Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten käytöstavat

Vierailija
22.06.2013 |

Hei. Kyselisin, onko kukaan törmännyt vastaavaan tilanteeseen kuin minä tänä aamuna.

lapsellani (8v) oli yökaveri (saman ikäinen), joka aamulla sai minut hieman ihmettelemään. Meillä oli aamiaiseksi puuroa, kuten tavallista, ja näin viikonloppu aamuna vieläpä meidän lasten herkkua: mannapuuroa ja mansikkasoppaa. No, tämä lapseni kaveri aamiaispöydässä nähdessään että tarjolla on vain puuroa, kysyi minulta "eikö ole mitään muuta" , johon vastasin että meillä kaikki syövät puuroa aamulla aina. Tähän lapsi esitti uuden kysymyksen "olisko teillä vaikka viiliä? Tai weetos-muroja?" Vastasin että ei, meillä syödään aamulla puuroa (mainittakoon että lapsen äidiltä kysyin mahdollisista ruoka-allergioista ja näitä ei ole).

lapsi sitten mökötti ja söi puurostaan vain sopan ja poistui pöydästä.

minulle on siis aivan sama mitä kukakin syö kotonaan, aloittakoon aamunsa vaikka suklaa kekseillä, mutta kun ollaan kylässä niin mielestäni sitä tulee syödä sitä mitä on tarjolla, jos ei ole juuri jokin allergia tms. Omat lapseni olen opettanutkin siihen, että kotona voitte nirsoilla jos siltä tuntuu (se ei tietenkään tarkoita samaa kuin että ei tarvitse syödä), mutta että kylässä kun ovat tai ollaan niin ollaan kiitollisia siitä mitä tarjotaan eikä nyrpistetä nokkaansa. 

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mielestä pitäisi ottaa vieraat huomioon ja tehdä poikkeuksia. Mitä jos kyse olisi ollut aikuisesta? "Et sä saa maitoa kahviisi, kun täällä meillä juodaan kahvi aamuisin mustana."

Vierailija
22/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan kanssa pahasti nirsoilevat lapset ja aikuisetkin ovat ärsyttävintä mitä tiedän, tyyliin "en voi syödä kasviksia, ne ovat ällöttäviä". Ehkä siksi että itselläni vastaavaa ongelmaa ei ole, olen pääasissa syönyt kaiken mitä eteen on laitettu hyvällä ruokahalulla. Eikö nirsoilevia ihmisiä ole kotona opetettu tarpeeksi eri makuihin? Tai se on jotain valtapeliä? Kyllähän se tuntuu loukkaavalta jos on valmistanut jotain ruokaa missä ei oikeasti ole mitään vikaa (esim. liikaa suolaa tai klimppejä puurossa) sille ruvetaan yökkimään? Itse olen esim. nuoremmille sisaruksille sanonut että sitten on varaa tulla valittaa jos tekee itse parempaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 10:56"]

Kyllä mun mielestä pitäisi ottaa vieraat huomioon ja tehdä poikkeuksia. Mitä jos kyse olisi ollut aikuisesta? "Et sä saa maitoa kahviisi, kun täällä meillä juodaan kahvi aamuisin mustana."

[/quote]

Hahah :D

Vierailija
24/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsua vieraita - aikuisia tai lapsia - jos ei halua olla vieraanvarainen ja ottaa huomioon vieraiden toiveita?

En tajua ollenkaan tuollaista "meillähän vieraat syövät juuri sitä mitä tarjotaan, syövät ja kiittävät vaikka oksettaisi" -ajatusmaailmaa.

Vierailija
25/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän tuo vieras ollut vaatinut mitään. Kerran kysynyt onko muuta, ja sitten syönyt tarjotusta sen minkä on saanut syötyä, sen kiisselin.

Jos ao lapsi ei ole aamupala-aikaan ollut tarhassa hoidossa, niin se ei välttämättä ole nähnyt puuroa sitten taaperoaikojen....

Ap vaan ketjun suosion myötä lisää vettä myllyyn....ekassa viestissä ei vaatimisesta ja yökittelystä puhuttu mitään.

Ihmiset on erilaisia, meidän mukelo pyysi tänäaamuna puuroa, kun ei vähään aikaa ole ollut. En alkanut sättiä sitä, että ei nyt sunnuntaiaamuna puuroa syödä, vaan munakasta ja pekonia kuuluu haluta.

Vierailija
26/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaapa nikottelun ja yökkäilyn ihmettelijät meille aamiaiselle. Valitsen maapallon eri puolilta eri kulttuurien aamupaloista parhaat palat ja tarjoilen sitten teille. Voisin vaikka veikata että ette kakistelematta nielisi :)

Ruoka on mitä suuremmassa määrin kulttuurikysymys ja myös makuaistiin liittyvä asia. Eri ihmiset maistavat ruoan eri tavalla, makuaistimus ei siis ole vakio. Sinun suussasi herkulliselta maistuva ruoka voi olla toisen suussa aivan toisenlainen elämys!

Vierailija
27/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kyläpaikassa pysty syömään tarjottavaa ruokaa, on syytä olla menemättä kylään. Yksinkertaista. Ei kai kukaan aikuinenkaan ala kylässä vaatia, että en mä syö sun tekemää ruokaa, eikö oo jotain muuta?

Vierailija
28/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:01"]

Ruoan kanssa pahasti nirsoilevat lapset ja aikuisetkin ovat ärsyttävintä mitä tiedän, tyyliin "en voi syödä kasviksia, ne ovat ällöttäviä". Ehkä siksi että itselläni vastaavaa ongelmaa ei ole, olen pääasissa syönyt kaiken mitä eteen on laitettu hyvällä ruokahalulla. Eikö nirsoilevia ihmisiä ole kotona opetettu tarpeeksi eri makuihin? Tai se on jotain valtapeliä? Kyllähän se tuntuu loukkaavalta jos on valmistanut jotain ruokaa missä ei oikeasti ole mitään vikaa (esim. liikaa suolaa tai klimppejä puurossa) sille ruvetaan yökkimään? Itse olen esim. nuoremmille sisaruksille sanonut että sitten on varaa tulla valittaa jos tekee itse parempaa!

[/quote]

No mietin ihan samaa. Miten voi ruokailu olla monelle niin vaikeaa? Sitten vielä opetetaan samat nirsot tavat jälkikasvulle, ei jessus. Kyllä kaikki ruoka on ihan syötävää. Ymmärrän kyllä esim. puuron aiheuttaman yökköreaktion, mutta voi sitäkin kylässä syödä edes vähän ja sitten sanoa, että en jaksa enempää tms. Mikä oikeasti syömisessä on niin kovin kovin hankalaa? Lapsilla voi tietysti olla ennakkoluuloja jotain erikoisia ruokia kohtaan, mutta kun on runsaasti näitä "en syö kalaa/perunaa/kanaa/tummaa leipää" -tyyppejäkin. Meillä ainakin on periaatteena, että kaikkea maistetaan joka aterialla. Kummasti on alkanut mennä esim. katkaravut suusta alas, vaikka ennen tuo 5v "inhosi" niitä. Nykyään tykkää.

Vierailija
29/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:21"]

Jos ei kyläpaikassa pysty syömään tarjottavaa ruokaa, on syytä olla menemättä kylään. Yksinkertaista. Ei kai kukaan aikuinenkaan ala kylässä vaatia, että en mä syö sun tekemää ruokaa, eikö oo jotain muuta?

[/quote]

Mistäs sen etukäteen tietäisi kannattaako mennä kylään? Mutta joo, ehkei tämä lapsi tosiaan viitsi toiste tulla...

Entä jos yksi ruoka onkin päässyt hiukan palamaan ja maistuu pahalta, mutta muuten kyläpaikan ruoka onkin hyvää? Ja vieras yökkien syö vain sen palaneen ruoan eikä enää koskaan kyläile kun "on syytä olla menemättä kylään". Tarkoituksenmukaista?

Vierailija
30/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:19"]

Tulkaapa nikottelun ja yökkäilyn ihmettelijät meille aamiaiselle. Valitsen maapallon eri puolilta eri kulttuurien aamupaloista parhaat palat ja tarjoilen sitten teille. Voisin vaikka veikata että ette kakistelematta nielisi :)

Ruoka on mitä suuremmassa määrin kulttuurikysymys ja myös makuaistiin liittyvä asia. Eri ihmiset maistavat ruoan eri tavalla, makuaistimus ei siis ole vakio. Sinun suussasi herkulliselta maistuva ruoka voi olla toisen suussa aivan toisenlainen elämys!

[/quote]

Nyt herätys. Puuro, tuikitavallinen puuro, on jokaikiselle suomalaiselle tuttu ruoka.

Vierailija
31/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai vieraanvaraisuus ole valikoimanpaljoutta vaan sitä että yleensä tarjotaan toiselle!!!!

Ihme mammoja täällä liikkeellä, että jokaiselle yövieraskakarallekin pitää olla oikein eri sorttereita pöydässä, kun ei muulloinkaan ole. itsekästä käytöstä, tosi itsekästä vaatia sellaista!

Vierailija
32/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:30"]

[/quote]

Mistäs sen etukäteen tietäisi kannattaako mennä kylään? Mutta joo, ehkei tämä lapsi tosiaan viitsi toiste tulla...

Entä jos yksi ruoka onkin päässyt hiukan palamaan ja maistuu pahalta, mutta muuten kyläpaikan ruoka onkin hyvää? Ja vieras yökkien syö vain sen palaneen ruoan eikä enää koskaan kyläile kun "on syytä olla menemättä kylään". Tarkoituksenmukaista?

[/quote]

Palanut tai muuten pilalla oleva ruoka on ihan eri asia. Eihän sellaista tietenkään tarvitse syödä, ja yleensä kyllä ruoan tehnytkin huomaa, että nyt pääsi kärtsäämään. 

Kuten sanottu, jos tietää voivansa syödä vain tiettyjä ruokia, ei kannata mennä kylään. Pysyy sitten kotona vaan rajoitteidensa kanssa.

Vierailija
33/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa pitää syödä mitä on tarjolla tai olla hiljaa syömättä mitään. Puuro on vähän hankala homma, kun siitä pitää tai ei..puuron suutuntuma on sellainen, että se helposti laittaa yökkäämään jollei siitä pidä. Olisiko sitten ollut parmepi syödä ja käydä oksentamassa, tiedä häntä.

Itse olen aika mustavalkoinen näissä tarjoiluasioissa, mutta kun itsellänikin puuro tulee nopeammin ylös mitä menee alas...en pakota ketään sitä syömään, aina on leipä vaihtoehtona.

Vierailija
34/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:30"]

[/quote]

[/quote]

Palanut tai muuten pilalla oleva ruoka on ihan eri asia. Eihän sellaista tietenkään tarvitse syödä, ja yleensä kyllä ruoan tehnytkin huomaa, että nyt pääsi kärtsäämään. 

Kuten sanottu, jos tietää voivansa syödä vain tiettyjä ruokia, ei kannata mennä kylään. Pysyy sitten kotona vaan rajoitteidensa kanssa.

[/quote]

"Kuten sanottu" hahah. Ai eli kyse olikin siis siitä, että pystyy nimenomaan syömään vain tiettyjä ruokia... okei okei nyt alan tajuta. Mutta yleensähän tällaiset pahasti ruokarajoitteiset yökkäävätkin heti nähdessään muuta ruokaa kuin omia iänikuisia spagettirenkaitaan ja siksi pysyttelevät näistä tilanteista poissa.

Mielestäni ei kuitenkaan ole erityisen rajoittunutta kysellä jonkun mieluisamman ruoan perään mikäli vaikkapa se puuro ei maita. Monilla - ihan tavallisilla ihmisillä - saattaa hyvinkin olla jotain inhokkiruokia eikä sen pitäisi olla syy eristäytyä kaikenlaisesta kyläilystä, mikä taasen haittaa sosiaalista elämää.

Vierailija
35/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kummallisia vastauksia. Miten niin kouluikäiset lapset eivät syö puuroa? Kyllä meillä lapset syövät joka kouluaamu puuroa, yläkoululaisetkin. Ja mannapuurohan on ihan herkku, ei se ole mitään kaurapuuroa. Ja itse olen yläkoulussa töissä, ja kun puuroa on ruokana, sitä kuluu paljon, koululaiset tykkäävät puurosta.

Kun meillä on viikonloppuvieraita, aamupala on tietysti runsaampi kuin arkipuuro, eli leipää ja mysliä on tarjolla. Ei kyllä muroja, kun ei niitä meillä pahemmin käytetä. Mutta kun meillä on jotain ruokaa, niin tietenkin se on vain yhtä ruokaa, eikä vieraiden kuulu kysellä, saisiko jotain muuta. On meillä yksi sellainen tuttavaperhe, jolle ei meidän laittama ruoka kelpaa, ja jotka eivät käske lapsiaankaan edes maistamaan, vaikka itse olisimme kuinka puuhailleet ruuan kanssa ja parhaita herkkujamme tarjoamme. Emme heitä mielellään meille kutsu, mutta kutsuisivat itse itseään aika usein.

Vierailija
36/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen 80-luku, kun kylässä laitettiin aina kahvit kuppiin ja pyydettiin pöytään. Sitten ihmeteltiin, kun ei kahvi kelpaa. En ole koskaan oppinut juomaan kahvia. Eikö normaalia olisi tarjota vaihtoehto lapselle ja unohtaa koko juttu, eikä kirjoitella siitä palstoille?

Vierailija
37/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus yksi pojan kaveri kylässä, pojat olivat varmaan jotain 10v. Tällä kaverilla omat eväät, voileipä ja pillimehu!!! Kyll me vähän naurettiin, aivan kuin meillä ei ruokaa saisi.

Vierailija
38/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset eivät tiedä mitään hyvistä käytöstavoista.

Vierailija
39/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:26"]

Ymmärrän kyllä esim. puuron aiheuttaman yökköreaktion, mutta voi sitäkin kylässä syödä edes vähän ja sitten sanoa, että en jaksa enempää tms. 

[/quote]

Miten ihmeessä on parempi vaihtoehto pakottaa itsensä syömään itseä yököttävää ruokaa, ja sitten valehdella päälle???? HALOO... 

Se,että kestää kaiken ja istuu hiljaa kärsien, ei ole hyvää käytöstä, vaan turhaa mielistelyä. En koskaan haluaisi olla juhlien tms emäntä, jonka vieraan kaatavat kuppeja huonekasveille tai kätkevät ruokaa servetteihinsä, etteivät VAAN loukkaa minua. Saati että syövät jotain oksennusta nieleskellen...

Vierailija
40/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä en tykkää jostain ruuasta jossain muualla kuin kotona, en vaan ota kyseistä ruokaa ja pidän suuni kiinni.

En ala suureen ääneen kyselemään jonkun muuan vaihtoehdon perään, se on minusta huonoa käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä