Luuleeko joku tosissaan, että kalliit asiat ovat jotain IMAGONPÖNKITYSTÄ?
Panee miettimään, onko tuollaisen luulijoilla itse jotenkin itsetunto heikoilla.
Kyllä ihmiset ostaa asioita ja harrastaa asioita ennen kaikkea ja lähinnä vain omaksi ilokseen. Yhtäkkiä ja yllättäen kalliit vaatteet ovat kestävämpiä ja parempia kuin kuin keskimäärin halvat. Hyvässä ravintolassa saa parempaa ruokaa kuin Rossossa. Ulkomailla hyvässä hotellissa on kivempi lomailla kuin Pisulahdessa teltassa. Kallis auto on parempi ajaa kuin halpa käytetty "ritsa".
Vitut siitä, mitä naapuri siitä ajattelee, ei tavaroilla voi todistaa muutenkaan kenellekään mitään, korkeintaan sitä, että on halunnut ja kyennyt satsaamaan rahaa johonkin.
Kommentit (126)
mua äsryttää palstan tyyli leimata kaikki kateudeksi, mutta tässä asiassa tulee helposti mieleen, että tuollainen on kateutta.
vanha sanontakin sanoo, että happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
jos itsellä ei ole varaa jotain ostaa, se on tietysti sitten turhaa ja tyhmää muidenkaan ostaa ; D
Riippuu ihan millaisia kalliita asioita ostat. Kyllähän monissa asioissa maksaa pelkkä merkki, etenkin vaatteissa. Joillekin ne tuottavat näköjään sitä 'omaa iloa'.
Ja jos mulla olisi paljon rahaa, ostaisin vain auton joka näyttää kivalta, koska minun ei tarvitsisi miettiä, paljonko sitä tarvitsee korjata seuraavien vuosien aikana. Se voisi siis olla hyvinkin 'ritsa'.
No, sinä olet sinä ja sinulla on oma maku. Mutta pointti olikin, että jos joku ostaa merkkivaatteen ja kalliin/turvallisen/vähän kuluttavan uuden auton, sinullako on sitten oikeus tuomita se pelkäksi pröystäilyksi?
Tai no, kukin saa ajatella mitä haluaa, mutta aika nolon kuvan itsestään antaa, jos niitä mielipiteitään muille huutelee.
ap
Riippuu mihin sen viivan vetää. Se että neuleessa on joku merkki rinnassa on nimenomaan imagonpönkitystä. Saman neuleenhan saa halvemmalla ilman sitä logoa. Jos tämä merkkineule saa sut käyttäytymään itsevarmemmin ja arvokkaammin - merkin maineen arvoisesti - niin kannattaahan sitä panostaa. Tai merkkihuppari saa sut useammin ylös sohvalta niin sama juttu - kannattaa maksaa ekstraa.
Siinä olet tietysti oikeassa ettei merkkituotteilla voi todistaa juuri muuta kuin että ostin tällaisen. Ei peltolähiön teinitytöstä tule ranskalaista hienostorouvaa vaikka minkälainen laukku roikkuisi ranteessa. Ellei hän muuta Ranskaan rikkaaseen avioliittoon.
7, ei se pelkkä merkki ole siinä tärkeää. Laatu on, eikä samaa neulettä välttämättä todellakaan saa ilman merkkiä halvemmalla. TOKI on merkkivaatteita ja merkkivaatteita, mutta fiksu osaa katsoa myös vaatteen laatua ja ulkonäköä.
ap
Ei mulla ole ketään tapana tuomita, mutta kyllähän nimenomaan merkit kantavat viestiä, ja on hurskastelua se kieltää.
Ei tietysti kalliin tuotteen ostaminen sinänsä ole imagonpönkitystä, koska rahalla saa usein myös laatua. Mutta mun mielestä esim. Canada Goose -takin ostaminen vaikka Joutsen-takin sijaan on imagonpönkitystä tai Canada Goose -takin ostaminen vaikka kaapissa roikkuisi jo yksi vastaava takki.
... mutta tietenkään kukaan meistä muista ei voi tietää, millä perustein se takki on ostettu, ja kuinka monta vastaavaa takkia siellä kaapissa jo on.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 13:48"]
Ei mulla ole ketään tapana tuomita, mutta kyllähän nimenomaan merkit kantavat viestiä, ja on hurskastelua se kieltää.
[/quote]
Entä, jos joku haluaa ostaa tuotteen siksi, että se on laadukas, hyvännäköinen ja mukava - vaikka se onkin merkkivaate... Oman kokemukseni mukaan merkkivaatteita on mukava ostaa juuri noista syistä ja siksi, että siten tiedän, mitä saan. Halvempi "merkitön" vaatekin voi olla hyvä, ja ostan myös niitä - mutta laadun kanssa pitää olla tarkempi.
ap
Minusta tää keskustelu on vähän noloa. Jokainen siis jokainen tuhlaa rahansa ihan mihin haluaa välittämättä muista. En mä kyylää niitä autojakaan tai millaisissa asunnoissa muut asuu tai missä matkustaa ja millaisissa hotelleissa yöpyvät. Vaikeaksi menee elämä jos muiden mukaan rupeaa elämään.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 13:50"]
Ei tietysti kalliin tuotteen ostaminen sinänsä ole imagonpönkitystä, koska rahalla saa usein myös laatua. Mutta mun mielestä esim. Canada Goose -takin ostaminen vaikka Joutsen-takin sijaan on imagonpönkitystä tai Canada Goose -takin ostaminen vaikka kaapissa roikkuisi jo yksi vastaava takki.
[/quote]
Tai kulkea Goosessa ilman päähinettä ja hanskoja, ilman pitkiä kalsareita, takki auki. Ja vielä jossain Turussa jossa on ehkä -10 pahimpana tammikuisena yönä.
Se onko imagonpönkityksessä mitään pahaa, on sitten toinen kysymys.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 13:51"]
... mutta tietenkään kukaan meistä muista ei voi tietää, millä perustein se takki on ostettu, ja kuinka monta vastaavaa takkia siellä kaapissa jo on.
[/quote]
Nimenomaan, ja juuri siksi olisi suositeltavaa että ne, joilla ei ole (rahaa) ja jotka eivät osta (mitään), olisivat muiden elämästä ja ostoksista ihan hiljaa.
Aika moni meistä on pesunkestävä hedonisti, eikä välitä koirien haukunnasta mitään.
Niin..
Minä ostan merkkivaatteita, koska ne kestävät pidempään kuin seppälän tai henkkamoukan rytkyt. Minulla on esim. chanelin klassinen pikkumusta, jonka saa sopimaan tilaisuuteen kuin tilaisuuteen asusteilla.
Minä ostan merkkimeikkejä, koska ne ovat parempilaatuisia kuin Lumenet ja Rimmelit.
Ostin uuden Audin, koska se on turvallisempi kuin vanha toyota.
Ostan lapsille hyvälaatuisia vaatteita, koska haluan että heilläkin on laadukkaat vaatteet.
Ostan merkkikenkiä, koska kympin tennareissa ei ole hyvä olla.
Ostan lapsille lelut uusina koska haluan että ne ovat turvallisia ja kestäviä.
Kun ostan koruja, varmistan että ne ovat aitoa hopeaa/kultaa, koska haluan korujeni kestävän.
Lasten harrastuksiin kuluu rahaa, koska haluan että lapseni harrastavat niitä lajeja joita haluavat, eikä niitä mitä minä haluan.
En kuitenkaan esittele vaatteitani että "katsokaa kun mulla on chaneliii päällä", tai mainosta muutenkaan noita mainitsemiani asioita. Toki jos joku kysyy että kuinka ihmeessä sun meikki pysyy noin hyvänä vaikka olet ollut tunnin kuntosalilla hikoilemassa, niin kerron minkä merkkisiä meikkejä käytän.
Ne jotka kehuvat suureen ääneen käyttävänsä merkkivaatteita tai kalliita koruja ja mainostavat ajavansa uudella autolla hakevat sitä huomiota joka tapauksessa jostain. Heillä ei välttämättä ole kuin se yksi merkkilaukku tai se uusi auto on ensimmäinen uusi auto ja siitä pitää sitten huudella ympäriinsä.
Oma kokemukseni on kuitenkin se, että vaikka saisin samanlaisen tuotteen halvemmalla, en saa kuitenkaan samaa laatua kuin se kalliimpi tuote olisi. Esimerkiksi noissa vaatteissa on halvemmissa vaatteissa miltei aina pikkuvikaa saumoissa, kangas on huonolaatuista jne. Ostan siis miellelläni kerran laadukkaita vaatteita kuin monta kertaa huonoa.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 14:01"]
Minusta tää keskustelu on vähän noloa. Jokainen siis jokainen tuhlaa rahansa ihan mihin haluaa välittämättä muista. En mä kyylää niitä autojakaan tai millaisissa asunnoissa muut asuu tai missä matkustaa ja millaisissa hotelleissa yöpyvät. Vaikeaksi menee elämä jos muiden mukaan rupeaa elämään.
[/quote]
Niin minustakin.
Mutta kummasti tuolla tosiaan haukutaan ihmisiä pröystäilijöiksi, jos niillä on enemmän kamaa (mitä tahansa) tai kalliimpaa kamaa kuin itsellä (=siis ko. kommentoijilla).
Minä en ainakaan ole koskaan miettinyt, mitä joku muu on mieltä minun "hienoudestani", kun ostan asioita tai harrastan tai whatever. Ja epäilen, tokko sellaisia imagonpönkittäjiä loppupeleissä on edes niin montaa.
ap
15, komppi. En nyt sano, että merkeillä lesoilevia ei ole lainkaan olemassa, mutta veikkaan, että enemmistö on samanlaisia kuin sinä ja minä, eli haluamme vain elää mukavasti.
ap
Jos lapselle ostetaan ensipuhelimeksi kosketusnäytöllinen älypuhelin (siis jollein ekaluokkalaiselle), niin mun mielestä se on pröystäilyä.
Jos ostetaan joka vuosi uusi talvivaatekerta vaikka edellinen on sopiva, hyväkuntoinen- pröystäilyä.
Jos ostetaan kaksilitrainen mersu sitä varten, että kuljetaan 2km matka töihin ja kerran vuodessa pidempi reissu jonnekin -pröystäilyä
Yli varojensa eläminen ja näyttämisen halu on pröystäilyä. Joku oikeasti nauttii ja saa elämänsisältöä siitä, että "omistaa" lainarahoilla kaiken ympäriltään. Joku toinen ajattelee, että "onpas naurettavaa ja tarpeetonta".
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 14:08"]
Jos lapselle ostetaan ensipuhelimeksi kosketusnäytöllinen älypuhelin (siis jollein ekaluokkalaiselle), niin mun mielestä se on pröystäilyä.
Jos ostetaan joka vuosi uusi talvivaatekerta vaikka edellinen on sopiva, hyväkuntoinen- pröystäilyä.
Jos ostetaan kaksilitrainen mersu sitä varten, että kuljetaan 2km matka töihin ja kerran vuodessa pidempi reissu jonnekin -pröystäilyä
Yli varojensa eläminen ja näyttämisen halu on pröystäilyä. Joku oikeasti nauttii ja saa elämänsisältöä siitä, että "omistaa" lainarahoilla kaiken ympäriltään. Joku toinen ajattelee, että "onpas naurettavaa ja tarpeetonta".
[/quote]
Lainarahalla?
Se, ettei sinulla ole rahaa, EI tarkoita ettei kenelläkään muullakaan ole.
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 14:08"]
[/quote]
No mulla on ainakin varaa näihin asioihin mitä aiemmin luottelin. Kaikki eivät elä yli varojensa. Ajattelitkos sitä ollenkaan?
t:15
Ilmeisesti luulee, kun siitä on tuossakin pitkä ketju. Huvittaa moinen, siellä taas muutama julistaa, miten tyhmää muiden on käyttää rahaa "ylimääräiseen", kun se on pelkkää imagonpönkitystä.
Minusta se on vain elämästä nauttimista, että pyrkii tekemään itselleen mieluisia asioita (esim. matkailu, harrastukset), ostamaan laadukkaita vaatteita ja käteviä vempaimia.