Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1-vuotiaan jättäminen hoitoon isovanhemmille loman ajaksi

Vierailija
22.07.2013 |

Meillä vanhemmilla olisi mahdollisuus lähteä viikoksi-kahdeksi lomalle ulkomaille tuttujen pariskuntien kanssa, jotka myös jättävät lapset kotiin. Meidän lapsemme on hieman yli yksivuotias, reipas tyttö. Mummo ja pappa ottaisivat lapsen mielellään hoitoon loman ajaksi ja lapsi viihtyykin heidän kanssaan todella hyvin, on ollut yön yli hoidossakin muutaman kerran ilman mitään ongelmia. Mummo ja pappa ovat tytölle tuttuja ja turvallisia, he ovat olleet paljon mukana perheemme arjessa.

Mitä mieltä olette? Onko kokemuksia 1-vuotiaan hoitoon jättämisestä, onko sujunut hyvin vai onko 1-vuotias vielä liian pieni olemaan erossa vanhemmistaan viikon-kaksi? Olemme vähän kahden vaiheilla lähdemmekö vai emme. Toisaalta tekisi kovasti mieli lomalle ja uskomme että lapsella menisi isovanhempien hoidossa oikein hyvin, mutta toisaalta pelottaa että jos ikävä sitten iskeekin (lapselle tai meille vanhemmille).

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:19"]

On jäänyt tältä eukolta lukematta lapsen kehityspsykologian kirjat! Miksi luoja lapsen teille soi....

[/quote]

Kirjojen avullako ne lapset nykyään kasvatetaan ? Maalaisjärkeäkin saa käyttää. 

Vierailija
62/117 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, koska tuo yö per ikävuosi lakkaa pätemästä psykologien mielestä. Itse arvelisin, että 5-6 -vuotiaana jolloin lapsella alkaa olla jo jotain ajantajua ja muutenkin käsitys siitä, että äiti ja isä ovat olemassa vaikka heitä ei näy (pitkään aikaan). Tuo, että 7-vuotias on ollut kuukauden mummolassa (tavaten kuotenkin vanhempiaan välillä) on täysin irrelevantti asia tässä keskustelussa.

Itse en myöskään usko, että lapsi saa suurempia traumoja yksittäisestä hylkäämiskokemuksesta. Silti en halua tuottaa sitä omalleni. En myöskään itse kestäisi viikon saati kahden eroa hänestä, vaikka olisi Jeesus lapsenvahtina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi. Hoitakaa vaan vauvaa ja ulkomaille ehtii myöhemminkin. Olisitte käyneet ennen vauvaa että nyt ei tarvi pientä vauvaa jättää.

Vierailija
64/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:38"]

En tiedä, koska tuo yö per ikävuosi lakkaa pätemästä psykologien mielestä. Itse arvelisin, että 5-6 -vuotiaana jolloin lapsella alkaa olla jo jotain ajantajua ja muutenkin käsitys siitä, että äiti ja isä ovat olemassa vaikka heitä ei näy (pitkään aikaan). Tuo, että 7-vuotias on ollut kuukauden mummolassa (tavaten kuotenkin vanhempiaan välillä) on täysin irrelevantti asia tässä keskustelussa.

Itse en myöskään usko, että lapsi saa suurempia traumoja yksittäisestä hylkäämiskokemuksesta. Silti en halua tuottaa sitä omalleni. En myöskään itse kestäisi viikon saati kahden eroa hänestä, vaikka olisi Jeesus lapsenvahtina.

[/quote]Älä rienaa Jeesusta.

Vierailija
65/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 23:19"]

On jäänyt tältä eukolta lukematta lapsen kehityspsykologian kirjat! Miksi luoja lapsen teille soi....

[/quote]

Kirjojen avullako ne lapset nykyään kasvatetaan ? Maalaisjärkeäkin saa käyttää. 

[/quote]

Maalaisjärki sanoo, että ei tietenkään noin pientä eroon isistä ja äidistä, ei edes silloin, kun vanhemmilla tiedossa kimppakivaa viikon ajan. Joskus pitää laittaa lapsi omien himojen edelle ja jäädä kotiin.

Vierailija
66/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtekää vain sinne lomalle. Se, että nämä av mammat asiaa kauhistelee on niitä jotka itse eivät edes pääsisi minnekkään. Jos lapsi on paljon tekemisissä isovanhempiensa kanssa, niin se viikko menee nopeaan. Ei siinä ajassa tule vielä hylkäämiskokemusta, varsinkaan kun hoitajat ovat läheisiä ja rakkaita.

Eikös jossain jopa suositeltu että vanhempien on hyvä pitää suhteestaan huolta ja lähteä kaksin reissuun aina välillä.
 Jotenka suosittelen, antoisaa lomaa :)

Vierailija
67/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat kuinka vanhoja? Ilmeisesti eläkkeellä koska voivat ottaa 2 viikoksi vauvan. Eikö nekään sano että hoitakaa nyt vauvaa kun olette saaneet.

Vierailija
68/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 08:29"]

Lähtekää vain sinne lomalle. Se, että nämä av mammat asiaa kauhistelee on niitä jotka itse eivät edes pääsisi minnekkään. Jos lapsi on paljon tekemisissä isovanhempiensa kanssa, niin se viikko menee nopeaan. Ei siinä ajassa tule vielä hylkäämiskokemusta, varsinkaan kun hoitajat ovat läheisiä ja rakkaita.

Eikös jossain jopa suositeltu että vanhempien on hyvä pitää suhteestaan huolta ja lähteä kaksin reissuun aina välillä.
 Jotenka suosittelen, antoisaa lomaa :)

[/quote]Lapsi on iso esim 3-4 v niin sitten voi mennä viikoksi lomalle kaksin mutta miksi ei ottaisi lapsia mukaan. Pitää mennä kaksin silloin kun ei ole vielä vauvaa.

Vierailija
69/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voisin kyllä jättää max. viikoksi. Menisin hyvillä mielin, olen ollutkin nelisen päivää poissa (lapset 1v, 4v ja 8v), kun lapset ovat olleet isänsä kanssa. Mutta tuossa neljännen päivän kohdalla on jo tosi ikävä kotiin, viikko varmaan menisi jotenkuten.

Kahdeksi viikoksi en jättäisi edes tuota vanhinta 8 vuotiasta mummolaan.

Vierailija
70/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä tiedän just tällasen tapauksen, ja siinä on kyse siitäkin että ne isovanhemmat on melkeinpä "lisävanhempia", ovat niin paljon vauvan arjessa mukana. ehkä se jotenkin on sitten helpompi jättää sellasille. 

en itse voisi jättää noin pientä, en voisi jättää 4-vuotiastanikaan viikoksi ellei nyt sit vähintään isä olisi kotona hänen kanssaan ja minä joutuisin esim työmatkalle tai jotain.

Vierailija
71/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä noi "eroahdistus" ämmät on tyhmiä

Vierailija
72/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos haluaa ne noin pitkäksi ajaksi hoitoon heivata. Tottakai olisi kiva lähteä kahdestaan reissuun, mutta asennetta hei! Pääsette kyllä kun lapsi on isompi. Pariksi yöksi korkeintaan tuon ikäinen. Noh, kukin tyylillään. 

Ä22

Vierailija
73/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 08:58"]

kyllä noi "eroahdistus" ämmät on tyhmiä

[/quote]

Kuinka? 

Suosittelen suuresti opiskelemaan ja lukemaan! Kehityspsykologia on oikeesti mielenkiintoista. Kaikki mitä lapsuudessa tapahtuu, vaikuttaa tulevaan elämään. 

Vierailija
74/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän miehenne on mieltä, haluaisivatko he lähteä lomalle ja päästä pukille?

Vierailija
75/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä oppii sitten taas! Mä olen ollut pienenä useasti hoidossa mummolassa, asuivat melkein naapurissa. Äiti joutui menemään suoraan äitiysloman jälkeen töihin, emme koskaan olleet päiväkodissa vaan aina mummolassa. Ala-asteikäisinä vietettiin jo omasta tahdostamme suurin osa kesälomasta mummolassa. Hiisi vie, hyvä tietää, että mun masennus johtuikin siitä, eikä vakavasta koulukiusaamisesta! Sehän olikin pientä siihen verrattuna, että mut on "hylätty" pienenä mummolaan. Hieno tietää!

Ai niin, mutta vaikutuksethan huomas 25-30 v, vielä pari vuotta siis aikaa. Ikää nyt 22v, mummoon pidän tiuhaan yhteyttä, omien vanhempienkin luona vierailen kerran viikossa, kutsun heitä syömään yms. JA tämäkin on nyt sen syytä, että mut on hylätty. Hei ihan oikeasti -_-'

Tarkoitatko ap nyt viikolla 7 päivää vai 5?

Vierailija
76/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois isovanhemmat mukaan ja lapsen kanssa viereiseen huoneeseen nukkumaan? Kuka sen kieltää.?

Vierailija
77/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko on liian pitkä aika, kova ikävä iskee muutamassa vuorokaudessa. Yksi kaksi yötä alkuun. Kyllä muutaman vuoden jaksaa odottaa. Itse olin viikon reissussa kun lapsi oli kaksi, järkky ikävä oli molemmilla, eikä pieni käsittänyt miksi äiti oli niin kauan poissa. Ja lapsi oli isänsä kanssa sen viikon. Lähtekää vaikka viikonloppu reissulle alkuun. Mä kannatan kyllä oman ja parisuhteen ajan pitämistä ja sitä, että lapsetkin saa viettää aikaa muiden läheisten kanssa. Meidän yksi vuotias on ollut tänä kesänä jo useamman yön yökylässä, aina tosin yhden kerrallaan. Lapsi tykkää, mummit ja täti tykkää ja meidän parisuhde tykkää. Olen tosin kotiäiti jos olisin töissä niin sitten en raaskisi kovin usein.

Vierailija
78/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois isovanhemmat mukaan ja lapsen kanssa viereiseen huoneeseen nukkumaan? Kuka sen kieltää.?

Vierailija
79/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
80/117 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 09:50"]

Täällä sitä oppii sitten taas! Mä olen ollut pienenä useasti hoidossa mummolassa, asuivat melkein naapurissa. Äiti joutui menemään suoraan äitiysloman jälkeen töihin, emme koskaan olleet päiväkodissa vaan aina mummolassa. Ala-asteikäisinä vietettiin jo omasta tahdostamme suurin osa kesälomasta mummolassa. Hiisi vie, hyvä tietää, että mun masennus johtuikin siitä, eikä vakavasta koulukiusaamisesta! Sehän olikin pientä siihen verrattuna, että mut on "hylätty" pienenä mummolaan. Hieno tietää!

Ai niin, mutta vaikutuksethan huomas 25-30 v, vielä pari vuotta siis aikaa. Ikää nyt 22v, mummoon pidän tiuhaan yhteyttä, omien vanhempienkin luona vierailen kerran viikossa, kutsun heitä syömään yms. JA tämäkin on nyt sen syytä, että mut on hylätty. Hei ihan oikeasti -_-'

Tarkoitatko ap nyt viikolla 7 päivää vai 5?

[/quote]

Ja sinulla on lisäksi rakastava puoliso ja vakaa parisuhde, ei irtosuhteita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä