Kelalla ei ole mitään laihduttamiseen keskittyvää kuntoutusta
vaikka täällä moni on niin väittänyt, kunnonkohotusta on olemassa, myös diabeetikoille on kuntuotusta, mutta pelkästään sairaaloisen läskille, jolla ei ole mitään pahoja tauteja, ei ole mitään.
Laitoin kyselyn kelalle, ja sieltä oikein virkailija soitti, ja keskusteltiin pitkään. Myös hän oli sitä mieltä että jonkun tahon pitäisi järjestää lihaville katkaisuhoitoa, alkoholistien ja narkomaanien tapaan.
Kommentit (100)
Kyllä ap:lla hyvä pointti on. Muutama vuosi sitten painoni lähti selittämättömästi nousemaan, kilpirauhanen paljastui myöhemmin syylliseksi. Ennen tuota tietoa yritin kuitenkin hakea lääkärikeskuksesta apua, pääsin ravintoterapeutin juttusille. Suositteli samaa ruokavaliota mitä jo noudatin. Lääkärin mielestä seuraava ja ainoa vaihtoehto olisi sitten lihavuusleikkaus! Myönsi kyllä, etten silti täyttänyt kriteerejä, kun painoindeksikin oli silti normaalin rajoissa. Opetus tästä on, ettei sairaanhoidolla näköjään todellakaan ole järkeviä keinoja lihavuuden kannalta. Halvemmaksikin kai nuo kurssit tulisivat, kuin leikkaukset. Tai muut kustannukset mitä niitä nyt on, keinonivelet ja jne.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 00:10"]
vaikka täällä moni on niin väittänyt, kunnonkohotusta on olemassa, myös diabeetikoille on kuntuotusta, mutta pelkästään sairaaloisen läskille, jolla ei ole mitään pahoja tauteja, ei ole mitään.
Laitoin kyselyn kelalle, ja sieltä oikein virkailija soitti, ja keskusteltiin pitkään. Myös hän oli sitä mieltä että jonkun tahon pitäisi järjestää lihaville katkaisuhoitoa, alkoholistien ja narkomaanien tapaan.
[/quote]
Vai että uusavuttomille läskeille pitäisi olla jo valtion laihdutusohjelmakin! Ettekö te vitut pysty olemaan edes syömättä ilman, että valtio sanoo niin?
[/quote]
Kyllä minä pystyn olemaan syömättä ihan helvetin helposti, mutta en pysty syömään oikein, oikeita ruokia. Jos jättää kokonaan syömättä, menee kyllä aika nopeasti sairaalakuntoon. Sinä et ymmärrä yhtään mistä sairaaloisessa lihavuudessa on kyse, se on henkinen ongelma, ei älyllinen. Ei tarvi valtion tulla sanomaan että älä syö suklaata, ihan yhtä vähän kuin tupakoitsijalle sanomaan että älä polta tupakkaa. Silti tupakoitsijoille on kaikenmaailman lääkehoitoja ja ohjelmia, vaikka se tupakoinnin lopettaminen on niin helvetin helppoa. Jos laihduttaminen olisi niin yksinkertaista ja helppoa, ei suomalaisistakaan puolet olisi ylipainoisia, ja 7% sairaaloisen lihavia. Ei kukaan halua olla läski. Ei kai kukaan halua olla alkoholisti tai narkkari, tai keuhkosyöpäpotilas.
Miksi ihminen saa olla masentunut, ja siihen saa psykiatrista hoitoa ja kaikenlaista kannustusta, mutta jos sen masennuksen yksi seuraus on lihavuus, niin sitten ei kyllä auteta mitenkään? Mikä tahansa muukin henkinen sairaus on ihan ok, kunhan vaan ei ole lihava. Eikä niitä katkaisuhoitoja tarvikaan kaikille läskeille olla, vaan esim. niille joilla lihavuus oikeasti on sairaaloista, haittaa elämää merkittävästi ja on vakava kuoleman riski.
ap
[/quote]
Osaatko sä lukea? Jos osaat, niin tuosta aiheesta on kirjoitettu vaikka kuinka. Sun ei tarvi muuta kuin tehdä niin kuin käsketään. Jos sä epäonnistut päivänä nro 1, niin sitten sä vaan yrität uudelleen ja uudelleen. Pikku hiljaa se alkaa luonnistumaan. Mitähän typerät akat seuraavaksi tekosyyksi keksiikään? Sairaanloisen ajotaidottomuuden?
Sepä se, kun tietoa voi aina jakaa mutta tahtoa ja motivaatiota pitää jokaisen kehittää ihan itse. Siinä ei kalliit verorahoilla rahoitettavat kurssit auta, jos ei ota itseään niskasta kiinni. Mitä kuvittelet kurssilla tapahtuvan: joku tekee sun puolesta sen ruuan ja käy kaupassa? Kamoon.
työnantajien kuntoremonteissa on laihduttamiskuntoremontteja, joita kela tukee
Kuten monet täällä sanoo, niin olen vakaasti sitä mieltä, että suomessa käytännössä jokainen loppujen lopuksi syntyy kultalusikka suussa, joten jos oman elämänsä huumeilla, alkoholilla tai liialla mässäämisellä pilaa, saa syyttää vain itseään ja maksaa siitä. Sama on myös tietenkin tupakan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:25"]
Hei ap, jos sinä olet painoindeksinkin mukaan sairaalloisen lihava, niin ota yhteyttä terveyskeskukseen ja pyydä lähimmän ison sairaalan laihdutusryhmään. Niissä käytetään ns ene-dieettejä, osa potilaista menee lihavuusleikkaukseen, mutta aina on parempi jos selviää ilman sitä. Endokrinologian poliklinikka toimii usein sisätautipoliklinikan alaisuudessa. hae apua vaan reippaasti, kyllä lihavia autetaan terveydenhuollon keinoin.
[/quote]
Ainoa mitä meidän sairaalassa on ollut, oli diabetes riskiryhmälle tarkoitettu kurssi, johon hain ja jossa kävin muutama vuosi sitten. Siellä oli nuori tyttö vetäjänä, ja kurssilaiset oli suurin osa eläkeläisiä. Siellä sitten tyttö kertoi että voita ja muita kovia rasvoja ei saisi syödä ja pehmeitä rasvoja pitäisi suosia, samoin suolaa ja sokeria pitäisi välttää, ja mummot ja papat kirjoittivat muistiinpanoja kynät sauhuten. Minkäänlaista hyötyä mulle siitä ei ollut, eikä mitään uutta tietoa tullut tai minkäänlaista ryhmätukeakaan. Olin vaan että hohhoijakkaa, mutta pääsipä hetkeksi pois kotoa.
Olen kyllä ajatellut että jos jotain kautta sellaista kunnon laihdutusasiaa alkais jotain kautta vaatia, tunnen kyllä pari lääkäriä, mutta he ovat terveyskeskuksen puolella töissä.
Olen kuullut että joskus täällä on ollut jotain tuollaista teholaihdutustakin, mutta ei taida ollut minun aikanani, olen asunut täällä 10 vuotta. Sotepuoli joutuu tekemään joka vuosi kauheita säästöjä, kun kaupungilta loppuu rahat, ongelma on nimenomaan se miten paljon joudutaan maksamaan keskussairaalalle, kun ihmiset pääsevät liian sairaiksi ja arvauskeskuksesta työntävät potilaat sitten sairaalaan makaamaan. Meidän oma terveysasemakin on tämän kuun kiinni, ja pääterveysasemalla on suljettu monia osastoja. Kaipa ne kaikki ennaltaehkäisevät systeemit on helpoimpia säästökohteita, vaikka kaikki tietää että säästöjä ei pidemmän päälle tule, päinvastoin. Onhan täällä esim. synnytysvalmennuskin lähes kokonaan loppunut.
ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:18"]
Sepä se, kun tietoa voi aina jakaa mutta tahtoa ja motivaatiota pitää jokaisen kehittää ihan itse. Siinä ei kalliit verorahoilla rahoitettavat kurssit auta, jos ei ota itseään niskasta kiinni. Mitä kuvittelet kurssilla tapahtuvan: joku tekee sun puolesta sen ruuan ja käy kaupassa? Kamoon.
[/quote]
Ei kun pääsisin irti siitä sokerista. Ihan samalla tavalla kuin juopot pääsee irti viinasta. Mikä siinä on niin vaikea käsittää? Monet ihmiset sanoo että kun on pari viikkoa ilman sokeria ei tee enää mieli, sama vaikka tupakan kanssa, ensimmäiset päivät on pahimpia, kun vieroitusoireet iskee. Kun olen itsekseni kotona yrittänyt sokerista eroon, mulla tulee ihan oikeasti aivan kauhea olo, eikä pysty ajattelemaankaan mitään muuta. Masentaa vielä normaalia enemmän. En ole koskaan päässyt siihen tilaan että voi kun on pirteämpi olo kun syö keveämmin, nyt jaksaa paljon paremmin, eikä tarvi untakaan juuri ollenkaan. Mulla tyssää se siihen vaiheeseen että vituttaa ja väsyttää ihan äärettömästi. Kyllä se vaan on myönnettävä kaikkien näiden vuosien jälkeen, että näin heikko olen, en pysty, en osaa edes kuvitella että joskus laihtuisin, osaan vaan kuvitella kuinka pian kuolen ja pienet lapseni jää äidittömiksi.
ap
Totta laihduttakoon jokainen itse lasänsä pois ..kun on ylensyönytkin..miksi veronmaksajien pitää maksaa laiskojen kulut..
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 17:42"]
Kuten monet täällä sanoo, niin olen vakaasti sitä mieltä, että suomessa käytännössä jokainen loppujen lopuksi syntyy kultalusikka suussa, joten jos oman elämänsä huumeilla, alkoholilla tai liialla mässäämisellä pilaa, saa syyttää vain itseään ja maksaa siitä. Sama on myös tietenkin tupakan kanssa.
[/quote]
Joo, kyllä mun puolesta voidaan laittaa kaikki maksamaan kaikesta, kun vaan olisi se paikka jonne mennä ja maksaa siitä hoidosta, menisin heti. ap
No palkkaa sitten personal trainer!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:22"]
Totta laihduttakoon jokainen itse lasänsä pois ..kun on ylensyönytkin..miksi veronmaksajien pitää maksaa laiskojen kulut..
[/quote]
Minä olen myös veronmaksaja. Ihan oikeasti, veroprosentti 18. Veronmaksajista on suurin osa ylipainoisia, joten ketä ne on sitten joiden ei pidä maksaa? ap
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 19:24"]
No palkkaa sitten personal trainer!
[/quote]
Ei se estä mua syömästä suklaata. Niitä on kuntosaleilla, ehkä, en tiedä että täällä päin olisi ketään joka tekisi mitään kotikäyntejä. Minä kun tarvisin alkuun ihan päivittäistä tukea. Toki olisi kiva jos sellainen löytyisi, olen jopa joillekin tutuille ehdottanut että olisivat mun personal trainer, mut eivät ole ottaneet hommakseen. ap
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 02:02"]
Suurin osa terveyden huollon rahoista menee "itseaiheutettujen" sairauksien ja vammojen hoitoon. Ja kuntien rahoista suurin osa menee sairaanhoitoon. Lihavien laihduttaminen olisi parasta säästöä mitä yhteiskunta voisi tehdä, ja se pitäisi tehdä nimenomaan kelan kautta, ettei eri kunnissa asuvat läskit olisi eriarvoisessa asemassa. Eikös siitä ole laskelmia ollut mediassa kuinka paljon nämä lihavuudesta johtuvat sairaudet maksaa, minulla esimerkiksi ei ole vielä mitään sairautta, joten kyllä meikäläisen, kun olen vielä alle nelikymppinen, laihduttaminen kannattaisi varmasti.
En käsitä sitä, että jos on lihava, eikä jostain syystä (henkinen ongelma) saa laihdutettua ilman apua, miksi ei saisi auttaa? Monella ihmisellä on elämäntilanne sellainen, että ei pysty keskittymään laihdutukseen, varsinkin ruuhkavuosia elävien perheenäiten on hankala saada aikaa itselle muutenkin, stressi on kova, ja sitä helposti itseään lohduttaa jollain palkinnolla aina kun selviää taas yhdestä raskaasta päivästä ja saa lapset nukkumaan, joku juo pari lasillista viiniä, joku hyökkää tupakalle, joku koneelle shoppailemaan jotain retrorettuja lapsille ja joku syö pari suklaapatukkaa.
Tässä yhteiskunnassa ymmärretään jopa juoppoja paremmin kuin läskejä. Juoppoushan on sairaus, ei siitä saa syyllistää ketään, kyllä niitä pitää auttaa, pelastaa niiden henki ja perheensäkin pelastuu helvetiltä. Ja ennenkuin mikään koira älähtää, niin tiedän kyllä miten juoppoja hyysätään, olen tuntenut niitä liian monta. Ja tämäkin on vain esimerkki. Yhtälailla toinen esimerkki voisi olla nämä kaikki himourheilijat, joiden terveitä elämäntapoja tuetaan niin yhteiskunnan kuin kaikenmaailman veikkauksen ja rayn voittorahoilla, sitten katkotaan kinttuja tämän tästä, ja pitää olla kalliit spesialistit leikkelemässä moneen kertaan, eikös se niin ole että urheilija ei tervettä päivää näe. Minulla, läskillä, ei ole koskaan murtunut tai katkennut mikään luu, mitään haavaa ei ole tarvinnut tikkailla, eikä edes nyrjähdyksiä tai mitään sairauksiakaan hoitaa. Synnytykset on ainoita joihin yhteiskunnalla on mun osalta rahaa mennyt.
Ennalta ehkäisy säästää rahaa, mutta päättäjien on sitä vaikea ymmärtää juuri tämän logiikan takia, että kyllä se siitä kun läskille sanoo, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Ihan sama kun sanoo juopolle, että lopeta se viinan juonti niin johan vointi kohenee, ja tupakan käryyttäjälle että älä osta sitä tupakkaa, äläkä ainakaan laita suuhus ja sytytä, niin et saa sitä keuhkosyöpää.
ap
[/quote]
Muuten iahn hyviä ajatuksia, mutta särähtää vähän tuo valituksesi juoppojen "hyysäämisestä". Tuntuu vähän siltä, että heihin ei mielestäsi pitäisi rahaa tuhlata. Pahasti ylipainoisiksi (kansankielellä läskeiksi) itsensä syöneiden kuntouttamiseen sitten kuitenkin pitäisi mielestäsi satsata. Eikös tässä nyt ole jonkinmoinen ristiriita?
Lopuksi vielä mielipiteeni aloitukseesi: kyllä minusta niille lihaville, joiden syömisen takana voidaan todeta olevan mielenterveysongelmia tms., voitaisiin "minun verorahoillani" kustantaakin jotain kuntoutusta. Päävastuu tuossakin tapauksessa laihtumisesta olisi tietysti ylipainoisella itsellään - ihan niinkuin sillä "juopolla" kuntoutettavalla raitistumisestaan ;)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 14:26"]
Se on tämä asennevamma tässä asiassa. Läskit on länsimaisen yhteiskunnan pohjasakkaa. Kun ihannoidaan äärimmäistä laihuutta, laihuus on muka viisautta, älykkyyttä ja rautaista tahtoa. Läskit on vaan niin tyhmiä kun ne ei tajua mitä saa syödä ja mitä ei, ne on laiskoja kun ne ei liiku tarpeeksi. Jos on jollain muulla tavalla tyhmä, vaikka minkälainen ääliö, se hyväksytään, jos idiootti on vaan laiha. Jopa väkivaltainen rikollinen saa olla, se johtuu vaan siitä että on jotain vikaa päässä ja varmasti ollut onneton lapsuus, heitäkin pitää ymmärtää ja yrittääa auttaa ja kouluttaa (kunhan on laiha).
ap
[/quote]
No nyt meni kyllä ap jo niin pahasti itsesäälin puolelle, että oksat pois! Vai että kaikkia muita ymmärretään ja autetaan, muttei lihavia? Jotain todellisuuspohjaa nyt näihinkin "lihavia aina ja lihavia vaan sorretaan" -vuodatuksiin!
Kyllä, lihaviakin voitaisiin mielestäni kuntouttaa. Tämä ei ollut kommentti sitä ajatusta vastaan. Tuollainen uhriutuminen vaan ärsyttää, kun TIETÄÄ miten paljon esim. juuri kelan kanssa saa vääntää vaikkapa pienen lapsen (jolla on todettu kuntoutukseen oikeuttava oireyhtymä) kuntoutuksen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2013 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 00:10"]
[/quote]
Vai että uusavuttomille läskeille pitäisi olla jo valtion laihdutusohjelmakin! Ettekö te vitut pysty olemaan edes syömättä ilman, että valtio sanoo niin?
[/quote]
Kyllä minä pystyn olemaan syömättä ihan helvetin helposti, mutta en pysty syömään oikein, oikeita ruokia. Jos jättää kokonaan syömättä, menee kyllä aika nopeasti sairaalakuntoon. Sinä et ymmärrä yhtään mistä sairaaloisessa lihavuudessa on kyse, se on henkinen ongelma, ei älyllinen. Ei tarvi valtion tulla sanomaan että älä syö suklaata, ihan yhtä vähän kuin tupakoitsijalle sanomaan että älä polta tupakkaa. Silti tupakoitsijoille on kaikenmaailman lääkehoitoja ja ohjelmia, vaikka se tupakoinnin lopettaminen on niin helvetin helppoa. Jos laihduttaminen olisi niin yksinkertaista ja helppoa, ei suomalaisistakaan puolet olisi ylipainoisia, ja 7% sairaaloisen lihavia. Ei kukaan halua olla läski. Ei kai kukaan halua olla alkoholisti tai narkkari, tai keuhkosyöpäpotilas.
Miksi ihminen saa olla masentunut, ja siihen saa psykiatrista hoitoa ja kaikenlaista kannustusta, mutta jos sen masennuksen yksi seuraus on lihavuus, niin sitten ei kyllä auteta mitenkään? Mikä tahansa muukin henkinen sairaus on ihan ok, kunhan vaan ei ole lihava. Eikä niitä katkaisuhoitoja tarvikaan kaikille läskeille olla, vaan esim. niille joilla lihavuus oikeasti on sairaaloista, haittaa elämää merkittävästi ja on vakava kuoleman riski.
ap
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, mitä tarkoitat tässä yhteydessä katkaisuhoidolla? Että sinun pitäisi oleskella jossain kuntoutuslaitoksessa niin pitkään, että pääsisit suklaa- tms. riippuvuudestasi?
Entäs sitten jatkosssa? Esim. suklaaseen kuntörmää pakosta kaupassa kuin kaupassa? Esim. huumeiden kanssahan näin ei ole.
:D uusavuton olet. Kuka sen suklaan repii sun suusta jatkossa? Muuta äitin helmoihin. Tällasille vielä yhteiskunnan rahoitusta, hah! Itsekuria on pakko opetella joka tapauksessa. Älä heittäydy avuttomaksi.
Mihin kaikkeen ap kuvittelet että valtion rahat venyy? Ensinnäkin, suklaata/ruokaa ja huumeita ei voi verrata keskenään, ei ikinä. Mitäs sitten seuraavaksi, kelan tuella kauneusleikkauksiin ja kampaajalle, koska huonosta ulkonäöstä johtuva huono itsetunto estää normaalin elämisen? Ilmaisia salikortteija köyhille laiskoille kansanterveyden nimissä?
Ja kyllähän sitä apua saa nytkin, jos on valmis juuri esimerkiksi maksamaan siitä! Kyllä lihaville on ravitsemusterapeuttia, tavallista terapeuttia, psykiatria, psykologia, valmentajia, kunto ohjelmia yms yms, kuinka helvetin avuttomaksi aiot heittäytyä??
Ja luuletko todella, että katkaisuhoito suljetussa laitoksessa olisi joku taivaan lahja ongelmaasi?? Ja vitut...
Oletko ap katsonut löytyisikö läheltäsi oa-ryhmää? Käsittääkseni nykyään on myös nettiryhmä jos ei sellaista ryhmää löydy johon pääsisit käymään.
Entäs oletko lukenut esim. Bitten Jonssonin ja Pia Nordströmin kirjan Sokeripommi. Ruotsissa sokeririippuvaisuuteen suhtaudutaan huomattavasti asiallisemmin ja ymmärtäväisemmin kuin täällä meidän terveydenhuollossamme.
Itselläni on ahmimishäiriö ja tiedän hyvin, että siinä ei kaikki maailman tieto auta mitään jos itse ongelma on korjaamatta. Alkukesä meni ruokailujen ja sokerin suhteen paremmin kuin voisin kuvitellakaan kun olimme isolla porukalla matkoilla, vuokrasimme talon ja minä olin päävastuussa ruokailuista. Tein kaikkea terveellistä ja hyvää ruokaa jota sitten söimme suuren pöydän ääressä ja vietimme hauskoja päiviä yhdessä.
Kotiinpaluun jälkeen alkoi arki, mies lähti työmatkoille ja jäin yksin lasten kanssa. Heti ensimmäisenä iltana lasten käytyä nukkumaan sorruin ja mässäilin vaikka se roska jolla mässäilen oksetti minua jo alusta alkaen. Lapsien vuoksi sentään teen päivittäin kunnon ruokaa, muuten tilanteeni olisi paljon pahempi.
Tsemppiä sinulle ap, toivottavasti löydät itsellesi oikean avun ongelmaasi. Mitään et menetä jos kokeilet vaikka oa:ta. Päivä kerrallaan...
Hei ap, jos sinä olet painoindeksinkin mukaan sairaalloisen lihava, niin ota yhteyttä terveyskeskukseen ja pyydä lähimmän ison sairaalan laihdutusryhmään. Niissä käytetään ns ene-dieettejä, osa potilaista menee lihavuusleikkaukseen, mutta aina on parempi jos selviää ilman sitä. Endokrinologian poliklinikka toimii usein sisätautipoliklinikan alaisuudessa. hae apua vaan reippaasti, kyllä lihavia autetaan terveydenhuollon keinoin.