Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?

Vierailija
25.07.2020 |

Miksi?

Kommentit (605)

Vierailija
101/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin ammattia ollaan pidetty aina aikalailla turvallisena valintana (”lääkäreitä tarvitaan aina”). En valitettavasti pysty tulevaisuutta ennustamaan ja sanomaan milloin tämä tapahtuu, mutta lääkäräiden asema tulee horjumaan ja paljon. Nyt jo tietokone osaa oireiden perusteella antaa diagnoosin varmemmin kuin lääkäri tietyissä tapauksissa (ja vaikka mitä muuta). Jos et ole kirurgi tai muuten hyvin kokenut lääkäri, sinut saattaa hyvinkin korvata kokonaan tai osittain tietokone.

Tekniikan alan ihmisiä tarvitaan aina. Esimerkiksi diplomi-insinöörit ja muut tutkijat jotka vievät tekniikkaa eteenpäin. Tietokone ei vielä pitkään aikaan pysty korvaamaan ihmisen luovaa ajatustyötä, jota välttämättä tarvitaan tässä työssä.

Tämä on hyvin totta. Kannattaako lukea lääkäriksi edes kun voi olla, että 10-20 vuoden päästä samat hommat hoitaa paremmin jo tietokone.

Pystyyköhän tosin esim. psykologin työtä tietokone korvaamaan? Luulisi, että aika moni keskusteluapua tarvitseva haluaisi sitä mieluummin ihmiseltä.

Mitä enemmän koneita käytetään lääketieteessä, sitä enemmän tarvitaan lääkäreitä. Aivan samalla tavalla kuin koodareita tarvitaan vaikka tietokoneet tekevät sellaista työtä mihin ennen tarvittiin ihmisaivoja.

Minä näen tämän asian aivan eri tavalla. Mitä enemmän koneita, sitä vähemmän lääkäreitä. Yksi kone pystyy tekemään monen lääkärin työt - ja vielä todella nopeasti. Hoitajia saatetaan tarvita enemmän, sillä he kirjaimellisesti hoitavat kun taas lääkäri tekee diagnoosit ja antaa hoitosuositukset. Tietokone pystyy analysoimaan ja käsittelemään tietoa paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin yksikään lääkäri.

Yleislääketieteessä varsinkin tietokone tulee todennäköisesti korvaamaan lääkärit tietyltä osin. Potilaan oirekuvan, labrakokeiden jne perusteella pystytään antamaan diagnoosi tietyllä varmuudella (99% esim). Epäselvissä tapauksissa on tottakai hyötyä tavata lääkäri kasvokkain.

Kyllä lääkäreitä silti tullaan siis tarvitsemaan, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin nyt. Yksi lääkäri pystyy varmasti hoitamaan 10 lääkärin työt, kun on tietokone nopeuttamassa hommaa. Henkistä tukea tietokone ei voi antaa, siksi terapeuteille ja psykologeille luultavasti riittää kysyntää tulevaisuudessakin.

Tässä pientä esimakua siitä, miten tietokone voi olla tehokkaampi kuin lääkäri:

” Helsingin Naistenklinikalla IBM:n Watson ennustaa hengenvaarallisen bakteeritulehduksen nopeammin kuin lääkäri tekee diagnoosin.”

https://www.hs.fi/talous/art-2000005253520.html

On kuitenkin paljon sairauksia, jotka ei näy välttämättä verikokeissa ja muissa tavallisissa kokeissa mitään. Diagnoosi perustuu anamneesiin. Mutta mitä jos potilaat eivät pysty useinkaan muistamaan oireita tarkkaan, niiden alkamisaikaa tai kuvailemaan niitä tekoälyn vaatimalla tavalla saati erottamaan niitä muiden sairauksiensa oireista. Kone ei tunne myöskään potilaan luonnetta tai elämäntilannetta, eikä osaa arvioida miten se vaikuttaa potilaan oireisiin ja niiden kuvailuun.

Tai mitä jos potilas on tajuton, koomassa, miten AI diagnosoi sitten ilman lääkäreitä?

Tutkimukset, joissa kone on parempi diagnosoimaan taitavat enimmäkseen perustua aina visuaaliseen aineistoon tai yhteen tiettyyn sairauteen. Tilanne on aika erilainen kuin terveysaseman lääkärin vastaanotolla.

Olen aivan samaa mieltä. Tietokone häviää lääkärille luovassa ongelmanratkaisussa, jossa on suuri määrä erilaisia ihmisten väliseen kommunikaatioon liittyviä komponentteja. Vaikkapa esimerkiksi sarkastinen tyyli voi ilmaista sen, että sanoma kääntyykin päälaelleen. Luultavasti jotkut avustavat työt vähenevät ainakin, kuten saneluiden purut ja kirjaamiset. Jatkossa lääkäri varmasti sanelee suoraan johonkin puheentunnistusohjelmaan ja tarkistaa samalla, että tunnistui oikein.

Vierailija
102/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo + ammattikoulussa logistiikka. Jos olisi varaa, psykoterapeutiksi yliopistossa, se 3 v.:n koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olisinko 19 ja kaikki tuet vielä jäljellä?

No vaikka niin.

Olen siis nuori, lukion käynyt, ei ammattia, kaikki tiet avoinna. Kauhulla lukenut palstalla opintolainoista ja niiden ulosotoista. Haluaisin opiskella ammatin joka ei johda taloudelliseen katastrofiin kun valmistun. Koronan takia opiskelun ohella työskentely saattaa olla myös epävarmempaa. Opintolainaa joudun siis ottamaan kun opinnot aloitan, haluan pystyä maksamaan ne myös takaisin kun aika on.

Ap

Ammattikoulu logistiikka, työllistää aina vain enemmän ihmisiä.

Vierailija
104/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkariksi tai finanssipuolelle. Olen IT-alalla.

Vierailija
105/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriksi tai geologiksi. Kolmas vaihtoehto voisi olla mikrobiologi. Ennen kaikkea panostaisin enemmän luonnontieteiden opiskeluun. Tarttuisin nöyrästi haasteeseen ja opiskelisin niitä sitkeästi. Nyt vanhempana tiedän, että olisin kyllä pärjännyt niissä ihan mukavasti niin päättäessäni. Mutta kun ne oli vähän tylsää ja vaikeaa, sanoin mieluummin, ettei kiinnosta, kuin otin potentiaalisen riskin oman hunommuuden kohtaamisesta.

Vierailija
106/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pitäisi lähteä korjaamaan opiskelu-uraani ihan sieltä lukion ensimmäiseltä luokalta lähtien.

Olin yläasteella aika hyvä kaikessa, erityisesti luonnontieteissä. Lukion ekalla kuitenkin kiinnostuin kielistä (omasta ja vieraista), ja pitkän matematiikan ohella opiskelin saksaa ja ranskaa niin että sain 75 kurssia täyteen ja vähän yli. Lisäksi opiskelin psykologiaa koska se kiinnosti minua, mutten keskittynyt siihen yhtä paljon kuin kieliin. Opiskelin toisin sanoen sitä sun tätä.

Minusta tuli huuhaahumanisti ja työtön aineenopettaja.

Kumpa olisin jatkanut luonnontieteilijänä ja opiskellut kielten sijaan fysiikkaa ym. Vastaukseni: opiskelisin eläinlääkäriksi.

Täällä melkein samanlainen tapaus. En tiedä olisko pää riittänyt matikan aineenopeksi tai sitten insinööriksi olisi varmaan kannattanut (isäni lailla). Mutta kielten + luokanope olen ja töitä etsin.

Mutta en mä eläinlääkikseen enkä ehkä ihmistenkään lääkikseen.

Vierailija
107/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, olisinko 19 ja kaikki tuet vielä jäljellä?

No vaikka niin.

Olen siis nuori, lukion käynyt, ei ammattia, kaikki tiet avoinna. Kauhulla lukenut palstalla opintolainoista ja niiden ulosotoista. Haluaisin opiskella ammatin joka ei johda taloudelliseen katastrofiin kun valmistun. Koronan takia opiskelun ohella työskentely saattaa olla myös epävarmempaa. Opintolainaa joudun siis ottamaan kun opinnot aloitan, haluan pystyä maksamaan ne myös takaisin kun aika on.

Ap

Ammattikoulu logistiikka, työllistää aina vain enemmän ihmisiä.

Eiköhän logistiikka ole ensimmäinen ala, jonka tekoäly tulee tappamaan täysin. Kävin jo 8-vuotta sitten varastossa jossa robotit hoitivat kaiken tavaran kuljetukseen ja valtavan varaston ylläpitoon riitti muutama automaatioinsinööri. Sitten kun tavaraketjujen suunnittelu saadaan tekoälyn hoidettavaksi, niin ihmisiä tarvitaan enään koneiden ylläpitoon ja siinä ei paljoa ole varastomiehen koulutuksesta apua...

Rakennusala tulee vaatimaan aina ihmisiä ja mahdollisuuksia on monia kirvesmiehestä työnjohtoon, suunnitteluun tai vaikka arkkitehtuuriin. Ala on aavistuksen suhdeherkkä, mutta jos haluaa varmistaa työtilanteen, niin kannattaa miettiä joku toimi missä voi toimia sekä talo- että infraprojekteissa (esim vaikka geosuunnittelu). LVI-ja sähkösuunnittelu ovat olleet kanssa viimeiset 20-vuotta hyvin varmoja työllistäjiä.

Vierailija
108/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomiksi:

- opintovastimukset ei ihmeelliset

- tyhjäpääkin pärjää alan hommissa helpolla

- saa silti hyvää liksaa

Itse olen DI ja yli 30 v työuralla eri firmoissa sivusta seuranneena tuon kirjoitin. Enemmän on tällä koulutuksella vaadittu pärjäämiseen, mutta onneksi on ollut kapasiteettia

Vierailija
109/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutiksi. Hyvä palkka kevyestä työstä ja helpot asiakkaat. Koskaan ei vain tullut edes mieleen.

Vierailija
110/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa, sivuaineeksi ottaisin kansantaloustieteen. Kirjoitin aikoinaan pitkästä matematiikasta laudaturin, ja edelleen on ikävä laskemista. Matematiikka on niin ihanan loogista, siinä saa käyttää aivojaan. Tutkintoni tein toiselta akateemiselta alalta.

Vierailija
111/605 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkariksi. Varmaa rahaa.

Väestöpyramidi takaa että duunia riittää.

Vierailija
112/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeutuisin arkkitehdiksi tai rakennusinsinööriksi, ihan vaan kiinnostuksen takia. Luulen, että lahjojakin olisi.

Vierailija
113/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ajattelin, että olisin halunnut opiskella eläinlääkäriksi, mutta päntätä ensin kuusi vuotta ja sitten viettää päivänsä käsi olkapäätä myöten lehmän p*seessä, enpä tiedä...

No hyvä ettet yrittänyt opiskelemaan, ei susta tämän viestin perusteella taida eläinlääkäriksi ollakaan.

Vierailija
114/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilogoksi

Vierailija
115/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkikseen, koska pidän sekä opintojen aiheita että työnkuvaa mielenkiintoisena. Oikea unelma ala minulle. Myös työllisyystilanne on hyvä. Sen sijaan kouluttauduin nuoruudessa laiskuuttani diplomi-insinööriksi. Olihan sinne paljon helpompi päästä opiskelemaan, mutta en henkilökohtaisesti ole katunut mitään muuta valintaani niin paljon. Monelle hyvä valinta, sitä en kiellä mutta minulle suuri virhe ja niin väärä ala.

Kävisit synnyttämässä lehmiä keskellä yötä jossain jumalan selän takana maatilalla? Oikea unelmatyö? 👍🏾

Kaveri on maalaiseläinlääkäri ja tosiaan pitää ammattiaan unelmätyönä vaikka rankkaa on välillä päivystäessä, kun joutuu tosiaan lähemään liikkeelle ihan mihin aikaan tahansa. Hän on erittäin pidetty ja arvostettu eläinlääkäri. 

Vierailija
116/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekkariksi. Varmaa rahaa.

Väestöpyramidi takaa että duunia riittää.

Sama homma. Mietin tätä alaa, mutta aloin kuitenkin opiskella matematiikkaa. Nyt olen nähnyt tuttavani verotiedot Iltalehdissä ja kyllä on ihan älyttömät tulot apteekkareilla. 

Vierailija
117/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin lääkäreiltä työt loppuu. Tietysti tekniikka auttaa ja nopeuttaa diagnoosin tekemistä. Mutta harvoin ihmisen hoito on mustavalkoista ja se ajattelu, että lääkäri vain tekee muutaman testin, tekee diagnoosin ja määrää hoidon on jo nykyisellään terveydenhuollon ongelma. Ihmistä pitäisi hoitaa kokonaisuutena eikä yhtä asiaa kerrallaan kaavamaisesti. Esimerkiksi psyyke voi aiheuttaa hyvin monenlaisia oireita, niille ei löydy selitystä mistään veriarvoista vaan ainut keino voi olla luoda luottamus potilaaseen, joka sitten kertoo mitä päässä liikkuu. Miten mikään kone voisi sellaista hoitaa? Ihmiset kaipaa jo nyt terveydenhuollolta sitä, että henkilökunnalla olisi aikaa ja edes jaksaisivat esittää kiinnostunutta. Ei varsinkaan vakavaa diagnoosia voi vain ilmoittaa ja sen jälkeen sanoa et nyt tehdään näin. Hoidosta keskustelee useat ammattilaiset ja toki myös potilaan toiveet pitäisi mahdollisuuksien mukaan huomioida. Vai olisiko mukavaa, että jokin tietokone ilmoittaisi vain, että sinulla on syöpä, hoito on tämä ja jos se ei tehoa niin kuolet.

Uskon vahvasti, että yksi syy ihmisten intoon "huuhaa hoitoihin" on se, ettei terveydenhuollossa ole aikaa kohdata ihmisiä ja hoitaa kokonaisuutta.

Hammaslääkäreillä tilanne voikin olla toinen, koska työ on aika marginaalista ja koneellista, joten jos tekniikka kehittyy voi kädentaitoja tarvita vähemmän. Lisäksi monet hammaslääketieteessä hoidettavista vaivoista olisi melko helppo ennaltaehkäistä.

Vierailija
118/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veturinkuljettajaksi. Kunnon palkka ja varma työ.

Vierailija
119/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä monta kertaa ja tullut tulokseen, että en tiedä mille alalle kouluttautuisin nyt, mutta sen tiedän mille alalle EN kouluttautuisi. Ja se on hoitoala.

Vierailija
120/605 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöveli on ollut sukumme ammatti sukupolvien ajan, olisi hienoa että perinteitä kunnioiteaisiin. Voisin aloittaa rakkaina jossain. Odotan vaan että joku kaupunki pistää hakuu tämän hyvin palkatun viran. Voi olla että vuosien kokemus lihanleikkaajana katsottaisiin edukseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän