Kertokaa, miksi ihmeessä niitä mansikoita täytyy pakastaa?
Leivotteko talvella niin paljon mansikkakakkuja? Kaikki hamstraavat ihan hulluna mansikkaa laatikkokaupalla. Yleisin kysymys kaveria tavatessa: oletko jo pakastanut mansikat?
Miksi? Siksikö, kun muutkin niin tekevät? Kun äitikin aina pakasti? Siis haloo, syöttekö ne oikeasti talvella vai heitättekö nyt ne viimekesäiset kompostiin?
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa syödä niitä märkiä lötsyköitä talvella.
Kommentit (89)
Mä olen allerginen mansikalle joten ei tarvi tätäkään miettiä.
Minä käytän niitä rahkaan ja lapset syö sellaisenaan välipalaksi. 10kg joka vuosi pakastan ja aina loppuu kesken.
En pakasta, syödään nyt ihan tuoreeltaan mitä syödään. Pakkaseen menee sit mustikoita ja puolukoita, paljon monipuolisempia pitkin talvea.
Mä teen päivittäin smootheja, joihin isken aina muutaman mansikan, et lapsillekin maistuu (toki paljon muutakin). Voihan niitä pusseina kaupastakin ostaa ja niin teenkin, kun ei ne ite pakastetut koko vuodeksi riitä. Mutta tulee kuitenkin halvemmaksi, kun ostaa siihen halvimpaan aikaan mansikat tai käy itse poimimassa. Valmiissa pusseissa aika kova kilohinta.
Vastaa samaa mitä moni muukin. Ostan laatikollisen ja pakastan. Talvella kylmät mansikat sellaisenaan on ihania!! Niistä on ihana myös tehdä smootieta tai jotain piirakkaa tai kiisseliä. Pyrin myös keräämään mustikoita ja herukoita pakkaseen että niitä voi laittaa sitten vaikkapa maustamattoman jogurtin sekaan. Ulkomaalaisia marjojahan kun ei saa käyttää ilman keittämistä ja jos ne menee keittää ei ole hyviä enää jogurtin kanssa...
Mä pienennän ne mansikat monitoimikoneella karkealla raastinterällä. Pikkasen sokeria joukkoon ja annosrasioihin pakkaseen. Meillä niitä syödään lettujen, jäätelön, rahka ymv kanssa, laitetaan täytekakun täytteeksi ja syödään välillä ihan sellaisenaan.
Mä mietin kanssa että paljon pitäisi pakastaa (en ole tehnyt ennen) ja nyt että mitä teen sitten niistä! Haluan pakastaa mansikoita kun muutkin tekee sitä.
Viime talvena oli 30 kg pakastettuna ja minun vanhemmilta saatiin täydennyserä vielä kevättalvesta.. Viimeiset syötiin vappuna. Minä syön lasten kanssa talvella ihan kokonaisena pakkasesta otettuna iltapalalla tai teen smoothieita tai pirtelöitä. Joskus kiisseliä tms. Käyvät todella hyvin karkin korvikkeeksi kun iskee makean himo. Talvella meni myös samoin 10 kg mustikoita 15 kg viinimarjoja ja 10 kg vattuja ihan huomaamatta lasten suihin mansikoiden ohella. :) Kait sitä voisi jotain epäterveellisempääkin syödä välipalaksi?
Minä taas en tajua tuota, että miksi pakastetaan mutta sitten pihistellään niitä viimeiseen saakka eikä saa koskaan syödä - ja silloinhan ne juuri löytyvät sieltä pakkasesta vielä seuraavana kesänäkin. Meillä pakastetaan valtavat määrät marjoja, mutta syömme niitä myös päivittäin aina syyskuusta sinne seuraavaan kevääseen kun loppuvat.
Reippaasti mansikoita sekä mustikoita kesäisin pakkaseen ja kaikki menee talven aikana. Talvella ei viitsi kaupan pakastemarjoja ostaa koska niissä kotimaisena myytävissäkin saa todellisuudessa olla myös ulkomaista marjaa seassa. Käytämme marjoja päivittäin ja pakastamalla tietää mitä syö. Etenkin kun mansikat omasta maasta eikä osteta vieraalta.
Mä laitan soseeksi ja käytän smoothiessa, rahkassa ja kiisselissä. Huonoina mansikkavuosina kotimaiset loppuvat kaupoista alkukeväästä viimeistään. Me ei juurikaan osteta talvella ulkomaisia hedelmiä, syömme siis marjoja paljon.
Mä laitan soseeksi ja käytän smoothiessa, rahkassa ja kiisselissä. Huonoina mansikkavuosina kotimaiset loppuvat kaupoista alkukeväästä viimeistään. Me ei juurikaan osteta talvella ulkomaisia hedelmiä, syömme siis marjoja paljon.
Veljen vaimo ei anna lasten tai veljeni syödä niitä mansikoita pakkasesta ennenkuin joulun jälkeen, että varmasti riittää. Hänen äidillään on ollut sama sääntö. Sitten niitä monen vuosikerran takaisia nyssyköitä on pakastin pullollaan. Ja uusien pakastuksen jälkeen ei saa puoleen vuoteen syödä, vasta joulun jälkeen!
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 16:01"]
kotimaisena myytävissäkin saa todellisuudessa olla myös ulkomaista marjaa seassa. .
[/quote]
Antaisitko tuohon väitteeseen jonkun lähteen?
Meillä meni viisi tai kuusi laatikkoa kahteen pekkaan, ja loppuivatkin itse asiassa liian aikaisin. Nyt kun on tuo pikkuinen syömässä, täytynee lisätä määrää. Syömme siis jogurtin, rahkan ja viilin kanssa joka päivä. Ei todellakaan mitään kakkuja
Mansikoista voi toki tehdä muutakin kuin kakkua ja ainoa tapa saada ne säilymään kesästä on pakastaminen. Teen rahkaa, syödään viilin kanssa, tehdään kiisseleitä jne.. jne..
Kait olette tietoisia, että Elvira suosittelee ulkomaalaisten pakastemarjojen keittämistä ennen syömistä, niistä on löydetty niin paljon esim. listeriaa (ei häviä pakasteena) ja oliko jopa polio-virusta. Koska niitä kastellaan likavedellä. Ja vaikka pakasteessa lukee suomi, niin tällä hetkellä se ei tarkoita sitä, että marja on suomalaista, vaan että pakaste on tehty suomessa, eli on saatettu pakastaa suomessa ulkomaisia marjoja. Eli siis sama listeria yms vaara niissäkin.
Tässä siis syy miksi minä pakastan kesällä varmasti suomalaisia marjoja, suomessa on vielä varaa kastella niitä puhtaalla vedellä.
Onneksi on laki tekeillä tuosta alkuperäismaa tiedosta pakkauksissa, eli toivotaan, että saadaan niihin se marjojen alkuperäismaa.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:02"]
Leivotteko talvella niin paljon mansikkakakkuja? Kaikki hamstraavat ihan hulluna mansikkaa laatikkokaupalla. Yleisin kysymys kaveria tavatessa: oletko jo pakastanut mansikat?
Ei niitä kannatakaan kokonaisina pakastaa, vaan hitusen sokeroituina (C-vitamiini säilyy sokerin avulla) viipaleina tai mössönä. Kaupasta saa talvella vain kokonaisia. Ulkomaisia mansikoita voi käyttää vain kuumennettuina, pakastus ei tuhoa kalikivirusta.
Meidän viisihenkisessä perheessä mansikoita syödään talvella sellaisenaan, rahkoissa, kiisseleissä ja smoothiessa. En silti ota paineita jos jonakin vuonna esim. sairauden takia jää pakastamatta. Yleensä poimitaan itse itsepoimintatilalla niin ei tule yhtään huonoja ja ovat taatusti tuoreita.
Miksi? Siksikö, kun muutkin niin tekevät? Kun äitikin aina pakasti? Siis haloo, syöttekö ne oikeasti talvella vai heitättekö nyt ne viimekesäiset kompostiin?
En jaksa uskoa, että kukaan haluaa syödä niitä märkiä lötsyköitä talvella.
[/quote]
Ei niissä ulkomaisissa marjoissa sentään listeriaa tai poliovirusta ole (eivät elä mansikoissa), vaan vatsatauteja aiheuttavaa kalikivirusta.
Paljonko pitää ostaa mansikoita? Mitä kilo maksaa?
Kotimaisia mansikoita voi käyttää pakastimesta sulatettuina sellaisinaan. Yleensä kauppojen pakastemarjat ovat ulkomaisia ja pitäisi eka kuumentaa ne, varsinkin vadelmat. Vattuja meillä on omasta takaa eli ei tarvi ostaa, mutta mansikoita on niin vähän, että ostan torilta ja pakastan. Marjat on superterveellisiä ja herkullisia, ihanaa, kun marjoja on pakkasessa vuoden ympäri :)