Kertokaa, miksi ihmeessä niitä mansikoita täytyy pakastaa?
Leivotteko talvella niin paljon mansikkakakkuja? Kaikki hamstraavat ihan hulluna mansikkaa laatikkokaupalla. Yleisin kysymys kaveria tavatessa: oletko jo pakastanut mansikat?
Miksi? Siksikö, kun muutkin niin tekevät? Kun äitikin aina pakasti? Siis haloo, syöttekö ne oikeasti talvella vai heitättekö nyt ne viimekesäiset kompostiin?
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa syödä niitä märkiä lötsyköitä talvella.
Kommentit (89)
Puuron kanssa. Lisäksi suosittelen seuraavaan: jäisiä mansikoita ja maitoa plenderiin. Tulee todella hyvää pirtelöä vaikkei kuulosta siltä :D emmä ainakaan niitä lörtsyinä syö. Yök!
Puuron kanssa. Lisäksi suosittelen seuraavaan: jäisiä mansikoita ja maitoa plenderiin. Tulee todella hyvää pirtelöä vaikkei kuulosta siltä :D emmä ainakaan niitä lörtsyinä syö. Yök!
Pakastan 10kg joka vuosi. Kaikki menee talven aikana kun tekee iltaisin mieli "jotain hyvää", syödään kohmeisia mansikoita suoraan purkista lasten kanssa. Hyvää. Kun mansikat on loppu, niin esim. viinirypäleistä ja banaaniviipaleista tulee ihan hyviä kun hetken pakastaa ja sitten syö. Mutta mansikat on ihan parhaita!
Laitan marjoja rahkaan tai maustamattomaan jogurttiin. Erityisesti pidän niistä puolikohmeisina naposteltavina, näin myös lapseni . Jo lapsuudessa meill äoli kova kuhina pakastimella ja mansikoista suorastaan tapeltiin.
Mitä sitä ihmettelemään, enemmän ihmettelen miksi joku niitä pakastaa vaikkei käytä mansikoita?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 18:11"]
AP tässä,
niin hyviä perusteluja, että kai se on torille lähdettävä huomenna :)
näin se mielipide voi muuttua :) makoisia hetkiä talvella!
[/quote]
Minäpäs ostin viime kesänä kolme laatikollista eli 15 kg mansikkaa. Suurin osa syötiin samantien, osasta tein hilloa (jota kuluu puuron ja lättyjen päällä) ja loput pakastin. Mansikka on oikeastaan ainoa marja, jota meidän muksut syövät suoraan (jäisinä) pakastimesta ihan hinkuna. Hillonkin teen mieluummin itse, koska se on älyttömän helppoa ja tiedän ainakin, että hilloni on tehty oikeista marjoista eikä mistään esansseista ja väriaineista.
Minä olen pakastanut mansikoita reilusti sen jälkeen kun joskus jouduin turvautumaan kaupan pakastemansikoihin, joita ei paljon raaskinut ostaa hinnan takia. Ulkomaisten joukosta joutui heittämään pahimman näköisiä ja -makuisia jopa roskiin. Ja kaupan hillot -ne vasta kamalaa sokerihyytelöä onkin!
Ostetaan mansikat suoraan tilalta, ja kesällä syödään minkä jaksetaan. Talveksi laitoin viimeksi 30 kg, puolet kokonaisina ja puolet keitin hilloksi. Kokonaiset syötiin sopivasti uusien tieltä eikä tarvinnut onneksi yhtään rajoittaa syömistä, viimeiset hillot otettiin mökille mukaan, kävivät hyvin kylmäkallen korvikkeena.
Kokonaiset mansikat menee kohmeisina suoraan suuhun, metsämarjojen kanssa sulanut sekoitus on ihanaa, pirtelöitä teen harva se päivä ja itsetehty mansikkahillo menee kakkujen ja kääretorttujen täytteeksi sekä lättyjen ja puuron kanssa.
Tilalla mansikat laitetaan poimimisen ja laatikkoon pakkaamisen jälkeen suoraan kylmiöön. Ne eivät ole vielä kulkeneet autossa torille eikä myymälöihin, ja marjat on vielä napakoita ja kylmiä. Vielä kun niistä parhaat valkkaa kokonaisena pakastetuksi ja muut heittää survoskattilaan, niin saa hyvät kokonaiset marjat jotka ei lössöönny sulaessa. Pakastin tietenkin alussa täydellä teholla, että jäätyvät nopeasti.
Se on sotien jälkeen syntyneen pula-ajan sukupolven päähänpinttymä. Itse en ainakaan halua syödä niitä vetisiä sulatettuja mansikoita. Yleensä ne itsetehdyt hillotkin ovat vetisiä ja happamia eikä niitä syö kuin kohteliaisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 19:00"]
Se on sotien jälkeen syntyneen pula-ajan sukupolven päähänpinttymä. Itse en ainakaan halua syödä niitä vetisiä sulatettuja mansikoita. Yleensä ne itsetehdyt hillotkin ovat vetisiä ja happamia eikä niitä syö kuin kohteliaisuudesta.
[/quote]
Itse tehdyistä ja kaupan hilloista ei voi puhua samana päivänäkään, kaupan hilloissa on enemmän sokeria kuin marjoja, omissa hilloissa taas marja maistuu eniten. Kun on tottunut omiin hilloihin, kaupan hillot maistuvat aivan kauheilta.
Pakastemarjoja taas pitää oppia käyttämään. Kannattaa pakastaa pieniä annoksia kerrallaan. Jos sulattaa ison sammiollisen mansikoita, ne ovatkin tosi äklöjä lötköjä seuraavana ja sitä seuraavana päivänä. Pakastemarjat kannattaa syödä, kun ne ovat vielä aika kylmiä.
Minä keitän hilloksi ja sitten pakastan. (En tiedä ulkomaalaisten marjanpoimijoiden hygieniasta ja myyräekinokokkikin on voinut jo levitä Suomeen.)
Käytän talvella: köyhien ritareiden kanssa, lättyjen kanssa, kakkujen täytteenä, mannapuuron kanssa, jäätelön kanssa.
Kun poimin mansikkamaalla marjat ämpäriin, perkaan ne siinä samalla eli otan kannat pois. Tietenkin katson, ettei tule mitää roskia mukaan! Kotona sitten marjat voi laittaa suoraan rasioihin. Näin toimien mansikat ovat täysin ehjiä, "kolisevia". Osan kyllä paloittelen, osan muussaankin pieniin rasioihin. Näin mahtuu enemmän ja käyttötarkoituksen mukaan otan sitten sulamaan.
Tuo "sodan jälkeinen pula-aika" on ilmiselvästi provoilua; ei kukaan tosissaan tuollaista kirjoita! Mutta näinhän sitä keskustelua saadaan aikaan ja joku voi vaikka viisastuakin,
En koskaan pakasta marjoja vaan mansikat syön tuoreeltaan jos tulee ostettua. Ja arvatkaas, ostan pakastealtaasta ULKOMAALAISIA marjoja enkä edes keitä vaan sulatan. Syön ne rohkeasti milloin minkäkin kanssa!! Ja en ole sairastellut edes flunssaa vuosiin!! Enkä jaksa uskoa että marjoilla olis yhtään mitään tekemistä kenenkään flunssan kanssa...se tullee tai ei tuu, söit marjoja tai et...
En tajua, miksi ihania, suomalaisia kalliita ja tuoreita mansikoita pitäisi pakastaa, kun kaupasta saa kuitenkin ympäri vuoden paljon halvemmalla ulkomaisia pakastettuja. Itse en ainakaan raaskisi pakastaa sellaisia herkkuja kuin tuoreet mansikat.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 19:00"]
[/quote]
mansikoiden pakastaminen taisi alkaa yleisesti vasta joskus 70-luvulla. Ei sitä ennen tavallisilla ihmisillä ollut pakastinta.
Jotta kun talvella iskee nälänhätä henkilökohtaisen talouden kaatumisesta johtuen, voi keittää niistä kiisseliä ja selviää elossa pari päivää pidempään?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:04"]
Jotta kun talvella iskee nälänhätä henkilökohtaisen talouden kaatumisesta johtuen, voi keittää niistä kiisseliä ja selviää elossa pari päivää pidempään?
[/quote]
Jos sun talous on kaatunut, ne mansikat on sulaneet siellä pakkasessa aikaa sitten, kun sinulla ei ole ollut varaa maksaa sähkölaskua ja sähkö on katkaistu.
Me pakastamme yhden laatikon kesässä ja se myös kuluu talven aikan. Käytämme pakastemansikoita smoothieihin ja rahkan päälle aamupalalla melkein joka päivä. Ja olemme molemmat, mieheni ja minä, hoikkia ja hyväkuntoisia :)
Teen niistä mössöä, joka maistuu ihan sellaisenaan (tai vaikka kreikkalaisessa jugurtissa) Lisäksi teen mehua. Niistä lötsyköistä en välitä minkään, niitä laitanmuutaman rasian ja teen joskus harvoin rahkaa.
Pakastetuista mansikoista saa vaikka mitä :) Onhan se vähän huonolla mallilla jos ei tiedä kuin yhden tavan hyödyntää ne :D
No ei ne kesällä kerätyt mansikat mitään luomua ole. Lannoitteita ja homeenestoa pullollaan. Pakastetut kaupan marjat ovat tutkittuja ja puhtaita. Lisäksi ne pakastetaan todella nopeasti. Jo mätät ne mansikat ämpäreihin, kuten kerroit, mahtaa olla melkoista mössöä.