Moni luulee näyttävänsä "ikäistään nuoremmalta" - miksi?
Miksi lähes kaikki naiset ja nykyään jo miehetkin- ovat mielestään "nuoremman näköisiä" kuin omat samanikäiset ystävänsä?
Mielestäni kauneus ja nuoruus eivät ole synonyymejä, enkä siksi itse ole koskaan erityisesti tavoitellut nuorta ulkonäköä, vaikken vielä vanha olekaan. Eli joku 80vuotias, vireäsilmäinen ja älykäs ihminen voi mielestäni olla paljon kauniimpi, kuin joku teini. Mutta asiaan:
Tämä "itseään nuoremman näköisenä pitämisen" voi lukea päivittäin mm. näistä viestiketjuista täällä. Moni on sitä mieltä itsestään myös ihan ääneenkin ja se on kyllä tosi noloa, kun yleensä ihminen on vain itse sitä mieltä; muiden mielestä samainen tyyppi näyttää aivan ikäiseltään tai jopa vanhemmalta - mutta kukaanhan ei kehtaa sitä harhaista ihmistä lähteä oikomaankaan. Nyt monet sanovat tähän, että "mua on kyllä aina luultu nuoremmaksi ja blaablaa blaa...". Siihen tiedoksenne, että juu, meille jokaiselle on joskus joku sanonut noin, mutta ihan kaikkea ei pidä ihmisen uskoa. Itsekin aina joskus kehaisen esim. jonkun naapurustossa asuvan, itseäni (jonkinverran tai paljon) vanhemman näyttävän "10v nuoremmalta" - vaikka tosiasiassa haluan vaan piristää, eihän se vanha naama nyt mistään suunnasta enää nuorelta näytä. Nykyään siis lähes jokainen yli 35-vuotias pitää itseään nuoremman näköisenä, kuin toiset samanikäiset ovat. Eikö ole vitsikästä, että oikeastaan kaikilla on tuo sama ajatus?
Kysynkin: moniko teistä näyttää mielestään "ikäistään nuoremmalta" ja mitä ajattelette siitä tiedosta, että muiden silmissä näin ei kuitenkaan ( lähes 100% varmuudella ) ole? Eli näytät muiden silmissä ikäiseltäsi tai vanhemmalta, vaikket sitä haluaisikaan uskoa.
Kommentit (118)
Kun ikää tulee riittävästi, eli yli 40v, hieman pyöreät näyttävät nuoremmilta kuin laihat, koska ryppyjä ei tule ihoon samalla lailla. Minulla oli aikoinaan työkaveri, joka oli varmaan nuorena ollut kaunis ja nuorekas, mutta vanhemmiten rypistynyt runsaasti. Hän piti edelleen itseään hyvin nuoren näköisenä, ja käski minun arvuutella ikäänsä. Tiesin, että työn puolesta hänen täytyi olla alle 60, mutta hän näytti paljon vanhemmalta. Jotain hyvin matalaa piti sitten arvailla, jotta hän tulisi tyytyväiseksi. Ärsyttävä tilanne.
En jaksanut lukea kaikkia vakuutteluviestejä läpi, joten jos joku jo mainitsi tästä niin tulee kertausta:
Itse olen huomannut, että nuoremman oloiseksi ihmisen tekee nimenomaan olemus. Toki jos nelikymppisenä on rypytön iho ja sutjakka vartalo ne hämäävät myös. Kuitenkin alle 30v ihmiset näyttävät nuoremmalta jos ovat epävarmempia, innokkaampia, hersyväisempiä, pilkesilmäisempiä jne. En halua nyt dissata vakuuttelijoita, mutta nuorekkuus syntyy nimenomaan noista. Eikä ne kaikki ole negatiivisia adjektiiveja, kuten epävarmuus ja ujous. Sitä paitsi sekin on suloista tiettyyn pisteeseen saakka. Nimenomaan pilkkeen ja innokkuuden säilyminen takaa nuoremman olemuksen!
Itse saan myös usein kuulla olevani jopa alaikäisen näköinen (olen 29V), mutta uskon sen johtuvan tasan tarkkaan siitä, että olen hassu höpöttöjä sekä epävarma useissa tilanteissa.
Itse näytin koko lapsuuteni ikäistäni vanhemmalta, ikävä kyllä. Myös nuorena oli näin, olen aika huonoihoinen (en niinkään ryppyinen vaan isohuokoinen jne.).
Mutta nyt aikuisena näytän jo mielestäni ikäiseltäni, koska olen opetellut meikkaamaan nätisti ja pukeutumaan kauniisti. On rahaa ostaa kasvovoiteita jne.
En näytä ikäistäni nuoremmalle. Paitsi ehkä hyvin kaukaa, koska olen vain 156cm pitkä ja aloittanut jumpan vasta näin aikuisiällä. ;) Läheltä se totuus kyllä paljastuu.
Niin se lisäys vielä, että todella ärsyttäviä ovat naiset, jotka pukeutuvat kuin teinit ja luulevat näin näyttävänsä nuoremmille kuin ovatkaan... Vaikutus on usein päinvastainen ja nolokin vielä.
Siis jos 40+ ottaa tatuointeja, repii jalkaansa pillit bling-bling-farkut, pukee ylleen nahkatakin, värjää hiuksensa vaaleiksi/musta-punaisiksi niin on nuorekas?
Mä olen luullut nelikymppistä työkaveria 10 v nuoremmaksi (itseni ikäiseksi). Työkaveri on vähän pullukka, eikä todellakaan käytä mitään nahkatakkia ja blingbling-farkkuja :D Vaatteina usein farkut ja väljä neule/t-paita, ei mitään paljastavaa tai makkarankuorta. Pitkä hyväkuntoinen ruskea tukka, silmälasit, ei ryppyjä, ei tatuointeja, meikkaa hyvin neutraalisti. Optimistinen. Mun silmissä näyttä samalta kuin suurin osa kavereistani (joiden tiedän olevan itseni kanssa samanikäisiä kun olen käynyt melkein kaikkien kolmikymppissynttäreillä parin vuoden sisällä).
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:53"]
Siis jos 40+ ottaa tatuointeja, repii jalkaansa pillit bling-bling-farkut, pukee ylleen nahkatakin, värjää hiuksensa vaaleiksi/musta-punaisiksi niin on nuorekas?
[/quote]
Tatuoinnit ja mustat vaatteet vanhentavat sekä tummaksi värjätty tukka. Myös kulmakarvojen voimakas tummentaminen vanhentaa. Suomalaiset naiset näyttävät minusta useammin vanhemmilta kuin mitä ovat kuin päin vastoin.
Kannattaa muistaa se, että oikeasti ikäistään nuoremmalta näyttäminen ei välttämättä tarkoita silti sitä, että näyttäisi paremmalta kuin keskimäärin itsensä ikäinen näyttää. Osa näyttää vain nuorilta nuuskamuikkusilta.
Paha akne aikuisiällä voi saada näyttämään ikäistään nuoremmalta.
Mun isosisko luulee näyttävänsä ikäiseltään, vaikka tosiasiassa on pilannut ihonsa meikillä ja näyttää vähintään 10 vuotta vanhemmalta, mikä voi ottaa pattiin, kun täyttää kuitenkin vasta 30 ja sitä luullaan 40 vuotiaaksi. Äitini on 50 vuotta tänä vuonna ja näyttää päälle 10 vuotta nuoremmalta, siis ihan oikeasti. Minä olen parikymppinen ja minua luullaan lapsieni siskoksi ja kuvitellaan, että olen 16 vuotias...
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 16:48"]
Kannattaa muistaa se, että oikeasti ikäistään nuoremmalta näyttäminen ei välttämättä tarkoita silti sitä, että näyttäisi paremmalta kuin keskimäärin itsensä ikäinen näyttää. Osa näyttää vain nuorilta nuuskamuikkusilta.
[/quote]
Niin, selvästikin ihmiset tuntuvat kuvittelevan, että kaikki, jotka "kuvittelevat" näyttävänsä ikäistään nuoremmalta, pitävät itseään myös hemmetin hyvännäköisenä. Mä en pidä itseäni nuoremman näköisenä tai kauniina (nuorempana olin kyllä paremman näköinen, mutten koskaan oo ollut kaunis), mutta silti multa kysytään jatkuvasti papereita ja ikääni ihmetellään.
Mun mielestä näytän ihan ikäiseltäni, eikä mulla ole mitään sellaisia piirteitä, jotka lähtökohtaisesti saisivat ihmisen näyttämään nuoremmalta (esim. pienuus, sirous). Ainoastaan sileä iho, ts. mulla ei ole ryppyjä.
Entä jos kuulee koko ajan ympäriltään eri ihmisten taholta toitotettavan että olet nuoremman näköinen mitä olet. Ja vieraat ihmiset luulevat nuoremmaksi.
Silloin kait on sitten oikeasti nuoremman näköinen kuin onkaan.
Minua luullaan todella paljon nuoremmaksi, saan kuulla sellasia "ei voi olla totta" hämmästelyjä ja papereita kysytään. Pari vuotta sitten myytiin jopa lastenlippua bussissa mutta parissa vuodessa vanhenin ilmeisesti 10v kun enää ei kysytä. Olen ikäisekseni paitsi nuoremman niin myös hyvännäköinen. En pidä itseäni kumpanakaan, mutta saan itse kuulla siitä muilta niin pakko kai uskoa. Ei nyt mahda mitään jos jotain palstamammaa hiertää. Kärsin nuorena aknesta, mutta rasvaisen ihon vuoksi olen säästynyt rypyiltä. Niitä ei ehkä niinkään ole tulossa kun ei pahemmin äidillänikään ole, mutta naama alkaa vähän "roikkua" joten tämä nuoruus on varmaan muutamassa vuodessa jo ohi.
En jaksa minäkään koko ketjua, mutta huvittaa, kun alle nelikymppiset kehuskelee näyttävänsä nuorilta, kun ei ole kasvoissa ryppyjä?
Ei niitä silloin vielä yleensä olekaan, rypyt kuuluu kyllä lähemmäs kuuskymppiselle.
No, minä en luule vaan tiedän näyttäväni ikäistäni (37v) nuoremmalta.
Tiedän sen koska säännöllisesti, viimeksi 1kk sitten, minua luullaan n.30v ikäiseksi.
En tiedä mistä johtuu, olen kuulema nuorekas, hyväihoinen jne, esim ryppyjä ei vielä näy, ei edes silmäkulmien harakanvarpaita.
jotkut näyttävät ikäistään nuoremmilta, jotkut vanhemmilta. nuorekkaista semmoinen huomio tosin, että vaikka he näyttävät ehkä viisi vuotta ikäistään nuoremmalta, he eivät kuitenkaan koskaan näytä samalta kuin viisi vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:48"]
No, minä en luule vaan tiedän näyttäväni ikäistäni (37v) nuoremmalta.
Tiedän sen koska säännöllisesti, viimeksi 1kk sitten, minua luullaan n.30v ikäiseksi.
En tiedä mistä johtuu, olen kuulema nuorekas, hyväihoinen jne, esim ryppyjä ei vielä näy, ei edes silmäkulmien harakanvarpaita.
[/quote] Miksi mua ei ole koskaan luultu minkään ikäiseksi? Tai no siis kerran joku ihminen sanoi luulleensa mua muutaman vuoden nuoremmaksi, kun puhuin siitä kuinka "minun lapsuudessani vauvat ovat maanneet vain kapaloissa".
Mutta muuten se ikä ei tule koskaan puheeksi, miksei?
Totta. Niin minäkin luulin ja ehkä näytinkin 10v sitten mutta en todellakaan enää. Totuus tuli ilmi kun kysyin lapsiltani ja vastaus oli että ihan ikäiseltäsi näytät. Hah. Kun katsoo peilistä tarkkaan niin tottahan se on. Toisaalta tuntuu pahalta kun "säilyi" kauan nuoren näköisenä ja nyt vanheneekin aika rumasti.
No mua on luultu yleensä ikäistäni vanhemmaksi, esim. kun olin 17-vuotias, kuulin monet kerrat näyttäväni ihan 22-vuotiaalta eikä mulla ollut ikinä mitään vaikeuksia päästä baariin, toisin kuin kavereilla.
Toisaalta mua on samalla pidetty kyllä kauniina (tai pidettiin silloin parikymppisenä, enää en tiedä, olen yli 30)
On mua nuoremmaksikin luultu, yks keski-ikäinen nainen alkoi uudessa työpaikassa äimistelemään, että kuinka teini oikein olen ollut esikoiseni saadessani, kun kerroin silloin lapsen olevan 10-vuotias. Ja siis lapseni olen saanut 21-vuotiaana. Nainen sanoi luulleensa minua nuoremmaksi. Itsekseni tosin mietin, että mahtoiko johtua ulkonäöstä vai siitä, että olin ihan pihalla koko työstä siinä alussa, vaikutin varmaan nuorelta ja epävarmalta :D
Kuitenkin, luulen nykyään näyttäväni ihan ikäiseltäni, 33-vuotiaalta, tai luulen että joku tuntematon arvioisi iäkseni 30-36 v. Kelpaa mulle.
Oon itekin alkanut miettiä, että mitä sillä nyt niin on väliä, minkä ikäiseltä näyttää, jos menee vain muutamilla vuosilla pieleen. Sitten nyt ehkä haittaisi, jos joku luulisi minua lähemmäs 5-kymppiseksi... :)
Ikä 37v, ei ryppyjä, ei selluliittia, ei kiloakaan ylipainoa. Luullaan usein alle kolmekymppiseksi
Tiedän näyttäväni ikäistäni nuoremmalta. Sama juttu miehelläni. Ollaan molemmat keskimääräistä lyhyempiä ja molemmilla lapsekkaat kasvonpiirteet, ja minulla vielä äänikin jotenkin lapsellinen. Vaikka ollaan kolmikymppisiä, vieläkin tulee silloin tällöin tilanteita, joissa meidät tulkitaan alaikäisiksi (lentoemäntä sanoi, että alaikäiset eivät saisi istua varauloskäynnin vieressä, kaupustelija pyytää vanhempia ovelle eikä suostu uskomaan että meitä vanhempia ihmisiä ei talosta löydy). Ja kun vieraampien ihmisten kanssa tulee puhetta siitä, kuinka ollaan oltu naimisissa x vuotta tai yrittäjinä y vuotta, ne ihmettelevät, kuinka nuorina oikein ollaan menty naimisiin ja aloitettu yrittäminen. Tilanteita, joissa ikä tulee puheeksi, sattuu siis meille aika usein.
Tämä ikäistään nuoremmalta näyttäminen ei ole minusta mitenkään hieno ja tavoiteltava asia. Ihan mielelläni näyttäisin ikäiseltäni, silloin olisin vieraampien ihmisten silmissä uskottavampi.