Mille alalle kouluttautuisit jos olisit nyt valinnan edessä?
Kommentit (605)
Biotekniikkaa. Mut oon vanha jo, ja aina ollut vähän tyhmäkin. Enkä ole ollenkaan hyvä matikassa/fysiikassa/kemiassa.
Puheviestintään. Olen tosin nytkin viestinnän töissä, mutta uskon, että puheviestinnässä olisin saanut opiskella motivoivasti ja mielenkiintoisesti. Pääaineeni oli siis englantilainen filologia.
Periaatteessa myös kauppis markkinointipainotteisesti olisi voinut olla hyvä vaihtoehto, tosin kauppisopintoihin olisi sisältynyt myös paljon muuta sellaista, mikä minua ei olisi niin kiinnostanut.
Lentoemännäksi tai joksikin muuksi vastaavaksi, jossa sää nähdä paikkoja, eikä tarvitse olla vastuussa ihmisten hengestä. T. Lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin ammattia ollaan pidetty aina aikalailla turvallisena valintana (”lääkäreitä tarvitaan aina”). En valitettavasti pysty tulevaisuutta ennustamaan ja sanomaan milloin tämä tapahtuu, mutta lääkäräiden asema tulee horjumaan ja paljon. Nyt jo tietokone osaa oireiden perusteella antaa diagnoosin varmemmin kuin lääkäri tietyissä tapauksissa (ja vaikka mitä muuta). Jos et ole kirurgi tai muuten hyvin kokenut lääkäri, sinut saattaa hyvinkin korvata kokonaan tai osittain tietokone.
Tekniikan alan ihmisiä tarvitaan aina. Esimerkiksi diplomi-insinöörit ja muut tutkijat jotka vievät tekniikkaa eteenpäin. Tietokone ei vielä pitkään aikaan pysty korvaamaan ihmisen luovaa ajatustyötä, jota välttämättä tarvitaan tässä työssä.
Tämä on hyvin totta. Kannattaako lukea lääkäriksi edes kun voi olla, että 10-20 vuoden päästä samat hommat hoitaa paremmin jo tietokone.
Pystyyköhän tosin esim. psykologin työtä tietokone korvaamaan? Luulisi, että aika moni keskusteluapua tarvitseva haluaisi sitä mieluummin ihmiseltä.
Lääkärin ammatin kohdalla tulee heti mieleen asia, jota kone ei voi tehdä: punaisen langan löytäminen potilaan kertomuksesta ja sen muotoilu termeiksi ja hakusanoiksi. Miettikääpä tilannetta, jossa hyvin vuolaasti pääosin epäolennaisuuksia suoltava vahvalla murteella puhuva henkilö tulee vastaanotolle. Tässä tarvitaan lääkäriä tulkiksi tietokoneen ja potilaan välille. Ei potilas aina tiedä mikä on olennaista. Lisäksi tilanteessa on hyvin tärkeää kuuntelu ja luottamuksen rakentaminen, johon tarvitaan ihmistä. Sama koskee vielä suuremmassa määrin psykologeja. Mutta tosiaan tietokone voi toimia arvokkaana apulaisena etenkin patologian ja radiologian puolella, jossa kuvasta täytyisi tunnistaa asioita.
Juristiksi laajojen työmahdollisuuksien takia. Voisi halutessaan tehdä rahaa tai työskennellä ulkomailla tai parantaa maailmaa kolmannella sektorilla. Taitavasti yhdistellen saattaisi onnistua kaikki kolme. Voisi nuorena leikkiä uraohjusta ja sit, kun talous on turvattu, voisi miettiä muita vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Varmaan jollekin vakaalle alalle, jota tarvitaan aina ja jolta löytyy töitä. Omalla kohdallani huono koulumenestys ja se, että en ole hyvä missään on toiminut suurena esteenä. Olen siis joutunut tyytymään siihen, mihin olen päässyt. Olen tradenomi ja tällainen aivan turha koulutus kaduttaa kyllä. En ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä ja kyllähän maailma pärjäisi täydellisesti ilman yhtään tradenomiakin. Oikeasti en edes oikein sovellu millekään alalle ja takana on pitkä työttömyys. Todennäköisesti jossakin vaiheessa joudun Te-toimiston pakottamaan kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakoulutukseen. Ehkä myöhemmin voisin päästä eläkkeelle, jos jaksaisin viedä asiaa eteenpäin. Tähän on siis ihan perusteita.
Mä teen turhaa taloushallinnon työtä valtsikan tutkinnolla. Mietin, että olisi ilmeisesti pitänyt opiskella tradenomiksi, vaikka työ ei ollenkaan kiinnosta.
Varmaan materiaalitekniikkaa tms. Olen kiinnostunut esim. elintarvikkeiden ekologisesta pakkaamisesta, ja olisi kiva tehdä jotain kehitystyötä. Olen nytkin tekniikan alalla, mutta hyvin ei-teknisellä sellaisella :)
Edelleen tradenomiksi. Alalla paljon työpaikkoja, antaa osaamisen yrittäjäksi, palkat aika ok, tutkinto ei pakota tekemään uraa eikä käymään tiiviisti töissä koska meitä koulutetaan niin paljon mutta mahdollistaa urantekemisen kuten osa-aikaiset freelancer-hommat, oppii omankin talouden ja varojen hoitoa yrityksen vastaavien lisäksi. Pätevä kaikkialla maailmassa. Kansainvälinen tutkinto.
Pyrkisin oikikseen. Aiemmin ajatus siitä kaiken ulkoa opettelusta hirvitti. Mutta eihän se ihan sitä ole. Pääsisin auttamaan muita ja palkka ois varmaan ihan hyväkin.
Nyt yrittäjänä kauhea stressi koko ajan. Nyt ei oikein hirveää motivaatiota ole tehdä töitä tällä hetkellä, mutta pakko, koska muuten ei sitten syödä tai makseta laskuja.
Tästäkin ketjusta nähdään naisten ns. turvallisuus- ja varmuusajattelu, oletettakoon, että nyt suurin osa ketjuun kirjoittajista on naisia, arvatenkin kaiketi on?
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta nähdään naisten ns. turvallisuus- ja varmuusajattelu, oletettakoon, että nyt suurin osa ketjuun kirjoittajista on naisia, arvatenkin kaiketi on?
Onko se huono asia jos haluaa ajatella uravalintaa yms sen kautta mikä on järkevää?
Kävisin kaksoistutkinnon jollekin työllistävälle alalle. Sen jälkeen hakisin korkeakouluun kiinnostavalle alalle ja opiskelisin töiden ohessa. Ei opintolainaa ja ammatti, jolla tienaa edes jotain, ja korkeakoulututkinto kiinnostavalta alalta vs. korkeakoulututkinto kiinnostavalta alalta, iso opintolaina ja ei minkäänlaisia töitä.
tradenomiksi laajat työmahdollisuudet, nyt työskentelen varhaiskasvatuksessa ja todellakin mietin alan vaihtoa
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki alat, joilla voi jotain tienata, vaativat matikkapäätä? On sitä muunkinlaista lahjakkuutta.
No suurin osa on ns. tuottavia (=vienti) aloja. Olet ihan vapaa käyttämään muutakin lahjakkuutta, maksajastahan se rahan saaminen vain on kiinni.
En opiskelisi mitään, vaan perustaisin saman tien oman firman. Vaikkapa putkifirma pystyyn, kasvattelee sitä fiksusti 10 vuotta ja sitten myy muutamalla miljoonalla.
Psykoloogiksi. Tosin nuorena ajatusmaailmani oli hyvin musta-valkonen, vanhemmiten ongelmien kautta kypsynyt. Elikkä jostain 40 v saattanut olla hyvä ikä valmistua. Ihan kiinnostus.
Lentoemännäksi ja aionkin hakea sitten joskus kun taas rekrytään. Olen löytänyt kiinnostukseni lentoemännän työtä kohtaan vasta aikuisiällä. Olen todella kiinnostunut työstä ja koen suurta kutsumusta ilmailualalle. En todellakaan haaveillut alasta pikkutyttönä, vaan olen todella löytänyt kiinnostuksen vasta aikuisena enkä enää saa tuota ammattia pois mielestäni. Lentäjän työ voisi myös kiinnostaa ja se ehkä jopa olisi vieläkin enemmän juttuni, mutta älyttömän kallis koulutus on esteenä.
Meijeristiksi. Alkasin tekee juustoa, viiniä, olutta ja hapanjuurileipää.
Psykologi tai mielummin psykoterapeutti. Töitä olisi varmasti ja yrittäjänä riittäisi myös asiakkaita.
DI, energia-ala tai elintaviketeknologia. En olisi ikinä lukioikisenä osannut ajatella että nuo ovat luovia-aloja, joissa tehdään merkittäviä yhteiskunnallisia innovaatioita. Opinto-ohjaaja ja vanhemmat vielä enemmän pihalla siitä mihin maailma menee.