan sama kun sanoo juopolle, että lopeta se viinan juonti niin johan vointi kohenee, ja tupakan käryyttäjälle että älä osta sitä tupakkaa, äläkä ainakaan laita suuhus ja sytytä, niin et saa sitä keuhkosyöpää.
ap
[/quote]
Muuten iahn hyviä ajatuksia, mutta särähtää vähän tuo valituksesi juoppojen "hyysäämisestä". Tuntuu vähän siltä, että heihin ei mielestäsi pitäisi rahaa tuhlata. Pahasti ylipainoisiksi (kansankielellä läskeiksi) itsensä syöneiden kuntouttamiseen sitten kuitenkin pitäisi mielestäsi satsata. Eikös tässä nyt ole jonkinmoinen ristiriita?
Lopuksi vielä mielipiteeni aloitukseesi: kyllä minusta niille lihaville, joiden syömisen takana voidaan todeta olevan mielenterveysongelmia tms., voitaisiin "minun verorahoillani" kustantaakin jotain kuntoutusta. Päävastuu tuossakin tapauksessa laihtumisesta olisi tietysti ylipainoisella itsellään - ihan niinkuin sillä "juopolla" kuntoutettavalla raitistumisestaan ;)
[/quote]
Tuo juoppojen hyysääminen on vain esimerkki miten paljon hyväksyttävämpää nykyään on olla reilusti juoppo, kuin lihava. En ole ottamassa juoppojen katkaisuja ym. heiltä pois, tottakai niitä pitää olla, kyseenalaistan vain sen, että miksi apua ei saa ne jotka syö, mutta ne jotka juo, saa, vaikka syyt voi olla lähes täysin samat. Tässä on se ristiriita. Seuraukset alkoholismista on tosin ympäristölle huomattavasti suuremmat kuin lihavuudesta, harva läski toista ihmistä tappaa tai muitakaan rikoksia tekee suklaapäissään :)
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 21:33"]
Ikävää ettei moni täällä vastannut ota ongelmaasi vakavasti, mutta älä lannistu. Tämä on asia josta pääsee yli, mutta työtä sen eteen pitää tehdä. Jos omat voimavarat ei juuri nyt riitä, hakeudu ensin lääkäriin ja netissä on ainakin vertaistukea tarjolla, ryhmiä yms. Kaikista vaikeinta on aloittaminen, mutta kun pääset alkuun ja uuden ruokavalion ja elämäntyylin makuun, olo on paljon terveempi, virkeämpi ja jaksavampi.
[/quote]
Nimenomaan, kun pääsisi alkuun, eli irti koukusta. Se miksi haluaisin "suurin pudottaja" tyyppiseen paikkaan, edes viikoksi. hyödyttäisi niin monella tasolla, mutta sitä eivät ymmärrä näköjään kovin moni. Mulla esimerkiksi on stressi päällä ihan koko ajan, ja millä hoidan sitä, no suklaalla, siitä tulee parempi mieli, se rauhoittaa. Olen työtön, uupunut, rahat ei riitä, ei ole ystäviä joiden kanssa puhua, miehen kanssa ei ole koskaan kahdenkeskistä aikaa, seksiä on liian harvoin, lasten kanssa kotona 24/7 ja siihen menee joskus hermot, tekemättömiä töitä on niin pitkä lista että hirvittää, ja mitään ei jaksa tehdä, kaikenlaisia fyysisiä oireita, mutta mitään tautia ei lääkärit löydä, eli mitään apua ei saa mihinkään, ei voi lääkitä tervettä mutta läskiä ihmistä mitenkään. Minä tarvitsisin omaa aikaa, keskittyä siihen järjettömän suureen elämänmuutokseen, tietysti pitäisi olla ammattiapua myös. Jos ei tarvitsisi ajatella mitään muuta kuin sitä että nyt syön terveellisesti, ja liikun vähän, voisi oikeasti päästä alkuun. Kaikki laihduttaneet sanoo että se on helppoa kun vaan pääsee alkuun.
Ja kyllä, joskus suorastaan vituttaa tämä oma elämä, tuntuu että mistään päästä en saa mitään aukeamaan, ja kyllä siinä alkaa joskus sääliä itseään kun tulee tunne että tulevaisuudessa ei ole odotettavissa kuin sairauksia ja kuolema.
ap
Jotain rajaa sentään!
A. Sokeri ei aiheuta samanlaista riippuvuutta kuin vaikkapa alkoholi tai huumeet.
B. Alkoholisteille ja narkomaaneille ei todellakaan ole tarjolla kaikenlaista ja huom! kaikille tarjottavaa kuntoutusta, toisin kuin ap väittää.
Ja sitten tosiaan, yhteiskunnan varat ovat rajalliset. Jo nyt moni vammainenkin jää ilman sitä kuntoutusta, johon tämä olisi ihan lain mukaankin oikeutettu. Tällaisessakö tilanteessa ylipainoisten/"sokeririippuvaisten" pitäisi päästä valtion/kunnan kustantamaan "vierotushoitoon"?
Tukea laihdutuksen? Kyllä. Sokeri/rasva/tms. vierotushoitoon kustannettuna verorahoista? Ei todellakaan.