Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkalaukut ja vaunut bussissa, kumpi väistää ?

Vierailija
09.07.2013 |

Nyt kesällä kun moni matkustaa isojen matkatavaroiden kanssa julkisilla olisi kiva kuulla yleinen mielipide tai ihan oikea sääntö, miten matkalaukkujen kanssa tulisi toimia bussissa?

Itse matkustin Hkl bussilla  keskutaan,kun näin seuraavan tapauksien. Bussiin nousi turisti  matkalaukkunsa kanssa, ja hän asettui ns vaunupaikalle  istumaan kantamuksineen. Myöhemmin bussiin nousi  isä matkarattaineen, joka asettuivat samaan välikköön.  Jonkin  pysäkin päästä kytiin nousu taas isä+ rattaat. Nyt bussiin nouseva isä sanoi turistille, ettei hänen vaununsa mahdu bussin  ja tämän tulisi siirtyä.  Turisti nousu seisomaan ja siirsi matkalaukun poikittain vaunuväliikköön  ja osoitti että mahtuisvat  näin kaikki kolme vaunuvälikköön.

Uusi isä työnsi rattaa, niin kiinni matkalaukkuun kun sai, mutta jäi hieman välikön  eteen  osin käytäväle. Siinä sitten matkustivat looppumatkan  kestustaan. 

Päätepysäkillä tämä isä alkoi kutenkin sättiä ulkolaista naista, miten moukkamainen hän on ollut. Ja kuinka kyseinen paikka on varattu vaunuille ja ryörätuolille kuten sinä oleva kuvakin esittää.

Itseni tämä jäi vaivaamaan. Mikäköhän on oikea tapa toimia? 

Itse matkustan  harvoin  rattaiden kanssa, Olen  ajatellut, että bussiin noustaa jos on tilaa. Hkl. oppaassa matkatavaiden kulettamisesta ei mainita tarkemmin erikseen. Niitä voi kuljettaa ( kuten myös vaunuja / rattaita ) mikäli siitä ei ilmaannu haittaa muille matkustajille.

Kommentit (117)

Vierailija
41/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten isä totesikin, tuo vaunupaikka on merkein osoitettu vaunujen kanssa kulkeville. Ei matkalaukuille.

Vierailija
42/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:43"]

Kaikki mahtuivat kyytiin ja silti joku valitti ja sinä mietit valittiko aiheesta.. Eikö lopputulos ole tärkeämpi kuin jotkut tyylipisteet?

[/quote]

En mieti valittiko aiheesta , vaan sitä etten itsekään  varmasti tiedä miten tuossa " oikeasti menetellään " .  Samanlaisia tilanteita on varmasti paljon. Oma lapseni soittaa fagottia, ja kulettaa isoa soitinta  vaunuvälikössä. Ei ole  tiettäväti kukaan vaunullinen  käskenyt poistumaan, mutta tästä tilanteesta tuli mieleen, että sekin päivä voi koittaa.

Fabotin ( tai esim ison lätkäkasiin kanssa ) ei oikein voi penkeille tai köytävällä menne,  joten pitäsikö sitten jättää matka puolitiehen ja hypätä odottaamaan seuraavaa? Aika epäreilua sekin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:51"]

Kuten isä totesikin, tuo vaunupaikka on merkein osoitettu vaunujen kanssa kulkeville. Ei matkalaukuille.

[/quote] Ei ole tuossa kytissä rollaattorinkaan kuvaa. Olski rollilla kulkeneen mommonkin pitänyt  vaistää ??

Vierailija
44/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa (Dusseldorfissa) asuessani matkustin usein ratikalla, ja siellä nousi aivan mahdoton haloo jos joku oli vaunupaikalla eikä antanut tilaa vaunuille.

Siitäkin nousi hirveä haloo jos kukaan ei mennyt heti hetkessä auttamaan vaunujen kanssa ratikkaan nousevaa.

Siis edempänä olevat matkustajat alkoivat huutamaan niille jotka istuivat vaunupaikan likellä, tai tukkivat tien vaunupaikalle.

..tulipahan vaan mieleen tätä viestiketjua lukiessa.

Vierailija
45/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on maksanut matkastaan ja tullut ensin bussiin, jolloin ilmaiskyytiä vartova, myöhemmin bussiin nouseva väistää. Sama juttu jos on jo monet rattaat. Ei ensiksi tulleen tarvi lähteä kesken kaiken jos joku ei sovi kyytiin myöhemmin. mutta maksavat asiakkaat korkeammalla prioriteetilla

Vierailija
46/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa dösäfirmojen nettisivuilta, siellä on järjestyssäännöt .Laukut väistää vaunuja ja vaunut väistää rollaattoreja ja pyörätuoleja. Varsinkin mamujen pitäisi kerrata säännöt. Jatkuvasti näkee isoja lapsia tungettuina kärryihin eikä ketään väistetä.

Metroissa pyörät väistää kaikkia.

Vierailija
47/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkalaukkujen kanssa pystyy istumaan tavallisillakin paikoilla. vaunujen kanssa se ei onnistu. lasteni ollessa vielä vaunuissa matkalaukkulaiset siirtyivät oma-aloitteisesti muualle istumaan. kiitin heitä kauniisti.

Vierailija
48/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua surettaa se miten moni luulee et vaunujen ja rattaiden kanssa kulkevat olisi jotain vapaamatkustajia. Mulla on kuukauskortti johon on ladattu aikaa koska liikun myös ilman lasta mm. töihin. Silti mun oletetaan väistävän kaikkia ja pyytelevän anteeksi olemassaoloani jos olen bussissä rattaiden kanssa.

Surullisinta on se et 99% nillittäjistä, tuhahtelijoista ja vittuilijoista on naisia. Naisia joilla on itselläänkin lapsia, ehkä jo aikuisia mut lapsia silti. =(

Vierailija
49/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:03"]

Lukekaa dösäfirmojen nettisivuilta, siellä on järjestyssäännöt .Laukut väistää vaunuja ja vaunut väistää rollaattoreja ja pyörätuoleja. Varsinkin mamujen pitäisi kerrata säännöt. Jatkuvasti näkee isoja lapsia tungettuina kärryihin eikä ketään väistetä.

[/quote] Laitakos linkin.  Ainakaan  HKL Sivuilta ei kyllä ohieta löydy ?

Vierailija
50/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen vanhaan oli ihan tapana laittaa isot matkalaukut tuohon välikköön. Niitä ei saanut ottaa istumapaikoille viemään tilaa. Minun mielestäni matkalaukkuja saa ja pitääkin kuljettaa tuossa välikössä samanarvoisena rattaiden kanssa.

Vierailija
51/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:36"]

Tuossa pitää käyttää järkeä ja sopu tilaa antaa. Julkiset on tehty kaikille käytettäväksi, eikä vain isille, jotka kerran vuodessa päättävät viedä taaperonsa bussimatkalle. Ei pahalla, mutta miehiä vaan näkee kovin harvoin lastensa kanssa busseissa..

[/quote]

Missäköhän peräkylässä mahdat asua jos miehiä näkyy harvoin rattaiden kanssa? Täällä näkyy melkeenpä enemmän miehiä rattaiden kanssa kuin naisia...

Vierailija
52/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL:n mukaan lastenvaunut on matkatavaroita siinä missä kaikki muutkin tilaa vaativat objektit. Se että keskipaikalla on vaunujen kuva ei tarkoita sitä, ettenkö minä isoine koirineni (joka ei mahdu penkkien jalkatilaan) saisi siinä matkustaa. Kun kuski on meille antanut luvan matkustaa, meitä ei myöskäään kukaan shoppailijaäippä vaunuineen pysty siitä häätämään. Myöskään koirani hännän yli ei vankkureilla jyrätä.

Vierailija
53/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:06"]

matkalaukkujen kanssa pystyy istumaan tavallisillakin paikoilla. vaunujen kanssa se ei onnistu. lasteni ollessa vielä vaunuissa matkalaukkulaiset siirtyivät oma-aloitteisesti muualle istumaan. kiitin heitä kauniisti.

[/quote] Aika kapanon matkalaoukku saapi olla, että mahtuu jalkatilaan. Usiemmat  rattaat,voi mys laittaa kaasaan, eivätkä vie sen enempää tilaa.

Vierailija
54/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:13"]

[/quote]

Ohjeet kyllä löytyy kun googletat hsl lastenvaunut esim. Ja siellä nimen omaan sanotaan, että lastenvaunut on tilaa vaativaa matkatavaraa siinä missä muutkin. Niillä ei ole mitään yliajo-oikeutta.

Vierailija
55/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti se on rattaille sitten laukuille. Jos itse olen matkustanut ison matkalaukun kanssa niin olen aivan hyvin mahtunut normipenkille laukun kanssa. Laukku on siinä viereisen penkin jalkatilassa. Vaunujen kanssa siihen ei mahdu.

Vierailija
56/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:13"]

[/quote]

Ohjeet kyllä löytyy kun googletat hsl lastenvaunut esim. Ja siellä nimen omaan sanotaan, että lastenvaunut on tilaa vaativaa matkatavaraa siinä missä muutkin. Niillä ei ole mitään yliajo-oikeutta.

[/quote] Eli mitään järjestystä nille ei ole annettu. Ensiksi kyytiin noussut saa pitää paikkkansa.

Vierailija
57/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkintä on ohjeellinen. Ei siihen voida kaikkia matkalaukkuja, bassoja, ja kapsäkkejä merkata. Ison matkalaukun kanssa ei mahdu normipaikalle istumaan joten välikkö on ainut järkevä paikka. Ja kyllähän se niin on että ne on kyydissä ketkä on ensin mahtuneet. Jos ei mahdu kyytiin niin ei mahdu

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:51"]

[/quote]

Vierailija
58/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:22"]

Ensisijaisesti se on rattaille sitten laukuille. Jos itse olen matkustanut ison matkalaukun kanssa niin olen aivan hyvin mahtunut normipenkille laukun kanssa. Laukku on siinä viereisen penkin jalkatilassa. Vaunujen kanssa siihen ei mahdu.

[/quote] varaat siis itsellesi kaksi paikkaa.

Vierailija
59/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
60/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:22"]

[/quote]

Kun mä lähden perheeni kanssa matkalle, meillä on useita isoja matkalaukkuja.  Kumpi on parempi, laukut välikössä vai viemässä istumapaikkoja? Minä olen arvellut, että istumapaikat ovat tarpeellisemmat ja laittanut laukkumme välikköön.