Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Raamattua ja Uuden testamentin ajan kulttuurihistoriaa harrastuksekseni tutkiva ateisti - kysykää minulta mitä tahansa asiaankuuluvat liittyvää

Vierailija
29.07.2020 |

Painotan että aloitus ei ole vitsi eikä trolli vaan olen oikeasti ateisti jolla on tällainen harrastus mielenkiinnosta ja palosta aiheeseen. Vastaan kaikkiin kommentteihin jätettyihin kysymyksiin klo 16-17 välillä ja keskustelen mielelläni aiheesta halukkaiden kanssa tämän jälkeen klo 18 asti.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia traumoja ihmisillä kristinuskosta. Huvittaa, kun ketään ei ole tapettu Suomessa uskon vuoksi, mutta kiihkeitä ajatuksia riittää.

Nekin, jotka ovat niin ateisteja, usein haluavat papin siunauksen viimeistään haudallaan. Tämä on nähty ja kunnioitan, mutta tuo hömpötys ärsyttää.

Suomeen tehtiin aikanaan ainakin kolme ristiretkeä, mitä selität?

Vierailija
42/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlaat aikaasi tuollaiseen kristuksenpaskaan? Tiedät ihan hyvin että kaikki mitä siellä kirjassa on, ovat sen ajan valtaa pitäneet miehet laatineet ja lainailleet muista uskonnoista ja saduista.

Sulla oli varmasti vielä lähteitä näistä muista saduista ja uskonnoista, että mikä kohta Raamatussa oli lainattu mistäkin?

Ai eikö? Olipa yllätys... Not.

https://i.pinimg.com/originals/42/86/4b/42864baadae8be6206d7245ebd41b23…

Olet ääliö. Tutkit vain Raamattua etkä mitä mutia aikaisempia ihmisten satuja ja tarinoita. Tietämätön typerys.

Itsekin näemmä uskot jotain Josepf Campbellin paskaa tutustumatta tutkimukseen sen tarkemmin.

No kyllä sinä nyt olet ihan perseestä, jos et tiedä miten paljon kristinuskoa edeltäneistä uskonnoista on ammennettu kristinuskoon. Ei tarvitse tutustua mihinkään tutkimuksiin vaan lukea muita uskontoja ja niiden yhtymäkohtia. Sehän on ihmisen keksimää koko sonta. Ja olet sitten vielä ateisti siihen päälle? Diu diu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhlaat aikaasi tuollaiseen kristuksenpaskaan? Tiedät ihan hyvin että kaikki mitä siellä kirjassa on, ovat sen ajan valtaa pitäneet miehet laatineet ja lainailleet muista uskonnoista ja saduista.

Sulla oli varmasti vielä lähteitä näistä muista saduista ja uskonnoista, että mikä kohta Raamatussa oli lainattu mistäkin?

Olet ääliö. Tutkit vain Raamattua etkä mitä mutia aikaisempia ihmisten satuja ja tarinoita. Tietämätön typerys.

Raamatun mukaan Jeesus syntyi lehtimajan juhlan aikoihin eli syys-lokakuussa. Tämä on todettu monien Raamattua tutkivien taholta.

Nuo väitteet, että olisi syntynyt 25.12. Eivät ole Raamatusta peräisin vaan se ympätty siihen pakanallisen aurinkojuhlan päälle, kun ihmisiä on haluttu poliittisista syistä käännyttää kristinuskoon ja haudata pakanalliset juhlat.

Vierailija
44/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittää olevansa ateisti + sanoo olevansa kiinnostunut uskonnoista = valehteleva uskis, älkää kysykö tältä trollilta mitään

No itse olen teologian tohtori ja ateisti (en ap). Kyllä ne uskonnot ateistiakin kiinnostaa, miksi ei kiinnostaisi?

Uskonnot ovat ihmisen mielikuvituksen tuotetta. Miksi helvetissä teet tuollaista työtä? Ihan käsittämätöntä. Eikö nykyihminen enää tee mitään hyvää tämän maan päällä?

Vierailija
45/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun mukaan Jeesus syntyi lehtimajan juhlan aikoihin eli syys-lokakuussa. Tämä on todettu monien Raamattua tutkivien taholta.

Nuo väitteet, että olisi syntynyt 25.12. Eivät ole Raamatusta peräisin vaan se ympätty siihen pakanallisen aurinkojuhlan päälle, kun ihmisiä on haluttu poliittisista syistä käännyttää kristinuskoon ja haudata pakanalliset juhlat.

Olen tietoinen. Oikea Jesus Kristofos kuoli oikeasti Rooman katakombeissa, jossa johti homoseksuaalista verikulttia. Että aika erilainen loppu kuin Raamatun ylösnousemus.

Vierailija
46/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jumala on luonut triljoona tähteä ja triljoona galaksia, joissa ei ole mitään, niin aika paska JUmala sen täytyy olla kun vain tällä yhdellä planeetalla on sitten sitä elämää. Ja vielä yritti hukuttaa meidät ja tapatti ainoan poikansa, jotta antoi meille anteeksi että ollaan sellaisia kuin ollaan. Sairasta paskaa. Minne häviää todellinen logiikka ja järki näissä uskontasioissa?

Vierailija
47/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuon vielä edestäsi löydät.

Vierailija
48/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 354 Rooman piispa Liberius määräsi, että Jeesuksen virallinen syntymäpäivä oli joulukuun 25. päivä. Babyloniassa oli Tammuksen (kuollut jumala) syntymäpäiväjuhla joulukuun 25 päivä. Joulukuun 25 päivä oli myös Mithran (persialaisten jumala) ja Rooman keisarin syntymäpäivä. Roomalaiset olivat tottuneet näihin pakanajuhliin eivätkä halunneet luopua niistä, siksi Rooman katolinen kirkko määräsi Jeesuksen syntymän ajankohdan väärään ajankohtaan, että se sai viettää tuttua pakanallista juhlaa, jonka nimen he korvasivat Jeesuksen syntymäjuhlaksi, mutta itse asiassa he jättivät paljon pakanallisia perinteitä joulujuhlaansa.

Raamatussa ei ole määrätty viettäväksi Jeesuksen Kristuksen (Messias) syntymäjuhlaa. Jeesus ei asettanut joulua eikä apostolit, eikä alkuseurakunta viettänyt ollenkaan Jeesuksen syntymäjuhlaa (joulua) joulukuun 25 päivä. Alkuseurakunnassa ei ollut ollenkaan Herran Jeesuksen syntymäjuhlan viettämistä kerran vuodessa, koska Herra Jeesus ei sellaista asettanut.

Teksti p etri p aavolan sivuilta joulun synnystä.

Vierailija
49/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väittää olevansa ateisti + sanoo olevansa kiinnostunut uskonnoista = valehteleva uskis, älkää kysykö tältä trollilta mitään

No itse olen teologian tohtori ja ateisti (en ap). Kyllä ne uskonnot ateistiakin kiinnostaa, miksi ei kiinnostaisi?

Vähän vaikeaa on uskoa että ketään oikeaa ateistia voisi uskon asiat kiinnostaa kun nuo uskon asiat ei mitenkään meikäläisten ateismiin kuulu.

- ateisti

Vierailija
50/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisia traumoja ihmisillä kristinuskosta. Huvittaa, kun ketään ei ole tapettu Suomessa uskon vuoksi, mutta kiihkeitä ajatuksia riittää.

Nekin, jotka ovat niin ateisteja, usein haluavat papin siunauksen viimeistään haudallaan. Tämä on nähty ja kunnioitan, mutta tuo hömpötys ärsyttää.

Hmmm. Kaikki pääsis vähemmällä, jos pappi tulis sitten vasta hautajaisiin. Kaikki kirkotkin voitaisiin purkaa.

Vierailija
51/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Jeesus historiallinen henkilö eli ollut todellisuudessa olemassa todisteiden valossa?

Oon uskossa joten mulle asia selvä kun tunnen Hänet henkilökohtasesti tänäänkin, mutta tää on yks seikka mikä tulee usein vastaan keskusteluissa ateistien kanssa.

Monikaan tutkija ei tätä nykyisellään kiistä, mutta jos asiasta on kirjoitettu vasta kymmeniä vuosia kuolemansa jälkeen, on se vähän hiinä ja hiinä, miten tarkasti on asioita muistettu.

-ohis-

Pari tuhatta vuotta sitten oli tärkeämpää kertoa hyvä tarina joka levisi suusta suuhun, kuin 100% tarkkaa, puolueetonta historiallista faktaa.

Ja 100% tarkkaa, puolueetonta historiallista faktaa meillä ei ole edes eilisestä päivästä. Kertojat painottavat aina omia näkökantojaan.

Joo, mutta sentään kaikki lukee saman version netistä, eikä se muutu matkalla.

Ei välttämättä lue. Venäläisillä ja ukrainalaisilla on luettavissaan varsin poikkeavat versiot Krimin asemasta, ja ne tarinat ovat ehtineet muuttua monta kertaa viimeisten vuosikymmenten aikana.

No ei ne kuule siellä Israelin alueellakaan kuunnelleet venäläisten eikä ukrainalaisten juttuja.

Vierailija
52/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittyy sanonta" ne jotka ylentävät itsensä, ne alennetaan"? Mitä sillä siinä tarkasti tarkoitetaan?

Jos luulee itsestään liikoja, esim ajattelee "minä olen tosi hyvä. Olen parempi kuin nuo muut. Tiedän enemmän, osaan paremmin. ", hän on omahyväinen ja ylimielinen toisia kohtaan. Silloin ihmiselle näytetään hänen oma paikkansa eli alennetaan totuuden mukaiselle paikalleen. Otetaan turhat luulot pois.

Huonosti kysyin eli mihin raamatunkohtaan ja tilanteeseen tämä liittyy?

Esim. Näihin :)

Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman, niin hän, joka on sinut ja hänet kutsunut, ehkä tulee ja sanoo sinulle: 'Anna tälle sija', ja silloin sinä saat häveten siirtyä viimeiselle paikalle. Vaan kun olet kutsuttu, mene ja asetu viimeiselle sijalle, ja niin on se, joka on sinut kutsunut, sisään tullessaan sanova sinulle: 'Ystäväni, astu ylemmäksi'. Silloin tulee sinulle kunnia kaikkien pöytäkumppaniesi edessä. Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Luukas 14:8‭-‬11 FB38

https://bible.com/bible/365/luk.14.8-11.FB38

"Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Luukas 18:10‭-‬14 FB38

https://bible.com/bible/365/luk.18.10-14.FB38

Matt 23:1-12

Vierailija
53/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kieliä puhut? Vanha testamentti on kirjoitettu hepreaksi ja uusi kreikaksi. Lisäksi tuon ajan kulttuurihistoriaa on helpompaa tutkia, jos osaa latinaa. Ja antiikintutkimusta ylipäänsä on tehty enemmän saksaksi, ranskaksi ja italiaksi, joten osaatko niitä? Häiritseekö sinua ikinä se, että suomenkielisissä Raamatuissa puhutaan palvelijoista, mutta alkuperäiskielellä kyse on orjista?

Mikä sinua kiinnostaa siinä ajassa?

Teknisesti hepreassa puhutaan kylläkin työntekijöistä (avad --> eved). Työn luonne on sitten toinen juttu.

Sori, en tuonut esille, että tässä ajattelin Uutta testamenttia. Olen lukenut sitä kreikaksi, mutta hepreaa en osaa.

Vierailija
54/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kolahti. Paljonko teitä raamatulla ja uskonnolla lyötyjä mahtaa ollakaan?

Vierailija
55/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Kaikki pääsis vähemmällä, jos pappi tulis sitten vasta hautajaisiin. Kaikki kirkotkin voitaisiin purkaa.

Paitsi, että kummasti ateistit silti haluaa usein kirkkohäät ja vielä papin vihkimänä. Ja se oma pikku Pirjo-Petterikin pitää saada kastaa oikein kastejuhlassa papin toimesta.

Vierailija
56/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikeaa on uskoa että ketään oikeaa ateistia voisi uskon asiat kiinnostaa kun nuo uskon asiat ei mitenkään meikäläisten ateismiin kuulu.

- ateisti

Voihan ihminen olla kiinnostunut vaikka kommunismista, vaikka ei itse ole kommunisti. Tai monet tykkäävät lukea historiasta, vaikka he eivät ole historiantutkijoita. Uskontojakin voi tutkia esimerkiksi psykologisesta näkökulmasta.

Vierailija
57/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittyy sanonta" ne jotka ylentävät itsensä, ne alennetaan"? Mitä sillä siinä tarkasti tarkoitetaan?

Jos luulee itsestään liikoja, esim ajattelee "minä olen tosi hyvä. Olen parempi kuin nuo muut. Tiedän enemmän, osaan paremmin. ", hän on omahyväinen ja ylimielinen toisia kohtaan. Silloin ihmiselle näytetään hänen oma paikkansa eli alennetaan totuuden mukaiselle paikalleen. Otetaan turhat luulot pois.

Huonosti kysyin eli mihin raamatunkohtaan ja tilanteeseen tämä liittyy?

Esim. Näihin :)

Kun joku on kutsunut sinut häihin, älä asetu aterioimaan ensimmäiselle sijalle; sillä, jos hän on kutsunut jonkun sinua arvollisemman, niin hän, joka on sinut ja hänet kutsunut, ehkä tulee ja sanoo sinulle: 'Anna tälle sija', ja silloin sinä saat häveten siirtyä viimeiselle paikalle. Vaan kun olet kutsuttu, mene ja asetu viimeiselle sijalle, ja niin on se, joka on sinut kutsunut, sisään tullessaan sanova sinulle: 'Ystäväni, astu ylemmäksi'. Silloin tulee sinulle kunnia kaikkien pöytäkumppaniesi edessä. Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Luukas 14:8‭-‬11 FB38

https://bible.com/bible/365/luk.14.8-11.FB38

"Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.' Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Luukas 18:10‭-‬14 FB38

https://bible.com/bible/365/luk.18.10-14.FB38

Matt 23:1-12

Voi kiitos, kun näit näin paljon vaivaa : ) Olet ihana.

Vierailija
58/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on Mithrasta mielenkiintoinen video, jossa otetaan kantaa tuon kuvan väitteisiin Mithran osalta. Eli Mithran osaltahan tuo ei pidä lainkaan paikkaansa.

Vierailija
59/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana tuntee Raamatun, ei muuta kysyttävää sulta.

Vierailija
60/134 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ateisti

Voihan ihminen olla kiinnostunut vaikka kommunismista, vaikka ei itse ole kommunisti. Tai monet tykkäävät lukea historiasta, vaikka he eivät ole historiantutkijoita. Uskontojakin voi tutkia esimerkiksi psykologisesta näkökulmasta.

Noihan jesuiitta toimii joista Jeesus varoittelikin. Tutkit muotoa ilman henkeä joten tulos on vaarallinen uskoville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi