Matkalaukut ja vaunut bussissa, kumpi väistää ?
Nyt kesällä kun moni matkustaa isojen matkatavaroiden kanssa julkisilla olisi kiva kuulla yleinen mielipide tai ihan oikea sääntö, miten matkalaukkujen kanssa tulisi toimia bussissa?
Itse matkustin Hkl bussilla keskutaan,kun näin seuraavan tapauksien. Bussiin nousi turisti matkalaukkunsa kanssa, ja hän asettui ns vaunupaikalle istumaan kantamuksineen. Myöhemmin bussiin nousi isä matkarattaineen, joka asettuivat samaan välikköön. Jonkin pysäkin päästä kytiin nousu taas isä+ rattaat. Nyt bussiin nouseva isä sanoi turistille, ettei hänen vaununsa mahdu bussin ja tämän tulisi siirtyä. Turisti nousu seisomaan ja siirsi matkalaukun poikittain vaunuväliikköön ja osoitti että mahtuisvat näin kaikki kolme vaunuvälikköön.
Uusi isä työnsi rattaa, niin kiinni matkalaukkuun kun sai, mutta jäi hieman välikön eteen osin käytäväle. Siinä sitten matkustivat looppumatkan kestustaan.
Päätepysäkillä tämä isä alkoi kutenkin sättiä ulkolaista naista, miten moukkamainen hän on ollut. Ja kuinka kyseinen paikka on varattu vaunuille ja ryörätuolille kuten sinä oleva kuvakin esittää.
Itseni tämä jäi vaivaamaan. Mikäköhän on oikea tapa toimia?
Itse matkustan harvoin rattaiden kanssa, Olen ajatellut, että bussiin noustaa jos on tilaa. Hkl. oppaassa matkatavaiden kulettamisesta ei mainita tarkemmin erikseen. Niitä voi kuljettaa ( kuten myös vaunuja / rattaita ) mikäli siitä ei ilmaannu haittaa muille matkustajille.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:43"]
Jos on varaa lähteä matkalle, on varaa mennä taksilla. Vaunujen kanssa kulkevat hoitavat päivittäisasiointia ja saattaapi jollakin olla sovittu aika vaikka neuvolaan. Vaunut on toki matkatavara, mutta ihmisen kuljettamista varten. Siksi viime kädessä vaunut (kuten myös rollaattorit ja pyörätuolit) menee flyygeleiden, matkalaukkujen ja lätkäkassien edelle.
[/quote]
You wish... mutta eivät mene, jos ne on ensin kyytiin tulleet ja kuski on ne kyytiin hyväksynyt. Aivan sama, vaikka vaunuilijalla olisi tapaaminen presidentin kanssa.
[/quote]
No ei tietenkään voi kesken matkan poistaa matkustajaa, joka on jo kyytiin tullut. Se on selvää. Mutta ihmettelen kyllä, jos joku on niin helvetin pihi, että julkisilla lähtee matkalle. Minä en kehtaisi pakaasieni kanssa tuppautua bussiin, jos on ruuhka-aika tai oletettavaa, että täyttä tulee.
En minä muuttoakaan bussilla suorita roudaamalla huonekalu kerrallaan. Joku roti pitää olla siinä tavaroiden roudaamisessa. Kaikilla ei vaan samanlaista ymmärrystä yhteispelistä ole.
[/quote]
Jotkut matkustaa monta kertaa vuodessa. Säästää helposti jopa 500 €/vuosi kun ei mene taksilla.
[/quote]
Niin niin, just näitä pihejä idiootteja.
[/quote]
En koe itseäni idiootiksi jos säästän 50 €/matka.
[/quote]
Teet sen kuitenkin muiden ihmisten kustannuksella. Niiden, joilla ei ehkä ole koskaan varaa matkustaa, mutta joilla olisi kiire päästä hoitamaan asioitaan.
Juuri sellaisia pihit ihmiset on: elävät ja rehottavat aina muiden kustannuksella. Viedään muiden rahaa ja aikaa, että itse säästettäisiin - vaikka itsellä olisikin rahaa ja aikaa.
Nyt kaikille mammoille tiedoksi: ÄLÄ nouse bussiin, jos keskiväli on TÄYNNÄ! Kerran sapetti, kun minä ja joku nainen olimme nousseet bussiin vaunujen kanssa = tilaa ei ollut enää, mutta mitä (!) joku nainen tuli kolmanneksi siihen ja jätti rattaat keskelle käytävää ja lähti itse taaperonsa kanssa istumaan penkeille. Siinä ne "mut ne on vaan matkarattaat!!!" lentelivät pitkin bussin lattiaa.
Monissa maissa julkisilla matkustaminen tarkoittaa seisomista, tiukkaan ahdettuja busseja, metroja tai ratikoita. Turisti ei voi millään tietää, että suomalaisen henkilökohtainen tila julkisissakin on tuplasti suurempi kuin muualla. Saati, että joku oikeasti voi loukkaantua siitä, että etsitään ratkaisu, jossa kaikki mahtuvat kyytiin. Tuo on sitä suomalaisuutta, joka rasittaa. Soviyteleminen noin, että kaikilla on hyvä on jotenkin häviämiseen verrattavaa. Tärkeämpää on "minulla on oikeus" mentaliteetti ja katkeransekakainen nutina. Siitä ei tule nutisija iloiseksi eikä varsinkaan kanssaihmiset. Julkiset ovat julkisia. Kaikille avoimia kulkuvälineitä. Huomaavaisuus olisi mielestäni se avain. Puolin ja toisin.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:43"]
Jos on varaa lähteä matkalle, on varaa mennä taksilla. Vaunujen kanssa kulkevat hoitavat päivittäisasiointia ja saattaapi jollakin olla sovittu aika vaikka neuvolaan. Vaunut on toki matkatavara, mutta ihmisen kuljettamista varten. Siksi viime kädessä vaunut (kuten myös rollaattorit ja pyörätuolit) menee flyygeleiden, matkalaukkujen ja lätkäkassien edelle.
[/quote]
You wish... mutta eivät mene, jos ne on ensin kyytiin tulleet ja kuski on ne kyytiin hyväksynyt. Aivan sama, vaikka vaunuilijalla olisi tapaaminen presidentin kanssa.
[/quote]
No ei tietenkään voi kesken matkan poistaa matkustajaa, joka on jo kyytiin tullut. Se on selvää. Mutta ihmettelen kyllä, jos joku on niin helvetin pihi, että julkisilla lähtee matkalle. Minä en kehtaisi pakaasieni kanssa tuppautua bussiin, jos on ruuhka-aika tai oletettavaa, että täyttä tulee.
En minä muuttoakaan bussilla suorita roudaamalla huonekalu kerrallaan. Joku roti pitää olla siinä tavaroiden roudaamisessa. Kaikilla ei vaan samanlaista ymmärrystä yhteispelistä ole.
[/quote]
Jotkut matkustaa monta kertaa vuodessa. Säästää helposti jopa 500 €/vuosi kun ei mene taksilla.
[/quote]
Niin niin, just näitä pihejä idiootteja.
[/quote]
En koe itseäni idiootiksi jos säästän 50 €/matka.
[/quote]
Teet sen kuitenkin muiden ihmisten kustannuksella. Niiden, joilla ei ehkä ole koskaan varaa matkustaa, mutta joilla olisi kiire päästä hoitamaan asioitaan.
Juuri sellaisia pihit ihmiset on: elävät ja rehottavat aina muiden kustannuksella. Viedään muiden rahaa ja aikaa, että itse säästettäisiin - vaikka itsellä olisikin rahaa ja aikaa.
[/quote]
Vaunumammat on kyllä niitä, jotka elävät ja rehottavat muiden kustannuksella. On se kummallista että muiden pitäisi matkustaa taksilla, jotta ilmaiseksi kulkevat mahtuisivat kyytiin. Mikset hauku vaunumammaa pihiksi kun ei kulje taksilla vaan ilmaiseksi pitää päästä?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:57"]
Joo ikävää kun lapsi lätkäkassin kanssa saa kuulla aina olevansa tiellä. Sekä keskivälikössä että käytävällä. Lapselle on ilmeisesti helpompi sanoa ja yleensä rumasti.
[/quote]
Lapsille ei saa sanoa rumasti, tietenkään. Omakin poikani matkustaa välillä bussilla lätkäkassin kanssa. Mutta kun kerran on kuntoa pelata lätkää, niin on kuntoa siirtyäkin kassin kanssa tai vaikka seisoa sen kanssa, miten vaan kätevin on että vaunut pääsee kyytiin.
Ainakin Tampereen busseissa on tavaroille oma "tasanne" bussin etuosan ja keskiosan välillä. Siihen saa matkalaukut ja lätkäkassit, ettei tarvi vaunujen paikkaa viedä.
Lätkäkin on sen verran kallis harrastus, että yleensä perheillä on sitten muutenkin rahaa, että kuljetuksia ei tarvitse vallan julkisilla hoitaa.
[/quote]
Nimenomaan poika on se joka siirtyy. Mutta sekään ei riitä muille matkustajille. Treenit ei aina seuraa vanhempien työaikoja ja hyvä asenne, että autottomat eivät pelaa lätkää. Kyllä pelaa.
Voin kuvitella kuinka Suomessa katsotaan ison laukun kanssa kulkevaa "mitä tuokin tänne tunkee?!". Monessa muussa maassa ajatellaa kuinka isonlaukun kanssa kulkevaa voisi auttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:18"]
Vaunumammat on kyllä niitä, jotka elävät ja rehottavat muiden kustannuksella. On se kummallista että muiden pitäisi matkustaa taksilla, jotta ilmaiseksi kulkevat mahtuisivat kyytiin. Mikset hauku vaunumammaa pihiksi kun ei kulje taksilla vaan ilmaiseksi pitää päästä?
[/quote]
Mistäs sinä sen tiedät, ketkä on maksaneet matkastaan ja kenen kustannuksella elävät? Ainoa asia, minkä VOI tietää on se, että matkailu varmasti maksaa. Ja jos on varaa lähteä matkalle, on varaa varmasti joko mennä kentälle sellaiseen aikaan, että busseissa on tilaa eikä vie kenenkään vaunuilla/rollaattorilla/pyörätuolilla liikkuvan paikkaa, tai sitten on varaa ottaa taksi.Minä en kehtaisi tukkia matkalaukkuineni julkisiin. Niin rahapulassa en ole, kun matkoille lähden.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:32"]
[/quote]
Mistäs sinä sen tiedät, ketkä on maksaneet matkastaan ja kenen kustannuksella elävät? Ainoa asia, minkä VOI tietää on se, että matkailu varmasti maksaa. Ja jos on varaa lähteä matkalle, on varaa varmasti joko mennä kentälle sellaiseen aikaan, että busseissa on tilaa eikä vie kenenkään vaunuilla/rollaattorilla/pyörätuolilla liikkuvan paikkaa, tai sitten on varaa ottaa taksi.Minä en kehtaisi tukkia matkalaukkuineni julkisiin. Niin rahapulassa en ole, kun matkoille lähden.
[/quote]
Matkat ei muuten nykyään maksa maltaita. Lentomatka saattaa maksaa muutaman euron. Että se taksimatka voi olla paljon kalliimpi kuin itse lentomatka. Matkustajissa on myös pienituloisia, ei kaikki ole rikkaita. Ouluunkiin saattaa lento tulla halvemmaksi kuin muu kulkuneuvo. Ne keskitilan paikat on yhtä lailla tarkoitettu muillekin esimerkiksi matkatavaran kanssa liikkuville. Ja ihan yhtä lailla vauvan kanssa voi matkustaa kantoliinan kanssa niin ei vie vaunuilla tilaa muilta.
No järkeä käyttäen bussiin mennään sisään, jos mahtuu. Ei sieltä edelleisiä heitetä kesken matkaa pois.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:32"]
[/quote]
[/quote]
Matkat ei muuten nykyään maksa maltaita. Lentomatka saattaa maksaa muutaman euron. Että se taksimatka voi olla paljon kalliimpi kuin itse lentomatka. Matkustajissa on myös pienituloisia, ei kaikki ole rikkaita. Ouluunkiin saattaa lento tulla halvemmaksi kuin muu kulkuneuvo. Ne keskitilan paikat on yhtä lailla tarkoitettu muillekin esimerkiksi matkatavaran kanssa liikkuville. Ja ihan yhtä lailla vauvan kanssa voi matkustaa kantoliinan kanssa niin ei vie vaunuilla tilaa muilta.
[/quote]
No jos on niin pienituloinen, niin voi varmasti matkustaa inhimillisen kokoisen matkalaukun kanssa, jonka voi tarvittaessa ottaa vaikka syliin.
Joskus on nähnyt sellaistakin, että isompi seurue tulee bussiin ja tukkii kaikki paikat matkalaukuillaan. Kyllä siinä kohtaa jo pitää olla kimpassa varaa se taksi ottaa. Joku järki säästämisessäkin.
http://viharatikka.tumblr.com/
Kasa esimerkkejä siitä miten EI kuljeteta laukkuja ratikassa...
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:49"]
Jalkavammainen eläkeläisisäni kulkee kepin kanssa. Oli mennyt matkalaukkuineen keskipaikalle, matkalla lentokentälle. Samaan kyytiin tuli äiti rattaineen, mahtui myös keskipaikalle. Seuraavalla pysäkillä sisään pyrki isä rattaineen. Kaamea huuto isälleni matkalaukuista. Ei lähtenyt siitä. Mies nousi sisälle ja piti rattaita käytävällä.
Jäi mietityttämään, että mihin sen invalidin matkalaukkuineen olisi pitänyt sen ratasisän mielestä mennä. Pysäkille vissiin keppeineen häiritsemästä. Oli mennyt melkein loma pilalle.
[/quote]
TÄmän ketjun innoittamana olen katsonut niitä merkintöjä bussin keskiosassa. Pääosin siinä on merkintä vain invalideista, yleensä ei mitään merkintää lasten vaunuista tmv. Ja johan sen järkikin sanoo että invalidillä tai pyörytuolin käyttäjällä ei ole vaihtoehtoja, hänen on päästävä tietylle paikalle.
HSL ohjeen mukaan keskikohdalla voi sit kuljettaa suurikokoisia matkatavaroita; matkalaukkuja, lastenvaunuja yms.
Paikka ei todellakaan ole mikään vaunuväen yksinoikeus.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 20:26"]
Tukemisesta en tiedä enkä välitäkään tietää, mutta jos kertalippu on 2.50 € (ollaan nostamassa) ja arvokortin yksi matka maksaa 2 €, 30 päivän kausikortti 48 € (nettilatauksena 45 €), niin aika paljon enemmän minä maksan bussimatkustamisestani kuin nämä vapaamatkustajavaunuilijat. Minä tuotan kaupungille esim. vuoden aikana ihan kivasti rahaa ja maksan vaunuilijoidenkin osuuden. Siksi katson hyvinkin oikeudekseni istua tai seisoa matkalaukkuineni missä minua huvittaa, jos matkalaukun kanssa kerran liikkeellä olen. Enkä näe sitä ollenkaan typeränä, sorry vaan, mamma.
[/quote]
No, siinä tapauksessa sitten me menemme sinun edellesi, kun kuljemme koko perheen voimin. Mukana on kaksi lasta yksissä rattaissa, mutta sekä minulla, vaimollani että kahdella yläasteikäisellä lapsellamme on voimassa oleva kausilippu mukana. Maksamme siis neljä matkaa ja kaksi muutenkin ilmaiseksi matkustavaa lasta kulkee mukana yksissä rattaissa.
Viimeisenä tullut väistää, poikkeuksena se, että ainakin Helsingissä osa vaunuväliköstä on pyhitetty pyörätuoleille. Näinollen ymmärtäisin, että jos joku on siinä vaunujen tai laukkujen kanssa, hänen on jäätävä vaikka kesken matkan pois, jos kyytiin on tulossa joku pyörätuolilla eikä bussissa ole muutakaan paikkaa mihin mahtuisi.
Meillä Tampereella taas on ihan bussiaikatauluun painettu, että lastenvaunujen kanssa matkustavien on varauduttava siihen, että ensimmäiseen tulevaan bussiin ei välttämättä aina mahdu.
Lastenvaunut, rollaattorit, matkalaukkujen kanssa matkustavat, pyörätuolit, isot koirat: kaikki ovat tasa-arvoisia kyydissä. Kukaan ei joudu poistumaan toisen tieltä. Kyseisiin ryhmiin kuuluvien pitää tiedostaa se, että aina ei mahdu kyytiin.
Tosin matkalaukkuja voidaan kuljettaa myös penkeillä ja koiria (ainakin niitä keskikoisia ja pienempiä) voidaan kuljettaa muualla bussissa lattialla.
Lastenvaunuväliköstä ei ole "pyhitetty" mitään paikkaan yksin pyörätuoleille, siinä voidaan kuljettaa myös vaunuja. Merkintä on ainostaan siksi, että se pitää olla (rekisteriotteeseen on merkitty pyörätuolipaikka, ja se pitää osoittaa).
T: Bussikuski pääkaupunkiseudulta
Vanha ketju, mutta pakko on kommentoida kun repesin tuosta kylttijutusta. Siis ihan sama kuin joku väittäisi, että suojatietä saa käyttää vain valkoinen lyhyttukkainen mies, koska suojatien merkissä on vain valkoinen lyhyttukkainen mies. Naiset, lapset, pitkätukat ja värilliset ylittävät kadun mistä tahansa muusta kohdasta... :D Ei h****, onks noin tyhmiä OIKEESTI olemassa? Ne on symboleja, ihmiset!
No minusta ne paikat ei ole varattu pelkästää vaunuille ja pyörätuolille, vaikka siinä niiden kuva olisikin. Yhtä hyivin siinä voi kuljettaa myös matkalaukkua, pahvilaatiokkoa, rollaattoria tai vaikka polkupyörää.
Kai se nyt niin on että jos ei mahdu tavaroidensa kanssa bussiin, niin sitten jää odottamaan seuraavaa.
Tuollainen sättiminen matkan jälkeen on lapsellista, kaikki pääsi perille, eikä kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista.