Kertokaa, miksi ihmeessä niitä mansikoita täytyy pakastaa?
Leivotteko talvella niin paljon mansikkakakkuja? Kaikki hamstraavat ihan hulluna mansikkaa laatikkokaupalla. Yleisin kysymys kaveria tavatessa: oletko jo pakastanut mansikat?
Miksi? Siksikö, kun muutkin niin tekevät? Kun äitikin aina pakasti? Siis haloo, syöttekö ne oikeasti talvella vai heitättekö nyt ne viimekesäiset kompostiin?
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa syödä niitä märkiä lötsyköitä talvella.
Kommentit (89)
Mansikka pirtelö ja metsämansikkakiisseli on meidän perheen herkkuja :) Niitä on ihana aina välillä syödä talvella jälkiruuaksi. Eikä tarvitse olla kipeänä kun syö marjoja pitkin vuotta!
Mä olen ihmetellyt ihan samaa. Joskus pakastin, kun ajattelin että niin kuuluu tehdä. Sittemmin olen tajunnut, etten tee niillä mitään ja jos satun jostain syystä mansikoita talvella tarvimaan niin ostan kaupasta (en ole vielä tarvinnut). Mustikoita pakastan kyllä, ja paljon.
Minäkään en tajua, miksi niitä pitää pakastaa. Olinkin ihan äimänä, kun veljeni vaimo kysyi "oletko jo pakastanut mansikat?", ihan kuin se olis joku normijuttu. En ole ikinä ostanut torilta mansikoita sitä varten, että pakastaisin ne. Kuulostaa ihan hölmöläisen hommalta, kyllä ne vähät mitä syön, kuuluu nimenomaan syödä tuoreena. Jos nyt jostain ihmeen syystä alkaisi talvella tehdä mieli mansikkakakkua, mansikoita saa ihan pilkkahintaan Prisman pakastealtaasta. Ulkomaisia kyllä, mutta eikö ne kaikki maistu pakastamisen jälkeen ihan samalta?
Anopilla sama, tänään käytiin ostamassa laatikko eikä YHTÄKÄÄN voinut maistaa, kun ei raaskinut! Minä söin kolme niitä peratessani. Viiemkesäisiä oli vielä pakkasessa. "Jos lapsenlapset tulevat käymään, voin antaa mansikkapussin mukaan". Siis aikuiset, perheelliset miehet.
Pakastaisin kyllä, mutta asun pienessä kerrostalokämpässä eikä mulla ole kuin pakastelokero jääkaapissa :( Paljon parempia mansikat on tietysti tuoreena näin kesällä, mutta on niistä iloa talvellakin. Smoothiehin, puuron päälle, jogurttiin, rahkaan, sellaisenaankin. On minusta kivempaa syödä suomalaisia mansikoita kun ostaa kaupasta milloin mitäkin Puolasta tai muualta tänne kuskattuja marjoja.
me laitetaan n. 20-25 kg, kaikki menee talven aikana. Tehdään paljon rahkaa, pirtetöitä, jonkin verran kiisseliä, kohmeisina puurossa, vähän tehdään hilloa. Sitten mustikat, vadelmat ja puolukat päälle, näitä kutakin n. 10 litraa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:13"]
Minäkään en tajua, miksi niitä pitää pakastaa. Olinkin ihan äimänä, kun veljeni vaimo kysyi "oletko jo pakastanut mansikat?", ihan kuin se olis joku normijuttu. En ole ikinä ostanut torilta mansikoita sitä varten, että pakastaisin ne. Kuulostaa ihan hölmöläisen hommalta, kyllä ne vähät mitä syön, kuuluu nimenomaan syödä tuoreena. Jos nyt jostain ihmeen syystä alkaisi talvella tehdä mieli mansikkakakkua, mansikoita saa ihan pilkkahintaan Prisman pakastealtaasta. Ulkomaisia kyllä, mutta eikö ne kaikki maistu pakastamisen jälkeen ihan samalta?
[/quote]
Siis pelkkiä mansikkakakkujako teet vain? o.O
Onhan tuo oikeasti hölmöä jos ei tiedä mitään muuta mitä tehdä mansikoille :D
Kannattaisiko miettiä kuka se hölmöläinen on ;)
Mä en ole pariin vuoteen pakastanut mutta nyt ajattelin pakastaa. Haluan syödä rahkan kanssa iltapalalla. Mustikat loppuu jo alkutalvesta
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:14"]
me laitetaan n. 20-25 kg, kaikki menee talven aikana. Tehdään paljon rahkaa, pirtetöitä, jonkin verran kiisseliä, kohmeisina puurossa, vähän tehdään hilloa. Sitten mustikat, vadelmat ja puolukat päälle, näitä kutakin n. 10 litraa.
[/quote]
Niin mekin :)
Ei niitä kokonaisena kannatakaan pakastaa, ellei tee niistä hillosokerilla hilloa, kun sulattaa. Itse teen mössöä eli mansikat+sokeria sauvasekoittimella mössöksi ja pakastimeen. Sitten pitkin talvea syödään mössöä ja jäätelöä/lättyjä/pannaria/puuron päälle/kiisseliä tai jos teen esim täytekakun niin pakastimesta mansikkamössyä väliin. Nam!
Mä ajattelin elämäni ensimmäistä kertaa ostaa mansikoita laatikollisen ja pakastaa osan. Jotenkin oletan, että se tulee halvemmaksi kuin ostaa talvella kotimaisia mansikoita. Ulkolaisia taas ei vissiin saa syödä kypsentämättöminä?
Käytän mansikat smoothieen tai syön puuron kanssa. Jos marjat täytyy kiehauttaa ennen käyttöä, ne ovat ihan hyödyttömiä smoothieen.
Mä en pakasta mansikoita mutta mustikoita, vadelmia ja viinimarjoja kylläkin. On ne vaan hyviä aamusin puuron päällä, tai rahkan/pirtelön joukossa välipalana. Eikä oo muuten 4 vuoteen tullu oltua kipeenä.
Tänäkin kesänä pakastetaan 25-30 kiloa mansikkaa. Kaikki tulee syötyä varmasti ennen kesää esimerkiksi puuron tai jugurtin kanssa. Meilläkin suurin osa marjoista pakastetaan tuoresurvoksena, eli rikotaan rakennetta sauvasekoittimella ja joukkoon hieman sokeria. Lisäksi poimitaan mustikoita 20-30 litraa ja herukoita saman verran. Meillä syödään paljon marjoja :)
Ei kannata antaa sulaa lötköksi, vaan napostella pikkuisen kohmeisina vaikka leffaa katsoessa. Ikinä en ole pakastemansikasta tehnyt kakkua, mansikkakakku on kesän juttuja.
Meillä kuluu talven mittaan 10kg mansikkaa ja loppuvat viim toukokuussa. Muut marjat päälle, mutta mansikat on ainoot jotka pitää ostaa.
Mä ostan sen yhden laatikollisen pakkaseen ja keitän seuraavana kesänä mehuksi kun ei talvella tule syödyksi. Eli ei siis kannattaisi pakastaa, kai teen niin kun se kuuluu asiaan. Sama homma herukoiden kanssa, meillä on mökillä kolme pensasta ja herukat menee myös loppujen lopuksi mehuksi.
Pirkka mansikat talvella n 5-6 euroa kilo, kotimaiset. Siinä syy miksi en pakastussouviin ryhdy. Itsepoimittuna 5 € kg oli viime vuonna, olemme aina hakeneet korillisen herkkua ihan vaan syötäväksi muuten vaan.
Mä olen myös lopettanut tuon mansikoiden pakastamisen. Niistä tulee pakastettuna epämääräisiä lössyköitä. Mustikoita pakastan ja syön niitä rahkan kanssa. Kaupasta muuten saa kotimaistakin pakastemansikkaa talvellakin, eikä se ole kalliimpaa kuin tuo torilta ostettu... vitamiinitkin säilyvät paremmin.
Ja hei, ette kai oikeasti kuvittele, että kipeänä olemisella tai olemattomuudella (saati sitten hoikkuudella ja hyvällä kunnolla?) on jotain tekemistä mansikka-sokerimössyjenne kanssa?
Mikään ei ole niin hyvää talvella kuin kohmeiset mansikat suoraan purkista. Ne tosin täytyy syödä peiton alla ettei tule vilu eikä hampaissa auta olla reikiä.
Muuten käytän mansikoita kiisseleihin, pirtelöön, rahkaan.Keitän myös yhden laatikon hilloksi, joka menee yleensä pannukakun tai lättyjen kaverina. Kakkuun en käytä mansikoita muuten kuin tuoreiden mansikoiden aikaan.
Olen miettinyt samaa. Äitini on pakastanut aina, minä en ole hommaan ryhtynyt. Sama meno kuitenkin myös mieheni äidillä ja siskolla. Ainakin omalla äidilläni marjat kyllä jää syömättä ja tunkee niitä sitten aina kevätkesällä minulle. Mikä järki! Ja tosiaan tuoreena niitä ei sitten "raaski" syödä, mitä ihmettä?