Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moni luulee näyttävänsä "ikäistään nuoremmalta" - miksi?

Vierailija
18.07.2013 |

Miksi lähes kaikki naiset ja nykyään jo miehetkin- ovat mielestään "nuoremman näköisiä" kuin omat samanikäiset ystävänsä?

Mielestäni kauneus ja nuoruus eivät ole synonyymejä, enkä siksi itse ole koskaan erityisesti tavoitellut nuorta ulkonäköä, vaikken vielä vanha olekaan. Eli joku 80vuotias, vireäsilmäinen ja älykäs ihminen voi mielestäni olla paljon kauniimpi, kuin joku teini. Mutta asiaan: 

Tämä "itseään nuoremman näköisenä pitämisen" voi lukea päivittäin mm. näistä viestiketjuista täällä. Moni on sitä mieltä itsestään myös ihan ääneenkin ja se on kyllä tosi noloa, kun yleensä ihminen on vain itse sitä mieltä; muiden mielestä samainen tyyppi näyttää aivan ikäiseltään tai jopa vanhemmalta - mutta kukaanhan ei kehtaa sitä harhaista ihmistä lähteä oikomaankaan. Nyt monet sanovat tähän, että "mua on kyllä aina luultu nuoremmaksi ja blaablaa blaa...". Siihen tiedoksenne, että juu, meille jokaiselle on joskus joku sanonut noin, mutta ihan kaikkea ei pidä ihmisen uskoa. Itsekin aina joskus kehaisen esim. jonkun naapurustossa asuvan, itseäni (jonkinverran tai paljon) vanhemman näyttävän "10v nuoremmalta" - vaikka tosiasiassa haluan vaan piristää, eihän se vanha naama nyt mistään suunnasta enää nuorelta näytä. Nykyään siis lähes jokainen yli 35-vuotias pitää itseään nuoremman näköisenä, kuin toiset samanikäiset ovat. Eikö ole vitsikästä, että oikeastaan kaikilla on tuo sama ajatus? 

Kysynkin: moniko teistä näyttää mielestään "ikäistään nuoremmalta" ja mitä ajattelette siitä tiedosta, että muiden silmissä näin ei kuitenkaan ( lähes 100% varmuudella ) ole? Eli näytät muiden silmissä ikäiseltäsi tai vanhemmalta, vaikket sitä haluaisikaan uskoa. 

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:56"]

Ei, kyllä palstamamma tietää, että portsarit ja myyjät ihan imarrellakseen kyselevät papereita :)

On ne raukat kateellisia, kun niiltä ei kysytä. Kamala tauti tuo kateellisuus ja pahanilkisyys.

Kateellisuus kyllä vanhentaakin kasvojenpiirteitä. Jos koko ajan miettii paskajuttuja toisista, alkaa naamakin näyttää norsunvitulta ja se ei nyt kyllä varmaan kovin nuorekkaalta näytä

[/quote]

Miltä näyttää norsunvittu? Ja kiitos en välttämättä tarvitse linkkiä googlen kuvahakuun, kysyn sinulta joka olet sellaiseen safarireissullasi kiinnittänyt huomiotasi.

Vierailija
22/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis sitä mieltä että kukaan ei näytä ikäistään nuoremmalta? Ja muuten, mistä tiedät niiden kadulla kulkevien iät, tarkistatko jokaiselta joka sinusta näyttää nuorelta ettei kukaan heistä vaan ole yli 30 ;)

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:49"]

Pakko nyt pilata teidän ikinuorien ilo mutta ainakin bussissa, junassa, marketeissa ja kadulla näkyy raahustavan melkoisen räjähtäneen ja vanhan näköisiä naisia. = ) Ympäri Suomen. Kyllä ne oikeasti nuoret naiset näyttävät nuorille mutta sitten ne loput kolmenkympin paremmalla puolella olevat näyttävät ihan ikäisiltään. Ikäisiltään mutta joku vähän huolitellummalta kuin toinen, siinä se ero vain on. Toisella on pikkusen paremmat vaatteet ja siistimmät hiukset.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:59"]

Oletko siis sitä mieltä että kukaan ei näytä ikäistään nuoremmalta? Ja muuten, mistä tiedät niiden kadulla kulkevien iät, tarkistatko jokaiselta joka sinusta näyttää nuorelta ettei kukaan heistä vaan ole yli 30 ;)

Pakko nyt pilata teidän ikinuorien ilo mutta ainakin bussissa, junassa, marketeissa ja kadulla näkyy raahustavan melkoisen räjähtäneen ja vanhan näköisiä naisia. = ) Ympäri Suomen. Kyllä ne oikeasti nuoret naiset näyttävät nuorille mutta sitten ne loput kolmenkympin paremmalla puolella olevat näyttävät ihan ikäisiltään. Ikäisiltään mutta joku vähän huolitellummalta kuin toinen, siinä se ero vain on. Toisella on pikkusen paremmat vaatteet ja siistimmät hiukset.

[/quote]

[/quote]

Olen. Alle kolmekymppisenä toiset näyttävät nuoremmilta mutta sen jälkeen naiset näyttävät ihan ikäisiltään tai vanhemmilta.

Vierailija
24/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Olisipas kiva nähdä kuvat todisteena kaikilta näiltä "olen kolmekymppinen (tai jopa yli) ja aina kysytään paperit kun ostan siiderin" -tyypeiltä. uskoisin, että suurin osa arvoitaisiin ihan oman ikäiseksi kuvan perusteella ja osa jopa vanhemmaksi :). 

Kyllä minäkin kuulen tuota nuoremmaksi arviointia jatkuvasti, mutta en mä siihen usko. Mä itse arvioin aina iän reilusti alakanttiin, jotta olisin kohtelias ja niin tekee kaikki. olishan se kiva niitä uskoa, mutta kyllä mä sen verran realisti olen, että tiedän muiden tekevän samoin, kuin itsekin teen. 

Vierailija
25/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tiedät siis varmasti että kaikki joka sinusta näyttävät alle 3-kymppisiltä todella ovat sitä? Sulla menee varmaan paljon aikaa kun kyselet ihmisiltä heidän todellisia ikiään.

Voitko muuten selittää miksi joiltain yli 3-kymppisiltä kysytään toistuvasti paperit esim. alkoholia  ostettaessa ja toisilta ei? Jos se olisi vaan kohteliaisuutta eikä eprustuisi arvioon ihmisen iästä, nin silloinhan kaikilta kysyttäisiin suunnilleen yhtä paljon.

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:06"]

[/quote]

[/quote]

Olen. Alle kolmekymppisenä toiset näyttävät nuoremmilta mutta sen jälkeen naiset näyttävät ihan ikäisiltään tai vanhemmilta.

[/quote]

Vierailija
26/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule mun kanssa mukaan seuraavat 10 kertaa kun ostan alkoholia niin näet että papereita kysytään, ei joka kerta mutta säännöllisesti :)

No joo. Olisipas kiva nähdä kuvat todisteena kaikilta näiltä "olen kolmekymppinen (tai jopa yli) ja aina kysytään paperit kun ostan siiderin" -tyypeiltä. uskoisin, että suurin osa arvoitaisiin ihan oman ikäiseksi kuvan perusteella ja osa jopa vanhemmaksi :). 

Kyllä minäkin kuulen tuota nuoremmaksi arviointia jatkuvasti, mutta en mä siihen usko. Mä itse arvioin aina iän reilusti alakanttiin, jotta olisin kohtelias ja niin tekee kaikki. olishan se kiva niitä uskoa, mutta kyllä mä sen verran realisti olen, että tiedän muiden tekevän samoin, kuin itsekin teen. 

[/quote]

Vierailija
27/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 11:50"]

Kun sitä samaa naamaa katselee peilistä päivittäin vuosikymmenet, niin eihän sitä muutosta huomaa niin helposti. Verkkokalvoille on palanut se nuoruuden kuva :) 

Paras todiste on passkuva: ota 10 vuoden takainen ja vertaa tänään otettuun. Syön hatullisen, jos joku väittää näyttävänsä ihan samalta.

Mä näytän ihan ikäiseltäni (52) enkä häpeä sitä. Monet 30+ -ikäiset näyttää paljon vanhemmalta, etenkin jos on ylipainoa.

[/quote

Tässä hyvä esimerkki siitä kuinka kinnitetään huomiota vain kuvaan tai ulkoiseen olemukseen määriteltäessä kuka on nuorekas ja kuka ei. Tuo on kyllä myös todella totta, että monet nuoret naiset nykyään ovat todella lihavia ja kuinka on tilanne sitten vaikka 10-20 vuoden päästä eli kun kilot vaan lisääntyy ja sairaudet iskee. Ennen oli aika harvinaista, jos nuori nainen oli lihava eikä nyt puhuta kuin esim. 80-90-luvusta. Nykyään todella paljon yleisempää enkä tarkoita mitään 5-8 kilon ylipainoa vaan kymmenien kilojen ylipainoa.

Vierailija
28/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin näyttää ikäiseltäni.

Olen 35 nainen. Minulta kysyttiin vuosi sitten Alkossa ja baarissa paperit (baarissa ikäraja 18v, Alkosta ostin siideriä).

Työelämässä kohdatessani uusia ihmisiä saan osakseni epäsuoraa tytöttelyä. Tällä alalla ei kukaan suoraan tytöttele, mutta minulle puhutaan kuin olisin koulunpenkiltä juuri töihin tullut. Olen alani ammattilainen ja arvostettu työntekijä. En ansaitse tytöttelyä.

Jopa asiakkaille joudun ensin näyttämään kykyni ennen kuin arvostavat ja kuuntelevat mielipiteitäni.

Kaiken kukkuraksi olin lapseni kanssa matkustamassa bussilla n 10v sitten. Bussikuski kysyi että lastenlippuko? Oletin että tarkoitti että meneekö lapsestani lippu. Vieraalla paikkakunnalla en tiennyt ikärajoja, joten sanoin kyllä. Oli veloittanut lastenlipun MINULTA. Ikäraja tuolla paikkakunnalla lastenlipulle oli 16v.

Vierailija
29/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:12"]

Eli tiedät siis varmasti että kaikki joka sinusta näyttävät alle 3-kymppisiltä todella ovat sitä? Sulla menee varmaan paljon aikaa kun kyselet ihmisiltä heidän todellisia ikiään.

Voitko muuten selittää miksi joiltain yli 3-kymppisiltä kysytään toistuvasti paperit esim. alkoholia  ostettaessa ja toisilta ei? Jos se olisi vaan kohteliaisuutta eikä eprustuisi arvioon ihmisen iästä, nin silloinhan kaikilta kysyttäisiin suunnilleen yhtä paljon.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Huoh. En mä mitään kysele. Minusta he NÄYTTÄVÄT ihan sen ikäisille mitä oletan heidän olevan. Työkaverinikin näyttävät ihan sille minkä ikäisiä tiedän heidän olevan. Samoin sukulaiseni ja ystäväni. Mä en tiedä ketään, joka selkeästi näyttäisi jotenkin nuoremmalle. Joten mä en usko, että te näytän nuoremmalle-naiset oikeasti näytätte mitään nuoremmalle muuta  kuin omissa mielikuvissanne.

Vierailija
30/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea loppuun.

Mutta eikö nykyään pidä kysyä henkkarit kaikilta jotka näyttävät alle 30 vuotiailta?

Vierailija
31/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mistä sä tiedät onko ne 90-vuotiaita vai 40-vuotiaita?

[/quote]

Vierailija
32/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa nyt kuvat kehiin, niin on todistusaineistoa. Täällä AV:lla kaikki tuntuu näyttävän ikäistään nuoremmilta. Huaaahhh... Uskoo ken tahtoo...

Vierailija
33/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä sitten tiedät meneekä ikäarviosi oikein? Saatat arvioida jonkun iän väärin, luulla vanhemmaksi tai nuoremmaksi kuin oikeasti on.

Ja edelleen, jos kaikki näyttävät suunnilleen ikäisiltään ja papereiden kysyminen on vaan kohteliaisuutta, miksei kaikilta kysellä yhtä paljon papereita, niinhän sen pitäisi mennä jos oikeasti kukaan ei näytä nuoremmalta/vanhemmalta kuin on? Miksi joiltain kolmekymppisiltä kysellään ja toisilta ei?

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:29"]

Huoh. En mä mitään kysele. Minusta he NÄYTTÄVÄT ihan sen ikäisille mitä oletan heidän olevan. Työkaverinikin näyttävät ihan sille minkä ikäisiä tiedän heidän olevan. Samoin sukulaiseni ja ystäväni. Mä en tiedä ketään, joka selkeästi näyttäisi jotenkin nuoremmalle. Joten mä en usko, että te näytän nuoremmalle-naiset oikeasti näytätte mitään nuoremmalle muuta  kuin omissa mielikuvissanne.

[/quote]

Vierailija
34/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katson peiliin, näen saman ihmisen kuin vuosia aikaisemminkin. Kun näen muita ihmisiä, näen yleensä sen, miltä he näyttävät oikeasti. Tiedän kyllä, että tämä koskee kaikkia muitakin.

Vierailija
35/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kuka nyt haluais levitellä naamakuvaansa av:lla :D Ja tottakai jos ketjun aiheena on ikäistään nuoremmalta näyttäminen siihen vastaavat eniten ne joilla on kokemuksia nuoremmalta näyttämisestä. Ei se tarkoita että "kaikki" täällä kokisivat niin.

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:34"]

Laittakaa nyt kuvat kehiin, niin on todistusaineistoa. Täällä AV:lla kaikki tuntuu näyttävän ikäistään nuoremmilta. Huaaahhh... Uskoo ken tahtoo...

[/quote]

Vierailija
36/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta pointti onkin se että SÄ ET TIEDÄ minkä ikäisiä ne on!! Tajuatkos?

ihminen voi näyttää 45- vuotiaalta, mutta onkin 60v.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
37/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:34"]

No mistä sitten tiedät meneekä ikäarviosi oikein? Saatat arvioida jonkun iän väärin, luulla vanhemmaksi tai nuoremmaksi kuin oikeasti on.

Ja edelleen, jos kaikki näyttävät suunnilleen ikäisiltään ja papereiden kysyminen on vaan kohteliaisuutta, miksei kaikilta kysellä yhtä paljon papereita, niinhän sen pitäisi mennä jos oikeasti kukaan ei näytä nuoremmalta/vanhemmalta kuin on? Miksi joiltain kolmekymppisiltä kysellään ja toisilta ei?

[/quote]

[/quote]

Tämä on niitä asioita, että en usko ennen kuin näen. Joten jos joku nyt väittää näyttävänsä reilusti nuoremmalta ja haluaa, että muut uskoo, niin laittaa niitä kuvia näytille.

Vierailija
38/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40v enkä näytä päivääkään nuoremmalta. Huomaan sen omista valokuvistani ja peilikin kertoo totuuden. Mutta monta vuotta "tyydyin" kohtalooni, että keski-ikäisiä ollaan ja aloin kulkemaan melko tylsissä vaatteissa hiukset ikuisella ponnarilla tai liiskana pitkin päätä.

Tänä kesänä innostuin taas laittamaan itseäni, vaihdoin kokonaan hiustyyliä, laihdutin pari kiloa (en enempää ettei rypyt syvene ) ja vaihdoin pukeutumistyylin vähän piristävämpään suuntaan. Ja ai prkl että on mukava mennä nykyään töihin kun keskustan työmaan virolaiset raksamiehet hymyilee, tervehtii ja katsoo perään (eivät varmaan edes tajua, että olen kulkenut siitä jo parin vuoden ajan : D)

Vierailija
39/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 12:37"]

Mutta pointti onkin se että SÄ ET TIEDÄ minkä ikäisiä ne on!! Tajuatkos?

ihminen voi näyttää 45- vuotiaalta, mutta onkin 60v.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No ei voi. Kukaan 60v ei näytä nelikymppiseltä. Sä et vaan osaa katsoa iän merkkejä jos väität niin tai sulla on näössä vikaa.

Vierailija
40/118 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin jo näyttää ikäiseltäni, 34-vuotiaalta. Suoraan sanottuna v*tuttaa kun työelämässä uusien kollegoiden (matkustan työn vuoksi paljon) saan nk. tytöttelyä osakseni ja käytös muuttuu vasta, kun oikea ikäni tulee esiin.

Ymmärrän kyllä, että vanhempien ihmisten on vaikea hahmottaa itseään nuorempien ikä, mutta myös nuoret näyttävät menevän vikaan kohdallani. On kahden käden sormilla laskettavissa ne kerrat kun minua, yli kolmikymppistä, on tullut jopa alle kaksikymppinen jututtamaan "siinä mielessä".  Eivätkä todellakaan näytä olevan vanhemman naisen perään, sillä kun kerron (lähes samantien) ikäni, niin ovat ihmeissään ja kaikkoavat vähin äänin (luulevat siis aina maksimissaan 22-vuotiaaksi).

Olen yrittänyt muuttaa pukeutumistani aikuisemmaksi, mutta edelleen näytän ihan penskalta. Enkä todellakaan ole iloinen asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme