Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Yhteiskuntatieteitä tai valtio-oppia
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä monta kertaa ja tullut tulokseen, että en tiedä mille alalle kouluttautuisin nyt, mutta sen tiedän mille alalle EN kouluttautuisi. Ja se on hoitoala.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/07/27/kirjailija-eeva-kilpi-kuusi-vu…
kuuntele ensin;-)
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutiksi. Hyvä palkka kevyestä työstä ja helpot asiakkaat. Koskaan ei vain tullut edes mieleen.
https://jamanetwork.com/journals/jamaotolaryngology/article-abstract/62…
luepa tu ihan ekaksi ja kysäse, opetettiinko siellä koulussa se ja miten se ilmenee työssä nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekkariksi. Varmaa rahaa.
Väestöpyramidi takaa että duunia riittää.
Sama homma. Mietin tätä alaa, mutta aloin kuitenkin opiskella matematiikkaa. Nyt olen nähnyt tuttavani verotiedot Iltalehdissä ja kyllä on ihan älyttömät tulot apteekkareilla.
Apteekkarioikeuksien saaminen ei liene kuitenkaan ihan heittämällä selvä asia.
Koodariksi kouluttautuisin. Niitä töitä olen tehnytkin, ala sopii minulle.
Mutta: Kouluttautuisin alalle suoraan enkä haahuilisi kaikkea muuta. Menisin töihin heti valmistuttuani, tai oikeastaan mieluiten jo ennen valmistumista.
Vierailija kirjoitti:
IT-ala, robotiikka, tai joku ympäristöteknologia.
Minulla on kaksi tutkintoa noihin kolmeen liittyen joista toinen ulkomailta hankittu, enkä pidä työstäni tai alastani enää yhtään :D Vaihdetaanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi tutkintoa noihin kolmeen liittyen joista toinen ulkomailta hankittu, enkä pidä työstäni tai alastani enää yhtään :D Vaihdetaanko?
Wau, mitä sulle opetettiin siellä aldicarb- jäämistä?
Meillä ei ymmärretä, et niitä puuvillasellusta tehtyä apuaineita tai soijasatoa, joka on sen avulla kasvatettu tai hedelmiä ym ei kannata syödä, kun vuosi vuodelta määrä kertyy ihmisiin ja päätyy pohjavesiin. Nyt ihmisille syötetään niitä vasta-vaikuttajia, vaikka oikeesti ne tekee terveistäkin sairaita:-(
https://asiakas.kotisivukone.com/files/medicina.kotisivukone.com/fato6p…
muinaismuija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau, mitä sulle opetettiin siellä aldicarb- jäämistä?
Meillä ei ymmärretä, et niitä puuvillasellusta tehtyä apuaineita tai soijasatoa, joka on sen avulla kasvatettu tai hedelmiä ym ei kannata syödä, kun vuosi vuodelta määrä kertyy ihmisiin ja päätyy pohjavesiin. Nyt ihmisille syötetään niitä vasta-vaikuttajia, vaikka oikeesti ne tekee terveistäkin sairaita:-(
https://asiakas.kotisivukone.com/files/medicina.kotisivukone.com/fato6p…
Joku muu ei sallinut aiheesta keskustelua täällä. Eikö se ole hälyyttävää?
"7.7.2020 - Ja soijan kasvatuksessa on käytetty hurjaa ainetta: "Editorial Note: Aldicarb (2-methyl-2-{methylthio} propionaldehyde O-{methylcarbamoyl} ..."
Ilmalämpöpumppuasentajaksi, koulutus kestää muutaman viikon ja pääsee ministerin palkoille tai ainakin kansanedustajan, riippuen miehestä tahi naisesta ei ole liian fyysistä työtä.
Toiminimellä saa kaikki hillot itelle, paitsi verottaja ottaa siivun.
Ilppejä on Suomessa 800 000 ja joka vuosi 60 000 lisää, joita tarvitsee myös huoltaa.
Toinen olis asbestin purkufirma ja koulutus.
Koulutus lyhyt ja tekevä hemmo tai hilkka pääsee helposti 100-200 000€ liksoille.
Laatoittaja/vesieristäjä vtt-vesieristyskurssi viikon ja opettelee laatoituksen, joka ei ole rakettitiedettä.
40-50 € tunti urakalla ja kuutamona 100€ tunti.
Töitä riittää.
Yllättävän moni opiskelisi lääkäriksi! Oikeasti? Tunnetteko te useita lääkäreitä, onko lähipiirissänne?
Mulla on. Nämä ennen rakkaat ihmiset ovat muuttuneet ihan kamaliksi lääkäriyden myötä. Ei vielä opiskeluvaiheessa, mutta kun ovat olleet työelämässä joitakin vuosia. Yhtäkkiä he tietävät kaiken aina parhaiten, oli ala mikä hyvänsä, eivätkä pidättele sen sanomisessa. Heidän kanssaan on hyvin vaikea keskustella tai viettää mukavaa aikaa, kun koko ajan on lääkärimoodi päällä.
Itse haluaisin opiskella ehkä puutarha- tai talonrakennusalaa. Jotain käsillä tehtävää työtä haluaisin tehdä.
Ottaisin selvää alan työllisyystilanteesta ja palkasta, enkä vain keskittyisi siihen, mitä kursseja olisi kiva opiskella yliopistossa. Miettisin myös enemmän sitä, minkälaista työ tulee käytännössä olemaan. Opiskelisin luultavasti eläinlääkäriksi tai jotain alaa, jossa pääsisi käsillä tekemään omassa rauhassa. Nykyinen työni on hyvin yhteisöluonteista ja siihen sisältyy paljon ns. asiakaspalvelua. En opiskeluaikana ymmärtänyt, että tällainen ei sovi minulle.
Haluaisin olla rikostutkija. En tiedä, pääseekö sellaiseksi nykyään vain yliopiston kautta vai pitääkö olla aina opiskellut poliisiksi ensin. Aikoinaan nuorena tämä haave tyssäsi kuitenkin kokooni. Poliisikouluun oli kokorajat ja olin liian pieni, aivan kuten armeijaankin oli kokorajat naisille. Nykyäänhän sinne pääsee millainen sintti vain. Minä en ole sintti vaan treenattu, mutta liian lyhyt olin silloin aikoinaan. Hassua kuitenkin, sillä eihän rikostutkija pituutta tarvitse vaan päätä. Jossain tilanteissa voi olla jopa etua pienestä koosta, jos mahtuu ryömimään johonkin luolaan tms. :-) No, enää ei voi mitään.
Olen aineenope, työskentelen nyt alakoulun puolella, nettopalkka noin 2000 e. Pääsin opiskelemaan oikeustieteitä, joten aloittanen sen jossakin vaiheessa. Alanvaihto lienee siis vastassa! Lasten kanssa työskentely on upeaa, mutta kaipaan enemmän haasteita - ja paksumpaa lompakkoa kasvavan perheen tarpeisiin. Jos olisin voinut valita toisin, en olisi valinnut toisin, koska olen tyytyväinen opettajan uraani kansainväline kokemuksineen, mutta aikansa kutakin, sanoi pässi jne.
Insinöörska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäisin johonkin tekniikan alalle insinöörikoulutukseen. En pääsisi sinne ikinä, koska olen todella surkea matematiikassa, mutta se on ainoa mistä voisi tienatakin jotain.
Aina tätä samaa puhetta matematiikasta. Minä tykkään matematiikasta, mutta sitä varmaan opiskellaan vähän eri tavalla kuin muut aineet. Matematiikka ei LUETA. Matematiikkaa opiskellaan niin, että TEKEE harjoitukset itse. Helpommista tehtävistä kannattaa aloittaa ja yrittää laskea jotain ihan mitä tai miten vaan. Sitten voi katsella vastausta. Jos on itse laskenut väärin täytyy ruveta selvittämään mitä on tehnyt väärin. Sitä rataa jatketaan kunnes osaa laskea oikein. Välissä voi vähän lukea teoriaa.
Ainut juttu on vaan, että monella on oppimisvaikeus mitä tulee matematiikkaan. Siinä ei harjoittelu auta kuin tiettyyn pisteeseen.
Journalistiikkaa ja viestintää lähtisin lukemaan koska pidän kirjoittamisesta (olen myös aika hyvä siinä), olen utelias, kiinnostunut laajasti maailman ilmiöistå ja tykkään tutkia ja tonkia asioita.
Lvi-ala, sähköala tai autonkorjaaja. Joku käytännöllinen. Töitä riittäisi aina eikä vaadi vuosia yliopistossa. Ja voisin auttaa ystäviä ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla rikostutkija. En tiedä, pääseekö sellaiseksi nykyään vain yliopiston kautta vai pitääkö olla aina opiskellut poliisiksi ensin. Aikoinaan nuorena tämä haave tyssäsi kuitenkin kokooni. Poliisikouluun oli kokorajat ja olin liian pieni, aivan kuten armeijaankin oli kokorajat naisille. Nykyäänhän sinne pääsee millainen sintti vain. Minä en ole sintti vaan treenattu, mutta liian lyhyt olin silloin aikoinaan. Hassua kuitenkin, sillä eihän rikostutkija pituutta tarvitse vaan päätä. Jossain tilanteissa voi olla jopa etua pienestä koosta, jos mahtuu ryömimään johonkin luolaan tms. :-) No, enää ei voi mitään.
Kaikki poliisit saa peruskoulutuksen kentälle ja pääsyykokeet on edelleen kovat fyysisesti. Rikistutkintaan voi erikoistua myöhemmin. Nykyisistä pituusrajoista en tiedä.
Harmi vaan kun sen sopivuuden perusteella ei palkkoja makseta.