Vapaaehtoisesti lapsettomat naiset ja äidit: sananvapaudesta
En halua sen kummemmin ottaa kantaa vapaaehtoisesti lapsettomien naisten vs. äitien valitsemaan elämäntapaan, mutta erääseen asiaan haluan sanoa näkökantani.
Meiltä vapaaehtoisesti lapsettomilta naisilta usein tivataan, miksi vietämme aikaa vauva-palstalla ja erityisesti miksi otamme kantaa lapsiperheasioihin, vaikka meillä ei ole asiaankuuluvaa kokemusta äitiydestä.
Perhepolitiikka Suomessa on mitä suurimmalti yhteiskunnallinen asia ja meillä vapaaehtoisesti lapsettomilla naisilla on oikeus puhua perheenperustamiseen ja lapsiin liittyvistä elämänkysymyksistä siinä missä äideilläkin. Me olemme osa tätä yhteiskuntaa ja tuomme osaltamme esiin myös sen vaihtoehdon, että nainen voi elää täyttä ja onnellista, yhteiskunnallisesti täysivaltaista elämää vaikka ei äiti olisikaan.
Me saamme puhua lapsista, meillä on oikeus ilmaista kantamme lapsenhankintaan liittyvissä kysymyksissä. Kiitos kiinnostavista puheenvuoroista ja keskustelkaamme jatkossakin ajankohtaisista ja merkittävistä valinnoista elämässämme. Hyvää kesää kaikille, tasapuolisesti :) t. vela-nainen
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 09:04"]
Sinä, joka et hyväksynyt viestiäni, jossa yritin sanoa etteivät kaikki äidit kuvittele tietävänsä paremmin lastenkasvatuksesta kuin lapsettomat. Millä selität esim ap:n 52 plus peukkua. Meidänkö mielipiteillä ei ole merkitystä, vain niillä muutamalla joiden takia haluat väkisin haukkua meidät kaikki samanlaisiksi.
Ja jos noin muka olisi, kuten väität, kysynpä teiltä äideiltä, millä te sitten esim neuvolassa tai päiväkodissa varmistutte, ettei hoitaja ole lapseton, jos heidän neuvot eivät muka kelpaisi. Yritän kuvitella äitien enemmistön kysymässä tätä tädiltä sillä mielellä että onko tuo ammattitaitoinen vai ei... en osaa kuvitella.
Ja sinä, joka sanoit tietäväsi enemmän lastenkasvatuksesta kuin moni vanhempi ja kuulemma äidit eivät hyväksy sitä. Loukkaat osaa meistä, koska tuollainen käytös olisi ylimielistä eli viittaat että kaikki äidit ovat ylimielisiä.
Tietenkin tiedät paremmin kuin moni vanhempi, ja yhtä lailla tiedät enemmän kuin moni lapseton. Samalla kokemuksella kanssasi oleva äiti tietää myös enemmän lastenkasvatuksesta kuin moni vanhempi, ja tietää enemmän kuin moni lapseton.
[/quote]
Kuka ylipäätään menee ottamaan neuvolasta jokaisen neuvon ja ohjeen niin, ettei niitä kyseenalaista lainkaan? En minä ainakaan. En ylipäätään ota niitä pureksimatta vastaan keneltäkään. Ja se on mielestäni oikein normaalia. Eikä siinä ole kysymys siitä, onko neuvojalla lapsia vai ei. Mutta huomattavasti todennäköisemmin järkeviä neuvoja saa ihmiseltä, jolla on lapsia, ja jolla on niitä useampi kuin yksi. Kun lapsia on enemmän, sitä tajuaa paremmin mitkä asiat on sen oman erinomaisen kasvatustyön tulosta, ja mitkä taas on lapsen omasta tempperamentista kumpuavaa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 14:45"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 09:19"]
Jos et koe tarvetta siihen, se on ihan ok, mutta ajattelisin, että normaali ihminen kyllä tietää itse miksi ei lapsia halua.
[/quote]
Rautalangasta: ei-haluamiseen ei tarvita mitään motiivia, haluamiseen tarvitaan. Vapaaehtoisesti lapsettoman ei tarvitse pohdiskella lasten hankkimisen syitä sen enempää kuin sitä Botswanaan muuttoa, koska kumpikaan ei kiinnosta tai tunnu millään tavalla relevantilta mahdollisuudelta.
[/quote] Juuri näin. Motiivihan on toiminnan taustalla. Minä en tee lasta, koska minulla ei ole mitään motiivia tehdä lasta. Motiivi puuttuu, koska en halua. Sinulla on ollut joku motiivi kun olet äidiksi ryhtynyt. [/quote]
Eihän tuo noin yksinkertaista ole. Demotivaattoreita on ihan yhtä lailla kuin motivaattoreita. On yhtä lailla syy siihen, miksi tekee jotain, kuin siihen että jättää tietoisesti tekemättä jotain. Onko todellakin niin vaikeeta sanoa ääneen, että inhoaa lapsia?
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 18:28"]
Vela ei yksinkertaisesti pysty tietämään mitään lapsiperheiden elämästä.
[/quote]
Tämä nyt oli taas tällaista äitiysmyytin pönkittämistä. Totta kai ihmiset tietävät paljonkin sellaisista asioista, joista heillä ei ole omakohtaista kokemusta. Lasten hoitaminen ja kasvattaminen on kieltämättä monisyinen ilmiö, mutta ei siinä ole mitään maagista ominaisuutta, jonka vuoksi siitä ei voisi hankkia tietoa aivan normaaliin tapaan.
[/quote]
Lasten kasvattaminen ammatikseen on aivan eri asia kuin vanhemmuus. Ja se on kovin jännä edelleen, että sitä ei velat meinaa millään ymmärtää.
Kun kasvatat lapsia työksesi, olet tietyn lapsilauman elämässä mukana aina tietyn ajan. Sitten ne siirtyy toisten kontolle. Voit siinä ratkoa jonkun ongelmia, onnistua tai epäonnistua, valita ne kenestä välität todella tai ammattimaisesti välittää kaikista. Voit irtisanoutua tänään hommastasi ja vaihtaa alaa.
Vanhempana otat vastaan mitä annetaan ja rakastat sitä sydämesi pohjasta. Et voi vaihtaa naapurin lapseen tai lyödä hanskoja tiskiin kun olet väsynyt. Olet vastuussa oman perhedynamiikkasi ja oman henkilöhistoriasi vaikutuksista omiin lapsiisi. Periytät huomattavasti muutakin kuin vain geenit.
Onko tässä nyt vielä jotain epäselvää? Mä en ymmärrä miksi tästä pitää jänkätä. Kyllä minäkin voin ymmärtää paljon huippu-urheilusta, mutta en tiedä millaista on oikeasti olla huippu-urheilija. Voin oppia paljon harjoittelusta ja kerätä teoreettista tietoa, mutta jos en elä huippu.urheilijan elämää, en tiedä millaista se oikeasti, syvimmiltä merkityksiltään on.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 14:45"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 09:33"]
Jos et koe tarvetta siihen, se on ihan ok, mutta ajattelisin, että normaali ihminen kyllä tietää itse miksi ei lapsia halua.
[/quote]
Rautalangasta: ei-haluamiseen ei tarvita mitään motiivia, haluamiseen tarvitaan. Vapaaehtoisesti lapsettoman ei tarvitse pohdiskella lasten hankkimisen syitä sen enempää kuin sitä Botswanaan muuttoa, koska kumpikaan ei kiinnosta tai tunnu millään tavalla relevantilta mahdollisuudelta.
[/quote] Juuri näin. Motiivihan on toiminnan taustalla. Minä en tee lasta, koska minulla ei ole mitään motiivia tehdä lasta. Motiivi puuttuu, koska en halua. Sinulla on ollut joku motiivi kun olet äidiksi ryhtynyt. [/quote]
Eihän tuo noin yksinkertaista ole. Demotivaattoreita on ihan yhtä lailla kuin motivaattoreita. On yhtä lailla syy siihen, miksi tekee jotain, kuin siihen että jättää tietoisesti tekemättä jotain. Onko todellakin niin vaikeeta sanoa ääneen, että inhoaa lapsia?
[/quote]
Kiitos, mutta en halua keskustella kanssasi enempää, sillä koen vastauksesi hyökkäävinä ja moukkamaisina. Onko todellakin vaikea ymmärtää ettei lasten tekemättömyys tarkoita inhoa lapsia kohtaan? Puhun nyt tietenkin vain omasta puolestani. Toki on olemassa henkilöitä, jotka lapsia inhoavat ja minusta siinäkään ei ole mitään väärää.
Kiitos näkemyksistäsi, ja hyvää jatkoa.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 15:49"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos, mutta en halua keskustella kanssasi enempää, sillä koen vastauksesi hyökkäävinä ja moukkamaisina. Onko todellakin vaikea ymmärtää ettei lasten tekemättömyys tarkoita inhoa lapsia kohtaan? Puhun nyt tietenkin vain omasta puolestani. Toki on olemassa henkilöitä, jotka lapsia inhoavat ja minusta siinäkään ei ole mitään väärää.
[/quote]
Hetkinen! Minä EN ole sama henkilö, joka on kirjoittanut aikaisemmin tähän ketjuun. Epäilemättä minun syyni, että vastaukseen mukaan tarkoittamani esim. jäi välistä pois (= ...että esim. inhoaa lapsia), ja siitä olen pahoillani, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ihminen ei halua jotain, sen takana aivan varmasti on syitä ja perusteluja, jopa Kimi Räikkösellä silloin kun hän sanoo "Emmätiä".
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hetkinen! Minä EN ole sama henkilö, joka on kirjoittanut aikaisemmin tähän ketjuun. Epäilemättä minun syyni, että vastaukseen mukaan tarkoittamani esim. jäi välistä pois (= ...että esim. inhoaa lapsia), ja siitä olen pahoillani, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ihminen ei halua jotain, sen takana aivan varmasti on syitä ja perusteluja, jopa Kimi Räikkösellä silloin kun hän sanoo "Emmätiä".
[/quote]
Vai niin.
Ei ole minun ongelmani ettei haluamattomuus riitä sinulle syyksi. Ehkäpä voisit tutustua vapaaehtoisesti lapsettomien ihmisten keskustelupalstoihin ja aiheesta tehtyihin tutkimukseen tämän mieltäsi kalvavan mysteerin selvittämiseksi.
Toivottavasti et live-elämässä ole yhtä epäkohtelias ja tyydyt siihen vastaukseen etteivät kaikki halua äidiksi. Teidänkaltaistenne ihmisten kanssa on hyvin ikävää joutua tekemisiin. En minäkään vaadi sinulta perusteluja miksi hankit lapsen. Oletan, että halusit tehdä niin.
121: on aika paljon helpompaa kysyä sitä vauvapalstalta, jonne velat tulevat tehden itsensä näkyviksi aatteestaan... tai olisi, jos saisi vastauksia, tai pohdintaa, miksi ei. Mutta te siis haluatte tulla tänne liputtaen olevanne veloja ja sitten loukkaannutte sydänjuuria myöten, kun teiltä kysytään, että miksi, vaikka kuitenkin taidatte edustaa tässä suhteessa vähemmistöä.
Mutta aivan sama. Otsikon teemaan palataksemme, kummallakin porukalla on samanlainen sananvapaus.
En malta olla kommentoimatta, vaikka päätin jo etten enää tätä älytöntä jankkausta jatka. Joskus kuulee sanottavan, ettei äiti voi ikinä ymmärtää sitä vapaaehtoisen lapsettomuuden syvintä olemusta, vapautta jai sen vapaaehtoisesti lapsettoman identiteetin löytymisen ihanuutta tms. Koska äidiksi tullut ihminen ei ole koskaan ollut "vapaaehtoisesti lapseton" edes silloin kun ei ollut vielä lapsia hankkinut, koska optio lastenhankintaan on aina ollut, toisin kuin ihmisellä joka on päättänyt, ettei koskaan lapsia hanki. Että äidit eivät tiedä mistä jäävät paitsi, eivät voi koskaan todella ymmärtää, koska eivät ole tätä kokeneet.
Niinpä niin. Kuulostaa tutulta? Eli velat kyllä tietävät mitä äitiys on, mutta äidit eivät koskaan voi tietää mitä vapaaehtoinen lapsettomuus on?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi sinä et haluaisi muuttaa afrikkaan ja rueta jonglööraamaan? Tai kouluttamaan norsuja Thaimaassa? Perusteluiksi ei riitä se, ettet halua, eikä oikeastaan mikään muukaan perustelu, koska kaikki perustelusi ovat lähtökohtaisesti vääriä tai typeriä, minun mielestäni. Mutta miksi et halua? Miksi miksi miksi!?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:50"]
121: on aika paljon helpompaa kysyä sitä vauvapalstalta, jonne velat tulevat tehden itsensä näkyviksi aatteestaan... tai olisi, jos saisi vastauksia, tai pohdintaa, miksi ei. Mutta te siis haluatte tulla tänne liputtaen olevanne veloja ja sitten loukkaannutte sydänjuuria myöten, kun teiltä kysytään, että miksi, vaikka kuitenkin taidatte edustaa tässä suhteessa vähemmistöä.
Mutta aivan sama. Otsikon teemaan palataksemme, kummallakin porukalla on samanlainen sananvapaus.
[/quote]
En usko, että mikään selitys riittäisi sinulle tai olisi mielestäsi hyväksyttävä. Jos sanon, rttä haluan pysyä huolettomana, ilman kasvatusvastuuta, olen mielestäsi itsekäs. Jos sanon, että haluan matkustella, sanot, että lastenkin kanssa voi matkustella. Jos sanon, että äitiys muuttaisi minua ihmisenä, ihmettelisit eikö ihmisen pidäkin muuttua.
Ylipäätään, hyväksyisitkö mitään selitystä, jos niinkin syvällinen peruste kuin halun puuttuminen ei sinulle kelpaa?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:32"]
Maailman väkiluku on ylittänyt jo yli 7 miljardia. Kyllä Suomeenkin ihmisiä riittäisi. Reaaliaikaisia lukuja täällä:
http://www.worldometers.info/fi/
T.vela-nainen, ketjun aloittaja
[/quote]
Niin, mitä sitten? Uusimmassa Tiede-lehdessä oli juuri artikkeli väestöräjähdyksestä, joka muuten on peruttu. Sitä ei tule, eikä ollut koskaan tulossakaan. Ruokakin riittäisi kaikille tälläkin hetkellä, jos se jaettaisiin reilummin.
TÄllä hetkellä maailmassa syntyy 2,5 lasta/nainen. 2,1lasta/nainen on se luku, jolla väkiluku ei kasva eikä pienene. Eli hyvin lähellä ollaan.
[/quote]
Wau ja ajatella, joku nainen on niin pyyteetön toiveissaan ja elämässään, että jättää lapset tekemättä väestöräjähdyksen takia :DDDDDD
Voihan sen toki noinkin hurskastella :DDDDDDDD
Miksi muuten niin monella velanaisella on koira, jota lellitään ja lässytetään sille kuin vauvalle
Demotivaattoreita on ihan yhtä lailla kuin motivaattoreita. On yhtä lailla syy siihen, miksi tekee jotain, kuin siihen että jättää tietoisesti tekemättä jotain. Onko todellakin niin vaikeeta sanoa ääneen, että inhoaa lapsia?
[/quote]
Et kysynyt minulta, mutta minun "demotivaattorini" on se, ettei lasten hankkiminen tunnu millään tavalla kiinnostavalta, oleelliselta tai arvojeni mukaiselta valinnalta. En koe olevani lapsia vailla enkä näe niissä mitään lisäarvoa juuri minun elämääni. En inhoa lapsia millään tapaa, mutta en myöskään näe mitään syytä, miksi minun pitäisi hankkia omia. Jos kokisin kutsumusta vanhemmaksi, varmasti lapsen hommaisinkin, mutta mielestäni ei ole kovin järkevää saati reilua tuoda maailmaan lasta, kun ei sellaista halua.
Miksi kummassa tämä on niin vaikea asia vanhemman ymmärtää?
110 lisää vielä, että tarkoitus ei ollut udella miksi et halua lapsia. Hieman itseäni vain ihmetytti, oletko pohtinut asiaa syvällisemmin. Jos et koe tarvetta siihen, se on ihan ok, mutta ajattelisin, että normaali ihminen kyllä tietää itse miksi ei lapsia halua.
[/quote]
Kiitos tästä päivän naurusta :D :D :D.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:56"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:50"]
[/quote] En usko, että mikään selitys riittäisi sinulle tai olisi mielestäsi hyväksyttävä. Jos sanon, rttä haluan pysyä huolettomana, ilman kasvatusvastuuta, olen mielestäsi itsekäs. Jos sanon, että haluan matkustella, sanot, että lastenkin kanssa voi matkustella. Jos sanon, että äitiys muuttaisi minua ihmisenä, ihmettelisit eikö ihmisen pidäkin muuttua. Ylipäätään, hyväksyisitkö mitään selitystä, jos niinkin syvällinen peruste kuin halun puuttuminen ei sinulle kelpaa?[/quote]
Terveen ennakkoluuloton asenne tuo, että muka ei mikään kelpaa, ja teräaseet valmiina tanassa :D mutta eivätkö nuo kolme luettelemaasi syytä sinunkin mielestäsi ole aika köykäisiä. Tai niin no, perutaan se, varmaan ne ovat sinusta oikein hyviä ja sehän on mielipideasia. Tässäkin rimpsussa taas on mainittu muutamakin parempi, minun mielestä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:34"]
Kysymys on siis siitä miksi et halua lapsia. Jokin tarve, halu, kaipaus siellä taustalla on, joiden pohjalta ihminen sitten tekee valintoja.
[/quote]
Mikä kaipaus on saanut sinut jäämään Suomeen sen sijaan että olisit muuttanut Botswanaan? Minkälainen halu motivoi sinut jättäytymään pois Pelastusarmeijan toiminnasta?
Miksi muuten niin monella velanaisella on koira, jota lellitään ja lässytetään sille kuin vauvalle
[/quote]
Olipa omaperäinen ajatus. Voisiko olla niin, että ihmisellä on aivan mahdollista olla hoivavietti vaikkei lapsia haluakaan?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:56"] [quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:50"]
[/quote] En usko, että mikään selitys riittäisi sinulle tai olisi mielestäsi hyväksyttävä. Jos sanon, rttä haluan pysyä huolettomana, ilman kasvatusvastuuta, olen mielestäsi itsekäs. Jos sanon, että haluan matkustella, sanot, että lastenkin kanssa voi matkustella. Jos sanon, että äitiys muuttaisi minua ihmisenä, ihmettelisit eikö ihmisen pidäkin muuttua. Ylipäätään, hyväksyisitkö mitään selitystä, jos niinkin syvällinen peruste kuin halun puuttuminen ei sinulle kelpaa?[/quote]
Terveen ennakkoluuloton asenne tuo, että muka ei mikään kelpaa, ja teräaseet valmiina tanassa :D mutta eivätkö nuo kolme luettelemaasi syytä sinunkin mielestäsi ole aika köykäisiä. Tai niin no, perutaan se, varmaan ne ovat sinusta oikein hyviä ja sehän on mielipideasia. Tässäkin rimpsussa taas on mainittu muutamakin parempi, minun mielestä.
[/quote]
The palstajankkaaja?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:34"]
Kysymys on siis siitä miksi et halua lapsia. Jokin tarve, halu, kaipaus siellä taustalla on, joiden pohjalta ihminen sitten tekee valintoja.
[/quote]
Mikä kaipaus on saanut sinut jäämään Suomeen sen sijaan että olisit muuttanut Botswanaan? Minkälainen halu motivoi sinut jättäytymään pois Pelastusarmeijan toiminnasta?
[/quote]
Meillä on yhdistys Vapaaehtoisesti Botswanattomat, tiedän myös sellaisen kuin Vapaaehtoisesti Pelastusarmeijattomat. Tervetuloa mukaan!
Miksi tämäkin keskustelu kääntyi vela/perheelliset-taistoksi. Eikö kyse ollut siitä että voivatko lapsettomat olla tietäjiä lapsellisesta elämästä vaiko eivät.
Oman kokemukseni mukaan innokkaimmat velat ovat myös innokkaimpia arvostelemaan lapsiperheiden toimintatapoja ja se on kerrassaan ärsyttävää. Suutari pysyköön lestissään.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 16:32"]
Maailman väkiluku on ylittänyt jo yli 7 miljardia. Kyllä Suomeenkin ihmisiä riittäisi. Reaaliaikaisia lukuja täällä:
http://www.worldometers.info/fi/
T.vela-nainen, ketjun aloittaja
[/quote]
Niin, mitä sitten? Uusimmassa Tiede-lehdessä oli juuri artikkeli väestöräjähdyksestä, joka muuten on peruttu. Sitä ei tule, eikä ollut koskaan tulossakaan. Ruokakin riittäisi kaikille tälläkin hetkellä, jos se jaettaisiin reilummin.
TÄllä hetkellä maailmassa syntyy 2,5 lasta/nainen. 2,1lasta/nainen on se luku, jolla väkiluku ei kasva eikä pienene. Eli hyvin lähellä ollaan.