Moni luulee näyttävänsä "ikäistään nuoremmalta" - miksi?
Miksi lähes kaikki naiset ja nykyään jo miehetkin- ovat mielestään "nuoremman näköisiä" kuin omat samanikäiset ystävänsä?
Mielestäni kauneus ja nuoruus eivät ole synonyymejä, enkä siksi itse ole koskaan erityisesti tavoitellut nuorta ulkonäköä, vaikken vielä vanha olekaan. Eli joku 80vuotias, vireäsilmäinen ja älykäs ihminen voi mielestäni olla paljon kauniimpi, kuin joku teini. Mutta asiaan:
Tämä "itseään nuoremman näköisenä pitämisen" voi lukea päivittäin mm. näistä viestiketjuista täällä. Moni on sitä mieltä itsestään myös ihan ääneenkin ja se on kyllä tosi noloa, kun yleensä ihminen on vain itse sitä mieltä; muiden mielestä samainen tyyppi näyttää aivan ikäiseltään tai jopa vanhemmalta - mutta kukaanhan ei kehtaa sitä harhaista ihmistä lähteä oikomaankaan. Nyt monet sanovat tähän, että "mua on kyllä aina luultu nuoremmaksi ja blaablaa blaa...". Siihen tiedoksenne, että juu, meille jokaiselle on joskus joku sanonut noin, mutta ihan kaikkea ei pidä ihmisen uskoa. Itsekin aina joskus kehaisen esim. jonkun naapurustossa asuvan, itseäni (jonkinverran tai paljon) vanhemman näyttävän "10v nuoremmalta" - vaikka tosiasiassa haluan vaan piristää, eihän se vanha naama nyt mistään suunnasta enää nuorelta näytä. Nykyään siis lähes jokainen yli 35-vuotias pitää itseään nuoremman näköisenä, kuin toiset samanikäiset ovat. Eikö ole vitsikästä, että oikeastaan kaikilla on tuo sama ajatus?
Kysynkin: moniko teistä näyttää mielestään "ikäistään nuoremmalta" ja mitä ajattelette siitä tiedosta, että muiden silmissä näin ei kuitenkaan ( lähes 100% varmuudella ) ole? Eli näytät muiden silmissä ikäiseltäsi tai vanhemmalta, vaikket sitä haluaisikaan uskoa.
Kommentit (118)
Minulla ei ole ollut koskaan tarvetta tekeytyä itseäni nuoremmaksi enkä ole ikäkommentteja kalastellut. Töissä toistuvasti joudun tilanteeseen, missä kerron lapsistani, ja kuulija hämmästelee isoon ääneen sitä, miten minulla voi olla jo niinkin vanha lapsi ja miten näytän huomattavasti nuoremmalta. Miksi tätä on niin vaikea uskoa? Minusta se ei ole minkäänlainen meriitti enkä ole koskaan pitänyt ulkonäköä ykkösasiana, maailmassa on niin paljon kaikkea kiinnostavaa, että todella säälin ihmisiä, joille ulkoinen kauneus on joku elämän sisältö.
Peili valehtelee. Minäkin näen itseni nuorekkaana, vaikka kukaan muu ei luultavasti näe. Valokuva kertoo totuuden.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 19:47"]
Hirveä tarve ihmisillä todistaa, että ovat ikäistään nuoremman näköisiä :D
[/quote]
Ööö, luetunymmärtäminen?
Aloituksessahan nimenomaan kysyttiin, että kuinka moni pitää itseään ikäistään nuoremman näköisenä. Ja jos se on kysymyksenä, niin eikö ole aika luontevaa, että juuri ne tulevat eniten vastaamaan, jotka omasta mielestään siltä näyttävät.
Niin tai sitten toisinpäin! :D Valokuviahan saa vaikka minkälaisia...
Juu ei ole tarve todistella mitään, kunhan keskustelen aiheesta, eikös se ole tässä tarkoitus? Taitaa joitakin vähän harmittaa kun eivät itse kuule vastaavia kohteliaisuuksia...
t.27
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 19:55"]
Peili valehtelee. Minäkin näen itseni nuorekkaana, vaikka kukaan muu ei luultavasti näe. Valokuva kertoo totuuden.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 19:28"]
Isoisäni totesi 90-vuotiaana tämän totuuden: kun tarpeeksi saa ikää, lakkaa vanhenemasta ja muut vain kummasti nuorenee.
Huomasin tämän jo parikymppisenä, kun äimistelin ohi ajavia kuskeja "kuinka 13-14-vuotiaalle on voitu antaa kortti?!"
Ja niinhän se on, että omaa ikääntymistä ei huomaa. Nuoremmat vain alkavat näyttää keskenkasvuisilta kakaroilta. Toisaalta jos joku meitä iäkkäämpi kehuu meitä todellisuutta nuoremman näköiseksi, niin olemme kovasti otettuja.
[/quote]
Juuri näin. Minä en taas ymmärrä ihmisiä, jotka on inhorealisteja- Jokaisen pitäisi oikein mällätä sillä, että ovat vanhan näköisiä.
Kun se yleensä menee niin, että kiirevuodet vie matkassaan ja omaa ikäänsä ei niin muistakaan. Sydän on nuori silti. Muiden vanhenemisen huomaa, mutta ei omaansa. Miettii tosiaan vain, että miksi nuo poikaset tuolla autolla ajavat.
Näin sen kuuluu olla ja mitä sitten. Mekin kavereiden kanssa aina nauretaan, että lapset vanhenee, me emme.
Ja on se kyllä surullista, jos 40 v pitää tuntea itsensä vanhaksi, kun mun 82v äiti sanoo vieläkin, että tuntee itsensä ihan nuoreksi tytöksi vielä. Että taitaa ehtiä kuolla, ennen kuin tulee vanhaksi
Sä olet oikeassa ja jos rehellinen olen, olen varmaan itse sortunut samaan ajatteluun. Onneksi en ole kauheasti asiaa mainostanut. Nyt myönnän kyllä iloisesti, että näytän just ikäiseltäni, eli olen 47 ! Ei haittaa, kukaan meistä ei ole ikuinen nuori!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:58"]
Ikä 37v, ei ryppyjä, ei selluliittia, ei kiloakaan ylipainoa. Luullaan usein alle kolmekymppiseksi
[/quote]
Hei herää jo, oikeesti.
Minua luultiin 35-vuotiaana teiniksi :( Ei ollut enää imartelevaa kun konnari olisi myynyt teinilipun... Tuntemattomat arvioivat ikäni keskimäärin 8v alakanttiin.
Koska minulta kysytään papereita alkossa ja kaupassa kun ostan alkoholia, 38v
Olen ihmetellyt samaa. Ilmeisesti monella on joku kummallinen käsitys siitä, miltä omanikäiset ihmiset näyttävät. Eiväthän kaikki voi näyttää ikäistään nuoremmilta. Ehkä sen ikäiset vaan yleisesti näyttävät siltä. Ei esim. jonkun kolme-neljäkymppisen kuulukaan näyttää vanhalta.
Suurin osa ihmisistä on kohteliaita ja arvaa iän aina reilusti alakanttiin. Jos siis joku sanoo, että olet kolmekymppinen, niin luultavimmin näytät vähintään kolmevitoselta. Näin mä itsekin teen eli otan vähintään sen viisi vuotta alakanttiin arvelemastani iästä. Multa ei siis totuutta kuule kukaan.
mina naytan ikaisiani nuoremmalta. mita se ap:ta haittaa jos ihmisilla on positiivinen kuva itsestaann. ei ulkomuodossa kuin muissakaan elaman osa-alueissa kannata suuresti kuunnella muiden mielipiteita. eletaan ihan vaan omaa elamaamme, eiko vaan?
En itse pidä itseäni mitenkään nuoren näköisenä enkä ole kaunis, mutta jostain syystä ihmiset luulevat mua lähtökohtaisesti nuoremmaksi kuin olen. En pidä siitä, olen yli 30-vuotias, ja silti mua tytötellään. En voi tälle mitään, vaikka se tämän ketjun perusteella saakin jotkut pahastumaan tai mahdollisesti nauramaan (:D).
Mistäkö tiedän tämän? Tosi moni on sanonut ikäni kuultuaan, että ei voi olla mahdollista, että olen niin "vanha". Viimeksi Alkossa, kun kysyttiin papereita.
Ainoan selityksen, jonka olen keksinyt, on se, että mulla ei ole vielä ryppyjä tai oikeastaan juonteitakaan, joita suurimmalla osalla ikätovereistani (olen 33) jo on. Lisäksi voi olla, että näytän jotenkin epävarmalta.
Oikeastihan suurin osa meistä näyttää "ikäiseltään", mutta kun me kollektiivisesti emme suostu uskomaan että tämä on se miltä meidän ikäisemme nykyään näyttävät, ihan riippumatta siitä miltä isoäitimme tai äitimme näyttivät tämän ikäisenä, suurin osa meistä on sekä omasta että toistensa mielestä "ikäistään nuoremman näköisiä".
Jos minä olen 40 ja rypytön ja suht muodikas, ja kaverini myös, ja meidän mummot kulkivat aikanaan saman ikäisinä meikittöminä huivit päässä ja perunavakka kainalossa, niin siihen verrattuna me kaikki tunnemme olevamme jotain ihan muuta.
Minä kuulun siihen toiseen päähän, eli luullaan ikäistä vanhemmaksi yleensä, ei pakosta naaman perusteella, vaan puheiden. Nuorempana suurta hämästystä aiheutti kun kerroin ikäni, 23, luultiin että olen yli 30v. Puhuin siis ikäisekseni liian fiksusti mukamas. Nykyään en edes tiedä, minkä ikäiseksi ihmiset minua luulevat, sama se minulle. Kunhan olen itse sinut itseni kanssa.
Mua luultiin nuorena nuoremmaksi mutta nyt ei enää kukaan kommentoi mitään siihen suuntaan. Ihmettelen miten teidän ikää kommentoidaan. Miksei mulle koskaan kukaan sano mitään?
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 19:55"]
[/quote]
Oletko varma tuosta? Mä näytän valokuvissa paremmalta kuin peilissä. Peilistä mua katsoo vanha kurppa mutta valokuvissa näytän melko samalta kuin mitä viimeiset 10 vuotta olen näyttänyt.
Minusta ihminen voi pikaisella vilkaisulla näyttää nuoremmalta, jos on "hyvä" päivä, ja sitten univelkaisena jne kyllä aika paljon vanhemmaltakin. Eli vaikka joku joskus kysyisikin kassalla 30+ vuotiaalta papereita, ei se tarkoita, että olisi kaiken kaikkiaan aina ikäistään nuoremman näköinen.
Itse kyllä huomaan, että 50v ikäisissä on isoja eroja, jos vertaa tupakoivaa-ei-liikkuvaa ja tupakoimatonta-liikkuvaa ihmistä. Kyse ei ole jostain pienistä uurteiden erosta, vaan ryhdistä ja olemuksesta.
Itse olen yhden kerran erehtynyt todella paljon etäisen tuttavan iän suhteen, luulin ainakin kymmenen vuotta nuoremmaksi. Minulle ei kyllä tullut sellaista kateuden tunnetta, että voi kun hienoa, vaan enemmän järkytyin. Kyseinen ihminen oli epäsiisti ja huonoihoinen, ei mitään omaa tyyliä. Ja kyseessä olikin ihan aikuinen...
Yksi tekijä on myös se, että ennen ihmiset vanhenivat selvemmin. Ja tuoho taas vaikutti oni asia:
-Tehtiin raskaampia töitä, rankka työ vanhentaa ihmistä. Tomistotyötä ja maatalon emännän töissä on iso ero.
-Ei ollut niin paljon tarjolla esim. kosmetiikkaa, hiusvärejä ym. joilla saa naamaa tasoiteltua ja harmaita kätkettyä.
-Muoti oli enemmän ikään sidottua, eli oli tyttömuoti ja sitten tätimuoti ja mummomuoti, nykyään (kirjaimellisesti!) samaa paitaa voi käyttää 15-v teinityttö, hänen 35-v äitinsä, sekä 60-v mummonsa ja sama on kaikilla sekä muodikas että ikään sopiva (..ja täsmennän etten nyt en puhu mistään pinkistä napapaidasta... Mutta moni vaate käy kaikille iästä riippumatta).
Hyvä esimerkki on Paula Koivuniemi, joka näyttää nykyään paljon nuoremmalta mitä näytti 20 vuotta sitten tätilookissaan. Ja puhun nyt koko olemuksesta, ryppyjä toki on enemmän nykyään mitä ennen oli, mutta asuilla, hiuksilla ym. on iso merkkitys ikää kun määritetään.
Hirveä tarve ihmisillä todistaa, että ovat ikäistään nuoremman näköisiä :D
Itse olen 50+, ja luultavasti ikäiseni näköinen, vaikka omasta mielestäni nuorekas, ja vaikka lapsen kaverit (12v. poikia... tosi kokeneita arvioimaan ihmisten ikää...) olivat arvelleet noin nelikymppiseksi.
Sen, minkä olen huomannut arvioidessani muiden ikää, on se, että nykyään parikymppiset tuntuvat ja näyttävät ihan teineiltä, ja kolmekymppisetkin kovin nuorilta ja lapsellisilta puheissaan, ajatuksissaan ja arvoissaan ja moni myös ulkonäöltään. En todennäköisesti enää osaa arvioida tuon ikäisiä oikein. Lieneekö siinä myös syy, että niin monelta kolmikymppiseltä kysytään papereita.
Lisäksi usein teen just niin kuin ap väitti: ilmoitan luulevani jotakuta suurin piirtein oman ikäistäni paljon nuoremmaksi kuin salassa oikeasti ajattelen. Vain kerran olen erehtynyt oikeasti: 60-vuotiaan juhlapäivänä luulin juhlakalun täyttävän 50 v. Oli aika hämmentynyt olo, mutta juhlakalu oli mielissään.