Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkalaukut ja vaunut bussissa, kumpi väistää ?

Vierailija
09.07.2013 |

Nyt kesällä kun moni matkustaa isojen matkatavaroiden kanssa julkisilla olisi kiva kuulla yleinen mielipide tai ihan oikea sääntö, miten matkalaukkujen kanssa tulisi toimia bussissa?

Itse matkustin Hkl bussilla  keskutaan,kun näin seuraavan tapauksien. Bussiin nousi turisti  matkalaukkunsa kanssa, ja hän asettui ns vaunupaikalle  istumaan kantamuksineen. Myöhemmin bussiin nousi  isä matkarattaineen, joka asettuivat samaan välikköön.  Jonkin  pysäkin päästä kytiin nousu taas isä+ rattaat. Nyt bussiin nouseva isä sanoi turistille, ettei hänen vaununsa mahdu bussin  ja tämän tulisi siirtyä.  Turisti nousu seisomaan ja siirsi matkalaukun poikittain vaunuväliikköön  ja osoitti että mahtuisvat  näin kaikki kolme vaunuvälikköön.

Uusi isä työnsi rattaa, niin kiinni matkalaukkuun kun sai, mutta jäi hieman välikön  eteen  osin käytäväle. Siinä sitten matkustivat looppumatkan  kestustaan. 

Päätepysäkillä tämä isä alkoi kutenkin sättiä ulkolaista naista, miten moukkamainen hän on ollut. Ja kuinka kyseinen paikka on varattu vaunuille ja ryörätuolille kuten sinä oleva kuvakin esittää.

Itseni tämä jäi vaivaamaan. Mikäköhän on oikea tapa toimia? 

Itse matkustan  harvoin  rattaiden kanssa, Olen  ajatellut, että bussiin noustaa jos on tilaa. Hkl. oppaassa matkatavaiden kulettamisesta ei mainita tarkemmin erikseen. Niitä voi kuljettaa ( kuten myös vaunuja / rattaita ) mikäli siitä ei ilmaannu haittaa muille matkustajille.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso perhe, muttei koskaan mitään järjettömiä jättimatkalaukkuja mukana. Jos on pakko raahata järjetön arsenaali tavaraa mukaan niin ottakaa samantien taksi. Monet kulkee rattaiden kanssa busseissa olosuhteiden pakosta, kenenkään ei ole pakko matkustaa puoli omaisuutta mukanaan. Vaatteita voi kahden viikon matkalla myös pestä. Minulla ei ole autoa, mutta en silti raahaa bussissa isompia tavaroita vaikka halvemmaksi tulisi. Voisi käyttää järkeä siinäkin että jos on niin iso laukku ettei normaalille paikalle mahdu niin menee taksilla tai muulla kyydillä eikä änkeä julkiseen liikenteeseen muuttokuormansa kanssa.

Vierailija
82/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:18"]

no niin menee Turussakin, mutta itse asunkin Raisiossa. Kyllä tää keskustelu koskee muitakin kuin pääkaupunkilaisia..

[/quote]

No kas kun täällä on joku vakaasti väittänyt, että yleisuniversaalisti on niin että rattailla olisi etusija, mikä ei päde ainakaan pk-seudulla, niin pitäähän sellainen väärä käsitys oikaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaunujen kuljetus on päivittäistä, harva kai kuljettelee hirveää määrää matkalaukkuja julkisissa päivittäin. Siksi luulisi löytyvän ymmärrystä matkalaukullisille matkustajille, että he ovat menossa lentokoneeseen/ isoon junaan/ laivalle tms. ja heidän olisi aiheellista päästä bussin kyytiin, että ehtivät sinne, minne ovatkaan matkalla. Toki aikaa kannattaa varata, mutta kyllä suututtaisi, jos joku vaunujen kanssa vaatisi minua matkalaukkuineni poistumaan bussista, vaikka olisin sinne ennen häntä ehtinyt.

Mieluiten kyllä matkustan lentokentälle taksilla. Kallista se on, mutta mahtuu matkalaukut ja lapset kyytiin ja pääsee oven eteen ja tavaratkin vielä nostellaan autoon ja sieltä pois samaan hintaan. Junalle tai laivalle olen suunnannut julkisilla, tosin laivalle mieluummin kävelen keskustasta kuin tungen ratikkaan, joihin on ihan tarpeeks hankala tunkea matkatavaroineen, rattaista nyt puhumattakaan, varsinkin, kun samoihin ratikkavuoroihin on tunkeutunut kasapäin muitakin laivalle menijöitä.

Itse kysymykseen sanoisin vielä, että fiksumpi väistää, mutta jos joku on isojen kantamusten kanssa liikkeellä, oli kantamukset sitten vaikkapa suurikokoinen matkalaukku, Ikean kaappi, sello tai muu iso soitin, jättikokoinen koira (jota ei kanneta, mutta vie muuten tilaa), lasketteluvehkeet tms. oikeasti kookas kuljetettava, niin ei lastenvaunut voi tulla ja jyrätä näiden yli, vaan odottaa seuraavaa bussia. Pääkaupunkiseudulla itsekin rattaiden kanssa kulkeneena olen todellakin tätä mieltä.

Vierailija
84/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:22"]

Ensisijaisesti se on rattaille sitten laukuille. Jos itse olen matkustanut ison matkalaukun kanssa niin olen aivan hyvin mahtunut normipenkille laukun kanssa. Laukku on siinä viereisen penkin jalkatilassa. Vaunujen kanssa siihen ei mahdu.

[/quote]

Ei ainakaan pk-seudulla ole mitään tällaista ensisijaissysteemiä. Ihmiset voi hyvän hyvyyttään yrittää sovitella, mutta usein bussit on niin täynnä, ettei tilaa ole. Ekaksi tulleella on tällöin etusija. Sorry mutta näin Se vaan menee. Mutta jos teidän bussifirmassa on toinen menettelytapa niin sitten on. Mitään koko maan kattavaa bussilakia joka tästä päättäisi, ei ole.

[/quote]

Kukaan ei ole mistään laista puhunutkaan.

[/quote]

Kyllä on puhunut, palsta mamman vaunu laista jonka mukaan vaunuilla on pyhä yli ajo oikeus kaikkiin muihin bussilla liikkujiin.

Vierailija
85/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:20"]

eikä änkeä julkiseen liikenteeseen muuttokuormansa kanssa.

[/quote]

Kuka nyt on muuttokuormasta puhunut? Useimmiten, kun minä kannan matkalaukkua mukanani, se on se yksi, joka minua seuraa laivaristeilylle. Hyppään neloseen tai nelikymppiseen ja vaihdan torilla ykköseen, joka satamaan vie. Ja sama homma tulomatkalla toistappäi. Minulla on aivan samat oikeudet kulkea julkisellla kulkuneuvolla kuin lastenvaunuja edessään työntävillä. Tai minullahan on enemmän oikeuksia, koska minä maksavana asiakkaana kustannan lastenvaunuilijan ilmaisen matkan.

Minä vien sen tilan matkalaukkuineni kuin vien. Deal with it.

Vierailija
86/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 12:22"]

Ensisijaisesti se on rattaille sitten laukuille. Jos itse olen matkustanut ison matkalaukun kanssa niin olen aivan hyvin mahtunut normipenkille laukun kanssa. Laukku on siinä viereisen penkin jalkatilassa. Vaunujen kanssa siihen ei mahdu.

[/quote] varaat siis itsellesi kaksi paikkaa.

[/quote]

Niin. So? Ison tavaran kanssa yleensä viedään parin ihmisen paikka, oli kyse matkalaukusta, vaunuista jne.

[/quote]   viet siis istumapaikkoja kaksi.  vaunut eivät  vie välikössä istumapaikkoja.

[/quote]

Voivatpas viedä jos välikössä on sellaiset perslautapaikat, kaksi kummassakin väliseinässä.

Vierailija
87/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkavammainen eläkeläisisäni kulkee kepin kanssa. Oli mennyt matkalaukkuineen keskipaikalle, matkalla lentokentälle. Samaan kyytiin tuli äiti rattaineen, mahtui myös keskipaikalle. Seuraavalla pysäkillä sisään pyrki isä rattaineen. Kaamea huuto isälleni matkalaukuista. Ei lähtenyt siitä. Mies nousi sisälle ja piti rattaita käytävällä.

Jäi mietityttämään, että mihin sen invalidin matkalaukkuineen olisi pitänyt sen ratasisän mielestä mennä. Pysäkille vissiin keppeineen häiritsemästä. Oli mennyt melkein loma pilalle.

Vierailija
88/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:49"]

Jalkavammainen eläkeläisisäni kulkee kepin kanssa. Oli mennyt matkalaukkuineen keskipaikalle, matkalla lentokentälle. Samaan kyytiin tuli äiti rattaineen, mahtui myös keskipaikalle. Seuraavalla pysäkillä sisään pyrki isä rattaineen. Kaamea huuto isälleni matkalaukuista. Ei lähtenyt siitä. Mies nousi sisälle ja piti rattaita käytävällä.

Jäi mietityttämään, että mihin sen invalidin matkalaukkuineen olisi pitänyt sen ratasisän mielestä mennä. Pysäkille vissiin keppeineen häiritsemästä. Oli mennyt melkein loma pilalle.

[/quote]

Olisi pitänyt bussikuskin laittaa ratasisä ojennukseen. Minkälaisia nössöjä bussikuskeiksi nykyään palkataankaan!

Meillä Turussa olen sentään muutaman kerran nähnyt, että kuski ajaa pysäkin ohi, jos keskipaikka on jo miehitetty eikä pysäkillä ole muita kyytiin pyrkiviä kuin tämä vaunuilija.

Vierailija
89/117 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi pyrkiä ajattelemaan vähemmän itsekkäästi ja yrittää tehdä tilaa toisillekin jos vaihtoehtoja on? Kenenkään ei tarvitse jäädä bussin kyydistä pois vastoin tahtoaan, esimerkiksi jos bussissa on jo kahdet rattaat, eikä tilaa kolmansille ole, yleensä silloin kuljettaja ei edes avaa keskiovia tai ajaa suoraan pysäkin ohi jos tilaa ei ole. Joillekin tuntuu kuitenkin olevan vaikeaa siirtyä keskipaikalta istumastakin niiltä taittopenkeiltä, vaikka kyytiin olisi nousemassa pyörätuoli tai vaunut eikä itsellä olisi mitään syytä miksei voisi istua muuallakin. 

Lentokentälle ajavissa busseissa on vaunuille ja pyörätuoleille varattu paikka bussin keskikohdassa ja lisäksi tämän paikan vieressä hyllyjä, joissa tilaa matkalaukuille ja rinkoille. Monesti on kuljettaja pyytänyt lentokentälle ajavissa busseissa matkalaukkujen omistajia siirtämään laukkunsa pois bussin keskitilasta niihin matkatavarahyllyihin tai sitten istumapaikkojen jalkatilaan jos kyytiin on pyrkinyt pyörätuolin tai lastenvaunujen kanssa matkustavia. Kuljettajan mukaan bussin keskikohta on ensisijaisesti varattu pyörätuolin tai vaunujen kanssa liikkuville matkustajille, matkatavarat kun voi sijoittaa bussissa muuallekin ilman että kenekään tarvitsee kyydistä jäädä pois, mutta jos keskiosassa on tilaa saa niitä matkatavaroita yleensä siinäkin pitää mutta pitää olla valmis siirtymään toisaalle, jos kyytiin on nousemassa pyörätuoli tai lastenvaunut. En pidä tätä ongelmallisena käytäntönä, mutta eri kaupungeissa voi olla erilaisia busseja ja erilaisia käytäntöjä.

Lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa matkustavatkin voivat olla matkalla lentokentälle ja yrittää ehtiä lennolle, aivan kuten muutkin bussin matkustajat, eikä pyörätuolia tai lastenvaunuja voi oikein sijoittaa muualle kuin bussin keskitilaan, helposti taitettavat sateenvarjorattaat yms ovat tietenkin eri asia ja jos isompi lapsi kyseessä joka voi jo istua tai seisoa itse. Monella lastenvaunujen kanssa liikkuvalla on muuten myös voimassaoleva kausikortti, jos liikkuu töiden tai opintojen takia julkisilla myös ilman niitä vaunuja, eivät kaikki ole mitään "vapaamatkustajia" joita täällä parjattu.

Vierailija
90/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:03"]

Siis miten hervottoman kokoisia matkalaukkuja ihmiset roudaa bussissa? Eikö olisi parempi jo siinä vaiheessa mennä taksilla? Olen reissannut aika paljon ja AINA väistänyt vaunupaikalta kun kyytiin on noussut joku vaunujen kanssa. Mulla yleensä reissuun lähdettäessä sellainen iso Samsoniten matkalaukku ja pakkausta sellaiset n.30kg. Myös käsilaukku ja käsimatkatavarana kulkeva cabin bag. Ja hyvin olen noiden kanssa mahtunut tavalliselle istuinpaikalle. Vaunujen kanssa ei tavalliselle paikalla voi edes yrittää mennä..joten siksi mielestäni vaunut saavat ihan mielellään vaunuille osoitetussa paikassa matkustaa.

[/quote] Esimerkiksi Samsoniten Aeris-sarjan iso 4-pyöräinen laukku, on muodoltaan kaareva eikä sellainen tasainen suorakulmion mallinen. Todella vaikea tunkea tuota laukkua penkkien väliin. Kerran olen niin matkustanut ja koko ajan sai kaikin voimin pitää kiinni ettei käännöksissä yms. laukku lennä käytävälle. Vie myös yli puolet penkkirivin leveydestä, joten on jo osittain käytävän puolella. Jos taas laittaa laukun ikkunan puolelle  niin sitten istumatila jää itselle todella pieneksi ja kun vielä pitäisi jaksaa pitää laukusta kiinni.

Vierailija
91/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa lähteä matkalle, on varaa mennä taksilla. Vaunujen kanssa kulkevat hoitavat päivittäisasiointia ja saattaapi jollakin olla sovittu aika vaikka neuvolaan. Vaunut on toki matkatavara, mutta ihmisen kuljettamista varten. Siksi viime kädessä vaunut (kuten myös rollaattorit ja pyörätuolit) menee flyygeleiden, matkalaukkujen ja lätkäkassien edelle.

Vierailija
92/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen: ensin kyytiin tulleella ja kyytiin hyväksytyllä on ensisijaisuusoikeus. Myöhemmin kyytiin yrittävien lastenvaunujen takia ei tarvitse väistää.

Vierailija
93/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 14:05"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 13:49"]

Ja näiden kaikkien matkalaukkujen kanssa sitten änkeätte bussiin? Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa mennä taksilla?

[/quote]

Eikö olisi helpompaa ja nopeampaa kulkea lastenvaunujen/rattaiden kanssa taksilla?

[/quote]

Itse asiassa ei. Vaunujen kasaaminen ja renkaiden irrottaminen + vauvan änkeäminen turvakaukaloon sekä vaunujen avaaminen ja renkaiden kiinnitys + vauvan laittaminen takaisin vaunuihin on aika työläs operaatio.  Paljon helpompaa on mennä bussilla :)

Matkalaukkujen kanssa olen ainakin itse kokenut taksin helpommaksi matkavälineeksi kuin bussin.

[/quote]

Näin todellakin on! Taksi on mahdoton lastenvaunujen kanssa.

[/quote]

Aina voi tilata tilataksin, johon kärryt voi nostaa purkamatta :)

Vierailija
94/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:43"]

Jos on varaa lähteä matkalle, on varaa mennä taksilla. Vaunujen kanssa kulkevat hoitavat päivittäisasiointia ja saattaapi jollakin olla sovittu aika vaikka neuvolaan. Vaunut on toki matkatavara, mutta ihmisen kuljettamista varten. Siksi viime kädessä vaunut (kuten myös rollaattorit ja pyörätuolit) menee flyygeleiden, matkalaukkujen ja lätkäkassien edelle.

[/quote]

You wish... mutta eivät mene, jos ne on ensin kyytiin tulleet ja kuski on ne kyytiin hyväksynyt. Aivan sama, vaikka vaunuilijalla olisi tapaaminen presidentin kanssa.

Vierailija
95/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:50"]

[/quote]

You wish... mutta eivät mene, jos ne on ensin kyytiin tulleet ja kuski on ne kyytiin hyväksynyt. Aivan sama, vaikka vaunuilijalla olisi tapaaminen presidentin kanssa.

[/quote]

No ei tietenkään voi kesken matkan poistaa matkustajaa, joka on jo kyytiin tullut. Se on selvää. Mutta ihmettelen kyllä, jos joku on niin helvetin pihi, että julkisilla lähtee matkalle. Minä en kehtaisi pakaasieni kanssa tuppautua bussiin, jos on ruuhka-aika tai oletettavaa, että täyttä tulee.

En minä muuttoakaan bussilla suorita roudaamalla huonekalu kerrallaan. Joku roti pitää olla siinä tavaroiden roudaamisessa. Kaikilla ei vaan samanlaista ymmärrystä yhteispelistä ole.

Vierailija
96/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:53"]

[/quote]

[/quote]

No ei tietenkään voi kesken matkan poistaa matkustajaa, joka on jo kyytiin tullut. Se on selvää. Mutta ihmettelen kyllä, jos joku on niin helvetin pihi, että julkisilla lähtee matkalle. Minä en kehtaisi pakaasieni kanssa tuppautua bussiin, jos on ruuhka-aika tai oletettavaa, että täyttä tulee.

En minä muuttoakaan bussilla suorita roudaamalla huonekalu kerrallaan. Joku roti pitää olla siinä tavaroiden roudaamisessa. Kaikilla ei vaan samanlaista ymmärrystä yhteispelistä ole.

[/quote]

Jotkut matkustaa monta kertaa vuodessa. Säästää helposti jopa 500 €/vuosi kun ei mene taksilla.

Vierailija
97/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jotkut matkustaa monta kertaa vuodessa. Säästää helposti jopa 500 €/vuosi kun ei mene taksilla.

[/quote]

Niin niin, just näitä pihejä idiootteja.

Vierailija
98/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ikävää kun lapsi lätkäkassin kanssa saa kuulla aina olevansa tiellä. Sekä keskivälikössä että käytävällä. Lapselle on ilmeisesti helpompi sanoa ja yleensä rumasti.

Vierailija
99/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:57"]

Joo ikävää kun lapsi lätkäkassin kanssa saa kuulla aina olevansa tiellä. Sekä keskivälikössä että käytävällä. Lapselle on ilmeisesti helpompi sanoa ja yleensä rumasti.

[/quote]

Lapsille ei saa sanoa rumasti, tietenkään. Omakin poikani matkustaa välillä bussilla lätkäkassin kanssa. Mutta kun kerran on kuntoa pelata lätkää, niin on kuntoa siirtyäkin kassin kanssa tai vaikka seisoa sen kanssa, miten vaan kätevin on että vaunut pääsee kyytiin.

Ainakin Tampereen busseissa on tavaroille oma "tasanne" bussin etuosan ja keskiosan välillä. Siihen saa matkalaukut ja lätkäkassit, ettei tarvi vaunujen paikkaa viedä.

Lätkäkin on sen verran kallis harrastus, että yleensä perheillä on sitten muutenkin rahaa, että kuljetuksia ei tarvitse vallan julkisilla hoitaa.

Vierailija
100/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:55"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin niin, just näitä pihejä idiootteja.

[/quote]

En koe itseäni idiootiksi jos säästän 50 €/matka.