Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä äitini toiminnasta? Kyllä vedin pultit!

Vierailija
30.06.2013 |

Sanoin sille kun vauva syntyi että facebookkiin ei sitten niitä vauvan kuvia laiteta,oli siis jo siinä vaiheessa laitellut niitä kun olin vielä synnärillä.

Poisti ne sitten,tai niin luulin! Vauva on nyt 3kk ja tuli puheeksi serkkuni kanssa nuo kuvat,hän sanoi että siellähän on hirveästi kuvia vauvasta,äitini siis laittanut koko ajan lisää ja asetukset sillä tavalla etten minä näe niitä!

Voi hemmetti että ärsyttää,eiköhän se ole MUN päätös laitellaanko vauvan kuvia nettiin vai ei?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös isoäiti, ei tulisi mieleenkään laittaa lastenlasten kuvia naamakirjaan, eikä varsinkaan ilman lupaa. Ihmettelen ylipäätään miten runsaasti ihmiset niitä sinne laittaa. Itse olen laittanut vain muutaman joista ei lapsia voi tunnistaa. Luulisi että jokainen järkevä ihminen tajuaa ettei ole ihan järkevää laittaa miljoonaa kuvaa pikkulapsista, vielä vähissä vaatteissa tai jopa ilman, niitähän saa levitettyä vaikka minne.

Vierailija
42/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on fb:ssä ja kumpikaan ei ole yhtään kuvaa lapsistani sinne laittanut.  Miten tulee edes mieleen moinen? Jos siellä jotain kuvaa haluaa jakaa niin omaa lärvää sitten. Omilla vanhemmillani on puhelimissaan kuvia lapsista ja tiedän heidän niitä sieltä näyttävän työkavereille ja ystävilleen. Se ei minua häiritse ollenkaan. He ottavat niitä itse ja lähetän myös heille usein niitä kun saan napattua jonkun tosi hyvän tai hassun.

Jos mun äiti olisi tehnyt nikn kuin ap:n niin katkaisisin kylmästi välit. Lisäksi ilmoitus ylläpitoon että on ns.kiellettyjä kuvia siellä. Äiti myös pois fb kavereista. Oma äitini on minulle todella läheinen mutta jos jakaisi lasteni kuvia ja blokkaisi minut vielä tuolla niin se menisi liian törkeäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä menisin poliisin puheille ja tekisin äidistäsi rikosilmoituksen / tutkintapyynnön.

Vierailija
44/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 19:43"]

Ehdotan seuraavaa: kielltä kuvaamisen sukujuhlissa ym. Puhut kovaan ääneen siitä, että tietoosi on tullut, että äitisi julkaisemia kuvia on ollut pedofiilisivustolla. Poliisi otti sinuun asiasta yhteyttä...

[/quote]

Aivan järjetön ehdotus. Tekisitkö todella noin? Tavalliset kuvat lapsesta facebookissa ovat aivan mitätön juttu tuollaisen valehtelun rinnalla. Huh huh.

Vierailija
45/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä edes ole kyse siitä, onko kuvien nettiin laittamisesta haittaa vai ei,  mutta kun se ei ole isovanhemman asia päättää tällaisia asioita. 

Vierailija
46/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti nyt naiset, pistäisittekö te todella välit poikki oman äitinne kanssa moisesta asiasta? Joo äiti teki väärin, mutta oikeasti kukaan ei vahingoittunut, lapsi ei ole vaarassa, mitään todella pahaa ei ole tapahtunut. Ne on vain kuvia jotka saa sieltä facesta pois. Ja niistä tuskin tulee mitään ongelmia koskaan kenellekään. Ja tämän takia te olisitte katkomassa välit omaan äitiinne ja lapsen isoäitiin. Ja jotkut jopa juoksemassa poliisin luo (mikä muuten on ihan turhaa, ne naurais sieltä teidät pihalle) Olettekohan te nyt vähän hysteerisiä. Istukaa alas, vetäkää henkeä ja setvikää asia sen äitinne kanssa, ihan ilman poliisia ja ilman suurta draamaa. Olkaa aikuisia.

Vierailija
47/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat voi ottaa facesta pois, mutta netistä niitä ei saa pois. On aikuiselta ihmiseltä todella naiivia olettaa tällaista. En minäkään välejä laittaisi poikki missään nimessä, mutta tuo asia pitää selvittää asiallisesti ja saada mummo ymmärtämään mahdolliset tekonsa seuraukset.

Vierailija
48/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:31"]

Kuvat voi ottaa facesta pois, mutta netistä niitä ei saa pois. On aikuiselta ihmiseltä todella naiivia olettaa tällaista. En minäkään välejä laittaisi poikki missään nimessä, mutta tuo asia pitää selvittää asiallisesti ja saada mummo ymmärtämään mahdolliset tekonsa seuraukset.

[/quote]

Rehellisesti sanottuna, tuskin niitä kuvia kukaan on eteenpäin levitellyt, joten kyllä ne netistä katoaa ihan vaan facesta poistamalla. Tää nettivaaralla pelottelu on riistäytynyt jo hallinnasta. Netissä pysyy vain ne kuvat ja tekstit joita on levitelty eteenpäin, harva oikeasti mitään sukulaisten tai kaverien facessaolevia kuvia netissä jakaa koko maailmalle. Ne katsotaan ja ehkä tykätään ja siinä se. Ei niitä väärinkäytetä ym. 

Koittakaa nyt pikkasen hillitä tuota hysteriaa, oikeesti.

Vierailija
49/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:26"]

Oikeesti nyt naiset, pistäisittekö te todella välit poikki oman äitinne kanssa moisesta asiasta? Joo äiti teki väärin, mutta oikeasti kukaan ei vahingoittunut, lapsi ei ole vaarassa, mitään todella pahaa ei ole tapahtunut. Ne on vain kuvia jotka saa sieltä facesta pois. Ja niistä tuskin tulee mitään ongelmia koskaan kenellekään. Ja tämän takia te olisitte katkomassa välit omaan äitiinne ja lapsen isoäitiin. Ja jotkut jopa juoksemassa poliisin luo (mikä muuten on ihan turhaa, ne naurais sieltä teidät pihalle) Olettekohan te nyt vähän hysteerisiä. Istukaa alas, vetäkää henkeä ja setvikää asia sen äitinne kanssa, ihan ilman poliisia ja ilman suurta draamaa. Olkaa aikuisia.

[/quote]

Laita oman lapsesi kuva vaikka Aijaa-kuvapalveluun, niin voin tehdä siitä meemin ja jakaa sitä pitkin nettiä. Ajattele, lapsestasi tulee kuuluisuus.

Vierailija
50/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:35"]

[/quote]

Rehellisesti sanottuna, tuskin niitä kuvia kukaan on eteenpäin levitellyt, joten kyllä ne netistä katoaa ihan vaan facesta poistamalla. Tää nettivaaralla pelottelu on riistäytynyt jo hallinnasta. Netissä pysyy vain ne kuvat ja tekstit joita on levitelty eteenpäin, harva oikeasti mitään sukulaisten tai kaverien facessaolevia kuvia netissä jakaa koko maailmalle. Ne katsotaan ja ehkä tykätään ja siinä se. Ei niitä väärinkäytetä ym. 

[/quote]

Voi ku sä olet naiivi.

Vierailija
51/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

Voi ku sä olet naiivi.

[/quote]

Ja sä hysteerinen, olet lukenut ilta-sanomien sivulta että mikään minkä nettiin laittaa ei sieltä pois lähde. Ja heti uskoit. Jep jep.

Vierailija
52/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:26"]

[/quote]

Laita oman lapsesi kuva vaikka Aijaa-kuvapalveluun, niin voin tehdä siitä meemin ja jakaa sitä pitkin nettiä. Ajattele, lapsestasi tulee kuuluisuus.

[/quote]

Se mummo ei jakanut lapsen kuvaa ympäri nettiä, siinä ero. Mutta hei ihan vapaasti, välit vaan poikki. Pankaa heti välit poikki kaikkien kanssa jos tulee joku konflikti, sehän se on hyvä oppi lapsellekin. Oppii hänkin sitten pistämään tarpeen tullen välit poikki äitiinsä.

Vierailija
53/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuo tiedon leviäminen  netissä opetettiin ihan koulussa. Asiasta keskusteltiin lukiossa äidinkielen tunneilla mediakasvatuksen yhteydessä, ja samaa asiaa painotettiin useaan otteeseen korkeakoulussakin tiedonhakua käsiteltäessä. En pidä itseäni tämän asian vuoksi hysteerisenä vaan realistina. Todennäköisesti ne vauvakuvat ei ole levinneet mihinkään, mutta kun tätä ei kukaan voi lapsen äidille luvata tai taata, lopputulos on siis sama. Edelleen, välien rikkomiseen tässä ei sittenkään ole aihetta.

Vierailija
54/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi tiedon/kuvien jakamista somessa katsotaan kriittisesti myös työelämässä, jossa salassapitovelvollisuudet yms tulee yllättävän nopeasti vastaan tietoa käsiteltäessä. Tämä nyt näin off topic...

Vierailija
55/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummot eivät laita kuvia nettiin :D

Vierailija
56/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä lapsen oikeuksiakin pitäisi ajatella? Jospa hän ei vaikka tykkäisi, kun koulukaverit myöhemmin naureskelevat ja mahdollisesti kiusaavatkin näiden kuvien johdosta. Entäs, jos lasta todella hävettää myöhemmin ne kuvat? Ja kuvat äidistä ovat myös yksityisiä, joiden julkaisuun todellakin kuuluu pyytää lupa. Onpas siinä itsekäs ja ajattelematon isoäiti!

Vierailija
57/70 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 20:11"]

Jos annat äitisi ottaa kuvia lapsestasi, niin niiden tekijänoikeudet on äidilläsi. Hän saa niitä laittaa nettiin niin paljon kuin haluaa, poikkeuksena lastasi halveeraavat tai loukkaavat kuvat. Toki äitisi pitäisi mielestäni pyyntöäsi ja päätöstäsi noudattaa ja voit sen äidillesi vielä uudelleen esittää. Jos äitisi ei kunnioita toivettasi olla laittamatta lapsesi kuvia nettiin niin ainoa keino estää äitiäsi on kieltää häntä kuvaamasta lastasi.

Pyydä ja perustele äidillesi tuo toiveesi siitä ettei lapsen kuvia enää laiteta facebookiin. Jollei äiti pyyntöääsi halua noudattaa niin sitten kuvauskielto.

[/quote]

Vanhemmalla on täysi oikeus kieltää julkaisemasta alaikäisen lapsensa kuvia, tämä oikeus ylittää kuvan ottajan kaikki tekijänoikeudet. Kysymys on lähinnä siitä, mikä on julkaisemista - pienessä ja suljetussa fb-ryhmässä tilanne on vähän eri kuin avoimessa profiilissa.

Sain juuri vauvan ja olen aktiivinen fb-käyttäjä. Olen miettinyt tätä asiaa paljon ja päättänyt julkaista lapsestani hyvin pienen määrän kuvia hyvin harvoin, ehkä kerran kaksi vuodessa - ei nakukuvia, ei nimen yhdistämistä kuvaan, ei noloja (katso, Pena pissaa) eikä alentavia tai halveeraavia (onpa Penalla pikkuinen pippeli) eikä suureellisia maalailuja (Penasta tuleekin isona hävittäjälentäjä!).

Yritän pitää lähtökohtana tätä: Mitä itse haluaisin toisten julkaisevan minusta facbookissa minulta kysymättä?

Anyway, minusta ap:n äiti ei saisi julkaista kuvia lapsenlapsesta uudestaan ja uudestaan etenkään kun kuvien julkaisemisesta on kertaalleen jo puhuttu. Vanhempien tehtävä on ottaa kantaa lastensa asioihin heidän etujaan pohtien ja kunnioittaen, ja tämä on yksi sellainen, josta ei ole tarpeeksi käyty yhteistä, laajaa keskustelua eikä siitä vielä ole mitään yhteisiä sääntöjä tai käytöstapoja. Myöskään tulevaisuuden seurauksia ei osata vielä arvioida.

Vierailija
58/70 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (yksi niistä joka katkaisisi välit) en tekisi sitä siksi että niitä kuvia on  laitettu vaan siksi että asiasta on valehdeltu ja asiaa on tietoisesti salattu blokkaamalla lapsen äiti ulos. En pysty ymmärtämään että miten joku isoäiti voi olla noin huomionhaluinen että se menee oman tyttären luottamuksen edelle :(

Vierailija
59/70 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko vielä mieleen että lapsi ei ole saanut päättää julkaistaanko hänestä kuvia fb:ssä tai muuallakaan? Jos tuo on mummon mielestä ok ja varsinkin ne sinun synnärikatetrikuvat, niin otappa hänestä nakukuva salaa ja julkaise fb:ssa mutta niin ettei hän itse nää sitä. Se on eettisesti ihan sama asia.

Vierailija
60/70 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 00:45"]

Tuliko vielä mieleen että lapsi ei ole saanut päättää julkaistaanko hänestä kuvia fb:ssä tai muuallakaan? Jos tuo on mummon mielestä ok ja varsinkin ne sinun synnärikatetrikuvat, niin otappa hänestä nakukuva salaa ja julkaise fb:ssa mutta niin ettei hän itse nää sitä. Se on eettisesti ihan sama asia.

[/quote]

Paitsi että se nakukuva kyllä on ihan selkeästi laitonta. Eli ei tosiaankaan kannata. Eikä ne kyllä ihan eettisestikään vastaa roisiaan, ei lähellekään. Jos nyt ihan puhumalla selvittäis jutun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi