Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkalaukut ja vaunut bussissa, kumpi väistää ?

Vierailija
09.07.2013 |

Nyt kesällä kun moni matkustaa isojen matkatavaroiden kanssa julkisilla olisi kiva kuulla yleinen mielipide tai ihan oikea sääntö, miten matkalaukkujen kanssa tulisi toimia bussissa?

Itse matkustin Hkl bussilla  keskutaan,kun näin seuraavan tapauksien. Bussiin nousi turisti  matkalaukkunsa kanssa, ja hän asettui ns vaunupaikalle  istumaan kantamuksineen. Myöhemmin bussiin nousi  isä matkarattaineen, joka asettuivat samaan välikköön.  Jonkin  pysäkin päästä kytiin nousu taas isä+ rattaat. Nyt bussiin nouseva isä sanoi turistille, ettei hänen vaununsa mahdu bussin  ja tämän tulisi siirtyä.  Turisti nousu seisomaan ja siirsi matkalaukun poikittain vaunuväliikköön  ja osoitti että mahtuisvat  näin kaikki kolme vaunuvälikköön.

Uusi isä työnsi rattaa, niin kiinni matkalaukkuun kun sai, mutta jäi hieman välikön  eteen  osin käytäväle. Siinä sitten matkustivat looppumatkan  kestustaan. 

Päätepysäkillä tämä isä alkoi kutenkin sättiä ulkolaista naista, miten moukkamainen hän on ollut. Ja kuinka kyseinen paikka on varattu vaunuille ja ryörätuolille kuten sinä oleva kuvakin esittää.

Itseni tämä jäi vaivaamaan. Mikäköhän on oikea tapa toimia? 

Itse matkustan  harvoin  rattaiden kanssa, Olen  ajatellut, että bussiin noustaa jos on tilaa. Hkl. oppaassa matkatavaiden kulettamisesta ei mainita tarkemmin erikseen. Niitä voi kuljettaa ( kuten myös vaunuja / rattaita ) mikäli siitä ei ilmaannu haittaa muille matkustajille.

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan aika usein. Lentokentälle mennessä ja tullessa käytän bussia, koska se on kätevä kulkuväline, jatkobussilla pääsee terminaalin oven eteen.  Matkalaukkuni laitan aina bussin keskellä olevaan välikköön säästääkseni yhden matkustajapaikan. Harmia ei ole koskaan ollut ja enpä ole edes koskaan ajatellut että paikka olisi jotenkin pyhytetty vanuille ja että minun täytyisi laukkuni muualle siirtää.

Bussikuskin vastaus oli tyhjentävä: välikköä EI ole tarkoitettu pelkästään vaunuille.

Vierailija
22/117 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 16:24"]Etusija pitää antaa niille jotka maksavat lippunsa. Vaunuihmiset ei maksa, ainakaan stadissa.
[/quote]

Mistä tiedät kuka maksaa ja kuka ei? Itselläni on ainakin kk-lippu työmatkoja varten, ja se on voimassa ihan kyllä silloinkin kun vaunujen kanssa olen liikenteessä. Pitää varmaan ruveta ripustamaan se kaulaan bussilla kulkiessani, ettei tarvitse sietää kateellisten mulkoilua. Kyllä mahtaa oma elämä olla köyhää ja merkityksetöntä, kun täytyy käyttää aikaansa kadehtimalla ja haukkumalla ilmaiseksi kulkevaa 'vaunukansaa'. Keskivertosuomalaista eteenpäinvievä voima tuntuu olevan kateus ja valittaminen. Yäk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koskaan olleet esimerkiksi afrikkalaisessa bussissa? Siellä nyt ei lastenvaunuja olekaan, mutta kaikkea muuta kylläkin: pienessä, n.30-paikkaisessa bussissa menee helposti viisi-kuusikymmentä ihmistä, jauhosäkkejä, eläviä kanoja ja vuohi, patjat ja viidakoveitset sulassa sovussa. Tavaroita ja sylilapsia nostellaan ikkunoista sisään ja ulos, sekä siirrellään tuntemattomienkin syliin sinne, missä on paremmin tilaa. 

Ja jos penkkejä on esim käytävän molemmilla puolilla 2, siihen väliin saadaan taitettua vielä viides. Joka riville. Ja niillä viidellä penkillä istuu helposti 6-7 ihmistä, ja muutama lapsi vielä päälle. Hikiset ihot liimaantuvat toisiinsa ja bussin ikkunoihin, mutta kukaan ei ruikuta, etteikö voitais väistää, kun takapenkkiläinen haluaa pois tai ettei vielä yksi perhe ostoksineen mahtuisi sisään. Siinä on kuulkaa sellaista aitoa bussitunnelmaa. vituttaa suomalaisten ruikutus.

Vierailija
24/117 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiennyt kuinka tilanteessa toimia. Bussissa oli yhdet rattaat ja kolme matkalaukkua välikössä. Pysäytin bussin, totesin täydeksi ja peruutin takaisin pysäkille odottamaan seuraavaa bussia. Bussi jäi kuitenkin pysäkille seisomaan ja kuski hetken päästä huusi ettei bussi liiku ennenkuin vaunuille on tehty tilaa. Matkalaukut ja muut matkatavarat kuljetetaan kuulemman tarvittaessa käytävillä, penkkiväleissä. Kyseessä oli HSL, muistaakseni linja 650. Ja kyllä minullakin on koko vuodeksi maksettu seutukausikortti eli ei 1v:n lapsen kanssa bussissa vaunuilla matkustaessa päästä millään tavoin halvemmalla.

Vierailija
25/117 |
24.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalankiitos mulla on rinkka jonka kanssa bussimatkustaminen sujuu tai olen käyttänyt taksia. Mutta ruuhkabussissa vaunut saisivat mennä miten taitavat jos mahtuvat, minä väistän jos on tilaa mutta en voi lakata rinkkoineni olemasta (jos istuimet ovat täynnä ja kuka hullu seisoo jos voi istua??)

Vierailija
26/117 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi koiraa ja istuin niiden kandsa kerran vaunuvälikössä. Tuli siinä sitten riitaa vaunujen työntäjän kanssa, pitääkö minun koirineni väistää vai ei. Kuski totesi vaunujen työntäjälle, että sinä menet ulos ja tuo herra koirineen saa istua vaunuvälikössä koska on tullut siihen ensin. Joten se väistää kuka jälkimmäisenä tulee kyytiin.

Vierailija
27/117 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 00:11"]

Lentokentälle ajavissa busseissa on vaunuille ja pyörätuoleille varattu paikka bussin keskikohdassa ja lisäksi tämän paikan vieressä hyllyjä, joissa tilaa matkalaukuille ja rinkoille. [/quote]

Ei ole kaikissa! Esimerkiksi linjan Itäkeskus-Lentoasema -bussi 519 on usein ihan tavallinen, jossa ei ole laukkuhyllyä. Ehkä noin 1/4 vuoroista on laukkuhylly ja muilla ei.

Vierailija
28/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaunujen kanssa kulkevat menee aina kaikkien edelle ja tarvittaessa yli. 

Vierailija
29/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa melkoinen isä...

Vierailija
30/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tämä? Kumpi väistää: teinipissis, joka nuolee ja kourii poikaystäväänsä vaunupaikalla vai kyytiin astuva mamma rattaineen... Hmm...

Vierailija
31/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksumpi väistä...

Vierailija
32/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa pitää käyttää järkeä ja sopu tilaa antaa. Julkiset on tehty kaikille käytettäväksi, eikä vain isille, jotka kerran vuodessa päättävät viedä taaperonsa bussimatkalle. Ei pahalla, mutta miehiä vaan näkee kovin harvoin lastensa kanssa busseissa..

Vierailija
33/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis väistää...

Vierailija
34/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 11:30"]

Lastenvaunujen kanssa kulkevat menee aina kaikkien edelle ja tarvittaessa yli. 

[/quote]

valitettavasti näin, jos työntämässä on moukka

Vierailija
35/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etusija on sillä, joka on tullut ensin keskipaikalle.

Vierailija
36/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turisti saattoi tulla maasta jossa ei moisia vaunuvälejä ole eikä lapsia muutenkaan kuljeteta julkisilla. Luuli sitä väliä isojen kantamusten kanssa oleville.

Vierailija
37/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oiko bussikuskia paikalla. Mten on ohjeistettu toimimaan, jos kumpikaan ei liikahda?

Vierailija
38/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos nyt siis puhutaan matkustajista, joilla on erityistä tilantarvetta. Eli isojen kapsäkkien, kontrabasson, koirien jne. kanssa matkustavan (ja jonka kuski on antanut kyytiin tulla) ei tarvitse suostua vaunukansan pompotettavaksi. Toisaalta jos itse mahtuu kuitenkin johonkin muuhun rakoon, niin silloin tietenkin on kohteliasta väistää.

Vierailija
39/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahtuivat kyytiin ja silti joku valitti ja sinä mietit valittiko aiheesta.. Eikö lopputulos ole tärkeämpi kuin jotkut tyylipisteet?

Vierailija
40/117 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkahan meni niin kauan hyvin, kun vasta perillä päätti isä ripittää turistia. Sopu sijaa antoi, olis isän vaan pitänyt pitää läpi kiinni.