Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia hyväksymään oma yhteiskuntaluokkansa?

Vierailija
15.11.2025 |

Harmittaa lasteni puolesta eniten. Kun käydään yläluokan ja kulttuuriväen juhlissa ja palataan pieneen omaan kerrostaloboksiimme.

Kaverit käy Andorrassa laskettelemassa ja me hiihdetään pihalla.

En haluaisi, että he tuntevat oloaan huonommaksi tai toisaalta erottuisivat joukosta. Olen yrittänyt etsiä heille vertaisia ystäviä, mutta ovat jo siinä iässä että valitsevat itse kaverinsa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan paini samanlaisten ongelmien parissa?

Vierailija
2/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokka ei ole sidoksissa asunnon kokoon. Aina sitä paitsi löytyy joku rikkaampi, johon voi verrata itseään. Ehkä voisit pitää arvossa sivistystä ja kulttuuria enemmän kuin rahaa? Olen myös hämmästellyt, miten moni leveää elämää viettävä rahoittaakin sen velaksi.

PS. Lue kirja Tyylikkään köyhäilyn taito, sen on kirjoittanut Keski-Eurooppalainen kreivi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus nro 2. 

Asunnon koko oli tässä vain esimerkkinä. Ehkä sekin, että olen ns. tavallisessa asiantuntijatyössä ja sekin vie kaikki mehut, kun ystäväni ovat edenneet professoreiksi, johtajiksi tai taidealan vaikuttajiksi. Valitsin aikanaan miehen väärin perustein ja nyt olen yksin lasten kanssa, se väkisin vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen. Lisäksi yksinhuoltajan arki on niin kiireistä, että lukeminen, instrumenttien soittaminen ym jää hyvin vähäiseksi. 

Kun lapset olivat pienempiä tämä ei niin haitannut, käytiin yhdessä ilmaisissa ja edullisissa kulttuuritapahtumissa ja olen kaikille kolmelle saanut mahdollistettua mieluisan ja tavoitteellisen harrastuksen. Mutta nyt kun he ovat jo isompia tänä iskee jotenkin silmille toden teolla. En yksin väsyneenä pysty tarjoamaan heille samanlaista tukea, läsnäoloa ja elämyksiä kuin kavereidensa varakkaat parisuhteessa olevat vanhemmat pystyvät omille lapsilleen.

Vierailija
4/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan hyvä keskiluokkainen koti, niin kuin sinullakin näköjään. Lapseni silti ei kehdannut kutsua kavereita meille, koska kuulemma hänen huoneensa oli liian pieni ja muutenkin kotimme oli nolo. Yksi rikas kaveri oli saanut lahjaksi oikean Rolexinkin. Ainoa on joku parempi, rikkaampi, hienompi. Pitäisi oppia olemaan vertailematta itseään muihin.

Vierailija
5/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missä lasten isä?  Kyllä hän osaltaan vastaa menoista eron jälkeenkin.    Et kertonut olevasi leski.  En usko tarinaasi, kunhan keksit koko stoorin.  Ei kuka normaali ihminen käytä termiä "yläluokan juhlat",  yritä miettiä jokin uskottavampi aloitus josta saisi jutunjuurta! 

Vierailija
6/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No missä lasten isä?  Kyllä hän osaltaan vastaa menoista eron jälkeenkin.    Et kertonut olevasi leski.  En usko tarinaasi, kunhan keksit koko stoorin.  Ei kuka normaali ihminen käytä termiä "yläluokan juhlat",  yritä miettiä jokin uskottavampi aloitus josta saisi jutunjuurta! 

Miksei voi sanoa yläluokan juhlia yläluokan juhliksi? Minulla on parikin yläluokan juhlaa tiedossa loppuvuonna. Olem stressannut paljon, että mitä vaatetta laittaisin niihin päälle.

T. Toinen

Vierailija
7/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yläluokan juhlat kuvaa hyvin niitä juhlia, ei sen ole väliä, millä motiivilla juhlitaan. Vai miksi tämä termi häiritsee sinua?

Vierailija
8/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi sanoa yläluokan juhlia yläluokan juhliksi? Minulla on parikin yläluokan juhlaa tiedossa loppuvuonna. Olem stressannut paljon, että mitä vaatetta laittaisin niihin päälle.

T. Toinen

Yleensä ylemmän luokan juhlat ovat pukeutumisen suhteen paljon rennompia kuin työväenluokan amisvalmistujaisten pukupönötykset, joissa pitää niin kovasti esittää muille, että taksifirma menestyy.

eri

Vierailija
9/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Toinen

Yleensä ylemmän luokan juhlat ovat pukeutumisen suhteen paljon rennompia kuin työväenluokan amisvalmistujaisten pukupönötykset, joissa pitää niin kovasti esittää muille, että taksifirma menestyy.

eri

Siinä onkin se, että miten onnistuu olemaan yhtä aikaa tiukan etiketin mukaisesti pukeutunut ja hienostunut ja toisaalta rennon tyylikäs ja näyttää siltä, ettei yhtään yritä.

Vierailija
10/10 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi ovat jo hyväksyneet asian. Mikä estää sinua hyväksymästä? Kasvatus? Halu olla jotain parempaa kuin oikeasti olet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä