Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Luen huolellisesti näitä vauva-lehden artikkeleja.
Ärsyttää, kun aikuiset ovat, kuin pikkulapsia.
Ei mene mikään perille.
Havainto on, että länsimedia on salaliittossa Venäjää vastaan yhdessä USAn hallinnnon kanssa.
Ihmettelen, miten työelämässä asioita survotaan prosessimalleihin, jotka tekevät väkivaltaa todellisuuden monimutkaisuudelle ja keskinäissidonaisuuksille. Joko asiasta ei vain välitetä, koska tärkeintä on tehdä rahaa, keskinäispöhinä sumentaa järjen tai sitten ihmiset vain ovat keskimäärin aika yksioikoisia.
En ajattele koskaan juuri mitään enkä pohdi mitään... Ajatus syntyy tilanteesta ja tunteella menen luultavasti kaikessa 'ajattelussa' ja 'toiminnassa'... Mutta älykkyyteni on Mensan esitestin perusteella imbesillin tasoa. Joskus tullut mieleen se kait Raamatusta tuttu juttu, että Jumala laitaa sanat suuhun... ajatukset päähän...
Havainnoin sitä niin, että vain tyhmä ja itsekäs Putin pussiin pelaava trolli ei ota kolmea historian suurimman sakon maksaneen yhtiön valmistamaa koronapiikkiä.
https://www.theguardian.com/business/2009/sep/02/pfizer-drugs-us-crimin…
Vierailija kirjoitti:
No minä luen vauvapalstaa. Teen täällä havaintoja aamusta iltaan. Tunnen itseni oikein älykkääksi.
Erittäin hyvä kiteytys.
Sisarukseni on ns. älykäs, mm. Mensan jäsen ja taitaa olla jo kolme akateemista tutkintoakin. Hän on empaattinen ja kiltti. Käytännön työt eivät juuri kiinnosta, mutta tekee kyllä niitäkin. Hänen älynsä ei tule esiin esim. terävinä havaintoina ympäristöstä tai halusta keskustella vaikkapa Natosta. Mutta erityisaloistaan hän kyllä tietää ja tekee väitöskirjaa.
Itse en ole älykäs, mutta jostain syystä olen esim. luonut hyvää uraa ja ystävyyssuhteita.
Koulussa olin kehno oppilas, toisin kuin veljeni, mutta minulla oli varastossa valtavasti sisua ja kunnianhimoa, joilla olen paikannut lahjakkuuden puutetta. Mietinkin joskus, onko sisukkuus, periksiantamattomuus ja kurinalaisuus myös älykkyyttä.
millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Hieman lavea kysymyksenasettelu, mutta vastaan jotain. Olemme tästä puhuneet mieheni kanssa usein, koska hahmotan maailmaa ja asioita varsin kokonaisvaltaisemmin kuin ihmiset keskimäärin. Mieheni sanoo, että olen kuin Pako-sarjan päähahmo, huomaan kaiken ja pystyn muodostamaan käsityksen asioiden toiminnasta ihan vaan katsomalla. Totta tämä ainakin osittain.
Mä katson kokonaisuuksia, kontekstia ja motivaatioita sekä pohdin mahdollisia seurauksia ja potentiaalisia skenaarioita eri toimintamalleille. Osaan yhdistää asioita ja olla olematta vaikutuksille altis.
En kuitenkaan osaa selittää yksityiskohtaisesti, miksi näen niinkuin näen. Olen tiennyt monien asioiden kehityskulun jo vuosia ennen kuin asiat ovat tapahtuneet, yhteiskunnalliset tapahtumat, yksilöiden elämäntapahtumat ja kaikkea siltä väliltä. Lähipiiri kokee tämän vähän pelottavanakin ja osa varmaan on vähän taikauskoisiakin, koska mua on sanottu myös noidaksi 😃 Mut mua myös kuunnellaan, vaikken aina sano kivoja asioita.
Käytän asioita ja ihmisiä tulktessa hyödyksi päästäni löytyvää tietoa, historiaa, tiedettä, tilastotiedettä ja psykologiaa. Yhtä paljon kuin kuuntelen mitä ihminen sanallisesti ilmaisee, tai oikeastaan enemmänkin, kuuntelen miten hän sanoo ja katson kuinka hän sen sano, pohdin taustoja ja motiiveja. Ja teen sen salamannopeasti, vaikka kuulostaisi silt, että käytän siihen aikaa
Ehkä eniten kaikki asiat huomioiden tässä maailmassa mua häiritsee eniten poikkitieteellisyuden ja yhteistyön puute kattavasti kaikilla aloilla ja tasoilla. Todella todella monet asiat saataisiin ratkaistua, jos ihmiset vaan laajentaisivat näkemyksiän ja ajatteluaan oman alansa (saati ideologiansa) ulkopuolelle ja aivan kaikki käytettävissä oleva tieto huomiootaisiin joka alalla.
Vierailija kirjoitti:
En ajattele koskaan juuri mitään enkä pohdi mitään... Ajatus syntyy tilanteesta ja tunteella menen luultavasti kaikessa 'ajattelussa' ja 'toiminnassa'... Mutta älykkyyteni on Mensan esitestin perusteella imbesillin tasoa. Joskus tullut mieleen se kait Raamatusta tuttu juttu, että Jumala laitaa sanat suuhun... ajatukset päähän...
Minua on aina kiinnostanut hirveästi, miltä "tuntuu" kun ei ajattele tai pohdi mitään, kuten jotkut kuvaavat. Mitä se edes on? En pysty samastumaan mitenkään, enkä edes mielikuvittelemaan tilannetta. Ehkä se ei tunnu miltään, koska aivot eivät siis samalla havainnoi ja prosessoi tuntemuksia? Mutta jos ei ajattele mitään, mistä tietää ettei ajattele mitään sillä hetkellä? Jos ei jää muistijälkeä, mistä tietää ettei aiemmin ajatellut mitään? Olen joskus pyörtynyt suorilta jaloilta, mutta silloinkin on ollut joku ihmeellinen kokemus ajasta, koska sen muistaa herättyään, vaikka selkeä jatkumon kokemus on rikki.
Vauvapalstalle sataa aina sivutolkulla vastauksia kun kysellään oikeasti älykkäiltä.
Vierailija kirjoitti:
millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Hieman lavea kysymyksenasettelu, mutta vastaan jotain. Olemme tästä puhuneet mieheni kanssa usein, koska hahmotan maailmaa ja asioita varsin kokonaisvaltaisemmin kuin ihmiset keskimäärin. Mieheni sanoo, että olen kuin Pako-sarjan päähahmo, huomaan kaiken ja pystyn muodostamaan käsityksen asioiden toiminnasta ihan vaan katsomalla. Totta tämä ainakin osittain.
Mä katson kokonaisuuksia, kontekstia ja motivaatioita sekä pohdin mahdollisia seurauksia ja potentiaalisia skenaarioita eri toimintamalleille. Osaan yhdistää asioita ja olla olematta vaikutuksille altis.
En kuitenkaan osaa selittää yksityiskohtaisesti, miksi näen niinkuin näen. Olen tiennyt monien asioiden kehityskulun jo vuosia ennen kuin asiat ovat tapahtuneet, yhteiskunnalliset tapahtumat, yksilöiden elämäntapahtumat ja kaikkea siltä väliltä. Lähipiiri kokee tämän vähän pelottavanakin ja osa varmaan on vähän taikauskoisiakin, koska mua on sanottu myös noidaksi 😃 Mut mua myös kuunnellaan, vaikken aina sano kivoja asioita.
Käytän asioita ja ihmisiä tulktessa hyödyksi päästäni löytyvää tietoa, historiaa, tiedettä, tilastotiedettä ja psykologiaa. Yhtä paljon kuin kuuntelen mitä ihminen sanallisesti ilmaisee, tai oikeastaan enemmänkin, kuuntelen miten hän sanoo ja katson kuinka hän sen sano, pohdin taustoja ja motiiveja. Ja teen sen salamannopeasti, vaikka kuulostaisi silt, että käytän siihen aikaa
Ehkä eniten kaikki asiat huomioiden tässä maailmassa mua häiritsee eniten poikkitieteellisyuden ja yhteistyön puute kattavasti kaikilla aloilla ja tasoilla. Todella todella monet asiat saataisiin ratkaistua, jos ihmiset vaan laajentaisivat näkemyksiän ja ajatteluaan oman alansa (saati ideologiansa) ulkopuolelle ja aivan kaikki käytettävissä oleva tieto huomiootaisiin joka alalla.
Tulee mieleen kyky intuitiivisuuteen ja ennen kaikkea luovuuteen. Kaikki ns. älykkäät eivät ole luovia.
Vierailija kirjoitti:
hoh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havannoin liikaa. Ihmisten käytöksen takana näen salattuja ja tekopyhiä tarkoituksia. Yritän olla huomaamatta ja välittämättä. Oikeasti olen usein miettinyt, miten saisi hallitun lobotomia. Ei tästä mun huomiokyvystä ole muuta kuin surua ja murhetta mulle.
ei se ole merkki älykkyydestä. Olet erityisherkkä.
Erityisherkät useasti ovat älykkäitä. Älykkyyttä tutkivat eivät puhukaan enää älykkyydestä vaan herkkyyksistä havainnoida erilaisia asioita. Esimerkiksi superälykäs Nicola Tesla oli äärimmäisen herkkä ja havannoi asioita hyvin eri tasolla kuin normi ihmiset.
Kyllä. Ihmisten kehittelemät termit ylipäätään ovat kulttuurisesti tai jopa poliittisesti latautuneita ja värittyneitä. Perimmältään "älykkyyseroissa" on kyse on aivojen prosessointitehon eroista, erilaisesta kyvystä jäsentää ja hyödyntää kaikkea mahdollista informaatiota kehon sisäisistä viesteistä abstraktiin matemaattis-loogiseen päättelyyn. Neurotieteellinen tutkimus ei tue näkemystä, jonka mukaan älykkyys olisi jaoteltavissa selkeisiin ja tarkkarajaisiin osa-alueisiin.
Vierailija kirjoitti:
Maailmanmenoa kun seuraa niin parempi onkin, jos jättää ajattelun ja pohdinnan vähemmälle. Pitäisi vaan löytää ne positiiviset asiat elämästä. Pyrkii vaan elämään hetkessä ja tekemään hyviä asioita.
Mitä oikeasti älykäs ihminen tekee vauva.fin Aihe vapaalla?
Eikö tämä ole aikamoinen oksymoron?
AO147 kirjoitti:
Äo 135 kirjoitti:
Harvoin tunnen kuuluvani porukkaan. Usein teeskentelen tyhmempää kuin olen. Havainnoin ihmisiä liikaa.
Hankkiudu työhön, jossa tietty älykkyystaso on perusvaatimus. Itsellä suurin osa ystävistä tullut työn kautta.
Mikä tällainen työ on? Mikä on tämä tietty älykkyystaso tarkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikeasti älykäs ihminen tekee vauva.fin Aihe vapaalla?
Eikö tämä ole aikamoinen oksymoron?
Miksi olisi? Väitteesi kertoo vain ettet pystyisi asiaa realistisesti arvioimaan kuitenkaan, koska olet itse täällä. Jos olet täällä koska et ole oikeasti älykäs, et voisi arvioida mitä älykäs tästä saa tai ajattelee joten turha sitä on yrittää miettiä. Jos taas olisit oikeasti älykäs, et omasta mielestäsi silloin viettäisi aikaa täällä, vaikka todennäköisesti et ajattelisi näin jos olisit oikeasti älykäs. Tiedämme siis asian laidan näin helpolla päättelyketjulla yhden lauseen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmanmenoa kun seuraa niin parempi onkin, jos jättää ajattelun ja pohdinnan vähemmälle. Pitäisi vaan löytää ne positiiviset asiat elämästä. Pyrkii vaan elämään hetkessä ja tekemään hyviä asioita.
Mutta jo tuon "hyvien asioiden" valinta ja määritteleminen vaatii ajattelua, suunnittelua ja punnintaa. Tekemisen lomassa ehkä uudelleenarviointia tilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa vain erot ajattelussa, mitä ja miten älykkäät ihmiset pohtivat, haluan verrata omiin kokemuksiini. Long shot koittaa saada täältä kunnollista vastausta, mutta katsotaan, jos jotain fiksua ilmenisi.
Se älykäskin kokee maailman vain itsensä ja oman ainutkertaisen kokemuksensa kautta. Vaikeaa palastella eroja muihin, koska ei ole kokemusta siitä, miten muut kokevat.
Jonkin verran älytön ja ymmärtämätön kysymys siis, vaikka minustakin asia sinänsä on kiinnostava. Tähän tarttis kuitenkin oikeaa ja oikein asteltua kognitiivista tutkimusta.
Erityisherkät useasti ovat älykkäitä. Älykkyyttä tutkivat eivät puhukaan enää älykkyydestä vaan herkkyyksistä havainnoida erilaisia asioita. Esimerkiksi superälykäs Nicola Tesla oli äärimmäisen herkkä ja havannoi asioita hyvin eri tasolla kuin normi ihmiset.