Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten käytöstavat

Vierailija
22.06.2013 |

Hei. Kyselisin, onko kukaan törmännyt vastaavaan tilanteeseen kuin minä tänä aamuna.

lapsellani (8v) oli yökaveri (saman ikäinen), joka aamulla sai minut hieman ihmettelemään. Meillä oli aamiaiseksi puuroa, kuten tavallista, ja näin viikonloppu aamuna vieläpä meidän lasten herkkua: mannapuuroa ja mansikkasoppaa. No, tämä lapseni kaveri aamiaispöydässä nähdessään että tarjolla on vain puuroa, kysyi minulta "eikö ole mitään muuta" , johon vastasin että meillä kaikki syövät puuroa aamulla aina. Tähän lapsi esitti uuden kysymyksen "olisko teillä vaikka viiliä? Tai weetos-muroja?" Vastasin että ei, meillä syödään aamulla puuroa (mainittakoon että lapsen äidiltä kysyin mahdollisista ruoka-allergioista ja näitä ei ole).

lapsi sitten mökötti ja söi puurostaan vain sopan ja poistui pöydästä.

minulle on siis aivan sama mitä kukakin syö kotonaan, aloittakoon aamunsa vaikka suklaa kekseillä, mutta kun ollaan kylässä niin mielestäni sitä tulee syödä sitä mitä on tarjolla, jos ei ole juuri jokin allergia tms. Omat lapseni olen opettanutkin siihen, että kotona voitte nirsoilla jos siltä tuntuu (se ei tietenkään tarkoita samaa kuin että ei tarvitse syödä), mutta että kylässä kun ovat tai ollaan niin ollaan kiitollisia siitä mitä tarjotaan eikä nyrpistetä nokkaansa. 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei haluu syödä, ei oo pakko. Kai sä nyt sen tajuut?

Vierailija
62/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, eihän tuo nyt ole varsinaisesti nyrpistelyä, jos kysyi onko tarjolla muuta. Mulla on 4 lasta. Yksi niistä rakastaa kaurapuuroa. Muut syö sitä ok. Mutta oli vaihe, jolloin kaksi lapsista ei pystyneet sitä nielemään vaan se aiheutti yökkäilyrefleksin. Kaikki tykkää riisipuurosta. Kukaan, minä mukaan luettuna, ei saa alas spelttipuuroa vaan se aiheuttaa reaktion tuolla kurkussa. Mä rakastan mannapuuroa, mutta lapset yökkäilee sille. Vispipuuroon kukaan ei suostu koskemaankaan. Ohrapuurot ym. menee ihan hyvin myös. Eli meillä ainakin on tosi paljon väliä sillä mitä puuroa on. Ja ne yökkäilyreaktiot on todellisia, ei mitään "mä en tykkää". En usko, että ollaan ainoita. Kun meillä on kavereita yökylässä, valmistaudun siihen siten, että sanon, että voi ottaa puuroa tai leipää tai jugurttia tai muroja, ainakin kolmea vaihtoehtoa tarjoan. Se ei ole multa mistään pois ja lapsi saa ruokaa. Mä olen samaa mieltä ja olen opettanut lapsille, että kylässä syödään sitä mitä tarjotaan. Mutta jos joku oikeasti yököttää, sitä ei tarvitse syödä. Toisaalta olen oppinut ja opetan lapsilleni, että vieraisiin varaudutaan niin, että varmasti löytyy syötävää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan olis tullut luunappi tommosesta perseilystä kyläpaikassa. 

Mutta silloin ei ollutkaan muotia olla homo eikä maha roikkunut vyön päällä 10-vuotiaana. 

Oli se kamalaa aikaa sussiunaa

Vierailija
64/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tiedustellut kyläilijältä, mitä hän haluaisi aamupalaksi. Kaikkien kotona ei puuroja syödä ja se on nykyään arkipäivää. 

Kyllä minä haluan, että kyläilijälle jää kiva muisto minusta ja kodistani.

Ap, olisitko tehnyt saman, jos kyseessä olisi ollut oma ystäväsi?

Vierailija
65/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 20:59"]

[/quote]

en käskenyt lasta syömään puuroa, mutta turha oli olettaa että jotain muuta sitten saa.

minusta se vain on niin että kyläsä syödään sitä mitä nokan eteen tuodaan, eikä että vieraat tulevat kuin ravintolaan ja pöydässä tilaavat mitä kukin haluaa.

ap

Vierailija
66/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt vasta aikuisen +40 pystynyt syömään kaurapuuroa. Mitään muuta puuroa en pysty vieläkään syömään.

Naurettavaa käytöstä ap:lta, miksi ylipäätään kutsutte vieraita, jos ette halua kohdella heitä hyvin?

Vierailija
67/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että kyläpaikassa syödään mitä tarjolla on. Jos aikuinen menee illalliselle ystävänsä luo, kyllähän hän syö mitä ystävä on tehnyt, eikä ala kysellä muuta ruokaa. Sama koskee lapsia. Aamupalalla on tarjolla sitä mitä on, ja sitä syödään ellei just ole esim. allerginen. Ei voi mitään, mielestäni tuolla lailla käyttäytyvät lapset ovat huonosti kasvatettuja, kun edes kehtaavat pyytää muuta ruokaa.

Vierailija
68/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, sä oletkin provo. No, viihdyttävää iltaa sitten vain.

-7-

Vierailija
69/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:21"]

Minä olen nyt vasta aikuisen +40 pystynyt syömään kaurapuuroa. Mitään muuta puuroa en pysty vieläkään syömään.

Naurettavaa käytöstä ap:lta, miksi ylipäätään kutsutte vieraita, jos ette halua kohdella heitä hyvin?

[/quote]

Eli lapselle (tai aikuisellekin) pitäisi olla tarjolla montaa sorttia ihan varmuuden vuoksi? Mitä jos ap:n perheessä kukaan ei esim. koskaan syö leipää (näitäkin perheitä on), niin pitäisikö ap:n ostaa koko leipärepertuaari tarvikkeineen yhtä yövierasta varten? Tai muropaketti, jos niitäkään ei kukaan muu syö perheessä? Kumma juttu, jos ei 8v pysty syömään yhtä puurolautasellista. Sitä paitsi on oikeasti ihan helvetin nokkavaa ja epäkohteliasta kysellä, olisiko jotain muuta. Nykyään ei ilmeisesti opeteta mitään käytöstapoja lapsille. Ranskiksia vaan pitäis olla ja suklaamuroja.

Vierailija
70/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:12"]

Mä olisin tiedustellut kyläilijältä, mitä hän haluaisi aamupalaksi. Kaikkien kotona ei puuroja syödä ja se on nykyään arkipäivää. 

[/quote]

sen verran käytöstapoja omaavia ystäviä minulla ettei kukaan alkaisi vaatimaan jotain muuta. Olen itsekin syönyt kylässä ruokaa josta en pidä, mutta kiltisti sen olen aina syönyt ja kiittänyt ruoasta vaikka tekisi mieli oksentaa. luulin tämän olevan ihan selvä juttu ainakin aikuisten ihmisten keskuudessa. 

Ja tosiaan on edelleen eri asia jos on allergiaa (josta voisi kyllä tiedottaa etukäteen jos mahdollista). 

Vierailija
71/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi ei syö puuroa. Ei olisi kelvannut meidän lapsille. Itse annan valita mitä syö. Kyllä on tiukkaa, jos ei voi antaa viiliä, jogurttia, leipää tai hedelmää. Musta olit nolo.  Kiva antaa lapsen olla nälkäsenä. No ehkä ei tule teille enää yökylään.

Vierailija
72/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 20:59"]

[/quote]

minusta se vain on niin että kyläsä syödään sitä mitä nokan eteen tuodaan 

[/quote]

Minusta ei.

Vierailija
73/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös aikuiset syövät sitä, mitö on tarjolla. Kasvisruokavaliolle meillä nauretaan, joten aamupalalla on vaaleaa leipää, jonka päällä on paksu läskikylkinen lihanpala. Jos vieras pyytää jotain muuta, vetoan käytöstapoihin. Hän se on kylässä, joten sopeutukoot.

Vierailija
74/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:24"]

olen aina syönyt ja kiittänyt ruoasta vaikka tekisi mieli oksentaa

[/quote]

Miksi ihmeessä kukaan tekisi näin? Kuulostaa ihan mielipuoliselta.

Vierailija
75/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia juhannuksena kylässä. Ja jos olisi, tarjottaisiin kaikenlaisia herkkuja mansikkakakusta alkaen. Minusta on kiva ilahduttaa lapsia, joten jos toiveena on kaakaota, sitä saa. Ikinä ei käy mielessä, että meidän lasten herkku eli mannapuuro olisi koko maailman lasten mieleen.

Vierailija
76/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:12"]

[/quote]

sen verran käytöstapoja omaavia ystäviä minulla ettei kukaan alkaisi vaatimaan jotain muuta. Olen itsekin syönyt kylässä ruokaa josta en pidä, mutta kiltisti sen olen aina syönyt ja kiittänyt ruoasta vaikka tekisi mieli oksentaa. luulin tämän olevan ihan selvä juttu ainakin aikuisten ihmisten keskuudessa. 

Ja tosiaan on edelleen eri asia jos on allergiaa (josta voisi kyllä tiedottaa etukäteen jos mahdollista). 

[/quote]

Haluatko olla ystävä tai lapsen ystävän äiti, jonka luona syödään sitä mitä eteen tuodaan vaikka oksennusta niellen? Itse pyrin olemaan sen verran kohtelias, että tarjoan jotain mistä tiedän vieraideni pitävän. 

Puuro on myös hyvin paljon makunystyröitä kahtia jakava asia. Itsekään en voinut lapsena syödä puuroa. Siksi jos meillä on kyllässä vieraita, aikuisia tai lapsia, aina on vaihtoehto puurolle. Se kuuluu mielestäni hyviin käytöstapoihin. 

Mielestäni, ap,  et käytäytynyt yhtään sen kohteliaammin kuin lapsikaan. On toki kohteliasta olla vieraissa nurisematta ruuasta (mitä lapsi ei oikeastaan edes tehnyt), mutta kohteliasta on myös olla vieraanvarainen. 

Vierailija
77/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:29"]

Moni lapsi ei syö puuroa. Ei olisi kelvannut meidän lapsille. Itse annan valita mitä syö. Kyllä on tiukkaa, jos ei voi antaa viiliä, jogurttia, leipää tai hedelmää. Musta olit nolo.  Kiva antaa lapsen olla nälkäsenä. No ehkä ei tule teille enää yökylään.

[/quote]

LOL, tämä harvemmin on kovin suuri menetys :D

Vierailija
78/78 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan ok, jos lapsi kysyi olisko muuta. No, ei ollut joten söi sen kiisselin ja lähtee kotiinsa lounaalle... Musta tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

Meilläkin yövierailta kysytään haluaisivat aamupalaksi. Kaapista kuitenkin löytyy puurot, leivät ja myslit... kaikkea en kerralla viitsi laittaa tarjolle, mutta laitetaan niitä mitä vieraat pyytää.

Mutta meillä vkl aamuisin on kysytty jo kolmivuotiaalta lapselta mitä saisi olla... lähtee kaikkien vapaapäivä mukavasti liikkeelle kun yksi ei nyrpistele pöydässä ettei maistu. Arkena on sitten just sitä mitä äiti on esiille laittanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän