Lasten käytöstavat
Hei. Kyselisin, onko kukaan törmännyt vastaavaan tilanteeseen kuin minä tänä aamuna.
lapsellani (8v) oli yökaveri (saman ikäinen), joka aamulla sai minut hieman ihmettelemään. Meillä oli aamiaiseksi puuroa, kuten tavallista, ja näin viikonloppu aamuna vieläpä meidän lasten herkkua: mannapuuroa ja mansikkasoppaa. No, tämä lapseni kaveri aamiaispöydässä nähdessään että tarjolla on vain puuroa, kysyi minulta "eikö ole mitään muuta" , johon vastasin että meillä kaikki syövät puuroa aamulla aina. Tähän lapsi esitti uuden kysymyksen "olisko teillä vaikka viiliä? Tai weetos-muroja?" Vastasin että ei, meillä syödään aamulla puuroa (mainittakoon että lapsen äidiltä kysyin mahdollisista ruoka-allergioista ja näitä ei ole).
lapsi sitten mökötti ja söi puurostaan vain sopan ja poistui pöydästä.
minulle on siis aivan sama mitä kukakin syö kotonaan, aloittakoon aamunsa vaikka suklaa kekseillä, mutta kun ollaan kylässä niin mielestäni sitä tulee syödä sitä mitä on tarjolla, jos ei ole juuri jokin allergia tms. Omat lapseni olen opettanutkin siihen, että kotona voitte nirsoilla jos siltä tuntuu (se ei tietenkään tarkoita samaa kuin että ei tarvitse syödä), mutta että kylässä kun ovat tai ollaan niin ollaan kiitollisia siitä mitä tarjotaan eikä nyrpistetä nokkaansa.
Kommentit (78)
No tuo on vielä pientä.
Meillä oli pari viikkoa sitten yökylässä tyttären kaveri "Elli", 7v. Iltapalalla kun istuivat pöytään tämä Elli sanoi alkajaisiksi, että "Yäk, mikä täällä haisee. Haisee kamalan pahalta". Mies siis paistoi itselleen munia ja pekonia, lapsille oli monenlaista muuta tarjolla. Koko iltapalan ajan tyttö hoki, että kauhealta haisee. Ruokailun jälkeen käveli olkkariin ja pyyhki suunsa meidän SOHVAAN. Yritti tehdä sen niin, ettei kukaan olisi huomannut, mutta minä huomasin ja sanoin siitä asiasta jämäkästi, että meillä on talouspaperit ja servetit suun pyyhkimistä varten.
No, aamupalalla taas nyrpisteltiin, että kamalalta haisee (oli vain leipää, jogurttia, keitettyjä munia yms.). Ja TAAS ruokailun jälkeen yritti hiipiä olohuoneeseen suuta sohvaan pyyhkimään, onneksi sain teosta taas kiinni ja nyt oli äänessäkin astetta kovempi volyymi. Mutta ei paljon tyttöä hetkauttanut.
Kamala lapsi, eikä tosiaan tarvi tulla meille enää yökylään. Muutenkin epämiellyttävä kitisijä ja valittaja koko kyläilynsä ajan. Onneksi harvassa on näin huonokäytöksiset lapset.
Puuro olisi minulle eksoottisempi ruoka kuin lampaan aivot. Jälkimmäisiä söin viisi vuotta sitten, puuroa viimeksi 1989. Se ei vaan mene yökkäämättä alas.
Niille jotka neuvovat vain olemaan hiljaa ja syömättä; ihanko oikeasti tekisitte näin, ettekä söisi kyläpaikassa mitään? Istuisitte vaan hiljaa tyhjän lautasen edessä. Eikö se olisi aika outoa?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 14:43"]
Puuro olisi minulle eksoottisempi ruoka kuin lampaan aivot. Jälkimmäisiä söin viisi vuotta sitten, puuroa viimeksi 1989. Se ei vaan mene yökkäämättä alas.
Niille jotka neuvovat vain olemaan hiljaa ja syömättä; ihanko oikeasti tekisitte näin, ettekä söisi kyläpaikassa mitään? Istuisitte vaan hiljaa tyhjän lautasen edessä. Eikö se olisi aika outoa?
[/quote]
Kyllä siellä aina on jotain muutakin, tässäkin tapauksessa kiisseliä. ja eipä mun kyläpaikoissa ainakaan koskaan ole aina vain yhtä sorttia tarjolla!!!!
Mun mielestä aika hepponen tai oikeastaan tylsä aamupala. Kyllä päiväkodissakin on puuroon kanssa leipää/tuorepalaa tms.! Mielestäni 8v lapsi EI ollut törkeä kysyessään olisiko mahdollista saada vaikka viiliä!! Itse olisin laittanut pöytään vaikka paahtoleipää, rahkaa/jogurttia, hedelmiä puuroon lisäksi. Vaikka edes banaanin Jos ei muuta!
Meillä oli kylässä 8v poika ja tarjosin pinaattikeittoa kananmunalla ja karjalanpiirakkaa mikä on omani lempiruokaa. Hän sanoi arasti ettei tykkää pinaattikeitosta. Ei ollut ongelma, kaivoin jääkaapista eilistä itse valmistamaani pizzaa joka oli tarkoitettu meidän iltaruoaksi. söi sitä hyvillä mielin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 15:14"]
Mun mielestä aika hepponen tai oikeastaan tylsä aamupala. Kyllä päiväkodissakin on puuroon kanssa leipää/tuorepalaa tms.! Mielestäni 8v lapsi EI ollut törkeä kysyessään olisiko mahdollista saada vaikka viiliä!! Itse olisin laittanut pöytään vaikka paahtoleipää, rahkaa/jogurttia, hedelmiä puuroon lisäksi. Vaikka edes banaanin Jos ei muuta!
Meillä oli kylässä 8v poika ja tarjosin pinaattikeittoa kananmunalla ja karjalanpiirakkaa mikä on omani lempiruokaa. Hän sanoi arasti ettei tykkää pinaattikeitosta. Ei ollut ongelma, kaivoin jääkaapista eilistä itse valmistamaani pizzaa joka oli tarkoitettu meidän iltaruoaksi. söi sitä hyvillä mielin.
[/quote]
Huh, huh, annoit sitten kakaralle pizzaa aamupalaksi! Kyll todellakin lapset RULES!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 13:47"]
Jos mä en tykkää jostain ruuasta jossain muualla kuin kotona, en vaan ota kyseistä ruokaa ja pidän suuni kiinni.
En ala suureen ääneen kyselemään jonkun muuan vaihtoehdon perään, se on minusta huonoa käytöstä.
[/quote]
Tässä ollaan asia ytimessä. Ap puhui huonosta käytöksestä, ei siitä, että jollekin tulee yökkäysrefleksi puurosta. Mutta siihenhän täällä on tietysti jumiuduttu.
Pohjimmiltaan kyse on asenteesta: itse kahdeksanvuotiaana koin oman asemani kylässä siten, että olen saanut olla yökylässä, ja se on jo asia, josta tunnen kiitollisuutta. Sitten kun pyydettiin aamupalalle, ei olisi tullut pieneen mieleenkään kysellä _muita vaihtoehtoja_ tarjottaville. Jos eväänä oli jotain, mistä en pitänyt (=ap:n esimerkin puuro), jätin hiljaisuudessa syömättä ja korvasin syömällä vastaavasti muuta pöydästä löytyvää enemmän (=mansikkakiisseli).
Minä tykkäsin pienenä kamalasti äitini tekemästä mannapuurosta, mutta mummoni tekemä ei ollut yhtä hyvää, vaan sai aikaan yökkäysrefleksin kun siinä oli paakkuja. Itse en ole enää aikuisena mannapuuroa edes keitellyt, saatikka lapsilleni tarjonnut. Mannapuuro ei ole välttämättä monellekaan lapselle tuttua ja voi todellakin aiheuttaa yökkäysrefleksin. Kannattaisi tarjota jotain tavallisempaa mitä lapset yleensä aamuisin syövät.
Tämän ketjun kaltaisen äidin takia en halua lastani päästää yökylään ja en käske kavereillekaan.
Kun se on tylsä elämän kohokohta miettiä mitä se vieras kakara tekee väärin. Ja noita mammoja on enemmistö.
Ja eivät raukat edes käsittä, että sama paskaläjä se oma kakara on muille. Joko se on liian ujo, tai liian vaativat kuten tässä tai liian nirso tai ei muista olla pomppimatta sohvalla kun kotona saa tai liian määräilevä tai ... you name it.
Ennen vanhaan ei kakarat kyläilleet kuten nykyään, ei ollut synttäreitä samaan tapaan kuin nyt. Vanha kuri ja käytös takaisin, kakarat kotona kunnes käytöstavat risulla opetettu? Näkyä saa kuulua ei?
Mä olen ollut lapsi 60- ja 70-luvulla ja kyllä silloin kylältiin. Ja mä ainakin mennessäni johonkin uuteen paikkaan, haistelin hiukan ilmaa, miten täällä huushollissa käyttäydytään ja aina se toimi. Ja muuten toimi muillakin.
Onko nykyajan lapset kasvatettu niin itsekkäiksi, ettei millään muulla ole väliä kuin omilla mielihaluilla, viis käytöstavoista tai ei he edes tiedä että on jotain käytöstapoja olemassa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 13:47"]
Jos mä en tykkää jostain ruuasta jossain muualla kuin kotona, en vaan ota kyseistä ruokaa ja pidän suuni kiinni.
En ala suureen ääneen kyselemään jonkun muuan vaihtoehdon perään, se on minusta huonoa käytöstä.
[/quote]
Tässä ollaan asia ytimessä. Ap puhui huonosta käytöksestä, ei siitä, että jollekin tulee yökkäysrefleksi puurosta. Mutta siihenhän täällä on tietysti jumiuduttu.
Pohjimmiltaan kyse on asenteesta: itse kahdeksanvuotiaana koin oman asemani kylässä siten, että olen saanut olla yökylässä, ja se on jo asia, josta tunnen kiitollisuutta. Sitten kun pyydettiin aamupalalle, ei olisi tullut pieneen mieleenkään kysellä _muita vaihtoehtoja_ tarjottaville. Jos eväänä oli jotain, mistä en pitänyt (=ap:n esimerkin puuro), jätin hiljaisuudessa syömättä ja korvasin syömällä vastaavasti muuta pöydästä löytyvää enemmän (=mansikkakiisseli).
[/quote]
Eli toimit kuten Ap:n tarinan 8-vuotias. Oliko käytöksesi siis huonoa? Vai missä on se "asian ydin"?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 15:14"]
[/quote]
Huh, huh, annoit sitten kakaralle pizzaa aamupalaksi! Kyll todellakin lapset RULES!
[/quote]
Kyse oli lounaasta!!
Vaan APlläpä oli; mannapuuroa koska sitä heillä syödään :-)
[/quote]
Kyllä siellä aina on jotain muutakin, tässäkin tapauksessa kiisseliä. ja eipä mun kyläpaikoissa ainakaan koskaan ole aina vain yhtä sorttia tarjolla!!!!
[/quote]
VAIKKA olen sitä mieltä että kylässä syödään sitä mitä on tarjolla, niin aika tylyltä kuulostaa tuo ap:n asenne. Kaikki lapset eivät todellakaan syö sitä puuroa, ja itse olisin kyllä vieraalle antanut vaikka vaihtoehtoisesti leipää sitten. Kyse oli kuitenkin aamupalasta eikä mistään ruuasta!
No mutta, itse en ole koskaan sanonut nälkäiselle ihmiselle meillä, että leipäää ei saa ottaa . Jos olen itse kutsunut tai lapseni on kutsunut niin meillä on aina varaa leipään, jos se on loppunut, menen nopeasti kauppaan.
Meillä käy vieraita jotka sanovat että heillä on nälkä. Yleensä saa ottaa leipää.
Itseäni yökötti lapsena vain äidin tekemä silakkalaatikko. Oksensin. Sen sijaan sisareni yökki puuroille, lähes kaikille.
Minulle ei ole ongelma tarjota vieraalle leipää, omatkin lapset saavat ruokaa jos on nälkä. Ovat alipainoisia mutta ruoasta en ole koskaan tehnyt elämää suurempaa ongelmaa.
Näin meilläkin. Omat ja lasten ystvät ovat "kunniavieraita", joille katetaan kauniisti monipuolinen (valinnanvaraa) ja herkullinen aamiainen tai muu ruoka. Samoin myös ystäväperheissämme. Luulin, että useimmat muutkin ihmiset toimisivat näin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 10:26"]
Kyllä meillä katetaan pöytään monipuolinen aamiainen kun on vieraita, muu olisi mielestäni junttimaista. Miltähän lapsestasi tuntuu kun hänen vierastaan ei huomioitu. Vaikka sinua ei kiinnostaisi lapsen vieraan viihtyminen niin lapsellesi tuollainen on noloa :(
[/quote]
Tässä se huonokäytöksinen on kyllä tasan ap eikä vieraillut lapsi.
Sääli molempia lapsia, vierasta joka sai vain vähän mehukeittoa syödäkseen ja ap:n lasta, joka joutui noloon tilanteeseen sen vuoksi, miten hänen kotonaan kohdellaan vieraita. (No ehkä hän onkin jo tottunut ja kuvittelee sen olevan normaalia.)
Ap:n perheestä saattaa tulla kauhutarina muiden lasten keskuudessa. "Ihan totta, ne ei syö koskaan mitään muuta kuin puuroa aamiaisella. Ja se äiti näytti tosi vihaiselta kun kysyin saisiko jotain muuta, ei antanut. Pakko oli yrittää kysyä kun oli niin nälkä. Onneksi ei tarvi asua niillä, en kyllä mee sinne enää." Tehtävä suoritettu, vieraillut lapsi poistettu kuvioista. Pisteet ap:lle. Ai niin mutta ap:n lapsen sosiaalinen elämä koki kolauksen... no ei se mitään, eihän ap:n lasten tarvitse olla kavereita sellaisten lasten kanssa, joiden ruokatottumukset eivät vastaa täydellisesti ap:n omia.
Nyt ap koki elämänsä yllätyksen: lapsen joka kieltäytyi puurosta. Näin sitä lapset aikuisia kasvattaa ja koville ottaa :D
Äitihän se tässä huonosti käyttäytyi. Aika ankealta kuulostaa teidän aamupala, ei ihme että naapurin lapsetkin ihmettelee.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:26"]
Ymmärrän kyllä esim. puuron aiheuttaman yökköreaktion, mutta voi sitäkin kylässä syödä edes vähän ja sitten sanoa, että en jaksa enempää tms.
[/quote]
Miten ihmeessä on parempi vaihtoehto pakottaa itsensä syömään itseä yököttävää ruokaa, ja sitten valehdella päälle???? HALOO...
Se,että kestää kaiken ja istuu hiljaa kärsien, ei ole hyvää käytöstä, vaan turhaa mielistelyä. En koskaan haluaisi olla juhlien tms emäntä, jonka vieraan kaatavat kuppeja huonekasveille tai kätkevät ruokaa servetteihinsä, etteivät VAAN loukkaa minua. Saati että syövät jotain oksennusta nieleskellen...
[/quote]
Olen samaa mieltä. Ihmisillä on todella kummallinen käsitys hyvistä tavoista.