Olen Raamattua ja Uuden testamentin ajan kulttuurihistoriaa harrastuksekseni tutkiva ateisti - kysykää minulta mitä tahansa asiaankuuluvat liittyvää
Painotan että aloitus ei ole vitsi eikä trolli vaan olen oikeasti ateisti jolla on tällainen harrastus mielenkiinnosta ja palosta aiheeseen. Vastaan kaikkiin kommentteihin jätettyihin kysymyksiin klo 16-17 välillä ja keskustelen mielelläni aiheesta halukkaiden kanssa tämän jälkeen klo 18 asti.
Kommentit (134)
Mitä nykyihmisten tulisi mielestäsi tietää tuon ajan kulttuurihistoriasta ymmärtääkseen (paremmin) Raamattua ja sen tapatumia?
Raamattua ei taida ymmärtää ilman pyhän hengen opastusta.
mies52v
Voisiko Jeesus olla roomalaisten keksimä hahmo, jolla uppiniskaisia juutalaisia yritettiin muokata kuuliaisemmiksi keisarikunnalle?
Oliko Jeesus mielestäsi todellinen, historiallinen henkilö?
Vierailija kirjoitti:
mies52v
Sitä nimenomaan ei pidä yrittää lukea kuin iltalehden lööppiä, vaan miettiä millaisissa oloissa ja kenelle ne tekstit on aikanaan kirjoitettu.
Onko Jeesus historiallinen henkilö eli ollut todellisuudessa olemassa todisteiden valossa?
Oon uskossa joten mulle asia selvä kun tunnen Hänet henkilökohtasesti tänäänkin, mutta tää on yks seikka mikä tulee usein vastaan keskusteluissa ateistien kanssa.
Oliko Jeesus todellinen henkilö historiassa, joka väitti olevansa koko maailman syntien sovittaja?
No silloin vuoden 0 ympärillä Israelin suunnilla, minkälainen talousjärjestelmä oli käytössä, miten köyhistä huolehdittiin ja oliko kommunisteja?
Oliko Nasaretin vaakuna niin ruma kuin väitetään?
Vierailija kirjoitti:
Onko Jeesus historiallinen henkilö eli ollut todellisuudessa olemassa todisteiden valossa?
Oon uskossa joten mulle asia selvä kun tunnen Hänet henkilökohtasesti tänäänkin, mutta tää on yks seikka mikä tulee usein vastaan keskusteluissa ateistien kanssa.
Monikaan tutkija ei tätä nykyisellään kiistä, mutta jos asiasta on kirjoitettu vasta kymmeniä vuosia kuolemansa jälkeen, on se vähän hiinä ja hiinä, miten tarkasti on asioita muistettu.
-ohis-
Minkä merkkinen mopo jeesuksella oli? Oliko Jupiter faijan kiusaksi?
Miksi tuhlaat aikaasi tuollaiseen kristuksenpaskaan? Tiedät ihan hyvin että kaikki mitä siellä kirjassa on, ovat sen ajan valtaa pitäneet miehet laatineet ja lainailleet muista uskonnoista ja saduista.
Onko evankeliumeiden historia keksittyä vai aitoa dokumentaatiota Jeesuksen ihmeistä?
Mihin liittyy sanonta" ne jotka ylentävät itsensä, ne alennetaan"? Mitä sillä siinä tarkasti tarkoitetaan?
Et ole ateisti, koska tutkit Raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen mopo jeesuksella oli? Oliko Jupiter faijan kiusaksi?
Jeesuksella ei ollut mopoa, Sakkeuksella oli.
Vierailija kirjoitti:
Mihin liittyy sanonta" ne jotka ylentävät itsensä, ne alennetaan"? Mitä sillä siinä tarkasti tarkoitetaan?
Että joka kuuseen kurkottaa, se ensimmäisenä kävyn saa.
Vierailija kirjoitti:
mies52v
Pyhä Henki avaa Raamatun sanomaa se on totta. Mutta sen ajan kulttuurihistorian tunteminen voi auttaa varsinkin joitain ateisteja ymmärtämään paremmin joitakin tapahtumia, tilanteita tai suhteita, joista Raamatussa on kerrottu.
Tutkitko Raamattua samalla vaiko vain sen ajan kulttuurihistoriaa? Tuo mainitsemasi aihealuehan on hyvin laaja, joten olet varmaan keskittynyt joihinkin osa-alueisiin enemmän, mitä ne ovat?
Mikä on ollut mielenkiintoisin oivallus tai löytö omasta mielestäsi? Onko Raamattu tai jokin sen tapahtuma avautunut sinulle paremmin tutkimustesi myötä, jos on niin mikä ja miten?