Kelalla ei ole mitään laihduttamiseen keskittyvää kuntoutusta
vaikka täällä moni on niin väittänyt, kunnonkohotusta on olemassa, myös diabeetikoille on kuntuotusta, mutta pelkästään sairaaloisen läskille, jolla ei ole mitään pahoja tauteja, ei ole mitään.
Laitoin kyselyn kelalle, ja sieltä oikein virkailija soitti, ja keskusteltiin pitkään. Myös hän oli sitä mieltä että jonkun tahon pitäisi järjestää lihaville katkaisuhoitoa, alkoholistien ja narkomaanien tapaan.
Kommentit (100)
Ai niin minä jolla oli bmi yli 40 ja nyt 25. Minulla on kaksi pientä lasta ja mies joka tekee vuorotyötä. Ns.turvaverkko puuttuu lähes kokonaan joten juuri minnekään en pääse joten esim.salilla en ole käynyt kun ei ole mahdollisuutta. Suurimman osan painostani olen pudottanut kotona ruokavaliota muuttaen.
Ihan oikeasti: laihtuminen alkaa heti kun tekosyyt loppuu! Siinä on mun salaisuus.
Mä olen ollut 3 päivää ilman suklaata. Tänään kävin kaupassa, ja tietysti siellä oli tarjouksessa hyviä patukoita (kuten aina) ja mä seisoin pari minuuttia siinä niitten edessä, ja mietin, että nuo on nyt aika halpojaki, mitä jos otan ihan vaan ton kolme patukkaa, mitä se nyt haittais, jos oon sit taas huomenna ilman. No en sit ostanu, ajattelin, et oikeesti tuo on ihan paskaa, pelkkää ällöttävää rasvaa ja sokeria mikä on mulle myrkkyä, mä oon syöny kyllä osuuteni tuosta jo tähän ikään mennes.
Muuten en ole vielä parantanut syömisiä, olen nyt makean nälkään sit syöny kaapissa olleet keksit, ja nyt meni jo pari viineriä jotka on ollu pari kuukautta pakastimessa, pakastimessa ei ole enää kuin pahoja jäätelöitä, keksejä ei ole enää, enkä osta, en osta hyvää jäätelöäkään. Kohta alkaa paniikki iskeä kun ei ole mitään hyvää syötävää. En tiedä miten tästä pääsis eteenpäin, mutta paino on jo niin lähellä 135kg ja sit se ei ole pitkä matka ku muutaman vuoden päästä se on 140kg, jos ei kuole ennen sitä. Ja toiseksi, 40v. lähestyy uhkaavasti, ja en halua olla tämän kokoinen nelikymppisenä, haluan takaisin siihen kokoon mitä olin parikymppisenä, eli 85-90kg. ap
Hienoa ap! Nyt palkitset itseäsi hyvistä valinnoista! Syö vaikkapa täytekakku!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 00:47"]
Hienoa ap! Nyt palkitset itseäsi hyvistä valinnoista! Syö vaikkapa täytekakku!
[/quote]
En tykkää täytekakuista, enkä jaksa syödä kokonaisia kakkuja muutenkaan, kiitos vaan vinkistä! ap
Kyllä sun nyt täytyy korvata se suklaa ja sokeri jollain ettet heti repsahda. Osta vaikka hedelmoö ja marjoja kotiin ja syö niitä. Itse söin paljon porkkanaa kun suu ja kädet kaipasivat tekemistä. Nyt on kirsikka aika joten jos ne maistuu niin syö niitä. Ei sun nyt heti tarvitse tuota napostelua lopettaa seinään mutta tosiaan, korvaa nuo pahat jollain hyvällä.
Kuinka moni pitää lihavaa miestä tyhmänä? Miksi yleensä tyhmänä pidetään vaan lihavia naisia? Miesten lihavuus ja rumuus muutenkin on aika hyväksyttävää, mies on ryppyisenäkin seksikäs.
Hei, oletko työssä, työterveyshuollon kautta voisit kysellä jotain työkykyä ylläpitäviä kursseja, niitä on ollut joissakin urheiluopistoissa ainakin.
Lisäyksenä vielä, että siis painonhallintaan taroitettuja kursseja.
En ole töissä, enkä varmasti pääsekään tämän painoisena, meidän kaupungissa on joka kymmenes työtön.
ap
Lihavat kyllä yleensä suuttuvat, jos heille sanoo, että he ovat sairaita. Hehän ovat ylpeitä kurveistaan, muodokkaita, naisellisia, raskauskiloisia ja mitä vielä. Päässä ei ole mitään vikaa!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:55"]
Lihavat kyllä yleensä suuttuvat, jos heille sanoo, että he ovat sairaita. Hehän ovat ylpeitä kurveistaan, muodokkaita, naisellisia, raskauskiloisia ja mitä vielä. Päässä ei ole mitään vikaa!
[/quote]
No ehkä heille on niin arka paikka se että joku tulee arvostelemaan heidän kroppaansa, ja sanomaan vielä senkin että olet hullu ja mielenvikainen. Eihän muutenkaan kaikki joilla on jotain "vikaa" päässä, sitä itse tiedosta, muutenhan he kaikki olisivat jo jossain hoidossa ja parantuneet.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:58"]
[/quote]
No ehkä heille on niin arka paikka se että joku tulee arvostelemaan heidän kroppaansa, ja sanomaan vielä senkin että olet hullu ja mielenvikainen. Eihän muutenkaan kaikki joilla on jotain "vikaa" päässä, sitä itse tiedosta, muutenhan he kaikki olisivat jo jossain hoidossa ja parantuneet.
ap
[/quote]
Eihän kaikki sanominen ole arvostelua ja yleensä kai ihmiset vain vaikenevat. Ihmisen on tietysti itse päätettävä laihtua. Sama pätee alkoholisteihin. Mieheni on alkoholisti, joka ei ole vielä halunnut raitistua, vaan jatkaa juomistaan. Pelkään, että hän kuolee pian. -15-
Ok, no sitten tilanne kurssin kannalta voi olla vaikea, mutta kysele urheiluopistoista mitä omakustanteinen kurssi maksaa. Halpaa ei varmasti ole, mutta kysyä voi aina.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 13:58"]
[/quote]
ap
[/quote]
Eihän kaikki sanominen ole arvostelua ja yleensä kai ihmiset vain vaikenevat. Ihmisen on tietysti itse päätettävä laihtua. Sama pätee alkoholisteihin. Mieheni on alkoholisti, joka ei ole vielä halunnut raitistua, vaan jatkaa juomistaan. Pelkään, että hän kuolee pian. -15-
[/quote]
Näinhän se on valitettavasti. Isäni on myös alkoholisti, ollut koko ikänsä, itsekin jo "odotellut" kuolemaa vuosia, häntä nuorempi vaimonsa kuoli viime vuonna (hänkin alkoholisti) ja ajattelin että nyt isä juo itsensä hengiltä. Ihme kyllä on vielä hengissä, vaikka lähellä taisi jossain vaiheessa olla hengen lähtö, loukkasi kännipäissään sitten jalkansa ja joutui sairaalaan, se varmasti pelasti. Minä tein vileä sen virheen nuorena, että rakastuin juoppoon, en tajunnut sitä ajoissa, yritin häntä rakkaudella pelastaa, ja jopa lapsella, mutta mikään ei auttanut, piti lähteä sitten lapsen kanssa pois ja aloittaa uusi elämä muualla.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:24"]
Ok, no sitten tilanne kurssin kannalta voi olla vaikea, mutta kysele urheiluopistoista mitä omakustanteinen kurssi maksaa. Halpaa ei varmasti ole, mutta kysyä voi aina.
[/quote]
Pitääpä kysyä, ei oikein ole tietoa noista paikoista, ei ole tuo urheilu oikein koskaan kiinnostanut, edes hoikkana. ap
Käsittääkseni kursseilla käydään terveellistä ruokavaliota läpi, siellä on vesiliikuntaa ym nivel- ja kehoystävällistä liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 00:10"]
vaikka täällä moni on niin väittänyt, kunnonkohotusta on olemassa, myös diabeetikoille on kuntuotusta, mutta pelkästään sairaaloisen läskille, jolla ei ole mitään pahoja tauteja, ei ole mitään.
Laitoin kyselyn kelalle, ja sieltä oikein virkailija soitti, ja keskusteltiin pitkään. Myös hän oli sitä mieltä että jonkun tahon pitäisi järjestää lihaville katkaisuhoitoa, alkoholistien ja narkomaanien tapaan.
[/quote]
Vai että uusavuttomille läskeille pitäisi olla jo valtion laihdutusohjelmakin! Ettekö te vitut pysty olemaan edes syömättä ilman, että valtio sanoo niin?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:38"]
Käsittääkseni kursseilla käydään terveellistä ruokavaliota läpi, siellä on vesiliikuntaa ym nivel- ja kehoystävällistä liikuntaa.
[/quote]
Mulle olis tärkeintä se uuteen ruokavalioon tottuminen, pääseminen pois sokerikoukusta. Tietoa kyllä on, se on vaan se totetus joka tökkii. Sen huomaa jo jos on jossain hotellissa pari päivää, että kun on tarjolla hyviä vaihtoehtoja ja ruokailut on säännöllisin ajoin, siihen alkaa jo tottua, kotona ei kuitenkaan ole niin helppoa siihen alkaa, kun ne ruuat pitää ihan itse suunnitella ja toteuttaa alusta asti. Olisi todella kätevää jos olisi mies joka tekisi ruuat ja kävisi ruokakaupassa, ei tarvisi nähdäkään mitään suklaahyllyjä.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 00:10"]
[/quote]
Vai että uusavuttomille läskeille pitäisi olla jo valtion laihdutusohjelmakin! Ettekö te vitut pysty olemaan edes syömättä ilman, että valtio sanoo niin?
[/quote]
Kyllä minä pystyn olemaan syömättä ihan helvetin helposti, mutta en pysty syömään oikein, oikeita ruokia. Jos jättää kokonaan syömättä, menee kyllä aika nopeasti sairaalakuntoon. Sinä et ymmärrä yhtään mistä sairaaloisessa lihavuudessa on kyse, se on henkinen ongelma, ei älyllinen. Ei tarvi valtion tulla sanomaan että älä syö suklaata, ihan yhtä vähän kuin tupakoitsijalle sanomaan että älä polta tupakkaa. Silti tupakoitsijoille on kaikenmaailman lääkehoitoja ja ohjelmia, vaikka se tupakoinnin lopettaminen on niin helvetin helppoa. Jos laihduttaminen olisi niin yksinkertaista ja helppoa, ei suomalaisistakaan puolet olisi ylipainoisia, ja 7% sairaaloisen lihavia. Ei kukaan halua olla läski. Ei kai kukaan halua olla alkoholisti tai narkkari, tai keuhkosyöpäpotilas.
Miksi ihminen saa olla masentunut, ja siihen saa psykiatrista hoitoa ja kaikenlaista kannustusta, mutta jos sen masennuksen yksi seuraus on lihavuus, niin sitten ei kyllä auteta mitenkään? Mikä tahansa muukin henkinen sairaus on ihan ok, kunhan vaan ei ole lihava. Eikä niitä katkaisuhoitoja tarvikaan kaikille läskeille olla, vaan esim. niille joilla lihavuus oikeasti on sairaaloista, haittaa elämää merkittävästi ja on vakava kuoleman riski.
ap
Ai me reippaat ei ymmäretä?
No olen kyllä toista mieltä. Olin itse samassa tilanteessa. Ylipainoa 45 kiloa ja se tuntui. En jaksanut yhtään mitään. Ei se auttanut kun ryhdistäytyä. Aloin syömään vähemmän, ihan vain vähän. Pikkihuljaa olo parani ja jaksoin häärätä keittiössä ja tehdä hyvää ruokaa. Tahdonvoimalla herkut jäi kauppaan. En liikkunut metriäkään ennenkuin olin laihtunut 40 kiloa. Se siitä urheilun vaikutuksesta. Sinne hävisi yli 50 kiloa. Vaikeinta oli 2 ekaa päivää.
Sori mutta mulla ei riitä empatia. Olen elänyt saman kuin sinä. Jälkeenpäin voin vaan nauraa kun mietin mikä siinä oli vaikeaa, ei nimittäin yhtään mikään.
Kukaan ei tee sitä sun puolesta, sinä päätät itse mitä suuhun menee. Ei se ole sen vaikeampaa. Ole hyvä ja yritä edes. Et ole nimittäin vielä edes yrittänyt.
Heikko keksii tekosyitä, vahva keinon.