Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopisto ja syrjiminen (epäonnistunut esitelmä)

Vierailija
04.08.2020 |

Ensimmäinen vuosi yliopistossa.

Kärsin vaikeasta esiintymisjännityksestä. Pärjäsin ihan hyvin syksyn, mutta keväällä jouduin pitämään ensimmäisen esitelmän aika suurelle yleisölle.

Se meni penkin alle. Käteni tärisivät, jalat olivat pettää alta, olin hikinen ja punainen ja unohdin, mitä piti sanoa. Lopulta toistin samaa lausetta uudelleen ja uudelleen, ja päätin esitelmäni sanomalla ”joo”.

Ennen esitelmää minut otettiin vastaan ihan hyvin. En varsinaisesti saanut kavereita (olen yliopistolla täysin yksinäinen), mutta opiskelutoverit kuitenkin saattoivat puhua minulle. Epäonnistuneen esityksen jälkeen kaikki muuttui.

Ihmiset alkoivat vältellä minua. Kukaan ei enää istu viereeni. Minua ei kerta kaikkiaan noteerata. Olen kuin näkymätön.

Toinen vuosi yliopistossa: pelottaa palata. Jatkuuko syrjiminen, ignooraaminen? Jatkuva näkymättömyys vain lisää esiintymisjännitystäni. Olen kauhuissani, että joudun menemään takaisin.

MIKSI muut jättivät minut ulkopuolelle?

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia koulumaailmasta? Ymmärtääkö joku paremmin?

Haluaisin itse ymmärtää. Minua ei ymmärretä.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jännitys on ikävä juttu. Voit kokeilla hengitysharjoituksia, vaikka kyykkyjen tekemistä, tyypilliset vesipullokonstit jne. Joillekin auttaa vaikka mielikuvaharjoittelu.

Oletko koskaan miettinyt mikä on juurisyy jännitykseesi? Pelkäätkö että olet ruma, tyhmä tai muuta arvostelua? Opettajalta vai oppilailta?

Vierailija
42/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeroituneita syrjittyjä on enemmän kuin tiedätkään mutta ei ole hyötyä katkeroitumisesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monesti ap:n kaltaisissa tilanteissa syrjityksi kokija itsessään sairastaakin paranoidista skitsofreniaa?

Vierailija
44/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras tietysti jos pystyisit itse kysymään näiltä ignoorajilta, mikä hiertää pöllönsilmää. Ymmärrän kyllä, jos se tuntuu vaikealta. Ota yhteys johonkin opettajaan/ohjaajaan. Kyllä sinullakin on oikeus opiskella ilman syrjintää, vaikka olisit kuinka ujo.

Tällaisia kiusaajia on myös yliopistoissa.

Ap:tahan ei aktiivisesti kiusata tai syrjitä, vaan muut vaan ei halua erityisesti olla kavereita hänen kanssa. Ei tällaiselle kukaan mitään voi, eikä yliopistoissa ole tapana tällaisesta mitään rutista. Kuulostaa ihan päiväkotitouhulta että opettajien pitäisi puuttua siihen ketkä on kavereita keskenään ja ketkä ei.

Juu ei tarvitse olla kavereita, mutta tuon ikäisten pitäisi osata edes moikata ja sanoa jotain. Tuo näkymättömänä pitäminen on pikkulasten touhuja. 

Jos aloittajaa oikeasti pelottaa ja ahdistaa palata yliopistoon, ei ole mikään pikkuongelma. 

Hmm, ei kyllä mun opiskellessa porukka moikkaillut yliopistossa kuin omia kavereitaan. Niitä oli tiettyjä pääosin bileissä tutustuneita kaveriporukoita jotka jutteli ja moikkaili mutta muuten muut hipsivät paikoilleen luentosalissa ihan hiljakseen eikä kukaan moikannut tai jutellut, eikä odottanut sellaista.

No ei yllätä kyllä yhtään. Me suomalaisethan ei tunnetusti osata katsoa silmiin, sanoa terve tai hymyillä. Ihan liian vaikeeta. 

Vierailija
45/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras tietysti jos pystyisit itse kysymään näiltä ignoorajilta, mikä hiertää pöllönsilmää. Ymmärrän kyllä, jos se tuntuu vaikealta. Ota yhteys johonkin opettajaan/ohjaajaan. Kyllä sinullakin on oikeus opiskella ilman syrjintää, vaikka olisit kuinka ujo.

Ap:tahan ei aktiivisesti kiusata tai syrjitä, vaan muut vaan ei halua erityisesti olla kavereita hänen kanssa. Ei tällaiselle kukaan mitään voi, eikä yliopistoissa ole tapana tällaisesta mitään rutista. Kuulostaa ihan päiväkotitouhulta että opettajien pitäisi puuttua siihen ketkä on kavereita keskenään ja ketkä ei.

Juu ei tarvitse olla kavereita, mutta tuon ikäisten pitäisi osata edes moikata ja sanoa jotain. Tuo näkymättömänä pitäminen on pikkulasten touhuja. 

Jos aloittajaa oikeasti pelottaa ja ahdistaa palata yliopistoon, ei ole mikään pikkuongelma. 

Hmm, ei kyllä mun opiskellessa porukka moikkaillut yliopistossa kuin omia kavereitaan. Niitä oli tiettyjä pääosin bileissä tutustuneita kaveriporukoita jotka jutteli ja moikkaili mutta muuten muut hipsivät paikoilleen luentosalissa ihan hiljakseen eikä kukaan moikannut tai jutellut, eikä odottanut sellaista.

No ei yllätä kyllä yhtään. Me suomalaisethan ei tunnetusti osata katsoa silmiin, sanoa terve tai hymyillä. Ihan liian vaikeeta. 

Niillä luennoilla on usein jopa satoja ihmisiä ja ei ole mitään yhtenäistä ”luokan porukkaa” joka olisi usein koossa. Siellä on yhdellä kurssilla sekaisin pääaineopiskelijoita eri vuosikertoja ja sivuaineopiskelijoita monista eri pääaineesta. Tuntuisi oudolta yrittää kaikkia näitä vieraita satoja ihmisiä alkaa moikkailemaan.

Vierailija
46/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tunnistan itseni kirjoituksestasi. Minulle lukiossa esitelmien pito oli todella vaikeaa ja nykyisin opetan yliopistolla! Se vie aikansa, mutta koita pitää mielessä että joka kerta kun esiinnyt niin sitä helpommaksi se tulee. Siitä voi tulla ihan kivaakin.

Kyllä syrjintää voi olla, mutta mietin että oletkohan jännittäessäsi ylitulkinnut kurssikavereiden reaktioita? :) Itse en ekana yliopistovuonna tutustunut opiskelukavereihin mutta sitten myöhempinä vuosina kun näki samoja ihmisiä eri kursseilla eri porukoissa niin heihin alkoi tutustumaan ja ryhmätöissä kannattaa hakeutua aina uusiin ryhmiin niin tutustuu uusiin ihmisiin.

Kyllä sinä vielä paikkasi löydät!

Vierailija
47/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin kelpaa minulle, että jokaista vastaantulijaa ei tervehditä. En ymmärrä edes viereisellä työpisteellä istuvan tervehtimistä, vaikka se tapana onkin. En minä saa siitä mitään sosiaalisuuden riemua. Tuskin hänkään.

Vierailija
48/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tunnistan itseni kirjoituksestasi. Minulle lukiossa esitelmien pito oli todella vaikeaa ja nykyisin opetan yliopistolla! Se vie aikansa, mutta koita pitää mielessä että joka kerta kun esiinnyt niin sitä helpommaksi se tulee. Siitä voi tulla ihan kivaakin.

Kyllä syrjintää voi olla, mutta mietin että oletkohan jännittäessäsi ylitulkinnut kurssikavereiden reaktioita? :) Itse en ekana yliopistovuonna tutustunut opiskelukavereihin mutta sitten myöhempinä vuosina kun näki samoja ihmisiä eri kursseilla eri porukoissa niin heihin alkoi tutustumaan ja ryhmätöissä kannattaa hakeutua aina uusiin ryhmiin niin tutustuu uusiin ihmisiin.

En lupailisi mitään ilman katetta. 

Vierailija
49/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua pidetään varmaan koulussa ihan friikkinä kun jos vaikka auditorioon tullessa osuu katsekontakti jonkun kanssa niin kyllä minä pienesti hymyilen, en siis toki mitään leveää hammashymyä. Joskus katseet takaisinpäin onkin vähän tyyliä "mitäs v*ttua kyyläät", mutta ihan sama :D joskus tulee takaisin hymy, mielestäni luo mukavaa yleistä ilmapiiriä pienet eleet.

Ohis

Vierailija
50/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli kanssa paha esiintymiskammo ja edelleen jonkun puheen pitäminen tuottaisi kyllä tuskaa.

Mutta näin vinkkinä millä itse olen selvinnyt nyt ekan vuoden AMKissa että reilusti kun sinne yleisön eteen menin niin sanoin aluksi että olen esiintymiskammoinen ja toivon ymmärrystä jos/kun esitys ei tule välttämättä luontevasti ja ole esiintymisen vaikeuden vuoksi yhtä hyvä kuin monella muulla. Myönnät siis pelkosi.

Se helpottaa omaa esittämistä lopulta kun tietää että muut tietävät ettei ole helppo nakki. Joskus sieltä löytyy joukosta muutama rohkaiseva hymy ja on sanottukin että kyllä se siitä ja tsempattu. Toki ikävää ap jos sinua tuolla tavalla muut kohtelee asian vuoksi jolle et mitään voi siinä tilanteessa. Parasta olisi vain kysyä suoraan. Ottaa kissa pöydälle. Helppoa tietenkään tuo ei ole eikä monella löydy kyllä pokkaa siihen kun on valmiiksi syrjitty. Toisaalta et voi hävitä mitään, mutta voit ehkä rakentaa siltaa uudelleen omalta osalta. Se on sitten muiden käsissä miten ottavat sinut vastaan ja jos ei tuota tulosta niin keskityt vain opintoihin ja yrität kavereita saada muualta.

Vierailija
51/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Tämä on vähän ikävästi sanottu. En mielestäni kyllä ole lupaillut mitään. Yliopisto tuntuu varmasti alkuun erilaiselta ja mitä itse olen jutellut tutuilleni niin tosi monella on ensimmäisenä vuonna sellainen olo, että ei oikein sovi sinne joukkoon. Useimmiten se sitten hälvenee ajan kuluessa. Tähän voi auttaa myös opinto-ohjaajille tai psykologeille juttelu, jos kokee että puhuminen jollekin auttaa.

Vierailija
52/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuon alkuperäisen kirjoittaja. Tämä on vähän ikävästi sanottu. En mielestäni kyllä ole lupaillut mitään. Yliopisto tuntuu varmasti alkuun erilaiselta ja mitä itse olen jutellut tutuilleni niin tosi monella on ensimmäisenä vuonna sellainen olo, että ei oikein sovi sinne joukkoon. Useimmiten se sitten hälvenee ajan kuluessa. Tähän voi auttaa myös opinto-ohjaajille tai psykologeille juttelu, jos kokee että puhuminen jollekin auttaa.

Miksi tosiasioista puhuminen on ikävästi sanottu. Syrjäytyneitä on ja tulee aina olemaan ihmisten ollessa kyseessä. Rutattua paperia ei saa enää ehjäksi vai miten se meni.

Vierailija
53/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika ahdistavaa lukea, kuinka joku ulkoistaa noin paljon vastuuta omasta itsestään muille. Olen ollut katsomassa esitelmää, jossa esiintyjä -pyörtyi- kesken puheensa koska jännitti niin paljon. Ei sitä kukaan muistanut enää seuraavalla viikolla koska esiintyjä itse ei alkanut kantaa kokemusta sydämessään ja säteillyt sitä koko ympäristöönsä. Elämä on valintoja. Jännittäjälläkin.

Vierailija
54/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monesti ap:n kaltaisissa tilanteissa syrjityksi kokija itsessään sairastaakin paranoidista skitsofreniaa?

sinä

Vierailija
55/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika ahdistavaa lukea, kuinka joku ulkoistaa noin paljon vastuuta omasta itsestään muille. Olen ollut katsomassa esitelmää, jossa esiintyjä -pyörtyi- kesken puheensa koska jännitti niin paljon. Ei sitä kukaan muistanut enää seuraavalla viikolla koska esiintyjä itse ei alkanut kantaa kokemusta sydämessään ja säteillyt sitä koko ympäristöönsä. Elämä on valintoja. Jännittäjälläkin.

Ai että ihan ahdistaa, paipai. 

Vierailija
56/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että ihan ahdistaa, paipai. 

No on se tosi ahdistavaa siinä valossa, että olen kärsinyt hirveästi jännityksestä koko elämäni ja se ei helpottanut sillä että rupesin kutsumaan toisia syrjijöiksi. Se on väärä polku. Eli älä sitä sönkötä että en tiedä ahdistuksesta mitään.

Vierailija
57/57 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella loppuun, vaikka viimeisillä voimienrippeillä. Itse lopetin opiskelut juuri pelkojen takia, eikä minulla ole ammattia. Olen tehnyt hanttihommia, joita inhoan yli kaiken. Lopputulos: köyhä, työkyvytön ja yksinäinen luuseri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi