Lihavat jotka syövät vähän (hui kun olen täynnä)
Eli onko täällä muita kenenkä tuttavapiirissä on todella lihavia ihmsiä, ketkä syövät säälittävän pieniä annoksia ruokalassa ja jättävät vielä syömättäkin osan koska tulevat muka NIIN täyteen ja ruokailun jälkeen työpisteellä syövät trendikkäitä välipala/proteiinipatukoita ja muuta ruokaa?
Miksi lihavat ihmiset esittävät niin pieniruokaisia? Luulevatko he että ihmiset luulevat sitten heidän ylipainonsa johtuvan muka jostain muustakuin ylensyömisestä?
Kommentit (301)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 08:17"]
Onko teillä tulleet mieleen että jollakin vois olla syömishäiriö?
[/quote] Pakkohan se jonkinlainen syömishäiriö on olla jos on ylipainoinen.
[/quote]
Mäkin olen miettinyt mikä se häiriö on mutta vielä en oo keksinyt.
[/quote] Yleinen laiskuus ja saamattomuus taitaa olla diagnoosi
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 09:16"]
Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun lihava söi pullaa ja pahoitin mieleni myös kun lihava ei syönytkään pullaa ja söi muutenkin vähemmän kuin minä.
Mitäpäs jos ihmiset keskittyisitte omaan elämäänne? Lihavan kolleegan/ystävän/sukulaisen syömiset tai syömättömyydet ei kaiketi ole keneltäkään teiltä pois, vai onko?
[/quote] Sultakin mennyt koko aiheen pointti vissiin ohi. AP tarkoittanut sitä että nämä lihavat ihmiset pitävät kovaa ääntä kuinka laihduttavat jnejne ja esittävät että ovat pieniruokaisia ja sitten salaa mässyttävät lisää.
[/quote]
Ei ole pointti mennyt ohi. Miten se on sinulta tai ap:lta pois jos nämä ihmiset huijaavat itseään? Ja onko tullut mieleen (sekin on täällä lukenut jo aiemmin jos olet ollut tarkkasilmäinen), että nämä ihmiset todennäköisesti sairastavat syömishäiriötä, jonka taudin kuvaan kuuluu salassa syöminen ja mässäily ja muiden ihmisten edessä syömisen häpeileminen?
[/quote]
Niin, kukaan ei ole vielä avannut tarkemmin sitä, miksi se niin kauhean kamalasti ärsyttää, jos joku syö/ei syö. Ja että miksi jotkut luulevat, että kanssaihmisillä on velvollisuus kertoa heille syömisistään yhtään mitään.
On muuten erittäin huonoa käytöstä ruokailutilanteessa kommentoida syömisiä (omia tai muiden) mitenkään. Korkeintaan voidaan sanoa että ruoka on hyvää. Muuten ruokaillessa on kohteliasta keskustella jostain ihan muusta.
Jonkin sortin häiriö se on tuo kyttääminenkin.
[/quote]
Eihän tuo kyttääminen ystävällistä ole - on se kytättävä sitten minkä painoinen tahansa (lihava, laiha tai jotein noiden väliltä).
Itse kuitenkin ymmärsin ap:n aloituksesta, että hän lähinnä ihmettelee, miksi jotkun lihavat yrittävät kovasti uskotella muille (ja itselleen?) olevansa hurjan pieniruokaisia esim. juuri lounaspöydässä silloinkin kun muut tietävät, ettei näin ole. (Sama ihminen esim. napostelee jatkuvasti jotain työpöytänsä ääressä, kahvihuoneessa jne.)
Ts. mitä hyötyä tuollaisesta "olen niin pieniruokainen" -esityksestä on kellekään? Noloahan se vain on.
Sosiaalinen paine laittaa esittämään pieniruokaista. Sitten illalla ahmitaan kun on päivä kituutettu liian vähällä ruualla... Joskus oli Talouslehdessä tutkimus että läskit saa palkkaa vähemmän kuin normaalipainoiset kollegansa, samasta työstä siis. Kahvipöydässä on myös sosiaalinen paine kieltäytyä siitä pullasta. Työpaikalla, siis puhun toimistotyöstä, moni läski hyötyisi veden juomisesta. Kroppa on yleensä niin sekaisin että jos onnistuu syömään terveellisesti niin se kropan tervehtyminen/herääminen vie viikkoja. Kokemuksesta puhun.... t. läski toimistotäti
Eikö tuo ole aika selvä, että miksi näin?
Tämä lihava tietää syövänsä liikaa (ainakin alitajuisesti sen käsittää). Samalla häpeää syömistään, ja yrittää peitellä omaa ruuan ahmimis pakkoaan.
Vähän kuin alkoholisti juo, ja samalla yrittää peitellä muilta juomistaan, piilotella pulloja ja väittää juovansa paljon vähemmän kuin todellisuudessa.
Tai peliongelmainen, joka kertoo voitoistaan, että tulipa pitkästä aikaa pelattua ja voitin niin ja niin paljon. Vaikka tämä oikeasti on pelannut päivät päästään ja juuri voittanut 1/10 palkastaan takaisin...
Oikeastaan sama kaava toistuu jokaikisessä asiassa, minkä ihminen kokee itselleen ongelmaksi. Omaa heikkouttaan ei tahdota näyttää. Toiset pystyy rehellisesti sanomaan syöneensä pari pussillista sipsiä ja suklaalevyn. Ja vaikka kuinka se painossa näkyisi, se ei ole ihmiselle kuitenkaan ongelma. Jos jotakuta haittaa hänen läskinsä, se on sitten sen ongelma.
Sama kun ihminen joka sanoo vetäneensä sellaset lärvit että oksat pois. Ei se ole hänelle ongelma. Joku voi ehkä hävetä hänen puolestaan, mutta oma on häpeänsä.
jne...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 10:03"]
[/quote]
[/quote] Yleinen laiskuus ja saamattomuus taitaa olla diagnoosi
[/quote] Oi, kun pääsiskin noin helpolla.
Se yleinen laiskuus ja saamattomuus johtuu yleensä jostain henkisestä jutusta, esim. masennuksesta. Harva oikeasti tykkää olla lihava.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2013 klo 21:43"]
Mun entinen työpari oli melkein yhtä leveä kuin pitkä ja itse olen aika ruipelo, jos näin voisi järkevästi muotoilla. Söin joka päivä evääksi jotain aika kamalaa (syön aika epäterveellisesti, mutta syön suht useasti ja annoskokoni ovat pieniä) ja työparini söi jatkuvalla lappauksella maustettua rahkaa, maitorahkaa, herkkurahkaa, hedelmää, marjaa, proteiinijuomaa, proteiinipatukkaa, proteiinirahkaa....... Ja samalla kamala paapatus siitä mitä minä söin ja hirveä valittelu siitä kuinka hän ei kerkeä koskaan millekään koska käy pyöräilemässä ja salilla. Mietin monesti vain että miten tämä ihan tosissaan on mahdollista? Kerrankin oli kakkua töissä tarjolla, mä hain lisääkin kun pöydälle jäi jämä notkumaan, tämä rahka-proteiini-keisarinna maistoi vain vähän ja ei tohtinut syödä koska hyh oli niin makeaa! En käsittäny, mutta tää ketju on kyllä valaiseva!
[/quote]
Ihmiset ketkä väittävät että eivät pidä makeasta, ovat valehtelijoita.
[/quote]
En ole lukenut tätä ketjua kokonaan, mutta tuo väite on kyllä naurettava. Makea ei ole oikeasti maku josta kaikki pitävät. Itse jouduin tänään pakottamaan itseni syömään todella inhottavan makeaa kakkua syntymäpäiväni kunniaksi, etteivät lapseni olisi pahoittaneet mieltään. Siinä että en halua syödä makeaa työpaikallakaan ei ole MITÄÄN ulkokultaista tai itsepetollista, vaikka olenkin n. 10-15 kg ylipainoinen.
Minulla ei ole mitään harhaluuloja sen suhteen että syömättä jättämäni kakku jotenkin kompensoisi niitä kaikkia pizzoja ja hampurilaisateroita joita syön. Työkaverini eivät vain NÄE sitä, koska meillä ei töissä niitä tarjoilla. Työpaikkaruokalassa syön aika vähän, koska se ruoka ei houkuta minua. Se on varmaan ihan ok perusruokaa, mutta ei huvita syödä jotain nakkikeittoa, kun maailma on täynnä myös ihania herkkuja joita voin syödä sitten töiden jälkeen. Tuollaisesta amica-lounaasta saattaisin hyvinkin sanoa pienen annoksen jälkeen etten jaksa enempää, koska ei vain yhtään huvita syödä enempää. Eihän tässä lihottavassa mässäilyssä oikeasti enää nälästä ole kysymys vaan mieliteosta.
Vastaavasti sitten kun tykkään niin tosiaan tykkään. Pystyn todistetusti syömään esim. 48 isohkoa sushipalaa putkeen, olisin syönyt enemmänkin ellei hinta olisi alkanut siinä vaiheessa hirvittää (ja hävettää määrä, kun ravintolassa oltiin).
[/quote]
Ei sushi nyt niin kallista ole
Jos 300 000 suomalaisella on kilpirauhasen vajaatoiminta ja se on sen lisäksi alidiagnosoitu ja alihoidettu, niin onhan niitä aika läjä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:02"]
Jos 300 000 suomalaisella on kilpirauhasen vajaatoiminta ja se on sen lisäksi alidiagnosoitu ja alihoidettu, niin onhan niitä aika läjä.
[/quote]
Niin, edelleenkin. Jos painat tonnin niin ei se kilpirauhanen pysty tuottamaan sitä määrää tavaraa kuin pitäisi -> vajaatoiminta. Toi 300 000 on ihan puuta heinää. Ja aika usein ne vajaatoimintaiset on lääkityksenkin jälkeen läskejä. Että ei tosiaan oo siitä kiinni. Ja jos joku väittää että on 60-70kg ylipainoa ja syö 2000kcal päivässä eikä laihdu, niin suosittelen matikantunteja. Eikä esim. 35v. 167cm pitkä tarvi ku jonku reilu 1000kcal vuorokaudessa jos ei ole lihaksia eikä harrasta liikuntaa. Niin se vain on. Ikääntyessä paino nousee ku aineenvaihdunta hidastuu mutta suuhun laitettava ruuan määrä ei vähene.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:21"]
Läskit ovat vain saamattomia laiskureita, piste.
[/quote]
No muttakun yhyy stressi, kilppari vajaatoiminta, mies jätti, ruoka on hyvää, olen tyytyväinen itseeni jnejne blaablaa...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2013 klo 10:02"]
[/quote]
Niin, edelleenkin. Jos painat tonnin niin ei se kilpirauhanen pysty tuottamaan sitä määrää tavaraa kuin pitäisi -> vajaatoiminta. Toi 300 000 on ihan puuta heinää. Ja aika usein ne vajaatoimintaiset on lääkityksenkin jälkeen läskejä. Että ei tosiaan oo siitä kiinni. Ja jos joku väittää että on 60-70kg ylipainoa ja syö 2000kcal päivässä eikä laihdu, niin suosittelen matikantunteja. Eikä esim. 35v. 167cm pitkä tarvi ku jonku reilu 1000kcal vuorokaudessa jos ei ole lihaksia eikä harrasta liikuntaa. Niin se vain on. Ikääntyessä paino nousee ku aineenvaihdunta hidastuu mutta suuhun laitettava ruuan määrä ei vähene.
[/quote]
Minä olen tuo joka sanoi että on 60-70kg ylipainoa, ja peruskulutus 2000 kaloria, en ole väittänyt että söisin 2000 kaloria päivässä, vaan sanoin että syön 2500-3000 kaloria, enkä urheile yhtään, en jaksa tehdä kuin pakolliset. Ei tarvi syödä 5000 kaloria pitääkseen painon yli 130kg.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 12:21"]
Läskit ovat vain saamattomia laiskureita, piste.
[/quote]
No muttakun yhyy stressi, kilppari vajaatoiminta, mies jätti, ruoka on hyvää, olen tyytyväinen itseeni jnejne blaablaa...
[/quote]
Jokaisella läskillä on syy miksi on läski, ja se sama syy yleensä selittää myös sen saamattomuuden, koska muuten se ihminen ei olisi saamaton ja läski. Ottakaa huomioon myös se, että lihominen ja laihduttaminen on kaksi täysin eri asiaa. Ei kaikki läskit liho kokoajan lisää, eli he syövät vain sen minkä kuluttavat. Laihtuminen taas vaatii ihan eri ponnisteluja, koska pitää syödä reilusti vähemmän kuin mitä kuluttaa, ja luultavasti vielä vähän eri ruokiakin.
[quote author="Vierailija" time="17.07.2013 klo 09:46"]
Mua taas huvittaa, kun punkeroiden maailmassa on vain heitä punkeroita ja sitten on niitä laihoja nälkäkurkia, jotka eivät nauti elämästä, vaan juoksevat riutuneen näköisinä pakkolenkkejä, eivätkä syö mitään. Ja ovat varmaan kateellisiakin. :D Eiköhän suurin osa meistä ole normaalipainoisia, jotka nauttivat hyvästä ruoasta, liikunnasta ja kauniista vaatteista, jotka mahtuvat päälle.
On mullakin paino välillä mennyt lievän ylipainon puolelle, mutta olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja pudottanut ne ylimääräiset 5-10 kg, enkä lihonut 20 kg päälle ja "hyväksynyt itseni".
[/quote]Samoin kävi mulle. Tosin laihdutin yhdessä ylipainoisen ystäväni kanssa. Mulla riitti itsekuri, hänellä ei. Nyt nautiskelen kultaisesta keskitiestä herkkujen suhteen, harrastan liikuntaa ja mahdun entisiin vaatteisiini. Ystäväni ei tätä kestänyt, vaan katkaisi välimme :( Hän jatkaa vanhaa malliin jatkuvaa valitusta kiloistaan, aloittaa laihdutuskuureja, joita ei pysty noudattamaan ja pysyy lihavana.
Tuollainen 5-10kg ei ole mitään. Kokeile laihduttaa edes se 20-30kg, ja puhutaan sitten uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2013 klo 07:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 14:03"]
Ei siihen kuole jos on nälkä.
[/quote]
Joo, nälkään ei kukaan ole ikinä kuollut.
[/quote] onpas esim afrika ssa kuolee joka päivä ihmisiä nälkä kuolemaan ja veden hukkaan tämä on fakta tieto
Tänään oli suklaata töissä.
Tein kepposen ja otin pari palaa, loput heitin roskiin.
Tein palveluksen työpaikan läskeille.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 09:00"]
Sellaisen huomion olen tehnyt työpaikoillani (naisvaltainen ala), että hoikat ja normaalipainoiset syövät päivittäin kunnon perusruokalounaan, kun ne vuodesta toiseen ylipainoiset toohottavat raejuustojen, salaatinlehtien ja ananasten kanssa. Ylipainoiset "eivät jaksa millään" syödä edes normaalia jogurttipurkillista loppuun ja tekevät hirveän numeron jogurttien liiasta makeudesta. He myös näkevät asiakseen huomautella toisten liiasta voimäärästä leivän päällä tai siitä, kuinka paljon makaronilaatikkoa jollakin on lautasellaan.
Minä uskon, että tämä on itsensä huijausta. Koko päivän terveysintoilu-kituutuksen jälkeen palkitsevat varmaan itseään koko illan herkuilla tajuamatta itsekään. Sitten ihan vilpittömän näreissään kokevat maailman epäreiluksi paikaksi, kun ne työpaikan hoikat voivat syödä kaksi lautasellista lihakeittoa lihoamatta ja itse senkun lihoavat pelkillä salatinlehdillä..
[/quote]
Siis juuri näin! Tässä kiteytyy se, mistä tässä ketjussa piti olla kyse. Ei syyllistämistä lihavuudesta tai laihuudesta vaan toteamus molempiin leireihin kuuluvien tavoista syödä julkisesti.
Oma kokemukseni on se, että hoikat eivät toisten syömisiä niinkään kommentoi, mutta ne pullukat vahtaavat kanssaihmisten lautasia jaellen mielipiteitään sisällöstä kyllästymiseen asti (hirvvvveen paljon, onpa vähän, kauhean rasvaista, tossa on liikaa sokeria mun makuun, missä on sun kasvikset, taasko sulla on jauhelihakastiketta, mä en vois ikinä syödä eineslihapullia, kala haisee yökiltä, pizza on liian suolaista, jne). Tekis joskus mieli huutaa takaisin, että näköjään hirmuvähän ja hirmuterveellistä syömällä lihoo ihan hervottomasti, joten koetan välttää!
[/quote]