Kertokaa, miksi ihmeessä niitä mansikoita täytyy pakastaa?
Leivotteko talvella niin paljon mansikkakakkuja? Kaikki hamstraavat ihan hulluna mansikkaa laatikkokaupalla. Yleisin kysymys kaveria tavatessa: oletko jo pakastanut mansikat?
Miksi? Siksikö, kun muutkin niin tekevät? Kun äitikin aina pakasti? Siis haloo, syöttekö ne oikeasti talvella vai heitättekö nyt ne viimekesäiset kompostiin?
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa syödä niitä märkiä lötsyköitä talvella.
Kommentit (89)
En pidä pakastetuista mansikoista, joten en ole koskaan ostanut mansikoita pakastettaviksi.
Vanhemmillani on mansikkamaa omaan tarpeeseen, pakastavat marjoja rasioihin ja syksyllä kun kaikki tuote on loppunut, alkavat syödä rasian päivässä puoliksi välipalana.
Omaa perhettä kehoitan nauttimaan tuoreista marjoista, kaikki muut tykkäävät mansikoista ja mökillämme on pieni mansikkamaa.
10 kg pakastan joka kesä, ja aina seuraavaan kesään mennessä ovat loppuneet. Käytetään mansikkaa rahkaan, jogurttiin, viilin kanssa ym. Ikinä ei tartte ostaa kaupan ulkomaisia pakastemarjoja, kun tajuaa pakastaa marjat itse. Mustikkaa, punaherukkaa, vadelmaa ja puolukkaa laitetaan myös, mutta vähäisempiä määriä. Mansikat ei saa loppua kesken vuoden, ja tuo kaksi laatikollista on ollut aika passeli määrä meille.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:06"]
Me pakastamme yhden laatikon kesässä ja se myös kuluu talven aikan. Käytämme pakastemansikoita smoothieihin ja rahkan päälle aamupalalla melkein joka päivä. Ja olemme molemmat, mieheni ja minä, hoikkia ja hyväkuntoisia :)
[/quote]
Lähes täsmälleen näin täälläkin, mutta joskus leivotaan kääretorttuakin ja ollaan hoikkia silti.
Laitan hilloksi ja pakastan. Parempaa kuin kaupan lettuhillot.
Mä teen pakastetuista mansikoista mansikkamargaritaa, nam
Pakastan noin 10 kg mansikoita, eikä ole pelkoa, että jäisivät pakastimeen kuivumaan. Meillä syödään noin 70 kg mansikoita vuodessa. Mustikoita menee melkein yhtä paljon ja puolukoita vähän vähemmän. Syödään paljon smoothiena ja rahkan ja maustamattoman jogurtin kanssa. Muusatut pakastetut mansikat ovat myös parasta lettumaustetta, niin kuin moni muu on jo maininnutkin.
Noita itsepakastettuja marjoja säännöstellään kyllä jonkin verran, koska ne ovat selvästi maukkaampia kuin kaupan pakastemansikat.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:13"]
Minäkään en tajua, miksi niitä pitää pakastaa. Olinkin ihan äimänä, kun veljeni vaimo kysyi "oletko jo pakastanut mansikat?", ihan kuin se olis joku normijuttu. En ole ikinä ostanut torilta mansikoita sitä varten, että pakastaisin ne. Kuulostaa ihan hölmöläisen hommalta, kyllä ne vähät mitä syön, kuuluu nimenomaan syödä tuoreena. Jos nyt jostain ihmeen syystä alkaisi talvella tehdä mieli mansikkakakkua, mansikoita saa ihan pilkkahintaan Prisman pakastealtaasta. Ulkomaisia kyllä, mutta eikö ne kaikki maistu pakastamisen jälkeen ihan samalta?
[/quote]
Siis pelkkiä mansikkakakkujako teet vain? o.O
Onhan tuo oikeasti hölmöä jos ei tiedä mitään muuta mitä tehdä mansikoille :D
Kannattaisiko miettiä kuka se hölmöläinen on ;)
[/quote]
Minä tulkitsin otsikoinnin niin, että koska mansikkakakun päälle tarvitaan hyväkuntoisia ja täysin kypsiä, mielellään keskenään saman kokoisia marjoja, ne on syytä pakastaa itse. Muut voi ostaa talvella kaupan pakastealtaasta. Joten mansikoita itse pakastavat tekevät ilmeisesti jatkuvasti mansikkakakkuja.
Meillä niistä tehdään talvella mansikkakiisseliä ja lisäksi smoothieta joka aamu- kaikenlaisia marjoja kuluu ja paljon.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 17:33"]
Mä teen pakastetuista mansikoista mansikkamargaritaa, nam
[/quote]
Niin minäkin, tosin ilman alkoholia. Erityisesti helteisellä ilmalla aivan ihana välipala, tietenkin tuoreen mintun kanssa! Syön lisäksi kesäisinkin pakastettuja mansikoita, samasta syystä. Tähän saakka tosin olen ostanut kaiken kaupasta, mutta koska kulutus kasvaa koko ajan, harkitsen nyt ensimmäistä kertaa marjojen ostamista ja pakastamista itse. Jos vaikka tulisi halvemmaksi tai parempaa. :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:02"]
Leivotteko talvella niin paljon mansikkakakkuja? Kaikki hamstraavat ihan hulluna mansikkaa laatikkokaupalla. Yleisin kysymys kaveria tavatessa: oletko jo pakastanut mansikat?
Miksi? Siksikö, kun muutkin niin tekevät? Kun äitikin aina pakasti? Siis haloo, syöttekö ne oikeasti talvella vai heitättekö nyt ne viimekesäiset kompostiin?
[/quote]
Mä ainakin teen talven mittaan hilloa jos tarttee, mansikkarahka on tosi hyvää, mansikat esim. luonnonjugurtin kanssa on hyviä tai smoothiessa. Tulee tehtyä mustikka-mansikka kiisseliäkin, ja toki jos täytekakun tekee, niin mansikka-vanilja -rahka välissä on hyvää.
Minusta on vähän uusavutonta, jos ei osaa mansikoista tehdä mitään muuta, kuin syödä tuoreeltaan...
AP tässä,
niin hyviä perusteluja, että kai se on torille lähdettävä huomenna :)
Sain aivan hillittömän vatsataudin kevättalvella syötyäni ulkomaisia, kaupasta ostettuja pakastemarjoja. Olin kaksi päivää pois töistä ja kipeä viikon. Vatsan kouristelusta menivät selkälihakset niin kramppiin että niihin piti sivellä Mobilatia monena päivänä.
Ensi talvena ei tarvitse ostomarjoja syödä. Hain juuri toisen pakastimen kierrätyskeskuksesta.
Syömme mansikat yleensä muiden marjojen kasssa sekoituksena vaniljakastikkeen kanssa tai marjarahkana.
Minä tykkään mansikoista vain ja ainoastaan tuoreina. Mustikoita ja vadelmia sen sijaan pakastan ja käytän talvisin säännöllsiesti.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 19:54"]
Minä tykkään mansikoista vain ja ainoastaan tuoreina. Mustikoita ja vadelmia sen sijaan pakastan ja käytän talvisin säännöllsiesti.
[/quote]
Sama mulla. Mun mielestä pakastemansikat maistuu pahalle.
En ole koskaan pakastanut mansikoita, kaupat ovat niitä pullollaan. Pirkat ja Rainbowt ovat vieläpä halpoja.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:02"]
[/quote]
:DD enpä jaksanut lukea ketjua mutta mielipiteensä kullakin. Mulla loppuvat mansikat aina kesken viimeistään tammikuussa, vaikka pakastan niitä niin paljon kuin jaksan. Syön lähes joka aamu marjapirtelön ja mansikat ovat aika hyvä lisuke karpalon, viinimarjan, puolukan yms kanssa. Lapsetkin syövät mielellään mansikkapirtelöä. Talvella voi vaikka keittää mansikkahilloakin. Kaupan pakasteet ovat tosi kalliita, monet ulkomailta ja valmiissa hilloissa on paljon lisäaineita. Lisäksi mansikoiden poimiminen on kivaa, lapset odottavat joka vuosi innoissaan koska mennään. Jos ei mansikoista tykkää niin eihän niitä silloin kannata pakastaa. Syksyn tullen on ihanaa kaivaa pakastimesta itse säilötyt marjat ja tehdä niistä syötävää. Väittisin että siinä myös jotakin ihmiselle luontaista, että kerää ja varastoi ruokaansa. Aina ei ole ollut tehtaita tai kauppoja:D
Meillä syö hieman kohmeisia, kokonaisia mansikoita koko perhe vähintään kerran viikossa. Lisäksi niitä käytetään puuron kanssa, pannukakun/lättyjen/vohveleiden kanssa, rakhoissa, pirtelöissä jne. Kokonaisina pakastan ja pikkasen laitan sokeria sekaan. Terveellisiä ja hyviä . Siksi pakasta 10-15 kg :)
Käydään poimimassa suoraan mansikkatilalta joka vuosi mansikat. Ollaan jo kahdestaan, mutta jälkikasvu kyllä vierailee meillä. Pakastan vähintään kaksi ämpärillistä vuosittain ja on säännösteltävä alkutalvesta mansikan käyttöä, jotta riittävät kevääseen. Lisäksi poimin mustikoita, määrä riippuu sadosta!. Lisäksi puutarhamarjat. Kaikki tulee käytettyä talven mittaan.
Siis mitä, miten joku voi kysyä noin tyhmiä?
Marjat on superfoodia eikä niitä juuri saa kuin itse pakastaen. Kalliiksi tulee niinkin, mutta vielä kalliimmaksi, jos ostat kaupasta kotimaisia (luomumarjoja) pitkin talvea!
Kyllä nykyään kuuluu tietää, että marjat on tarpeellista ja parasta ravintoa. Minä pakastan monenlaisia marjoja. Lapseni syö iltaisin puuroa, johin laitan päälle pakastimesta marjoja aina, kun ei saa tuoreita. Siis joka päivä. Samaa syön itsekin. Välipalaksi jugurttia (luonnon, kreikan tms.) ja marjoja päälle. Ja meillä on, pakastin täyteen, niin riittää koko vuodeksi siihen asti, kun saa seuraavat.
Kesällä syödään suoraan pensaista tuoreena, ostetaan torilta ja pakastetaan talveksi. Ei jäätelön päälle, ei joksikin oudoksi perinneherkuksi vaan jokapäiväiseksi ruuaksi mieluiten useamman kerran päivässä. Miksei vaikka aamulla, välipalaksi ja illalla.
Parempaa ruokaa ei ole. Jätä ap. roskaruuat väliin ja syö kunnolla! Silloin marjat on hyvä ja tarpeellinen, ei mitään koska niin tehtiin ennenkin ja mihini niitä tarvitsee.
Hei haloo: marjat on ruokaa! Syö eineksiä, lisäaineita ja kuolleita eläimiä ja voin huonosti. Marjat on parempaa, terveellisempää ja hyvää! Vähintään tarpeellinen osa terveellistä ruokavaliota.
Siis olipa todella tyhmäntyperä aloitus.
Vai että oikein listeria ja polio! :D Kas kun ei kuppa.