Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Käyttäjä34428 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin olla rikostutkija. En tiedä, pääseekö sellaiseksi nykyään vain yliopiston kautta vai pitääkö olla aina opiskellut poliisiksi ensin. Aikoinaan nuorena tämä haave tyssäsi kuitenkin kokooni. Poliisikouluun oli kokorajat ja olin liian pieni, aivan kuten armeijaankin oli kokorajat naisille. Nykyäänhän sinne pääsee millainen sintti vain. Minä en ole sintti vaan treenattu, mutta liian lyhyt olin silloin aikoinaan. Hassua kuitenkin, sillä eihän rikostutkija pituutta tarvitse vaan päätä. Jossain tilanteissa voi olla jopa etua pienestä koosta, jos mahtuu ryömimään johonkin luolaan tms. :-) No, enää ei voi mitään.
Kaikki poliisit saa peruskoulutuksen kentälle ja pääsyykokeet on edelleen kovat fyysisesti. Rikistutkintaan voi erikoistua myöhemmin. Nykyisistä pituusrajoista en tiedä.
Ei ole pituusrajoja, ei myöskään ikärajoja. Fysiikka toki testataan.
Hoitaja. Iltasanomien mukaan palkka alkaen 3600e eli melkein 2 kertaa enemmän kuin teollisuustyössä.
Tämän hetkisen tiedon pohjalta ja omiin kiinnostuksen kohteisiin liittyen esim. jotain terveysteknologiaan liittyvää.
Jos ei nykyistä koulua valita, terveydenhoitoala, niin autokoulun opettajaksi. Opettelijat motivoituneita oppimaan, toisin kuin tavallisessa koulussa, sillä teoriatunnit tms maksaa. Miinuksena iltapainotteinen työ. Pääosin nuoria 17-vuotiaita oppijat ja pidän nuorten kanssa työskentelystä.
Tyhjäntoimittajaksi ja YLE.lle hommiin, tuutin täydeltä vasemmistolaista uutisointia ja uhriutumista, ylennyksiä satelisi ja julkkikset mielistelisi metoon pelossa.
Samalle kuin 20 vuotta sitten eli graafiseksi suunnittelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja. Iltasanomien mukaan palkka alkaen 3600e eli melkein 2 kertaa enemmän kuin teollisuustyössä.
Älä sit mee sairaanhoitopiireille, niillä palkka bruttona on 2450e-2620e... ai niin, tietty voit tehdä 6 päivästä viikkoa ja kaikki viikonloput, ni pääset yli 3000e... mutta sitte tietysti menee verot... mieti nyt vielä... :D
Vierailija kirjoitti:
Puutarha- tai kirjastoala. Kymmenen vuoden ravintola-alan työkokemuksen jälkeen kaipaisin hiljaisuutta ja rauhaa. Sitä paitsi rakastan kirjoja ja kasveja.
Salli mun nauraa! Koska olet viimeksi käynyt kirjastossa? Vai että hiljaisuutta ja rauhaa...
Kävisin vaan lukion ja sitte alkaisin instavaikuttajaks
Ihan sama ala ku 22v sitten.
Sosiaaliala.
Duunit ei lopu ikinä.
Tai sitten kaikki ihmiset (itse mukaanlukien) on kuolleet.
pelinkehittäjä/tietokoneguru/pelisuunnittelija.Rahakas ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sit mee sairaanhoitopiireille, niillä palkka bruttona on 2450e-2620e... ai niin, tietty voit tehdä 6 päivästä viikkoa ja kaikki viikonloput, ni pääset yli 3000e... mutta sitte tietysti menee verot... mieti nyt vielä... :D
Mikä ihmeen 6 päivänen työviikko? Kyllä ihan perus 3- vuorotyöllä +3000e liksoille pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarha- tai kirjastoala. Kymmenen vuoden ravintola-alan työkokemuksen jälkeen kaipaisin hiljaisuutta ja rauhaa. Sitä paitsi rakastan kirjoja ja kasveja.
Salli mun nauraa! Koska olet viimeksi käynyt kirjastossa? Vai että hiljaisuutta ja rauhaa...
Hyvinkin usein käyn :)
Monet saaneet ihan väärän kuvan hoitoalasta, kiitos vaan iltalehdehtien klikkiotsikoiden joissa sairaanhoitajat kuvissa itkua pidättelemässä :D
Hoitoalassa on hyviäkin puolia eikä me hoitajat siellä työpaikalla itkeskellä, mutta jostain ihmeen syystä hyvät puolet on tabu eikä niistä saa puhua. Ainoastaan siitä saa puhua miten palkka on huono, työajat on huonot, työilmapiirit on huonoja ja kaikki on niin kurjaa ja ikävää. Minä joskus sanoin olevani tyytyväinen palkkaani ja sain valtavan kasan alapeukkuja. Ilmeisesti niin ei olisikaan saanut sanoa. Toki tällä alalla on paljon sellaisia työpaikkoja, joissa pitäisi olla parempi palkka, mutta on myös sellaisia töitä joissa palkka ja työ kohtaavat hyvin.
Totta puhuen varmaan siivoojaksi. Työpaikkoja näyttää jatkuvasti olevan. En ole kovin kunnianhimoinen, kunhan olisi työ, mistä saisi rahaa. Lähihoitajaksi olen liian arka.
Taikkiin tai johonkin muuhun taiteelliselle alalle. Mutta ei sitä nuorena mistään mitään ymmärtänyt. Isän ja äidin toiveesta kävin kauppakorkean ja nyt vuosia jo tehnyt aivan pirun tylsää työtä konsulttitalossa. Tätä tehdään vain rahan, ei intohimon takia. Nyt on jo kuitenkin 2 lasta ja asuntolainaa, niin eipä se auta haaveilla mistään taikista.
kaikkiookoo kirjoitti:
Ilmalämpöpumppuasentajaksi, koulutus kestää muutaman viikon ja pääsee ministerin palkoille tai ainakin kansanedustajan, riippuen miehestä tahi naisesta ei ole liian fyysistä työtä.
Toiminimellä saa kaikki hillot itelle, paitsi verottaja ottaa siivun.
Ilppejä on Suomessa 800 000 ja joka vuosi 60 000 lisää, joita tarvitsee myös huoltaa.Toinen olis asbestin purkufirma ja koulutus.
Koulutus lyhyt ja tekevä hemmo tai hilkka pääsee helposti 100-200 000€ liksoille.Laatoittaja/vesieristäjä vtt-vesieristyskurssi viikon ja opettelee laatoituksen, joka ei ole rakettitiedettä.
40-50 € tunti urakalla ja kuutamona 100€ tunti.
Töitä riittää.
Nämä luvut ja koulutukset pitää aika hyvin paikkansa.
Tuon laatoituskoulutuksen voi vielä hoitaa, vaikka oppisopimuksena, niin saa siltäkin ajalta pienen palkan, eikä ole järin fyysistäkään, selkä ja polvet pitää olla kunnossa, mutta mammathan on tottunut pyllistelemään lattialla ja kylppärin seinää vasten nojallaan.
Lakinainenko kirjoitti:
Olen aineenope, työskentelen nyt alakoulun puolella, nettopalkka noin 2000 e. Pääsin opiskelemaan oikeustieteitä, joten aloittanen sen jossakin vaiheessa. Alanvaihto lienee siis vastassa! Lasten kanssa työskentely on upeaa, mutta kaipaan enemmän haasteita - ja paksumpaa lompakkoa kasvavan perheen tarpeisiin. Jos olisin voinut valita toisin, en olisi valinnut toisin, koska olen tyytyväinen opettajan uraani kansainväline kokemuksineen, mutta aikansa kutakin, sanoi pässi jne.
Jos pääsit nyt sisään, sä aloitat tänä syksynä, et ”jossain vaiheessa”, sillä poissaolevaksi ei voi ilmoittautua ensimmäisenä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Lakinainenko kirjoitti:
Olen aineenope, työskentelen nyt alakoulun puolella, nettopalkka noin 2000 e. Pääsin opiskelemaan oikeustieteitä, joten aloittanen sen jossakin vaiheessa. Alanvaihto lienee siis vastassa! Lasten kanssa työskentely on upeaa, mutta kaipaan enemmän haasteita - ja paksumpaa lompakkoa kasvavan perheen tarpeisiin. Jos olisin voinut valita toisin, en olisi valinnut toisin, koska olen tyytyväinen opettajan uraani kansainväline kokemuksineen, mutta aikansa kutakin, sanoi pässi jne.
Jos pääsit nyt sisään, sä aloitat tänä syksynä, et ”jossain vaiheessa”, sillä poissaolevaksi ei voi ilmoittautua ensimmäisenä vuonna.
Poissaolevaksi voi ilmoittautua hyvästä syystä. Jos se ei ole mahdollista niin voi ilmoittautua läsnäolevaksi, mutta ei silti tee opintoja, sitä ei voi kukaan vaatia.
Opettaja. Pitkät kesälomat. Muutenkaan ei tarvitse paljon töissä käydä kun oppilaat laitetaan tekemään etäharjoituksia netissä tai johonkin työharjoitteluun.