Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten käytöstavat

Vierailija
22.06.2013 |

Hei. Kyselisin, onko kukaan törmännyt vastaavaan tilanteeseen kuin minä tänä aamuna.

lapsellani (8v) oli yökaveri (saman ikäinen), joka aamulla sai minut hieman ihmettelemään. Meillä oli aamiaiseksi puuroa, kuten tavallista, ja näin viikonloppu aamuna vieläpä meidän lasten herkkua: mannapuuroa ja mansikkasoppaa. No, tämä lapseni kaveri aamiaispöydässä nähdessään että tarjolla on vain puuroa, kysyi minulta "eikö ole mitään muuta" , johon vastasin että meillä kaikki syövät puuroa aamulla aina. Tähän lapsi esitti uuden kysymyksen "olisko teillä vaikka viiliä? Tai weetos-muroja?" Vastasin että ei, meillä syödään aamulla puuroa (mainittakoon että lapsen äidiltä kysyin mahdollisista ruoka-allergioista ja näitä ei ole).

lapsi sitten mökötti ja söi puurostaan vain sopan ja poistui pöydästä.

minulle on siis aivan sama mitä kukakin syö kotonaan, aloittakoon aamunsa vaikka suklaa kekseillä, mutta kun ollaan kylässä niin mielestäni sitä tulee syödä sitä mitä on tarjolla, jos ei ole juuri jokin allergia tms. Omat lapseni olen opettanutkin siihen, että kotona voitte nirsoilla jos siltä tuntuu (se ei tietenkään tarkoita samaa kuin että ei tarvitse syödä), mutta että kylässä kun ovat tai ollaan niin ollaan kiitollisia siitä mitä tarjotaan eikä nyrpistetä nokkaansa. 

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:24"]

olen aina syönyt ja kiittänyt ruoasta vaikka tekisi mieli oksentaa

[/quote]

Miksi ihmeessä kukaan tekisi näin? Kuulostaa ihan mielipuoliselta.

[/quote]

koska on epäkohteliasta sanoa että "hei mä en kyllä tuosta ruoasta TYKKÄÄ niin voisinko saado jotain muuta". Ja emäntä hiki hatussa kokkaillut koko aamun ja tuntuupa sitten kivalta  kun syömään kutsutut eivät sitä suostu syömään.

siis onko oikeesti täälä sellaisia AIKUISIA ihmisiä, jotka kylässä alkavat vaatimaan jotain muuta syömistä kuin mitä isäntäväki on tarjolle pistänyt?? Uskomattomia juntteja.

Vierailija
2/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:39"]

Musta on ihan ok, jos lapsi kysyi olisko muuta. No, ei ollut joten söi sen kiisselin ja lähtee kotiinsa lounaalle... Musta tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

Meilläkin yövierailta kysytään haluaisivat aamupalaksi. Kaapista kuitenkin löytyy puurot, leivät ja myslit... kaikkea en kerralla viitsi laittaa tarjolle, mutta laitetaan niitä mitä vieraat pyytää.

Mutta meillä vkl aamuisin on kysytty jo kolmivuotiaalta lapselta mitä saisi olla... lähtee kaikkien vapaapäivä mukavasti liikkeelle kun yksi ei nyrpistele pöydässä ettei maistu. Arkena on sitten just sitä mitä äiti on esiille laittanut.

[/quote]

sanotaanko vaikka näin että JOS isäntä/emäntä kysyy mitä haluaisitte aamiaiseksi, on ok että silloin syödään muuta mitä itse isäntäväki syö. Mutta jos tullaan pöytään joka katettu valmiiksi niin on töykeää alkaa kyselemään "tässäkö nää teidän vaihtoehdot on" ja näyttää hapanta naamaa. Aivan hemmetin sama vaikka eivät kotona koskaan syö lohikeittoa, jos kylässä on lohikeittoa päivälliseksi niin kyllä on huipussaan jos ilmoitetaan että yäk just mun inhokki ruokaa ja mennään koluamaan jääkaapille. 

Ja meillä mieskin totesi että olipa harvinaisen ärsyttävä lapsi, kun tämä nirsoilija oli pöydästä poistunut (ei siis kuullut tuota kommenttia). Ja pakko myöntää että samaa mieltä olen. varmaan ekaa kertaa joku lapsi otti mua päähän edes vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan on ihmeellisiä vastauksia täällä! Kaikkien mielestä on siis ihan ok kylässä vaatia jotain muuta syötävää kuin mitä on tarjolla? Jep jep. jos tää aloitus olisi ollut toisin päin, että "lapseni kaverille ei kelvannut aamupuuro, annoin valita mitä haluaa syödä" niin johan olis vastattu, että sitä syödään mitä on tarjolla ja piste.

Ja omille lapsilleni oon aina sanonut, että kylässä syödään mitä kylässä on! Musta 8veelta aika röyhkeää "eikö ole mitään muuta" kysellä!  Eli olen ap:n kanssa kyllä ihan samoilla linjoilla!

Vierailija
4/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on kysytty jo ap:ltä mutta jos kysymyksessä olisi ollut oma kaverisi, niin olisitko sittenkin laittanut tarjolle vain kaurapuuroa?

Vahvasti epäilen, että jos ap:n luona olisi ollut joku baarista kotiin raahattu hottis mies, niin ap olisi huomattavasti motivoituneempi laittamaan tarjolle useita eri vaihtoehtoja. Eli se nyt vaan on niin, että ap ei ole motivoitunut. Ap ei välitä.

Vierailija
5/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsojen ja huonosti kasvatettujen lasten epäkohteliaat vanhemmat kävivät ap:n kimppuun...

Vierailija
6/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia vieraanvaraisuutta huolehtia siitä, että vieraat - niin aikuiset kuin lapsetkin - saavat mieleistään ruokaa. Törkeää ap:lta ajatella, että lapsi on huonosti käyttäytyvä, mikäli hänen tarjoamansa puuro ei kelpaa. Ap olisi voinut kysyä lapselta mitä hän yleensä syö aamiaiseksi. Se olisi normaalia vieraanvaraisuutta.

Ainakin minun ystäväpiirini huolehtii siitä, että vierailla on kyläillessään mukavaa - ja että kaikki saavat riittävästi syödäkseen itselleen sopivaa ruokaa. Ap perheineen näköjään pyörii omituisissa piireissä, joissa ei vieraita oteta huomioon lainkaan.

Vierailija
7/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät varmaan että nykyään on harvinaisempaaa, että koululaisille tarjotaan puuroa, joten maassa maan tavalla joten ei nyt minusta ollut huonoa käytöstä pyytää jotain muuta, varsinkin kun kyläpaikassa LAPSI nukkuu huonommin kuin kotona ja voi lisäksi olla väsynyt ja kaivata jo enemmän huomiotakin, kun ehkä kotonasi oma lapsi pomottanut vaikka et olisi siihen huomiota kiinnittänytkään. 

Lisäksi minusta on rumaa käytöstä kytätä toisten käyttäytymistä ja valittaa, jos kyseessä lapsi. Vahditko miehesi sanomisia ja tekemisiä samalla tavalla? Antaako hän aina toiselle puheenvuoron, kunnioittaa ruokiasi, kunnioittaa kävelijöitä ja päästää suojatien yli?

Tahallinen ilkeys ja pahuus ja toisten loukkaaminen on asia erikseen, mutta muuten minusta toisten käytös ei ole sinun asia. Sinä pidät kurissa sinun lapset. 

Vierailija
8/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain että suomessa alle kouluikäiset syövät puuroa, koululaiset muroja. On vähän kummallista oikein ylpeillä että "meilläpäs syödään vain puuroa ja muut käyttäytyvät huonosti jos kehtaavat PYYTÄÄ jotain muuta".

Itse olet moukka. Älä kutsu vieraita jos ei varaa ruokkia.

Vierailija
9/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 21:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 20:59"]

Jos ei haluu syödä, ei oo pakko. Kai sä nyt sen tajuut?

[/quote]

en käskenyt lasta syömään puuroa, mutta turha oli olettaa että jotain muuta sitten saa.

minusta se vain on niin että kyläsä syödään sitä mitä nokan eteen tuodaan, eikä että vieraat tulevat kuin ravintolaan ja pöydässä tilaavat mitä kukin haluaa.

ap

[/quote]

siis, jos olisi syönyt vain yhdenlaista leipää tai muroa tai jugurttia niin silloin olisi tilannut itselleen kuin ravintolassa, teillä ei ollut mitään muuta kuin puuroa.

ei noin jumalauta tehdä nykyään edes tarhassa, sielläkin on aina edes leipää. ja lapsi on ehkä odottanut kauan ett pääsee kaverille yökylään! vittu sun kanssas.

Vierailija
10/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin äitini mukaan puurojen syönnin heti kun opin sanomaan ei. Lapsena jo puuron näkeminen alkoi oksettaa. En mitenkään olisi pystynyt tuossa ap:n kuvailemassa tilanteessa teeskentelemään että kaikki on ok, ja syömään puuroa.

Vierailija
11/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ootteko te ihan tosissanne??? Lapsi nyrpistelee nenäänsä kyläpaikan tarjottaville ja se on teidän mielestä ok? Pienemmältä tuollainen on normaalia mutta kyllä kouluikäiseltä pitäisi jo löytyä käytöstapoja. Tosin näiden vastausten valossa en ihmettele miksi ei osaa käyttäytyä.

Taas tämä palsta avasi silmiäni ihmisten erilaisuuden suhteen.

Vierailija
12/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos kyläpaikassa on sian verestä tehtyjä verilettuja ja vieraana on muslimilapsi. Saako silloin nyrpistellä? Nyrpistelettekö itse jos Kiinassa käydessänne aamiaisella on keitettyjä kanan varpaita luineen päivineen? On ihmisiä joille puuro on yhtä vastenmielinen ruoka kuin kulhollinen matoja.

Vierailija
13/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 09:01"]

Tätä on kysytty jo ap:ltä mutta jos kysymyksessä olisi ollut oma kaverisi, niin olisitko sittenkin laittanut tarjolle vain kaurapuuroa?

Vahvasti epäilen, että jos ap:n luona olisi ollut joku baarista kotiin raahattu hottis mies, niin ap olisi huomattavasti motivoituneempi laittamaan tarjolle useita eri vaihtoehtoja. Eli se nyt vaan on niin, että ap ei ole motivoitunut. Ap ei välitä.

[/quote]

mä kyllä jo vastasin tuohon kaveri juttuun, että mun ystävä piirissä ei niin juntteja yksilöitä ole että joku alkais kylässä kyseleen muuta syömistä kuin mitä emäntä on pöytään kattanut. Eri asia jos esim maito unohtunut laittaa pöytään, sitä voi kyllä pyytää, mutta ihan eri asia on sanoa että "hyi vihaan puuroa, eikö oo mitään muuta". Se on junttimaista.

ap

Vierailija
14/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 10:09"]

Siis ootteko te ihan tosissanne??? Lapsi nyrpistelee nenäänsä kyläpaikan tarjottaville ja se on teidän mielestä ok? Pienemmältä tuollainen on normaalia mutta kyllä kouluikäiseltä pitäisi jo löytyä käytöstapoja. Tosin näiden vastausten valossa en ihmettele miksi ei osaa käyttäytyä.

Taas tämä palsta avasi silmiäni ihmisten erilaisuuden suhteen.

[/quote]

Ei lapsi minun mielestäni nyt mitenkään uskomattoman huonosti käyttäytynyt. Ap:n viestistä sain kuvan, että hän kysyi ihan asiallisesti, että voisiko hän saada jotakin muuta kuin puuroa, ja kun ei saanut (vaikka siihen olisi nähtävästi ollut mahdollisuus), niin ainakin hän yritti syödä sitä. Mikä tuossa on niin kamalaa? Ei hyppinyt ja nauranut, kun sai inhoamaaansa ruokaa?

Kaikilla meillä on ruokia, joita emme ihan mielellään syö. Esimerkiksi syystä tai toisesta oksennettu ruoka aiheuttaa monissa hirveitä yökötysreaktioita, vaikka tietäisikin, että oksennuksen syy on ollut vaikkapa mahatauti. Lapsi ei välttämättä ymmärrä tätä, joten jos hän on joskus oksentanut puuronsekaista yrjöä, niin hänelle voi olla todella vastenmielistä syödä puuroa, muttei pyydettäessä osaa selittää tätä syytä.

Ymmärrän kyllä, miksei ap halunnut taipua. Ymmärrän tosin myös sen, että puuro ei ole ihan lempparia, eikä 8-vuotiaalla ole ihan niin kehittyneet sosiaaliset taidot kuin aikuisilla. Lapsi ei välttämättä ymmärrä, ettei kylässä voi toimia samalla tavalla kuin kotona.

Vierailija
15/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 09:55"]

Luin jostain että suomessa alle kouluikäiset syövät puuroa, koululaiset muroja. On vähän kummallista oikein ylpeillä että "meilläpäs syödään vain puuroa ja muut käyttäytyvät huonosti jos kehtaavat PYYTÄÄ jotain muuta".

[/quote]

täh eihän tässä kyse ole nimenomaan puurosta, vaan yleensäkin siitä että kylässä syödään mitä tarjotaan! siis jos meillä olis ollut tarjolla vaikka sitten niitä muroja, ja vieras alkaisi vaatimaan jotain muuta niin ihan yhtä töykeää käytöstä. 

Ehkä teillä sitten on aikaa kysellä 8-vuotiaalta vieraalta mitäs arvon neidille/herralle saisi olla. Minä kyllä katoin aamiaisen tuttuun tapaan kun eipä tullut mieleen että joku vieras alkaa esittämään vaatimuksia ruoan suhteen. En minä ainakaan kun menen johonkin kylään niin ala luettelemaan mitä mulle sitten pitää olla aamiaiseksi! Sellaiset vieraat pysykööt kotonaan jos ei vaihtelu virkistä.

Vierailija
16/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä katetaan pöytään monipuolinen aamiainen kun on vieraita, muu olisi mielestäni junttimaista. Miltähän lapsestasi tuntuu kun hänen vierastaan ei huomioitu. Vaikka sinua ei kiinnostaisi lapsen vieraan viihtyminen niin lapsellesi tuollainen on noloa :(

Vierailija
17/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha, täällä ruikuttavat just semmoiset typerät wt-mammat, joiden kakarat itse ovat semmoisia huonokäytyöksisiä punkeroita, jotka vaativat tyyliin hampurilaisia aamupalaksi. Kyllä kylässä syödään sitä, mitä tarjotaan tai sitten ei syödä ollenkaan.

Vierailija
18/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 09:23"]

Nirsojen ja huonosti kasvatettujen lasten epäkohteliaat vanhemmat kävivät ap:n kimppuun...

[/quote]

Meillä lastenkasvatuksessa hyvät tavat ovat kaiken a ja o. Toinen lapsistani rakastaa kaikkia hiutalepuuroja, mutta ei voi sietää manna- tai vispipuuroja. Toiselle taas kelpasi puurot vielä pienenä, mutta jostain syystä 3-vuotiaana rupesi yökkimään ja parilla aterialla, tuli oksennus lautaselle sen jälkeen kun oli kehottanut maistamaan lusikallisen. Tämän jälkeen en ole hänelle puuroa "pakkosyöttänyt". 

Lapsilleni olen opettanut, että aina pitää maistaa kylässä olessaan ja jos ei pidä, niin sitten kiittää kauniisti ja sanoo, ettei maistu. En olettaisi, että lapseni kaverin vanhemmat tarjoaisi lapselleni muuta kuin muille. Lapsi odottakoon seuraavaan ateriaan. 

Itse en kuitenkaan ikimaailmassa jättäisi vierasta (lapsikin on vieras) ilman kunnollista aamupalaa. Kohteliaat tavat myös emännältä ja isännältä kuuluvat niihin tärkeisiin käytöstapoihin. Ei tulisi mieleenkään loukkantua, jos vieras lapsi kysyisi olisiko muuta tarjolla? Sen sijaan loukkaantuisin ja pitäisin huonona käytöksenä, jos lapsi sanoisi ruoan olevan pahaa ja "yök" ja tämän jälkeen kyselisi muun tarjottavan perään. Mutta näin ei ap:n tapauksessa tainnut olla?

Vierailija
19/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 09:55"]

[/quote]

täh eihän tässä kyse ole nimenomaan puurosta, vaan yleensäkin siitä että kylässä syödään mitä tarjotaan! siis jos meillä olis ollut tarjolla vaikka sitten niitä muroja, ja vieras alkaisi vaatimaan jotain muuta niin ihan yhtä töykeää käytöstä. 

Ehkä teillä sitten on aikaa kysellä 8-vuotiaalta vieraalta mitäs arvon neidille/herralle saisi olla. Minä kyllä katoin aamiaisen tuttuun tapaan kun eipä tullut mieleen että joku vieras alkaa esittämään vaatimuksia ruoan suhteen. En minä ainakaan kun menen johonkin kylään niin ala luettelemaan mitä mulle sitten pitää olla aamiaiseksi! Sellaiset vieraat pysykööt kotonaan jos ei vaihtelu virkistä.

[/quote]

Ei tarvitse kysyä, mitä arvon neidille/herralle saisi olla. Riittää kun kysyy, mitä saisi olla tai tiedustelee, mitä sinä sitten yleensä syöt aamiaiseksi. Ei tarvitse tehdä asiasta niin vaikeaa, että neidittelemään ja herroittelemaan pitäisi.

Ei myöskään (ainakaan minusta) maksa vaivaa nostaa margariinia ja leipäpussia pöytään. Tai hedelmiä tai mysliä... Jos maksaa vaivaa niin aina on vaihtoehtona pyytää vierasta itse hakemaan kaapista: "Selvä, tuolla on leipää, hae sieltä."

Mutta eihän tässä tainnut vaivasta ollakaan kyse, haiskahtaa enemmin arvovaltajutulta. "Vieraat syövät kylässä sitä mitä isäntäväki suvaitsee tarjota ja sillä sipuli."

Vierailija
20/78 |
23.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi muuta sanoa että teidän lapsenne ovat kyllä niin huonokäytöksisiä juntteja kuin olla vaan voi!

Voin kuvitella kun nämä "hampurilaisia aamiaiseksi"-lapset kasvaa aikusiksi, jäävät yksin ilman ystäviä sen vuoksi kun mikään ei kelpaa ja ne on vielä niin tyhmiä etteivät osaa olla hiljaa siitä vaan kailottavat kuinka he haluavat sitä tätä ja tuota ja NYT HETI!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi