Moni luulee näyttävänsä "ikäistään nuoremmalta" - miksi?
Miksi lähes kaikki naiset ja nykyään jo miehetkin- ovat mielestään "nuoremman näköisiä" kuin omat samanikäiset ystävänsä?
Mielestäni kauneus ja nuoruus eivät ole synonyymejä, enkä siksi itse ole koskaan erityisesti tavoitellut nuorta ulkonäköä, vaikken vielä vanha olekaan. Eli joku 80vuotias, vireäsilmäinen ja älykäs ihminen voi mielestäni olla paljon kauniimpi, kuin joku teini. Mutta asiaan:
Tämä "itseään nuoremman näköisenä pitämisen" voi lukea päivittäin mm. näistä viestiketjuista täällä. Moni on sitä mieltä itsestään myös ihan ääneenkin ja se on kyllä tosi noloa, kun yleensä ihminen on vain itse sitä mieltä; muiden mielestä samainen tyyppi näyttää aivan ikäiseltään tai jopa vanhemmalta - mutta kukaanhan ei kehtaa sitä harhaista ihmistä lähteä oikomaankaan. Nyt monet sanovat tähän, että "mua on kyllä aina luultu nuoremmaksi ja blaablaa blaa...". Siihen tiedoksenne, että juu, meille jokaiselle on joskus joku sanonut noin, mutta ihan kaikkea ei pidä ihmisen uskoa. Itsekin aina joskus kehaisen esim. jonkun naapurustossa asuvan, itseäni (jonkinverran tai paljon) vanhemman näyttävän "10v nuoremmalta" - vaikka tosiasiassa haluan vaan piristää, eihän se vanha naama nyt mistään suunnasta enää nuorelta näytä. Nykyään siis lähes jokainen yli 35-vuotias pitää itseään nuoremman näköisenä, kuin toiset samanikäiset ovat. Eikö ole vitsikästä, että oikeastaan kaikilla on tuo sama ajatus?
Kysynkin: moniko teistä näyttää mielestään "ikäistään nuoremmalta" ja mitä ajattelette siitä tiedosta, että muiden silmissä näin ei kuitenkaan ( lähes 100% varmuudella ) ole? Eli näytät muiden silmissä ikäiseltäsi tai vanhemmalta, vaikket sitä haluaisikaan uskoa.
Kommentit (118)
Mun äitini on tällänen. Näytti vielä nelikymppisenä paljon todellisuutta nuoremmalta mutta viidenkympin jälkeen rupsahtanut tosi nopeasti mutta ei suostu sitä uskomaan vaan uskoo edelleenkin näyttävänsä nelikymppiseltä... todella rasittavaa. On siis ihan kohta 60v.
Olen 34. edelleen näytän säännöllisesti paperit Alkossa (eikä todellakana ole mikään teinix-tyyli) ja saan kommentteja tyyliin "mut sähän olet paljon mua nuorempia" (samana vuonna syntyneeltä) tai hämmentyneitä kommentteja "ai olikssä teiniäiti" parikymppisiltä kun kuulevat että lapseni on koulussa (lapsi syntyi kun olin 26).
En kyllä pidä itseäni kauniina, mutta mulla on lapsekkaat kasvonpiirteet ja rasvoittuva ihotyyppi. Äitiäni muuteen luullaan myös ikäistään nuoremmaksi, äiti on yli 60 ja eläkkeellä ja edelleen monet siitä yllättyvät kun luulevat äitiäni n. 50-vuotiaaksi. Äiti on todella rypytön: palaa herkästi auringossa joten ei koskaan rusketa itseään ja käyttää isosuojakertoimista aurinkorasvaa kesät talvet, ei ole koskaan tupakoinut eikä juuri käyttänyt alkoholiakaan.
No siis usein nuoret kesatyontekijatytot aina ihmettelevat ikaani, olen 26 mutta naytan kuulemma noin 21 vuotiaalta. Ehka se johtuu nuoresta olemuksestani.. Ryppyja minulla kylla jo on,ainakin omasta mielestani. En kayta paljastavia vaatteita tai tyypillisia lyhyita shortseja.. Mutta minulla on vaaleahkot pitkat hiukset ja olen hoikka. Ehka hoikkuus on ihmisten mielesta nuoruutta. Tai ehka mielen nuoruus aiheuttaa sen ,ottaa asiat rennosti ,eika ressaa turhista. Lapsikin minulla on, 6 vuotias poika. tykkaan rupatella kaikenikaisten ihmisten kanssa,niin 19 vee kuin 60 vee.
Minä ainakin näytän ikäistäni nuoremmalta ja se on ihan sataprosenttisen varmaa. Mihinkään ei uskalla lähteä ilman henkkareita ja tämä oli jo ennen kuin tuo tarkistusikäraja nousi sinne kolmeenkymmeneen. Iäksi arvioidaan yleensä noin 19-23 ja oikeasti olen 28.
Hassuimmat muistot taitavat olla se kun olin 20 niin yläasteen terveydenhoitaja tuli ihmettelemään, että miksi en ole käynyt vielä seiskojen terveystarkastuksessa tai ainakaan hän ei ole minua siellä nähnyt. Alaikäiseksi nyt ei sentään enää luulla, tosin sekin ihme tuli koettua alkuvuodesta, kun ärrän täti ei meinannut myydä tupakkaa edes henkkareilla - oli kuulemma katsonut syntymävuodekseni -95 (-85 sijasta) eikä kuulemma pärstänkään perusteella tullut mieleen, että ikää on oikeasti 10 vuotta enemmän. Ja joku aika sitten minua ja melkein kuusi vuotta nuorempaa veljeäni (myös ikäistään nuoremman näköistä) luultiin kaksosiksi, minä olin hyvinkin otettu, pikkuveli ei niinkään. :D
Ja toivoa on, että tulevaisuudessakin on sama tilanne, ainakin jos äitiin yhtään tulen...hänkin kun meni viisikymppisenä helposti vielä lähemmäs neljäkymppisestä.
Ilmeisesti moni kuitenkin näyttää muidenkin silmissä ikäistään nuoremmilta. Mullakin on pari tuttua, joita yli 35-vuotiaina on luultu alaikäisiksi useaan otteeseen. Yhtä luultiin alle 15-vuotiaaksi joskus 25-vuotiaana (vaikka on niin pitkä että harva 15-v on vielä ehtinyt niin pitkäksi ja pukeutuu erittäin aikuismaisesti ja on ryppyinen rajun laihtumisen ja auringonoton seurauksena). Olen itse 37 ja mua luultiin alle 35-vuotiaaksi viime viikolla, oli mukavaa :)
Monet ei kuitenkaan ymmärrä /usko että joskus muut ihmiset saattavat olla luulevinaan nuoremmaksi hyötyäkseen tilanteesta. Esim. kerran noin kolmikymppisenä multa kysyttiin paperit mennessäni K24-baariin. Sanoin pokelle että "älä nyt viiti oikeesti" ja menin sisään. Kysyi siis paperit esim. tipin toivossa. Ja sovinistiset eläkeikää lähestyvät äijät tyttöttelee töissä ihan vaan omaa ylemmyyttään korostaakseen, ei siksi että luulisivat että olen juuri valmistunut 22-v tyttönen ja näyttäisin sen ikäiseltä.
Olen aina näyttänyt ikäistäni vanhemmalta. Eikä asia edes häiritse minua. En ymmärrä, miksi sitä ikinuorekkuutta hehkutetaan niin pirusti. Sain nuorekasta olemusta raskauden mukana finneistä ja perkele... Ei enää astettakaan nuorekkaammaksi!
ihan parhaita nämä, joita luullaan just 21 vuotiaaksi, eikä esim. 20 vuotiaaksi tai 22 vuotiaaksi tai yleisimmin noin parikymppisiksi. =D
Minä olen siitä jännä tapaus, että kaksikymppisenä minua luultiin kolmikymppiseksi ja nyt kolmikymppisenä kaksikymppiseksi :D Olen myös saanut lapsen 26-vuotiaana ja kun eräs alle 20v työkaveri näki minut lapseni kanssa niin äimisteli, että "onko tuo sinun lapsi! Miten voi olla! Kuinka nuorena olet sen saanut!" :D En tiedä mistä johtuu. Olen kyllä hoikka ja pienitissinen, minulla on trendikäs tukkatyyli ja olen yleensä iloinen ja nauravainen. Ehkä nämä tekevät nuoremman vaikutelman. Niin eikä minullakaan ryppyjä näy eikä mikään paikka roiku, vaikka en mitenkään erityisen sporttinen ole.
Minä en luule näyttäväni, vaan näytän ikäistäni nuoremmalta. Olen 35-vuotias, ja minua luullaan toistuvasti alle 30-vuotiaaksi. Monet 27-28-vuotiaat pitävät ikätoverinaan, ja on jopa noloa oikaista heidän käsityksiään, että anteeksi, mutta olen kyllä melkein 10 vuotta teitä vanhempi. Monet ovat käsityksestään niin varmoja, että sanovat esimerkiksi: "sinä olet niin nuori, ettei sinulla vielä voi olla omia lapsia" jne. Minulla on kaksi lasta.
Joskus kun kerron, että minulla on kaksi lasta, ilmeisesti ajatellaan, että olen saanut esikoiseni joskus 20-vuotiaana (hän on nyt 8-vuotias) ja hieman ihmetellään kun olen hankkinut lapset niin nuorena.
Kaupassa kysytään aina paperit, kun ostan alkoholia (niin tehdään, jos vaikuttaa alle 30-vuotiaalta) jne. Eli todisteita riittää.
Olen iloinen, etten ole tätimäinen, toisaalta ärsyttää, että olenko sitten jotenkin resuinen ja tyylitön kun minua luullaan niin nuoreksi.
Ikää 25v ja en pääse yhteenkään baariin sisään jossa en muutenkin roiku. Kaupassa lähikauppoja lukuunottamatta kysytään henkkarit kun ostan tupakkaa/alkoholia. Ihan vasta olin oottamassa kämppäni edessä yhtä kaveria joku juoppo tuli rupattelee - mitä se pikkutyttö täällä yksin istuu. Piti 16v nä. Illanistujaisissa saa monesti vieraille ihmisille tässä hämmennystä jos tulee puheeksi. Multa kysyttiin leffateatterissa pari vuotta sitten paperit!!!..Joo on se nastaa tää ihmisten kohteliaisuus.
Suurin osa mammoista uskoo näyttävänsä ikäistään nuoremmilta. Täällä oli muutama päivä sitten se ikäketju 4-kymppiseltä. Kirjoitin sinne pari vastausta. Ihan semmosta vaan, että minä (50+) ja monet ikäiseni joita katson esim metrossa eivät enää ole kovin kaunista katsottavaa. No oli siinä tekstissäni sitäkin, että emme ole enää kovaa valuuttaa työmarkkinoilla jne, koska nuoret, kauniit ja lahjakkaat sitä ovat. Hyökkääjät olivat sitä mieltä, että ovat itse yhä kauniita ja timmejä ja vetäviä. Siinä ketjussa minua kehotettiin mm. tappamaan itseni ;) En siis olisi saanut sanoa olevani jo rupsahtanut, ja että moni ikäiseni nainen todellakin sitä on, vaikka muuta luulisi.
Koska varmaan kaikkia meitä joskus vilpittömästi luullaan nuoremmiksi. Minua on opena luultu oppilaaksi, äitinä au pairiksi, näin keski-ikäisenä yksi oppilas tyrmistyi, kun tajusi, minkä ikäinen oikeasti olen. Enkä ole mikään nuorekas, hoikka (enää) enkä huoliteltu. Ja luulen, että joskus minua on luultu vanhemmaksi, mutta sen yllätyksen ihmiset peittävät paremmin.
mulla ei ole tassa perkeleen nappiksella sita viivaa tai en ainakaan loyda sita, olisin laittanut 19 viiiiva 21 veeksi T, numero 11
Enpä voi tietää että miksi ei. Esim toissalukuvuoden yläasteella työskennellessäni eräs 5kymppinen opettaja yllättyi siitä että minulla on 2 "jo" kouluikäistä lasta, teininä kai aloitin kun näin 3kymppisenä jo niin isoja lapsia (12v ja 10v), lainatakseni hänen sanojaan. Ja tuo n.1kk sitten ollut tapaus oli samanmoinen eri työpaikassa. Välillä tilanteet ikäväkin, esim viimevuonna eräässä hgin ravintolassa illanvietossa eräs hlö tuumasi että "äiti ja tytär lähteneet viihteelle" viitaten minuun ja 42v ystävättäreeni, luuli että minä olen se tytär. Lienee turha sanoa että ystäväni oli suht loukkaantunut kys tyypille..
-2-
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 18:48"]
No, minä en luule vaan tiedän näyttäväni ikäistäni (37v) nuoremmalta.
Tiedän sen koska säännöllisesti, viimeksi 1kk sitten, minua luullaan n.30v ikäiseksi.
En tiedä mistä johtuu, olen kuulema nuorekas, hyväihoinen jne, esim ryppyjä ei vielä näy, ei edes silmäkulmien harakanvarpaita.
[/quote] Miksi mua ei ole koskaan luultu minkään ikäiseksi? Tai no siis kerran joku ihminen sanoi luulleensa mua muutaman vuoden nuoremmaksi, kun puhuin siitä kuinka "minun lapsuudessani vauvat ovat maanneet vain kapaloissa".
Mutta muuten se ikä ei tule koskaan puheeksi, miksei?
[/quote]
Olen 33v ja usein kysytään papereita esim ruokakaupassa, jos ruokaostosten mukana on siideri. Viimeeksi pari päivää sitten kysyttiin paprut ostessani pullon viiniä. Baareihin kysytään minulta paperit noin 30% todennäköisyydellä. Edellisessä työpaikassani minua muutaman vuoden nuorempi kollega kysyi tulenko suoraan lukiosta. Haluaisin näyttää ikäiseltäni ja pukeudunkin aina asiallisesti. Pitäisiköhän laittaa harmaita raitoja tukkaan, voisi vähän piristää ilmettäni aikuisemmaksi?
Isoisäni totesi 90-vuotiaana tämän totuuden: kun tarpeeksi saa ikää, lakkaa vanhenemasta ja muut vain kummasti nuorenee.
Huomasin tämän jo parikymppisenä, kun äimistelin ohi ajavia kuskeja "kuinka 13-14-vuotiaalle on voitu antaa kortti?!"
Ja niinhän se on, että omaa ikääntymistä ei huomaa. Nuoremmat vain alkavat näyttää keskenkasvuisilta kakaroilta. Toisaalta jos joku meitä iäkkäämpi kehuu meitä todellisuutta nuoremman näköiseksi, niin olemme kovasti otettuja.
Minua luullaan aika ajoin (viimeksi muutama kuukausi sitten) teini-ikäisen tyttäreni isosiskoksi, joten näytän todennäköisesti ikäistäni (37 v.) nuoremmalta. En pukeudu mihinkään teinivaatteisiin, mutta minulla on pitkät hiukset ja hoikka vartalo. Ehkä nuo saavat minut näyttämään ikäistäni nuoremmalta.
En omasta mielestäni näytä nuoremmalta, mutta kyllä ihan oikeasti eräskin ikäiseni (29 v) näyttää ainakin vähän kauempaa tarkasteltuna noin 15- vuotiaalta, vaikka kun lähempää katsoo niin juonteita ym. on. Joillain vain on niin lapsekkaat kasvojenpiirteet ja jos ovat pieniä ja laihoja niin hyvinkin voi näyttää paljonkin nuoremmalta. Noin neljänkympin jälkeen tuntuu että kaikki alkavat kyllä näyttää aika lailla ikäisiltään, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän
Monet näyttää ikäistään vanhemmalta, joten miksei monet myös ikäistään nuoremmalta?
Kyllä muakin on yleensä luultu ikäistäni nuoremmaksi. Tiedän sen siitä kun ihmiset hämmästelevät kun kuulevat ikäni. Toki sellaiset ihmiset, jotka tietävät että olen naimisissa, 2 lapsen äiti, jolla on omistusasunto, hieno auto ym... tietävät etten voi olla enää mikään tyttönen.
Myös äitini näyttää helposti ikäistään 10 vuotta nuoremmalta... Joten geeneissä taitaa mennä ;)
No kyllä mun monet sinkkuystävät (ehkä 65 % niistä) näyttävät ihan aidosti ikäistään nuoremmilta. Ja jotkut äiti-ystävät (ehkä 65 % niistä) taas vanhemmilta kuin ovatkaan. Eikä se ole pelkkä naama, vaan pukeutumistyyli, käyttäytyminen jne. ollaan noin 40 v. Itse näytin ikäistäni nuoremmalta ennen lapsia, mutta kyllä noista molemmista on napsahtanut mittarit kaakkoon. Mutta oikeasti, mitä väliä? Ennen piti näyttää kivalta, nyt ihmiseltä.