Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkalaukut ja vaunut bussissa, kumpi väistää ?

Vierailija
09.07.2013 |

Nyt kesällä kun moni matkustaa isojen matkatavaroiden kanssa julkisilla olisi kiva kuulla yleinen mielipide tai ihan oikea sääntö, miten matkalaukkujen kanssa tulisi toimia bussissa?

Itse matkustin Hkl bussilla  keskutaan,kun näin seuraavan tapauksien. Bussiin nousi turisti  matkalaukkunsa kanssa, ja hän asettui ns vaunupaikalle  istumaan kantamuksineen. Myöhemmin bussiin nousi  isä matkarattaineen, joka asettuivat samaan välikköön.  Jonkin  pysäkin päästä kytiin nousu taas isä+ rattaat. Nyt bussiin nouseva isä sanoi turistille, ettei hänen vaununsa mahdu bussin  ja tämän tulisi siirtyä.  Turisti nousu seisomaan ja siirsi matkalaukun poikittain vaunuväliikköön  ja osoitti että mahtuisvat  näin kaikki kolme vaunuvälikköön.

Uusi isä työnsi rattaa, niin kiinni matkalaukkuun kun sai, mutta jäi hieman välikön  eteen  osin käytäväle. Siinä sitten matkustivat looppumatkan  kestustaan. 

Päätepysäkillä tämä isä alkoi kutenkin sättiä ulkolaista naista, miten moukkamainen hän on ollut. Ja kuinka kyseinen paikka on varattu vaunuille ja ryörätuolille kuten sinä oleva kuvakin esittää.

Itseni tämä jäi vaivaamaan. Mikäköhän on oikea tapa toimia? 

Itse matkustan  harvoin  rattaiden kanssa, Olen  ajatellut, että bussiin noustaa jos on tilaa. Hkl. oppaassa matkatavaiden kulettamisesta ei mainita tarkemmin erikseen. Niitä voi kuljettaa ( kuten myös vaunuja / rattaita ) mikäli siitä ei ilmaannu haittaa muille matkustajille.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:22"]

Ensisijaisesti se on rattaille sitten laukuille. Jos itse olen matkustanut ison matkalaukun kanssa niin olen aivan hyvin mahtunut normipenkille laukun kanssa. Laukku on siinä viereisen penkin jalkatilassa. Vaunujen kanssa siihen ei mahdu.

[/quote]

Ei ainakaan pk-seudulla ole mitään tällaista ensisijaissysteemiä. Ihmiset voi hyvän hyvyyttään yrittää sovitella, mutta usein bussit on niin täynnä, ettei tilaa ole. Ekaksi tulleella on tällöin etusija. Sorry mutta näin Se vaan menee. Mutta jos teidän bussifirmassa on toinen menettelytapa niin sitten on. Mitään koko maan kattavaa bussilakia joka tästä päättäisi, ei ole.

Vierailija
62/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:26"]

Ensisijaisesti se on rattaille sitten laukuille. Jos itse olen matkustanut ison matkalaukun kanssa niin olen aivan hyvin mahtunut normipenkille laukun kanssa. Laukku on siinä viereisen penkin jalkatilassa. Vaunujen kanssa siihen ei mahdu.

[/quote] varaat siis itsellesi kaksi paikkaa.

[/quote]

Niin. So? Ison tavaran kanssa yleensä viedään parin ihmisen paikka, oli kyse matkalaukusta, vaunuista jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:29"]

[/quote]

Ei ainakaan pk-seudulla ole mitään tällaista ensisijaissysteemiä. Ihmiset voi hyvän hyvyyttään yrittää sovitella, mutta usein bussit on niin täynnä, ettei tilaa ole. Ekaksi tulleella on tällöin etusija. Sorry mutta näin Se vaan menee. Mutta jos teidän bussifirmassa on toinen menettelytapa niin sitten on. Mitään koko maan kattavaa bussilakia joka tästä päättäisi, ei ole.

[/quote]

Kukaan ei ole mistään laista puhunutkaan.

Vierailija
64/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:24"]

Merkintä on ohjeellinen. Ei siihen voida kaikkia matkalaukkuja, bassoja, ja kapsäkkejä merkata. Ison matkalaukun kanssa ei mahdu normipaikalle istumaan joten välikkö on ainut järkevä paikka. Ja kyllähän se niin on että ne on kyydissä ketkä on ensin mahtuneet. Jos ei mahdu kyytiin niin ei mahdu

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:51"]

Kuten isä totesikin, tuo vaunupaikka on merkein osoitettu vaunujen kanssa kulkeville. Ei matkalaukuille.

[/quote]

[/quote]

Kyllä minä ainakin olen ison matkalaukun kanssa mahtunut normipaikalle.

Vierailija
65/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:24"]

Merkintä on ohjeellinen. Ei siihen voida kaikkia matkalaukkuja, bassoja, ja kapsäkkejä merkata. Ison matkalaukun kanssa ei mahdu normipaikalle istumaan joten välikkö on ainut järkevä paikka. Ja kyllähän se niin on että ne on kyydissä ketkä on ensin mahtuneet. Jos ei mahdu kyytiin niin ei mahdu

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:51"]

Kuten isä totesikin, tuo vaunupaikka on merkein osoitettu vaunujen kanssa kulkeville. Ei matkalaukuille.

[/quote]

[/quote]

Kyllä minä ainakin olen ison matkalaukun kanssa mahtunut normipaikalle.

[/quote]

SUlla ei sitten oikeasti isoa laukkua ole ollutkaan tai sitten olet vienyt kaksi paikkaa

Vierailija
66/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:26"]

[/quote] varaat siis itsellesi kaksi paikkaa.

[/quote]

Niin. So? Ison tavaran kanssa yleensä viedään parin ihmisen paikka, oli kyse matkalaukusta, vaunuista jne.

[/quote]   viet siis istumapaikkoja kaksi.  vaunut eivät  vie välikössä istumapaikkoja.

Vierailija
67/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL linkki ei anna vastausta  otsikon kysymykseen.

Vierailija
68/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison matkalaukun kanssa ei todellakaan mahdu ns. "penkille istumaan", iso laukku ei välttämättä mahdu myöskään niin että veisi sen viereisen penkin. Jos perhe matkustaa, on aika epäreilua että vievät laukuillaan useita istumapaikkoja muilta.

Minusta lähtökohta on se, että se joka ensiksi on noussut kyytiin saa pitää paikkansa =jos on isoja matkalaukkuja, kontrabassoja tmv. niin silloin ne saavat paikalleen jäädä ja vaunut odottavat seuraavaa vuoroa. Ja sama toisinpäin: jos on isoja tavaroita mukana ja välikkö täynnä vaunuja, silloin pitää odottaa seuraavaa vuoroa.

Ja nuo nk. vaunupaikat eivät ole vain vaunuille, vaan niihin saavat tarvittaessa muutkin asettua tavaroineen, pyörätuoleineen jne. Jos olisi todella ruuhkainen vuoro ja ihmisiä seisoisi ns. tupaten täynnä myös vaunupaikalla, ei silloinkaan alettaisi tekemään vaunuille tilaa, vaan kulkuväline on täynnä =pitää odottaa seuraavaa vaikka yksiäkään vaunuja ei kyydissä olisi, vain todella paljon ihmisiä.

Muutenkin monilla vaukansalaisilla on kummallisia mielipiteitä, esim- tällä palstalla joskus joku ihmetteli toisen tehneen väärin kun oli "etuillut" vaunujen kanssa. (Ketjun AP oli seissyt vaunuineen pysäkillä, oliko ehkä ollut toisetkin vaunut pysäkillä, kun siihen oli tullut vaunujen kanssa oleva henkilö, joka oli jatkanut seuraavalle pysäkille bussia vastaan =hän oli bussissa eikä AP vaunuineen mahtunut kyytiin vaikka oli "ensiksi" ollut pysäkillä, siis sillä jälkimmäisellä. Ihan yhtä hyvin Ketjun AP olisi voinut kävellä bussia vastaan aiemmalle pysäkille...!)

Vaunujen kanssa ei aina pääse siihen vuoroon mihin haluaa, joten siksi saavat kulkea ilmaiseksi, mikä on ihan hyvä asia. Mutta eivät he muiden oikeuksia saa polkea, on muillakin oikeus kuljettaa laukkujaan ym. kulkuvälineissä.

Vierailija
69/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään anna yksiselitteistä vastausta. Se vain kertoo sen että isojenkin matkatavaroiden kanssa saa matkustaa ilman että on velvoitettu hyppäämään kyydistä kesken matkan mikäli vaunukansa niin vaatii

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:41"]

[/quote]

Vierailija
70/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL linkki kertoo sen että vaunut ja matkalaukut on samassa kategoriassa HSL:n mielestä. ELi matkalaukun ei tarvitse väistää vaunuilijaa

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:41"]

[/quote]

Vierailija
71/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siinä on laukun kuva, tämä jälkeenpäin tullut vaunuilija väistää. jos siinä on vain vaunujen ja pyörätuolin kuva, laukut heivataan pois. Kuva kertoo kenen kamat on etusijalla.

Vierailija
72/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro, se on suositus / ohje. 

Siihen ei voida kaikkia kuvia laittaa että mitä siinä kohden voi kuljettaa

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:31"]

Jos siinä on laukun kuva, tämä jälkeenpäin tullut vaunuilija väistää. jos siinä on vain vaunujen ja pyörätuolin kuva, laukut heivataan pois. Kuva kertoo kenen kamat on etusijalla.

[/quote]

Vierailija
73/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en pääse matkustamaan vaunuilla ilmaiseksi ja linja-autoja menee tunnin välein. anteeksi nyt vain, mutta menen kyllä linja-autoon oli matkalaukkuja edessä tai ei. joka kerta ovat matkalukkuineen matkustaneet siirtyneet penkeille(ilman kehotusta), kun vaunuja tullut kyytiin. kitos heille :) 

Vierailija
74/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:28"]

[/quote]

Kun mä lähden perheeni kanssa matkalle, meillä on useita isoja matkalaukkuja.  Kumpi on parempi, laukut välikössä vai viemässä istumapaikkoja? Minä olen arvellut, että istumapaikat ovat tarpeellisemmat ja laittanut laukkumme välikköön.

[/quote]

Ja näiden kaikkien matkalaukkujen kanssa sitten änkeätte bussiin? Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa mennä taksilla?

Vierailija
75/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:33"]

Ei kerro, se on suositus / ohje. 

Siihen ei voida kaikkia kuvia laittaa että mitä siinä kohden voi kuljettaa

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:31"]

[/quote]

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, minneköhän ne laukut pitäisi siun mukaasi heivata? Jos olen lapsen kanssa lähdössä matkalle, ja meillä on kaksi matkalaukua mukana, ja minä kannan kumpaakin. Eli pitäisikö vaunujen tullessa paikalle, minun ja lapseni matkalaukkuinemme hypätä kyyditä pois?? Vai voisiko olla parempi ajatus että se vaunuilija odotaa seuraavaa bussia?

Vierailija
76/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä selvästi osa kirjoittajista kuvittelee, että kaikki vaunuilla matkustavat pääsevät linja-autoihin ilmaiseksi. ei se mene ihan niin. 

Vierailija
77/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:49"]

Ja näiden kaikkien matkalaukkujen kanssa sitten änkeätte bussiin? Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa mennä taksilla?

[/quote]

Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa kulkea lastenvaunujen/rattaiden kanssa taksilla?

Vierailija
78/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:01"]

täällä selvästi osa kirjoittajista kuvittelee, että kaikki vaunuilla matkustavat pääsevät linja-autoihin ilmaiseksi. ei se mene ihan niin. 

[/quote]

pääkaupunkiseudulla se meneen niin

Vierailija
79/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no niin menee Turussakin, mutta itse asunkin Raisiossa. Kyllä tää keskustelu koskee muitakin kuin pääkaupunkilaisia..

Vierailija
80/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä ainakin liikun taksilla, jos matkalle olen menossa ja matkalaukkuja mukana..