Vapaaehtoisesti lapsettomat naiset ja äidit: sananvapaudesta
En halua sen kummemmin ottaa kantaa vapaaehtoisesti lapsettomien naisten vs. äitien valitsemaan elämäntapaan, mutta erääseen asiaan haluan sanoa näkökantani.
Meiltä vapaaehtoisesti lapsettomilta naisilta usein tivataan, miksi vietämme aikaa vauva-palstalla ja erityisesti miksi otamme kantaa lapsiperheasioihin, vaikka meillä ei ole asiaankuuluvaa kokemusta äitiydestä.
Perhepolitiikka Suomessa on mitä suurimmalti yhteiskunnallinen asia ja meillä vapaaehtoisesti lapsettomilla naisilla on oikeus puhua perheenperustamiseen ja lapsiin liittyvistä elämänkysymyksistä siinä missä äideilläkin. Me olemme osa tätä yhteiskuntaa ja tuomme osaltamme esiin myös sen vaihtoehdon, että nainen voi elää täyttä ja onnellista, yhteiskunnallisesti täysivaltaista elämää vaikka ei äiti olisikaan.
Me saamme puhua lapsista, meillä on oikeus ilmaista kantamme lapsenhankintaan liittyvissä kysymyksissä. Kiitos kiinnostavista puheenvuoroista ja keskustelkaamme jatkossakin ajankohtaisista ja merkittävistä valinnoista elämässämme. Hyvää kesää kaikille, tasapuolisesti :) t. vela-nainen
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 01:14"]
Ihmisten, jotka eivät aja autoa, ei pitäisi arvostella autoilijoita. Se on kuulkaa paljon helpompaa huudella ohjeita sieltä kevliltä, kun ei tarvitse itse vääntää rattia. Moni varmaan luulee, että saisi aina pidettyä auton tiellä, mutta kun ei se mene niin. Ei sitä voi tietää, ennen kuin itse menee vihdoin autokouluun ja alkaa ajaa. Siihen asti turpa kiinni ja pois alta.
[/quote]
Et sä ymmärrä. Mulla on ollut elämässä tilanne, jossa olen pitänyt itseäni huonona äitinä. Parhaiten minua kannustivat muut äidit, koska tiesivät itse ettei äitiys ole aina helppoa.
Sinä, joka et hyväksynyt viestiäni, jossa yritin sanoa etteivät kaikki äidit kuvittele tietävänsä paremmin lastenkasvatuksesta kuin lapsettomat. Millä selität esim ap:n 52 plus peukkua. Meidänkö mielipiteillä ei ole merkitystä, vain niillä muutamalla joiden takia haluat väkisin haukkua meidät kaikki samanlaisiksi.
Ja jos noin muka olisi, kuten väität, kysynpä teiltä äideiltä, millä te sitten esim neuvolassa tai päiväkodissa varmistutte, ettei hoitaja ole lapseton, jos heidän neuvot eivät muka kelpaisi. Yritän kuvitella äitien enemmistön kysymässä tätä tädiltä sillä mielellä että onko tuo ammattitaitoinen vai ei... en osaa kuvitella.
Ja sinä, joka sanoit tietäväsi enemmän lastenkasvatuksesta kuin moni vanhempi ja kuulemma äidit eivät hyväksy sitä. Loukkaat osaa meistä, koska tuollainen käytös olisi ylimielistä eli viittaat että kaikki äidit ovat ylimielisiä.
Tietenkin tiedät paremmin kuin moni vanhempi, ja yhtä lailla tiedät enemmän kuin moni lapseton. Samalla kokemuksella kanssasi oleva äiti tietää myös enemmän lastenkasvatuksesta kuin moni vanhempi, ja tietää enemmän kuin moni lapseton.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:34"]
Kysymys on siis siitä miksi et halua lapsia. Jokin tarve, halu, kaipaus siellä taustalla on, joiden pohjalta ihminen sitten tekee valintoja.
[/quote]
Mikä kaipaus on saanut sinut jäämään Suomeen sen sijaan että olisit muuttanut Botswanaan? Minkälainen halu motivoi sinut jättäytymään pois Pelastusarmeijan toiminnasta?
[/quote]
Meillä on yhdistys Vapaaehtoisesti Botswanattomat, tiedän myös sellaisen kuin Vapaaehtoisesti Pelastusarmeijattomat. Tervetuloa mukaan!
[/quote]
Hyvä kun viimein tajusit itsekin, miten typää tuo sinun jankkauksesi oli. Joillakin leikkaa vaan hitaammin, ei sille minkään voi :)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 11:02"]
Haluan pysyä lapsettomana, koska en halua lapsia. Miksi tämä selitys ei riitä sinulle? :D
Et itsekään anna fiksua kuvaa itsestäsi jos et ymmärrä sitä, että kaikki eivät lapsia halua, vaan jankutat ja jankutat syytä haluamattomuudelle.
Jos sinä et halua syödä vaikkapa porkkanakeittoa työpaikan ruokalassa, niin pitääkö sinun perustella halumattomuutesi jotenkin? Etkö ainoastaan valitse sen sijaan jonkun muun ruokalajin. Jos mikä tahansa ruoka on mielestäsi parempaa kuin porkkanakeitto, niin miksi pitäisi väkisin ottaa porkkanakeittoa ja syödä sitä irvistellen?
[/quote]
Kyse ei ollut siitä, että haluaisin tai olisin kiinnostunut tietämään miksi et halua lapsia. Ei sillä ole minulle merkitystä. Toki noin yleisellä tasolla olen kiinnostunut siitä, mksi jotkut eivät halua lapsia, mutta olenkin kiinnostunut monipuolisesti kaikesta.
Mutta mikään motiivi se ei sinulle itsellesi ole, ettet halua lapsia, koska et halua lapsia. Se ettet halua lapsia, on lopputulos, ei motiivi. Ei murhaakaan voi perustella sillä, että murhasin, koska halusin murhata. Joku muu siellä on taustalla ja murha oli sitten lopputulos. Toki hieman eri asia, mutta toimii samalla periaatteella esimerkkinä ihmisen käyttäytymisestä.
110 lisää vielä, että tarkoitus ei ollut udella miksi et halua lapsia. Hieman itseäni vain ihmetytti, oletko pohtinut asiaa syvällisemmin. Jos et koe tarvetta siihen, se on ihan ok, mutta ajattelisin, että normaali ihminen kyllä tietää itse miksi ei lapsia halua.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 10:34"]
Kysymys on siis siitä miksi et halua lapsia. Jokin tarve, halu, kaipaus siellä taustalla on, joiden pohjalta ihminen sitten tekee valintoja.
[/quote]
Mikä kaipaus on saanut sinut jäämään Suomeen sen sijaan että olisit muuttanut Botswanaan? Minkälainen halu motivoi sinut jättäytymään pois Pelastusarmeijan toiminnasta?
[/quote]
Meillä on yhdistys Vapaaehtoisesti Botswanattomat, tiedän myös sellaisen kuin Vapaaehtoisesti Pelastusarmeijattomat. Tervetuloa mukaan!
[/quote]
Hyvä kun viimein tajusit itsekin, miten typää tuo sinun jankkauksesi oli. Joillakin leikkaa vaan hitaammin, ei sille minkään voi :)
[/quote]
Olen eri ihminen. Olen se joka loukkaantui siitä, että minun äitinä pitäisi olla ylimielinen (ja ajatella että tiedän aina paremmin kuin lapseton lastenkasvatuksesta, vastaväitettäni ei hyväksytty). Siksi toi hulvaton vastaus. Mutta tosta mä en tykkää kun sanot että joillain leikkaa hitaammin, eli sulla sitten leikkaa nopeasti, ymmärretään. Kunnioita kaikkia ihmisiä, myös vastakkaista mieltä olevaa, kiitos. Jankkaukseenkin tarvitaan kaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 09:19"]
Jos et koe tarvetta siihen, se on ihan ok, mutta ajattelisin, että normaali ihminen kyllä tietää itse miksi ei lapsia halua.
[/quote]
Rautalangasta: ei-haluamiseen ei tarvita mitään motiivia, haluamiseen tarvitaan. Vapaaehtoisesti lapsettoman ei tarvitse pohdiskella lasten hankkimisen syitä sen enempää kuin sitä Botswanaan muuttoa, koska kumpikaan ei kiinnosta tai tunnu millään tavalla relevantilta mahdollisuudelta.
Kyllä sinä sitten ymmärrät, kun sinulla on omia lapsia, miksi velojen puheita ei niin todesta oteta.
Ei multa oo koskaan tivattu, miks mä täällä käyn. Enkä käy täällä ottamassa kantaa lapsiperheasioihin. Mä käyn tällä palstalla, kun täällä on välillä hulvattomia juttuja, enkä koskaan laita vastausviesteihini, että olen lapseton (paitsi nyt).
Mäkin käyn täällä ihan vaan näiden juttujen takia, vaikkei mulla lapsia olekaan. Mutta tuosta, että veloilla on oikeus ilmaista mielipiteitään perheenperustamisesta ja lapsenhankintaan liittyvistä asioista. Totta kai on. Ja toki omaa näkökulmaasi saat tuoda esille. Mutta koetko, että sulla on oikeasti riitävästi tietoa esim. lasten kasvatuksesta ja lapsen tulemisesta, jotta pystyt ottamaan kantaa siihen? Muistan itse, kun olin nuorena ja innokkaana aktiivinen puoluenuori ja paasaamassa erilaisista yhteiskunnallisista asioista muille. Luulin tuolloin tietäväni kaiken. No, nyt myöhemmin olen kyllä vähän häpeillenkin muistellut noita silloin suustani päästämiä juttuja, ja nyt tajuan että en todellakaan tiennyt vielä yhtään mitään, ihan pentu olin silloin. Mutta toki, eihän sitä silloin osannut ajatella. Siksi ihan kyllä komppaan kakkosta, että varmasti omiin ajatuksiin jostain asiasta saisi paljon enemmän syvyyttä ja perspektiiviä, kun itse kokee jotain ko. asiaan liittyvää (tässä tapauksessa lapsen saannin).
No en minäkään kommentoi esim. maatalousyrittäjien tukiaisia tai esim. sitä, millä perusteella niitä pitäisi myöntää, vaikka kyseessä onkin yhteiskunnallinen asia (ja vielä aika iso sellainen). Miksikö? Koska en tiedä asiasta hevonhumppaa!! Ei mulla oo mitään kosketuspintaa maajussin elämään ja siihen, miten niillä tukiaisilla pärjää tai mihin ne ylipäänsä menee, tai paljonko niitä edes jaetaan jne. Kaikkein pahimmat aivopierut jostain asiasta saa aikaan kyllä juuri tuollaiset sinun kaltaiset, jotka sanoo jotain tietämättä oikeasti yhtään mitään itse ilmiöstä. Tai voisinhan minäkin kuvitella tietäväni noista maataloustuista yhtä ja toista - että ovat ihan turha rahareikä minun lompakossani, ei näy missään koska ruuan hinta vain nousee. Mutta joo, kyllähän se sananvapaus teitäkin koskee, joten siitä vaan tuubaa soittamaan!
Itse lapsettomana (en tiedä olenko ikuisesti lapseton, eli en kutsu itseäni velaksi) olen sitä mieltä, etten voi isommin ottaa kantaa lapsen tuomiin muutoksiin perheen sisällä tai vaikkapa äidin sielunelämässä. Muuten kuin sellaisella "voisin kuvitella, että näin kävisi" - tai "kaverini sanoi näin" -tavalla.
Sen sijaan perhepolitiikka, lapsiperheiden tukeminen jne. ovat sellaisia asioita mihin mielestäni yhteiskunnallisesti valveutunut ihminen voi ottaa kantaa ilman omia lapsiakin. Ehkäpä jopa objektiivisemmin;)
Samoin, uskon vaikkapa ystäväni, joka on lapsiin erikoistunut psykiatri, olemaan pätevä työssään ilman omia lapsia. Hän on kuitenkin huippuunsa koulutettu ammattilainen. Moni äiti tietää varmasti todella paljon _oman_ lapsensa sielunelämästä, mutta muista sitten ei niinkään.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:34"]
No en minäkään kommentoi esim. maatalousyrittäjien tukiaisia tai esim. sitä, millä perusteella niitä pitäisi myöntää, vaikka kyseessä onkin yhteiskunnallinen asia (ja vielä aika iso sellainen). Miksikö? Koska en tiedä asiasta hevonhumppaa!! Ei mulla oo mitään kosketuspintaa maajussin elämään ja siihen, miten niillä tukiaisilla pärjää tai mihin ne ylipäänsä menee, tai paljonko niitä edes jaetaan jne. Kaikkein pahimmat aivopierut jostain asiasta saa aikaan kyllä juuri tuollaiset sinun kaltaiset, jotka sanoo jotain tietämättä oikeasti yhtään mitään itse ilmiöstä. Tai voisinhan minäkin kuvitella tietäväni noista maataloustuista yhtä ja toista - että ovat ihan turha rahareikä minun lompakossani, ei näy missään koska ruuan hinta vain nousee. Mutta joo, kyllähän se sananvapaus teitäkin koskee, joten siitä vaan tuubaa soittamaan!
[/quote]
Mutta sinulla voi olla kanta siihen, onko maatalouden tukeminen järkevää, millaista maataloutta kannattaa tukea jne. ilman omaa kokemusta tilanpidosta. Tosin, et kyllä vastauksesi perusteella kuulosta kovin fiksulta:)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:36"]
Mutta sinulla voi olla kanta siihen, onko maatalouden tukeminen järkevää, millaista maataloutta kannattaa tukea jne. ilman omaa kokemusta tilanpidosta. Tosin, et kyllä vastauksesi perusteella kuulosta kovin fiksulta:)
[/quote]
No kyllähän ihmisellä voi olla mielipiteitä vaikka mistä. Mutta eriasia onkin se, miten ne mielipiteet on muodostuneet ja osaako ajatella ilmiötä riittävän laaja-alaisesti, jos ei ole mitään omakohtaista kokemusta asiasta tai edes kiinnostusta seurata ilmiöstä käytävää julkista keskustelua. Kyllä tyhjästä on paha nyhjästä.
Joo mutta ei pelkkä vanhemmuus anna riittäviä eväitä analysoimaan yhteiskuntaa (mikäli on kyseessä vaikkapa lapsiperheiden tukeminen). Toki vanhemmat tietävät omakohtaisesti, millaista lasten hoitoon vieminen on mutta lapsetonkin voi muodostaa perustellun ja analyyttisen mielipiteen vaikkapa siitä, millainen lastenhoitomuoto on yhteiskunnallisesti järkevintä.
Kyllä tietenkin kuka tahansa saa kommentoida vanhemmutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta (esim. miten tukia pitäisi jakaa ja miksi).
Sen sijaan kommentit, joissa kerrotaan, mitä toinen tuntee (esim. "lapsiperheelliset ovat kateellisia minulle") tai väitetään jotain melko järjetöntä (esim. "tiedän, millaista elämä lasten kanssa on vaikken ole sitä koskaan kokenut") eivät ole kovin hyvää keskustelua ja herättävät myös ymmärrettävästi lähinnä hilpeyttä tai ärtymystä. Saahan niitäkin toki kirjoittaa, vapaassa maassa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:51"]
Joo mutta ei pelkkä vanhemmuus anna riittäviä eväitä analysoimaan yhteiskuntaa (mikäli on kyseessä vaikkapa lapsiperheiden tukeminen). Toki vanhemmat tietävät omakohtaisesti, millaista lasten hoitoon vieminen on mutta lapsetonkin voi muodostaa perustellun ja analyyttisen mielipiteen vaikkapa siitä, millainen lastenhoitomuoto on yhteiskunnallisesti järkevintä.
[/quote]
Ja milloin viimeksi se "yhteiskunnallisesti järkevin" tapa on ollut se käyttäjälähtöisin ja sitä varsinaista palveluntarvitsijaa ajatteleva tapa hoitaa asiat?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 14:56"]
Kyllä tietenkin kuka tahansa saa kommentoida vanhemmutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta (esim. miten tukia pitäisi jakaa ja miksi).
Sen sijaan kommentit, joissa kerrotaan, mitä toinen tuntee (esim. "lapsiperheelliset ovat kateellisia minulle") tai väitetään jotain melko järjetöntä (esim. "tiedän, millaista elämä lasten kanssa on vaikken ole sitä koskaan kokenut") eivät ole kovin hyvää keskustelua ja herättävät myös ymmärrettävästi lähinnä hilpeyttä tai ärtymystä. Saahan niitäkin toki kirjoittaa, vapaassa maassa.
[/quote]
Niin, no enhän edes väittänyt sanovani tuollaisia kommentteja? AP:kin puhui perhepolitiikasta yhteiskunnallisena asiana. Taidat oikeasti vain haaveilla siitä, että joku olisi sinulle kateellinen tai yrittäisi neuvoa sinua lastenkasvatuksessa:)
Tottakai, mutta ihmeen paljon teitä tuntuu kiinnostavan lapset ja lapsiperheiden asiat siihen nähden, että ette halua lapsia. En itse hengannut täällä ennen lapsen saantia. Ei minua kiinnostanut. Mutta kaikin mokomin ja ei kait siinä.
Ihmisten, jotka eivät aja autoa, ei pitäisi arvostella autoilijoita. Se on kuulkaa paljon helpompaa huudella ohjeita sieltä kevliltä, kun ei tarvitse itse vääntää rattia. Moni varmaan luulee, että saisi aina pidettyä auton tiellä, mutta kun ei se mene niin. Ei sitä voi tietää, ennen kuin itse menee vihdoin autokouluun ja alkaa ajaa. Siihen asti turpa kiinni ja pois alta.